Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem burde bli den neste amerikanske presidenten?
Hillary Clinton 27 10,19%
Lawrence Lessig - 0%
Martin O'Malley - 0%
Bernie Sanders 162 61,13%
Jeb Bush 1 0,38%
Donald Trump 66 24,91%
Ben Carson 1 0,38%
Chris Christie - 0%
Ted Cruz 1 0,38%
Carly Fiorina - 0%
Jim Gilmore - 0%
Lindsey Graham - 0%
Mike Huckabee - 0%
Bobby Jindal - 0%
John Kasich - 0%
George Pataki 1 0,38%
Rand Paul 4 1,51%
Marco Rubio - 0%
Rick Santorum 2 0,75%
Stemmegivere: 265. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  59 13784
Sitat av Xernox Vis innlegg
Trump spiller et spill. Alt han sier er bullcrap, det vet han og han spiller på en utrolig smart måte. Han har vittige kommentarer og gjør alt han kan for å støte folk, bare for å få PR. En presidentkandidat som er rasistisk må jo få mange clicks på VG.no. Jeg skal ikke si jeg følger så alt for mye med på valgkampen i USA, men av det jeg får med meg så er Trump 99% av media (ihvertfall i Norge). Jeg har såvidt hørt om de andre presidententkandidatene. Han vinner bare her. Det hjelper ikke å ha de beste løsningene om ingen vet hvem du er.
Vis hele sitatet...
Xernox,

Jeg sliter med og forstå hvordan man kan mene at en kandidat kun snakker piss for og få stemmer blant lavtutdannede rednecks - og føye deg til gruppen på bakgrunn av det.

Det virker for meg som en veldig stor logisk brist og stemme på en kandidat fordi han har drevet en bra nominasjonskampanje.
-Ikke er en nominasjonskampanje i seg selv noen bra indikator på hvordan denne personen vil gjøre det som president. At på till en nominasjonskampanje med virkemidler som oppmuntring til og bruk av vold, splid, rasisme, frykt og vulgære utsagn
-Men la oss si det var en god indikator for hvordan han ville gjort det som president; det republikanske blokken er skadeskutt, nivået på diskusjonen har blitt senket til en barnslig fordummende konkurranse om og komme med de mest dumme og ekstreme utsagnene som blant annet og bruke atomvåpen mot ISIS.

Er dette en god indikator? Som president av verdens supermakt som har en finger med i hver eneste utvikling i hele verden og betydelig påvirkning på det mest sofistikerte militæret og etteretningsapperatet som eksisterer...

-Han har ikke vunnet i Norge. Han er gjort til latter og fryktet blant de aller fleste. Det som fungerer i sørstatene i USA blant republikanske velgere som titter på Fox news, fungerer ikke nødvendigvis i Norge. At han ville tapt så det svir i Norge er en påstand jeg nesten kunne veddet livet mitt på.

Vedrørende vittigheten hans så kan jeg ikke si jeg har samme synspunkt. At han ville datet datteren sin om hun ikke var.. ja, datteren hans, må ha vært et av de kleinere øyeblikkene jeg har sett på tv.

Eksempler som når han kaller alle I mexico voldtektsmenn, tyver, vulgære kommentarer om ordstyrere som blør fra vaginaen, eller gjør narr av en journalist pga av et handicap han har er jo uten sidestykke... Det er bare bøllete herseteknikk.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hadde det ikke vært for USA sin påvirking av resten av verden, så mener jeg at de fortjener Trump.
Vis hele sitatet...
Hvordan går det an å si dette? Trump er en jævla rasistisk idiot.
Innvandrerfiendtlig er en ting, men denne karen er da en fyr som utelukkende hater andre basert på utseendet etc.

USA bryr meg midt i hullet, men INGEN fortjener Trump. Jævla rike idiotfaen.
Det ironiske er at lavtutdannede rednecks er vel ikke akkurat de som høster fordeler av republikansk politikk, likevel stemmer de mot sin egen interesse.. om Trump hadde blitt valgt så fortjener selvfølgelig ikke resten av landet han.

Men hva med de som stemte på han? Om de ikke har ansvar for handlingene sine, betyr det at man anser dem som ute av stand til og ta sine egne valg? Ellers og juridisk så må man ha noen ikke alt for positive begrensninger eller mangler for og kunne få og være uten ansvar for egne valg.. I så fall er det også en fallitterklæring over systemet eller deler av det i the land of freedom/of speech og liberty
Sist endret av Picard; 20. mars 2016 kl. 12:50.
Sitat av Picard Vis innlegg
Det ironiske er at lavtutdannede rednecks er vel ikke akkurat de som høster fordeler av republikansk politikk, likevel stemmer de mot sin egen interesse.. om Trump hadde blitt valgt så fortjener selvfølgelig ikke resten av landet han.

Men hva med de som stemte på han? Om de ikke har ansvar for handlingene sine, betyr det at man anser dem som ute av stand til og ta sine egne valg? Ellers og juridisk så må man ha noen ikke alt for positive begrensninger eller mangler for og kunne få og være uten ansvar for egne valg.. I så fall er det også en fallitterklæring over systemet eller deler av det i the land of freedom/of speech og liberty
Vis hele sitatet...
Problemet er lav utdannelse og liten interesse for politikk.

Republikanere generelt bruker svært enkel retorikk i sin valgkamp. De spiller på ting om patriotisme, stolthet og frykt. De bruker enkle ord så budskapet kommer lett igjennom.

Demokratene spiller selvsagt på mange av de samme tingene. Men de bruker jevnt over en vanskeligere retorikk. Man må sette seg inn i det for å se hva det er. En retorikk som krever flere og vanskeligere ord å forklare.

Det samme skjer i Norge. FRP gikk til valg på poker, innvandring, segway og skattelette. Poker og innvandring er brød til folket - ikke-saker i den store sammenheng. Skattelette var noe bare rikeste egentlig fikk, noe folk skjønner nå. Innvandring er en plattform de vel fortsatt får kred for av sine stemmere.

Poenget er at det er lettere å si til noen at de får 300 mer å rutte med i mnd i skattelette i forhold til "avanserte" velferdssystemer som de tjener mye mer på. 300 kr er jo en pakke tobakk det, to pakker om de kjøpes i svinesund!
Ja dessverre så fenger slik retorikk på mange. Legg også til en en kulturhistorisk skepsis til staten og Fox News som hovedformidling av nyheter så blir det ikke bedre.

Jeg føler en viss schadenfraude over den republikanske blokken fordi de har skapt dette monsteret selv. Jeg har hele tiden tatt det nesten som en selvfølge at Donald kommer til og tape veldig greit eller med et landslide når det kommer til saken, men dette valget har ikke fulgt noen spådommer og det er ikke godt og vite hva slags krefter som har mobilisert seg. Tviler fortsatt, men ikke med like stor margin..
Sitat av Picard Vis innlegg
Ja dessverre så fenger slik retorikk på mange. Legg også til en en kulturhistorisk skepsis til staten og Fox News som hovedformidling av nyheter så blir det ikke bedre.

Jeg føler en viss schadenfraude over den republikanske blokken fordi de har skapt dette monsteret selv. Jeg har hele tiden tatt det nesten som en selvfølge at Donald kommer til og tape veldig greit eller med et landslide når det kommer til saken, men dette valget har ikke fulgt noen spådommer og det er ikke godt og vite hva slags krefter som har mobilisert seg. Tviler fortsatt, men ikke med like stor margin..
Vis hele sitatet...
Problemet er i tillegg de mange eventualiteter som er særs vanskelige, om ikke umulig å sette seg inn i. For å bruke meg selv som eksempel i en sak som ikke akkurat var vanskelig.

Jeg stemte venstre på grunn av noen av hjertesakene dems. Jeg var klar over deres plassering i det politiske landskap og generell politikk. Det jeg ikke satte meg godt inn i var hva resultatet av en evt. allianse ville bli, slik den er idag. Hadde jeg gjort det hadde jeg nok ikke stemt borgerlig.

Nå er ikke amerikansk politikk flerpartisk på samme måte, men det er fortsatt langt mellom valgløfter og gjennomføring. Det er svært mye å sette seg inn i med forskjellige senatorer, blokker, stater osv. Ikke minst private interesser.

Det holder nok ikke å se på hva presidentkandidatene alene sier for å få et helhetlig bilde. Man må se på partistøtte og masse annet. Noe som gjør kombinasjonen av lav utdanning og enkel retorikk til svært velegnet fluepapir for spesielt fattige, som ofte har lav utdanning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av murloc Vis innlegg
Nå er ikke amerikansk politikk flerpartisk på samme måte, men det er fortsatt langt mellom valgløfter og gjennomføring. Det er svært mye å sette seg inn i med forskjellige senatorer, blokker, stater osv. Ikke minst private interesser.
Vis hele sitatet...
I tillegg spring ikkje presidenten ut frå parlamentet. I Noreg må regjeringa ha støtte for politikken sin i Stortinget (paralamentarisme).

Problema der ser ein jo i samband med t.d. dødsfallet til Scalia. Ein del republikanarar seier rett ut at dei vil blokkere utnevninga av ein ny dommar så godt dei kan.

I så måte kan Trump få ekstra store problem. Rett nok er ikkje partipisken like flittig i bruk i USA som i Europa, så representantane står friare enn i europeisk tradisjon, men samtidig risikerer Trump å få svært store delar av parlamentet mot seg i sentrale saker, og det kan gjere (heldigvis?) at han vert rimeleg handlingslamma politisk. Så vert jo spørsmålet i neste omgang korleis veljarane vil reagere på at den dei valde vert blokkert...
Sist endret av vidarlo; 20. mars 2016 kl. 15:12.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, du har nok desverre eksempler. Men det er ofte snakk om demonstrasjoner som kjem litt ut av kontroll. Det er uakseptabelt, men det er eit stykke frå det til "Se i Norge, hvordan venstresiden alltid kommer og truer med vold og bråk når andre prøver å ytre sin mening." - som eg reagerte på.
Vis hele sitatet...
Problemet er at dette ikke bare er noen sjeldne eksempler, men at venstreaktivister nærmest konsekvent tyr til vold når andre demonstrerer for noe venstreaktivistene er uenige i.

Sitat av murloc Vis innlegg
Republikanere generelt bruker svært enkel retorikk i sin valgkamp. De spiller på ting om patriotisme, stolthet og frykt. De bruker enkle ord så budskapet kommer lett igjennom.
Vis hele sitatet...
Dette kjenner man også igjen i Norge, der venstresiden bruker svært forenklet og feilaktig retorikk som "samhold", "solidaritet" for å appellere til folks følelser. Så har du f.eks. Høyre som kommer med "kalde kalkulasjoner", og fremstår som kalde og kyniske fordi de holder seg til saken.

Samtidig "eier" venstresiden norske medier som Republikanerne/etablissementet "eier" media i USA.
Sist endret av hemmeligegreier; 20. mars 2016 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Dette kjenner man også igjen i Norge, der venstresiden bruker svært forenklet og feilaktig retorikk som "samhold", "solidaritet" for å appellere til folks følelser. Så har du f.eks. Høyre som kommer med "kalde kalkulasjoner", og fremstår som kalde og kyniske fordi de holder seg til saken.

Samtidig "eier" venstresiden norske medier som Republikanerne/etablissementet "eier" media i USA.
Vis hele sitatet...
Det er klart begge sider bruker forenklet retorikk der det lar seg gjøre. Men samhold var et veldig dårlig eksempel. Samhold brukes som regel i forbindelse med f.eks velferdsstaten, og det er jo nettopp poenget - samhold. Høyre har helt klart en mer "komplisert" retorikk enn f.eks FRP. Men høyres velgere er svært ofte godt utdannet og høyere middelklasse.

At media eies av politiske partier er jo bare tull. De vil naturligvis påvirkes noe. I tillegg har man aviser som har en klar politisk agenda. Men NRK er helt uavhengig etter mandat. Så ja, noe media eies av politiske partier, men ikke media som helhet.

I USA er det vel forøvrig høyresiden og republikanere som eier media gjennom store konglomorater.
Sitat av murloc Vis innlegg
Samhold brukes som regel i forbindelse med f.eks velferdsstaten, og det er jo nettopp poenget - samhold.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det misbrukes og folk villedes med retorikken om f.eks. "fellesskap".

At media eies av politiske partier er jo bare tull. De vil naturligvis påvirkes noe.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver "eies", og da mener jeg altså ikke nødvendigvis som formell eiendom, men hvem som setter agendaen.

I USA er det vel forøvrig høyresiden og republikanere som eier media gjennom store konglomorater.
Vis hele sitatet...
Ja, og i Norge er det venstresiden som dominerer hvis man ser på formelt eierskap/koblinger. I USA er journalister generelt høyrevridde, men i Norge er de generelt venstrevridde.
Sist endret av hemmeligegreier; 20. mars 2016 kl. 20:50.