Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 13599
Ikke langt oppe med tito i hgsnd er det en veldig stor tunnel som går inn i et fjell med en veldig stor (og tung) port forran.
kjenner en som har klart å komme seg inn der, ifølge han skal det være et stort bomberom med mange dører som han ikke fikk åpnet. Jeg kjenner igjen plassen men har aldri vært inne der selv.
Sist endret av Modalitsu94; 3. juli 2009 kl. 02:07.
vilke av tunnelene mener du ? det er 2stk i det området :P en som ligger bak garasjeporten til kjøreskolen som ligger med tito eg enn rett oppe på haugen der. på solvang :P
den nede med tito er/var kraftlaget som lagde en for ca 6-10 år siden. og den oppe på haugen er bomberom og møtelokaler for Hima værnet :P

ikke mye spennes i noen av de tunnelene :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har bilder, eksakt info om hvor disse "store" tunnellene er ? altså de som går ifra kaien og til djupadalen osv ?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det noen som vet hvor dette Rabinowits huset er? Og kan forklare en stakkars Bergenser hvordan han finner veien? x)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tunellen fra kaien til Djupadalen var en kraftverkstunell som ledet vatn fra Eivindsvatnet til kraftstasjonen på kaien. Den er selvfølgelig ikke lenger i drift nå. Haugesund elektrisitetsverk sluttet med produksjon der når kraftanleggene i Etnefjellene var ferdige.

I Skåredalen var det under krigen stor tysk aktivitet, derfor er det bunkerser der. Det var også en stor fangeleir der med russiske soldater. På Kvala er det også flere bunkerser, på toppen av Dyrhaugen ved Udland er det flere. Også i Kvalsvikområdet. Den søndre åpningen av tunellen ved kaien er bygd igjen med et nytt servicebygg, men jeg tror åpningen er intakt innenfra bygget. Tunellene under sentrum var bygd som offentlige tilfluktsrom på 1960-tallet og er ikke lenger intakt og farbare. Nedgangen ved Steinparker er stengt.

Rabinowitz-huset er nord i Haraldsgaten like ved Bytunet. Det var forretning med herresko og herreklær der i gamle dager. Nå er det bare huset mot Haraldsgaten som står igjen og inneholder restaurant. Bygningen mot Strandgaten er revet og erstattet med nytt leilighetskompleks.
Sist endret av Brake; 7. september 2009 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er ikke tunnelene u sentrum intakt eller farbar lenger? :O
vet/kjenner diverse folk som har vært med på restaureringsarbeid. de siste årene. Mens noen av byens utesteder også bruker disse rommene som er der til lager.
Sitat av olesvela Vis innlegg
Tar pp tråden og håper det kan bli litt mer interesse.

i lothe parken er det ngang, og viss jeg ikke hsuker helt feil så er det et tunell nett som gpr fra lthe parken, til haraldsvang, der med kafeen, ingang i den deren runde ''scenen'' huske ikke hva den hetter.
Og helt ned til byen i parken som ligger nord for haraldsgaten, ved siden av kirkegården.
Vis hele sitatet...
Har du vært i den tunellen fra Paviljongen i Haraldsvang og gått til Lotheparken??

Sitat av ex-adrin Vis innlegg
er ikke tunnelene u sentrum intakt eller farbar lenger? :O
vet/kjenner diverse folk som har vært med på restaureringsarbeid. de siste årene. Mens noen av byens utesteder også bruker disse rommene som er der til lager.
Vis hele sitatet...
Jo, deler av de er sikkert i bruk til andre formål, men det er et stort nett med lange tuneller som var ment som tilfluktsrom under den "kalde krigen". Nå er situasjonen en annen og disse gamle tilfluktsrommene er det ikke bruk for lenger.

-og på Hagland var det stor tyskerfestning under 2.verdenskrig. Mange bunkerser der, men alle brakkene er for lengst vekke.
Sist endret av Brake; 7. september 2009 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det kan godt hende at deler er stengt av nå ja:P er en stund siden jeg selv var inni. Er litt av et tunnelsystem som ligger ynder jorda her i byen ja:P vis alt hadde vært intakt.

vi har jo også noe ute på Tittelsnes. ligger blant annet blåbunkersen som den blir kaldt. ligger oppe på fortet/hv sitt område.
det er vel en bunker oppe i vardafjellet også. eller flere.
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
det kan godt hende at deler er stengt av nå ja:P er en stund siden jeg selv var inni. Er litt av et tunnelsystem som ligger ynder jorda her i byen ja:P vis alt hadde vært intakt.

vi har jo også noe ute på Tittelsnes. ligger blant annet blåbunkersen som den blir kaldt. ligger oppe på fortet/hv sitt område.
det er vel en bunker oppe i vardafjellet også. eller flere.
Vis hele sitatet...
Har aldri vært på fortet på Tittelsnes. Må ta en tur dit en gang og utforske litt
Sitat av olesvela Vis innlegg
i lothe parken er det ngang, og viss jeg ikke hsuker helt feil så er det et tunell nett som gpr fra lthe parken, til haraldsvang, der med kafeen, ingang i den deren runde ''scenen'' huske ikke hva den hetter.
Og helt ned til byen i parken som ligger nord for haraldsgaten, ved siden av kirkegården.
Vis hele sitatet...
Den inngangen under pavlijongen ved Haraldsvang er ikke mer enn en liten potetkjeller.. Dvs du kommer inn til 1 rom som er ca like stort som pavlijongen..
Sitat av Brake Vis innlegg
Har aldri vært på fortet på Tittelsnes. Må ta en tur dit en gang og utforske litt
Vis hele sitatet...
det må du gjøre er ikke så veldig store greier. Men er blant annet kommandosenter, gang som er delvis eller ikke tildekket(ikketakk) som går ned til sjøen. her har det også vært kanon stilling om jeg ikke husker feil
har vært der et par ganger selv. etter som at jeg var mye innover der før :P
Syntes også det var litt utrolig med tunell fra paviljongen i Haraldsvang til Lotheparken. Hva skulle den være for i såfall? Retrettmulighet for håpløse musikere??
Sitat av Brake Vis innlegg
Syntes også det var litt utrolig med tunell fra paviljongen i Haraldsvang til Lotheparken. Hva skulle den være for i såfall? Retrettmulighet for håpløse musikere??
Vis hele sitatet...
Denne tunnelen skal vist være del av bomberommene fra den kalde krigen og vannverket.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ju-Jutsu hallen der med Skeisvang videregående skole skall visst ha et "hemmelig" bakrom.
Pleide å gå der for 2 år siden og kan bekrefte at det er noen dører som ser litt mistenkelige ut men har aldri vært inni der selv. bekjente av meg sier at det skall være et som som går dypere under bakken og at det ble brukt når tyskerne var og herjet i Norge.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
fant et litt tøft område ut i nedstrandsfjorden i går. Noen som vet hva som har vært her før??? skal du der sel? pass på masse flått.
http://oekland.se/image/1.jpg
http://oekland.se/image/2.jpg
http://oekland.se/image/4.jpg
http://oekland.se/image/5.jpg
Så ut som et spennende sted...
Bare et lite tips; Neste gang skalerer du ned bildene før du legger de ut, så blir det litt lettere for oss å lese/se....
▼ ... noen uker senere ... ▼
noen som vet noe om tunnelen som går fra vardafjellet til rådhusplassen hvor ingangen ligger osv. ?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg fikk nødig lyst til å starte en ny thread, så jeg bare poster her istedenfor:

Dersom du bor i Haugesund, har du helt sikkert hørt om den lille bunkersen rett nedenfor forholdsvis nye Udland Kirke på Bleikemyr/Kvala, som enda kan ses fra broen som krysser den lille kløfta med Kvaleva rennende under. Har noen faktisk vært inni der før, og dersom du har, hvor langt inn i berget går denne?
Ettersom tiden går ser set ut som det blir mer og mer utilgjengelig, nemlig fordi den er på en ganske bratt skrent, med stadig tettere buskas og dritt.

Dette hadde vært interesant å se om noen faktisk har bilder fra her, ettersom den altid fascinerte meg, selv om jeg overhodet ikke turde å gå inn der når jeg var liten. XD
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ex-adrin: Hvor i nedstrand er dette? Bor i samme kommune (Tysvær) og den plassen såg ganske så spennende ut!
skall35. Tror det var på borgøya. ligger mot hervik siden av fjorden. Du ser stort kai anlegg også på denne siden. obs er veldig mye flått der
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
skall35. Tror det var på borgøya. ligger mot hervik siden av fjorden. Du ser stort kai anlegg også på denne siden. obs er veldig mye flått der
Vis hele sitatet...
Takk for infoen! Blir en tur til Borgøya med tiden da
Flott er jeg vant med her jeg bor så det går nok greit :P
Jeg fant ut hva det bygget på Borgøy er for noe:

''Borgøy er ei høyreist, men likevel gjestmild, granittøy. Granitten førte på 1920-tallet til et ambisiøst industrieventyr på øya, da det ble etablert et granittknuseverk på Borgøy, på folkemunne kalt Makadammen. Den spesielt harde granitten fant veien over hele Europa, bokstavelig talt. Frem til 1938 ble nemlig mengder av knust granitt, eller makadam, skipet ut og brukt under veibygging. Borgøy-granitten ble også bruk til gatesteiner, bautaer og bygningsstein. På det meste arbeidet hele 80 mennesker skift på Makadammen. I dag er det bare steinbruddene tilbake''

Er det noen som har vært på den nedlagte sildeolje fabrikken på Torvastad?
http://home.c2i.net/ehustved/ht990413.htm

Ser jo meget interessant ut.

Er det noen som har vært på den nedlagte sildeolje fabrikken på Torvastad?
http://home.c2i.net/ehustved/ht990413.htm

Ser jo meget interessant ut.