Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8115
Hei

Jeg snakket med en veninne idag som fortalte meg at hu får stipend fordi hun løy til lånekassen. Hun oppga at hun hadde syv søsken (hun har vel ingen), at moren og ste-faren ikke var gift (noe de er), og fikk på grunnlag av det utbetalt over 23 000 for skoleåret 07/08. Jeg ble ganske paff da jeg fikk høre det, da jeg ikke trodde det var så enkelt å lure til seg stipend.

I tillegg nevte hun at man fint kunne skaffe seg "ny" adresse 4 mil fra foreldrenes hus og få bortebostipended, selv om man går på skole et par kilometer fra foreldrenes hus og bor hjemme.

Er det noen som veit noe mer om dette? Andre som har forsøkt og lykkes/feilet? Er lånekassen virkelig så slappe?
Vel. Du kan ganske enkelt bare prate med rådgiveren din.
Det gjorde jeg, og fikk fullt stipend.

Grunnen var jo at jeg ikke ville bo hjemme i det hele tatt, but still. Jeg hadde egentlig ikke krav på fullt stipend - men fikk det likevel.
Fullt mulig, men du må vite at de tar stikkprøver så det er en stor risiko. Å få noe sånt på rullebladet ser neppe bra ut og er ikke verdt stipendet.
Å lyge om familie-forhold(hvor mange søsken du har o.l.) er vel ikke så smart, i og med at dette vil få konsekvenser om det blir oppdaget.

Jeg leier en leilihet i samme bygg som moren og faren min leier, og jeg søkte om borteboerstipend for å få dekt noen av utgiftene mine (husleie, strøm, mat osv). Det ble en del krangling mellom lånekassen, meg og huseieren min. Vi sendte inn brev 5 ganger...brevene inneholdt leiekontrakt, kopi av strømregning (for og vise at jeg betaler egen strøm), hustegninger (for og vise at det ikke gikk trapp mellom leiligheten min og leiligheten til foreldrene mine) og diverse brev som inneholdt informasjon om meg som student.

Etter ett halvt år fikk jeg det avgjørende brevet....0 stipend til meg. Noe som har resultert i ett hardt økonomisk år for meg, siden jeg har vært nødt til og leie min egen leilighet (foreldrene mine hadde ikke plass til meg). Så da kommer jeg inn på det du spør om. Jeg angrer helt sinnsykt på at jeg ikke oppgav feil/falsk adresse.

Jeg kjenner masse mennesker som bor hjemme, men som oppgir feil adresse, og dermed får 30 000,- ekstra inn på kontoen i løpet av skoleåret. Så ja, hvis du er i en situasjon hvor du kommer til og trenge de pengene, i likhet med den situasjonen jeg var i, oppgi feil adresse....Så slipper du alt maset...
Sist endret av ^ProXo^; 3. juni 2008 kl. 17:29.
Smart. Kan gjøre det samme.
Som noen andre skrev i denne tråden. Lånekassen sjekker det av og til. Og dette kommer på rullebladet som dokumentforfalskning. Og det kan jeg love dere ikke er bra å ha på rullebladet.

Men igjen, så er det jo bare rundt 20% av alle søkerne som blir sjekket... Så du har jo god sjangs til å komme unna med det. ^^
Bare ikke fortell det til noen. Ikke fortell noen du kjenner hva du får i stipend, osv... Det vil alltid være en idiot som sladrer på folk.
Sitat av Tanguhi
Bare ikke fortell det til noen. Ikke fortell noen du kjenner hva du får i stipend, osv... Det vil alltid være en idiot som sladrer på folk.
Vis hele sitatet...
En idiot som sladrer? Slike idioter som sladrer sikrer at det blir færre som snyter seg til penger de ikke er berettiget, og derfor større sannsynlig at mennesker som trenger stipendet får stipend. (eks. ^Proxo^).

Det er dog en forskjell på å lure til seg stipend og på å lure til seg lån. Lånet må du i alle fall betale tilbake. Å lure til seg stipend er rett og slett en enormt egosentrisk handling.
Sitat av Boo-Boo
Men igjen, så er det jo bare rundt 20% av alle søkerne som blir sjekket... Så du har jo god sjangs til å komme unna med det. ^^
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? Kilder, please!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
De vil garantert anmelde forholdet hvis de finner det ut, samt alt av stipended blir omgjort til lån some MÅ betales.
Sitat av Miss M
En idiot som sladrer? Slike idioter som sladrer sikrer at det blir færre som snyter seg til penger de ikke er berettiget, og derfor større sannsynlig at mennesker som trenger stipendet får stipend. (eks. ^Proxo^).
Vis hele sitatet...
Må nesten spørre hva du gjør i dette underforumet, siden du er imot snylting? Og de som trenger stipend, får stipend. Hvis ikke, så er det nok ikke pga noen som juger til seg litt ekstra stipend. Hvis Norge har nok til å fore 500000 eller flere innvandrere, så tar de sikkert ikke skade av å betale ut litt ekstra stipend.
Jeg blir frustret over deg Tanguhi. Såklart er det dumt og snylte på noe slikt som stipend, når så mange studenter faktisk er avhengig av det. Men dette er ikke et forum for moralisering, ei heller et forum for snyltere men et sted hvor vi kan diskutere hvorvidt det er mulig. La deres personlige meninger utebli, begge to

Btw: Dere som juger om adressen, dere bor vell langt nok unna til at dere faktisk har rett på bbstipend? Hvis ikke de sjekker opp det en gang blir jeg litt paff.
Hvis man bor hjemmefra, kan man snakke med rådgiver på skolen og forklare situasjonen.
Det er bare å dikte opp en historie om hvorfor du ikke likte deg hjemme, og ikke kunne fokusere på skolearbeid skikkelig osv.
Selv om man ikke bor kjempelangt fra skolen eller må flytte nærmere for å gå der, skal det gå ganske greit å lure seg til et borteboerstipend (forutsatt at man ikke bor hjemme hos mor og far).
Kjenner flere venner som har gjort dette.
Lunicks: Jeg vil veldig gjerne vite hvem disse vennene er, og hvilke historier de kunne fortelle.

Jeg har selv prøvd å få meg borteboerstipend, og jeg ble bedt om å framlegge dokumentasjon på at jeg ikke var i psykisk form til å bo hjemme hos mine foreldre. Rådgiver kunne ikke hjelpe meg, selv om min situasjon hjemme var relativt sugen.
Jeg søkte støtte til utdannelse i sverige høsten 2004, fakta var at jeg ikke begynnte før slutten av august 2005 noe jeg da ikke viste.
På dette fikk jeg utbetalt 28.300NOK, nesten et år før, uten å vise så mye som et stempel fra skolen.
Jeg har ofte kontakt med ledningen på skolen å de har aldri blitt kontaktet av lånekassen, ikke jeg heller.

jeg fikk da altså i underkant av 30.000 før jeg idet heletatt hadde søkt meg inn på skolen, jeg tok også opp et lite lån på 12.300 rundt nyttår, men det morsomme er at de pengene, som jeg allerede har drukket opp for lenge siden, er ikke engang registrert hos lånekassen.

Lånekassen virker meget lite observange på hva de deler ut, men det driter jeg i, så lenge jeg får dekket hele undervisningen, samt 14.000 i lommepenger hver termin.
Jeg er nesten i motsatt situasjon. Jeg bor kliss alene i et hus som min mor eier, men får bare drøye 6k fordelt utover året. Så det er jævlig kjipt når jeg må forsørge meg selv osv, og sånn sett skulle hatt et parogtyve tusen mer. Med meg var de hvertfall veldig pirkete, selv om jeg var helt ærlig. Oppga min mor sin adresse, men da pirket de på at jeg var registrert hos min far i folkeregisteret. Så pirket de på at kontoen jeg oppga ikke var registret på meg, men på min mor. Måtte derfor gjennom 2 "prøv igjen"-omganger før jeg fikk min første utbetaling i det hele tatt.

Kompisen min får over 20k i året fordi moren var sykemeldt i ett år og er fraskilt faren (både moren, faren og stefaren tjener rått, og han bor i et sinnssykt stort hus og har alt mulig av data, spillmaskiner, nylig renovert kjøkken, bad, stue, fancy møbler, alltid nye klær, moped og bil...ALT). Det er urettferdig, det. Samtidig så får en annen kompis av meg ikke en dritt, fordi hans far, som han ikke har noe som helst kontakt med, har dritmye penger på bok pga en sjefsstilling. Moren tjener minimalt og går mye arbeidsledig, og de har mye gjeld. De får som sagt ikke en dritt pga. faren.

Alt i alt synes jeg dette er driturettferdig. Kan forresten også nevne at jeg holdt på å miste 3100,- på grunn av POSTEN. Sendte inn godt innenfor fristen, fikk til og med en på postkontoret til å hjelpe meg å postlegge det. Så litt etter fristen får jeg beskjed om at det var synd jeg ikke sendte inn og lignende. Anyways, sendte forklaring by mail (etter mye rot, dårlig kontaktopplegg av Lånekassen), og det løste seg etter hvert, to mnd etter at jeg egentlig skulle hatt dem. Et av argumentene jeg brukte var at hver krone var viktig for meg, siden jeg i praksis bor alene, selv om det ikke er slik på papiret. Tror dette var noe av det som slo gjennom. Særdeles misfornøyd med metodene Lånekassen bruker (selv om prinsippet deres selvsagt fortjener medalje).
Sist endret av Realist1; 5. juni 2008 kl. 02:49.
Sitat av Tanguhi
Må nesten spørre hva du gjør i dette underforumet, siden du er imot snylting? Og de som trenger stipend, får stipend. Hvis ikke, så er det nok ikke pga noen som juger til seg litt ekstra stipend. Hvis Norge har nok til å fore 500000 eller flere innvandrere, så tar de sikkert ikke skade av å betale ut litt ekstra stipend.
Vis hele sitatet...
Jøss... med de innstillingene kommer du til å få problemer når du flytter hjemmefra og må stå på egne bein og stå til ansvar for hva du gjør og sier.
Det verste med å bli tatt må vel være at du mister all rett til lån og stipend fra lånekassa for all fremtid. Det vil si at hvis du juger på ungdomsskolen risikerer du å ikke kunne ta videre utdanning, med mindre du har en mor og far som kan forsørge deg gjennom studietiden.
Sist endret av Mith; 5. juni 2008 kl. 08:45.
Sitat av Tanguhi
Må nesten spørre hva du gjør i dette underforumet, siden du er imot snylting? Og de som trenger stipend, får stipend. Hvis ikke, så er det nok ikke pga noen som juger til seg litt ekstra stipend. Hvis Norge har nok til å fore 500000 eller flere innvandrere, så tar de sikkert ikke skade av å betale ut litt ekstra stipend.
Vis hele sitatet...
Håper du forstår at det er mer enn nok ikke vestlige innvandrere (regner med at du mener ikke vestlige innvandrere, ettersom stort sett all vestlig innvandring er arbeids innvandring - ergo de jobber og betaler skatt) som betalerer skatt i forhold til hvor mange som lever på trygd. Dvs. hvis du først skal være rasistisk burde du finne flere oppdiktede faktaer å støtte deg på, for etter din tankegang betalerer "de" for seg selv hvis du sammenligner skatt og trygd.. Merker jeg blir veldig provosert av folk som ikke klarer å legge sammen 1 og 1 og likevel går offtopic med rasisme i tråder rundt omkring på dette forumet.
Det er nok veldig lett å utføre.

Problemet er at du må anse pengene som et potensielt "lån". Plutselig blir det oppdaget. Det kan ta 1 mnd, eller det kan ta noen år. Men blir det oppdaget sitter du plutselig med et gjeldsbrev, sikkert inkludert renter og en pen sum i foreleggg/bot også. Kanskje tilogmed en prikk.

Men hey - er du i driten er det jo bare å prøve.
emphi's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg har så langt i livet aldri hatt økonomiske problemer så jeg kommer ikke til å jukse til meg et stipend jeg på ingen måter kvalifiserer til. En dokumentforfalskningsdom er ikke akkurat noe jeg higer etter..

En annen interresant mulighet med studielånet er jo å sette det inn på høyrentekonto mens du studerer - om du ikke trenger det, vel og merke. En kamerat bor hjemme mens han studerer og har satt hele studielånet i fond og på konto. Blir litt penger av det også.
Tror du mister retten din til å få noe som helst mer stipend hvis du blir busta for å jukse til deg stipend.
I tillegg til dette blir du tatt for dokumentforfalskning?

Ja kanskje lånekassa er slapp på å sjekke opp ting noen ganger, men andre ganger er de ekstremt mistenksomme, som fks med meg. Har hatt rett til bortebo stipend begge ganger jeg har søkt og har alltid vært ærlig, likevel har jeg måttet gå igjennom et helvete av mas for å få stipendet hver gang.

Ja det er noen griser som bor hjemme, har rike foreldre, jobber og har jugd til seg bortebo stipend som ser ut til å aldri bli tatt, men jeg syntes ikke det er verdt risikoen å prøve seg på det.
Sist endret av shinobi; 10. juni 2008 kl. 11:59.
Jeg burde også jukse til meg ekstra stipend. Har en mor som går på uføretrygd grunnet alvorlig sykdom og har ingen far. Mitt stipend er på rundt 10.000kr i året. En venn av meg som har et søsken og to skilte foreldre (som begge har god lønn) får over dobbelt så mye som meg. Det virker i grunn lite rettferdig. Skulle ikke forundre meg om han har juksa til seg ekstra stipend.
Jeg kunne egenhendig kvalt og drept alle som løyg til seg skattepengene mine!
Ikke søk stipend når du ikke fortjener det, rett og slett fordi du stjeler fra meg, og jeg vil ikke at folk skal stjele fra meg.
Det er mulig å lyve/lure/snylte/stjele seg til stipend, og det er sikkert mange som gjør det, men grunnen til at man ikke får stipend er jo fordi at dine foresatte tjener så mye penger at du ikke trenger det!

Jeg ser det er flere gode eksempler på at folk som burde få stipend ikke får det, men det er fordi lånekassen ikke tar hensyn til at noen har foreldre med bra nok inntekt, men som allikevel må klare seg selv økonmisk. Og det er kjipt.

Når det kommer til å lyve om familiære forhold, så fraråder jeg dette, siden lånekassen har tilgang til folkeregisteret. Dette kan i værstefall ende opp med bøter og fengselsstraff, samt en aldri så liten hake på rullebladet der det står at du har svindlet den norske stat. Noe som kan føre til at du aldri får lån igjen.

Jeg skal ikke si at man ikke kan komme seg unna med det, men til syvende og sist er det dine egne, og din mor og fars hardttjente skattepenger du snylter til deg!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lånekassen er etter min mening en av de letteste å lure når det kommer til statlige avdelinger, i motsetning til kemneren.

Det er nesten ironisk at når man skal betale noe så er det så og si umulig å lure seg unna
og man er garantert å bli tatt (nesten)Dette er selv om det er snakk om 10 kr.
Mens når man skal søke om å få penger gjeldsfritt så blir man omtrent aldri tatt.
Selv har jeg hatt stipend i flere år riktignok fortjent utifra inntektene til foreldrene mine, og jeg synes det er litt synd at enkelte snylter til seg som andre har sagt: skattepengene til hardtarbeidene nordmenn.
Men om Lånekassen er så tafatt at de ikke sjekker søknadene ordentlig så kan de dra dit peppern gror.


Er sikkert derfor det er så mye avgifter, fordi staten taper så mye penger på Lånekassen så derfor så må de tjene det inn igjen ved å øke skattene.
(beklager at skrivinga mi er som den er, jeg sitter paa ett spansk tastatur)
Dere som driver aa sier at dere vil "juge" eller allerede har gjort det for aa faa stipend er bare idioter i hodet.. tenk litt mer over hva dere driver med. Det er virkelig folk der ute som trenger stipend, tilogmed kanskje mer ogsaa, men staten kan ikke oeke den fordi det er saa mange som trenger det..
Jeg betaler skatt, faktisk ganske mye skatt ogsaa... En del av skattepengene skal gaa til forskjellige ting, som f.eks. stipend.. Stipendet skal gaa til noen som ikke har begge foreldrene og har daarlig raad til aa kunne gaa paa en skole som kanskje koster litt eller faa kjoept seg skoleboeker, mat osv. Kanskje faktisk kunne ha en 200kr ekstra saa de faar gaatt paa kino noe de IKKE har kunnet foer pga. at alt gaar til skole.. ikke for at du skal kunne kjoepe deg en ny tv til aa haa paa rommet og bruke mer spenn enn du allerede gjoer.

Haaper du blir tatt hvis du velger aa snylte av mine skattepenger som jeg jobber for.. En annen god grunn til at jeg haaper du blir tatt hvis du svindler de til deg, er at det ogsaa vil gaa ut over resten av befolkningen som faktisk trenger de.
Sist endret av Tensor; 8. juli 2008 kl. 17:51.
Godt med smør
Sitat av Sars
Det er mulig å lyve/lure/snylte/stjele seg til stipend, og det er sikkert mange som gjør det, men grunnen til at man ikke får stipend er jo fordi at dine foresatte tjener så mye penger at du ikke trenger det!
Vis hele sitatet...
Det er jo helvetes urettferdig fordi mine foreldre tjener en ok års inntekt, men, de har lært meg opp til å ikke være en bortskjemt liten drittunge. Så jeh.

Må jo være litt mer komplisert enn "dine foreldre har xxxx i årsinntekt du får ikke stipend til ditt og datt"
Men det blir jo vanskelig for stipend-folka å sjekke hvor mye du får i uke-penger av folka dine da?
Godt med smør
Sitat av minigolf
Men det blir jo vanskelig for stipend-folka å sjekke hvor mye du får i uke-penger av folka dine da?
Vis hele sitatet...
Får ikke uke penger ^^

Var en gang jeg fikk det, da fikk jeg på nivå med alle andre. Fordi jeg ikke skal være bortskjemt.

Dette har med oppdragelse å gjøre, ikke økonomi.
Sitat av Max-Mekka
Ikke søk stipend når du ikke fortjener det, rett og slett fordi du stjeler fra meg, og jeg vil ikke at folk skal stjele fra meg.
Vis hele sitatet...
Syns det blir for teit å si noe sånt uansett, er sykt mye jeg kunne ønske mine skattepenger ikke gikk til heller.
Sitat av Apeloff
Får ikke uke penger ^^

Var en gang jeg fikk det, da fikk jeg på nivå med alle andre. Fordi jeg ikke skal være bortskjemt.

Dette har med oppdragelse å gjøre, ikke økonomi.
Vis hele sitatet...

Ja, men poenget mitt er at Lånekassen umulig kan vite hvilken oppdragelse foreldrene dine gir deg. Er begrenset hvor mye de vet, og de kan bare handle utifra det de vet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Apeloff
Det er jo helvetes urettferdig fordi mine foreldre tjener en ok års inntekt, men, de har lært meg opp til å ikke være en bortskjemt liten drittunge. Så jeh.

Må jo være litt mer komplisert enn "dine foreldre har xxxx i årsinntekt du får ikke stipend til ditt og datt"
Vis hele sitatet...
Jeg syns de i det minste burde kjøpe bøkene og skrivesakene du trenger til skolen. Det er uhørt at du skal bo hos foreldre med OK inntekt og ikke få økonomisk støtte til utdanning!

Edit: Stryk det, jeg så akkurat at du var 21 år. Du er mest sansynlig ferdig med videregående nå, da. Alle får lån ved høyere utdanning
Sist endret av Tias; 9. juli 2008 kl. 14:12.
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
Angående konsekvensene av å gi feil opplysninger, skriver lånekassen dette her :
Hvis du ikke melder fra om endringer, eller gir feil opplysninger, kan Lånekassen gjøre om stipend til lån og kreve pengene tilbake. Vi kan også nekte å gi deg mer utdanningsstøtte. Grove tilfeller kan bli meldt til politiet.
Vis hele sitatet...
Ifølge denne artikkelen ser det ut til at lånekassen i hvert fall har skjerpet kontrollen på opplysninger gitt av studenter, men jeg vet ikke hvordan det er med folk som går på videregående. Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på det i hvert fall. Og som jeg tror noen har påpekt her før, er det dumt hvis noen får penger ved å jukse seg foran andre i køen som trenger det mer. Hvorvidt systemet til Lånekassen for å bestemme hvem som skal ha hvor mye osv fungerer bra eller ikke, er vel en diskusjon for seg selv.
Godt med smør
Sitat av Tias
Jeg syns de i det minste burde kjøpe bøkene og skrivesakene du trenger til skolen. Det er uhørt at du skal bo hos foreldre med OK inntekt og ikke få økonomisk støtte til utdanning!

Edit: Stryk det, jeg så akkurat at du var 21 år. Du er mest sansynlig ferdig med videregående nå, da. Alle får lån ved høyere utdanning
Vis hele sitatet...
Høhøhø :P

Var delvis nervøs når jeg laget kontoen pga. rusmiddel seksjonen på forumet og ville være mest mulig anonym.

Er 16 begynner på VGS først nå, bøkene og skrivesakene går jo greit. Men, hybel? bærbar pc? neh. Det kommer ikke på tale. Og, bøker går ut av egen lomme, men det er fordi jeg har en jobb. Ellers hadde de sikkert punget ut for det

Men det er jo helt klart att jeg vil ha bortebuerstipend f.eks foreldre gir ikke meg to laken bare fordi jeg trenger det pga. leige til hybelen min. Selvom det er relatert til utdanningen min, da kan jeg skaffe meg en jobb.
Skal begynde på videregående til neste år, og kommer sannsyneligvis til å få stipend selv om jeg ikke trenger det. Pappa har en utrolig grei årslønn, og siden mamma studerer får jeg stipend, selv om hun jobber på siden.
Mornings. Siden det er en såpass livlig tråd gående poster jeg mitt stipendspørsmål også her, selv om det er blitt sånn halvveis svart på allerede.
I sommer flytter jeg for meg sjøl på hybel et par hundre meter fra skolen, midt i byens sentrum. Veldig praktisk. Familien min bor 2 mil unna og det er en 20 minutters busstur til og fra skole hver dag. Likevel, jeg fikser ikke å bo hjemme grunna diverse psykiske greier jeg ikke utdyper her. Problem: Jeg har ikke dokumentasjon på dette. Skolen er vel informert om tilstanden min så rådgiver vil nok være hjelpsom, men da jeg var innlagt på sjukehuset og maste om at jeg måtte ut, fikk jeg ingen anbefalinger om at det ville gjøre tilstanden min bedre eller verre. Er det "bra nok" for å få borteboerstipend, noen som har erfaringer med liknende? Dette at jeg har vært lenge i behandling, men har avbrutt nå nyss?
Jeg har en jobb jeg tjener ålreit på ved siden av skolen og jeg vil nok klare meg uten stipend også, om jeg lever på pasta og ris. Dog, det hadde vært fint å kunne kjøpe røyk og boller iblant også, og kunne kjøpe egne penner, notatbøker og slikt. Skal begynne i 3., om det er relevant.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
får selv stipend. HA HA HA!!!! Har gått 4 år på videregående, og det er kun det 4 året jeg har fått rett til å få 820 kr i stipend. Ikke emr enn det! 820 kr EN gang, også null! Foreldra mine kjøpte skrivesaker til meg fordi jeg ikke hadde råd selv. Jeg har begynt å skrive ut de fleste av bøkene mine og må kjøpe de selv nå... busskort for å komme seg til og fra skolen er heller ikke så billig, så dette må jeg dra ut av min egen konto.

Vurderer å juge jeg og. Går det an å søke om stipend EN GANG TIL?
La oss si at jeg flytta inn i et hus med noen venner etter nyttår? Da trenger jeg jo mer i stipend.
Men sjekker de om jeg da betaler leie til huseier?


syns det er teit at lånekassen ikke tar hensyn til de som bor hos begge foreldre, men som knapt får noe. familien min er "rik" den, men så er jeg 18, bor fremdeles hjemme da, men foreldrene mine mener jeg bør tjene mine penger selv. så skal jeg få penger av foreldra mine så må jeg jobbe for det! Jobb har jeg heller ikke, pga skole og dårlig busstilbud. det betyr at hvis jeg jobber etter skolen må jeg ta drosje hjem.... og det blir veldig dyrt i lengden.

men de som har foreldre som er skilt, får stipend med en gang, selv om la oss si faren din tjener fett og gir deg klær og penger og bil osv.....
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Impetus Vis innlegg
En kamerat juksa til seg borteboerstipend, han får 60 laken i året :S
Vis hele sitatet...
Du får ikke 60K ved å kun jukse på borteboerstipendet, sikker på han ikke har kombinert det med grunnstipendet da? Altså at han skrev at foreldrene var skilt, hadde 10 søsken etc. Btw, så tror jeg lånekassen har et register på hvordan sivilstatusen til foreldrene er + de kan sjekke hvor mange søsken du har. Anyway, siden jeg går vg3 og det er for sent å søke, er det mulig å jukse til seg penger på samme måte når man går på BI? (hypotetisk)
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Du får ikke 60K ved å kun jukse på borteboerstipendet, sikker på han ikke har kombinert det med grunnstipendet da? Altså at han skrev at foreldrene var skilt, hadde 10 søsken etc. Btw, så tror jeg lånekassen har et register på hvordan sivilstatusen til foreldrene er + de kan sjekke hvor mange søsken du har. Anyway, siden jeg går vg3 og det er for sent å søke, er det mulig å jukse til seg penger på samme måte når man går på BI? (hypotetisk)
Vis hele sitatet...
Bor du hjemmefra får du en slant omgjort til stipend (32000 i året), du får også en 500 kroner i reisestipend. Mulig du får noe mer støtte på BI fordi de tar seg såpass godt betalt for "en av norges ti beste økonomiske høyskoler", men det er ikke så mye å "jukse" seg til siden du får det automatisk når du bor hjemmefra. Uansett, hvis du blir tatt i å jukse får du aldri mer studielån... Ingen god deal.
jeg fikk legeerklæring på at jeg ikke kunne bo hjemme. mentalt osv.

kan sikkert juge til deg erklæring om du snakker med legen din
kjempe lurt å skryte av det til andre hvertfall.
Sist endret av åjavelja; 16. mars 2009 kl. 20:17.
hvor skrytes det?