Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2161
Hei. Denne posten gjelder min yngre bror da han er så bekymret.
Han er ute ca en gang i måneden og drikker alkohol og røyker kanskje 8-9 siggaretter.
Han er veldig bekymret for at dette kan ha skadet puberteten hans og er skikkelig hypokonder. han er rett og slett redd for at dette kan ha hemmet veksten hans.
jeg prøver å roe han å sier at dette ikke har skadet veksten hans, men han tar det ikke til seg. Noen som har noen erfaringer angående dette? drukket mye i ung alder og røyket uten at dette har skadet veksten? han er 16 år forresten.
Håper på vettuge svar.

Hilsen meg
Sitat av www.ung.no
Spørsmål
Er det farlig å drikke alkohol før/mens du er i puberteten?

Svar

Hei.
Det som er skummelt med å drikke alkohol, er at man ikke vet hvor mye man tåler. Det skal ofte ikke store mengder til før man kan risikere å bli alkoholforgiftet. Mange skader som kunne vært unngått skjer gjerne i alkohol påvirket tilstand, da man fort mister dømmekraften. I tillegg er alkohol mye mer skadelig for en hjerne som din som er ung og i vekst og utvikling nå. Det er også lettere å få et avhengighetsforhold til alkohol hvis man starter tidlig med det.
I Norge er det 18 års grense både på å kjøpe og for å drikke alkohol. Jeg syns det ville være klokt av deg hvis du ventet litt med å drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Her er linken

Prøv å søk litt på google før du legger ut ny post og bedre om du spør på klaraklok eller lignende sider tror jeg

[Edit:]
Her er det noe om røyking og pubertet
Sist endret av sum_user; 13. mai 2008 kl. 14:20.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Han er veldig bekymret men alikevell gjør han det?

Man kan ikke få alt her i livet, om han virkelig er bekymret må han vel gi etter for de bekymrelsene.
Det er ikke noen studier som direkte påviser at nikotin hemmer veksten, utenom effekter på foster i magen på en røykende mor.
Hva med narkotiske stoffer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Elektrobank
Hva med narkotiske stoffer?
Vis hele sitatet...
"Narkotiske stoffer" gjelder alt fra amylnitrater til lysersyre til fentanyl/heroin.
Alle har helt forskjellige virkemåter og helt egne sett med risikoer, vær litt mer spesifikk.
Sist endret av Dodecha; 13. mai 2008 kl. 14:49.
Godt med smør
Jeg er straks 16 og er på linje med de jeg går i klasse med, jeg er blant topp 3 i høyde, og driver med styrketrening i tillegg og en del fotball., så jeg har noen kilo på de også.
NB!!! Jeg sier ikke att rusmiddel har HEVET meg over snittet, det jeg sier er att jeg har hatt en vanlig utvikling, og ligger ikke under/bakom andre i utviklingen.

Er vell ikke nødvendig å utdype om hva jeg har prøvd å sånt, men jeg har vertfall rørt, alkohol litt, og røykt MYE vanlig tobakk, og vært på fylla av og til, mindre enn 20 ganger i året vertfall så ikke så mye, og røykt 1 om dagen i ca. 2 år ,Men aldri store lange pauser, og alt har gått helt fint så langt.

Uten å gå dypt inn på emne, har jeg prøvd flere ulovlige droger, multiple ganger også.


Mvh Apeloff.

EDIT: Godt mulig jeg bare har vært heldig og
Sist endret av Apeloff; 13. mai 2008 kl. 14:56.
Jeg er 16 år. Røyker mellom 10-20 sigaretter daglig. Og tar meg en fest i ny og ne. Bortsett fra at jeg var late bloomer (som sent i puberteten) Har jeg ikke hatt noen unormal utvikling.

Jeg er nå 185cm og vokser fortsatt.
Sitat av Dodecha
"Narkotiske stoffer" gjelder alt fra amylnitrater til lysersyre til fentanyl/heroin.
Alle har helt forskjellige virkemåter og helt egne sett med risikoer, vær litt mer spesifikk.
Vis hele sitatet...
Ja det var det jeg tenkte meg...! Men takk for svar
Jeg er snart 16 år, røyka fast i 3-4 år men slutta for et halvt år sida (heldigvis, var vanskelig å slutte helt). Nå snuser jeg iblandt, men drikker 2-4 ganger i måneden, og jeg har ikke merka noen hemning i vekst. Jeg har alltid vært ganske lav, men jeg blir bare høyere og høyere. Såklart er det ikke bra for veksten, men veksten er nok ikke det verste det skader.
begynte å røyke når jeg var 18-19, drikke når jeg var 17..
er 175.. Om nikotin og alkohol hemmer veksten kommer vel ann på flere faktorer. Er vel mye det samme med fysisk avhengihet. Altså at det kommer ann på diverse kjemiske reaksjoner som faller lettere for hver og enkelt kropp.
Sier fysisk avhengihet fordi det er flere som tror de er avhengie heller enn er det.

Beklager for rotete setninger .
Tror ikke alkohol og sigaretter er noe å bekymre seg for innen puberteten, særlig ikke vekst, bare tull det derre.. Men når det kommer til hasj, amfetamin, kokain og Heroin bruk før og igjennom hele puberteten er annerledes. Men da mener jeg selvfølgelig misbruk i stor grad, vet om en del folk som enten er veldig sene eller faktisk aldri kommer i pubertetet ordentlig.. En eks-heroinist jeg vet om, begynte med heroin som 12åring, nå er han 32 og har vært eks-heroinist i 2 år.. Han har ikke ett hår på kroppen, kun på hode.
Han er veldig tvilsom i hode også.. Alle rusmiddler(MISBRUK) hemmer nok puberteten til en hvis grad, men tror ikke alkohol og sigaretter er verstingene.
Jeg tviler på at hasj hemmer puberteten, kjenner en gjeng jenter som røyka ekstremt mye men puppene ble bare større og større, lol. Faktisk helvettes store.
Dette kommer bare til og bli en lang listetråd med "jeg har ikke merket noe", "en i klassen min har prøvd heroin og er 1.70 høy" OSV.

Selv om det virkelig var farlig, hadde det sannsynligvis ikke virket slik det blir presentert her.
Sist endret av torsken; 13. mai 2008 kl. 16:35.
Freaker911:

Skjønner ikke helt hva du mener med jenter og pupper, når de kommer i puberteten får de pupper.. så blir de gradehvis større.. Men pupper kan skifte fasong lenge etter puberteten, dette har med kroppsvekt og gjøre. Skjønner ikke hvordan noen i det hele tatt kunne tenke at jenter får mindre pupper av å røyke cannabies. Men mener jeg har hørt noe om at det hemmer det mannlige kjønnshormon.. Har ikke kilder, men kanskje andre vet noe mere om det?

Torsken: Mod ser fort hvor utviklingen i tråden går og vet når den må stenges
Du har kanskje rett, men jeg kjenner også folk som røyker/har røyka i puberteten som ikke har slutta å vokse.
Godt med smør
Torsken, vist du har lyst å endre på att det blir en lang listetråd med "jeg har ikke merket noe" kan du kanskje prøve å finne noe som beviser att den og den drogen påvirker puberteten negativt. Mye bedre det enn å faktisk disse de som svarer. Selvom det kanskje ikke er det beste svaret de kan få. Så er det i det minste ett svar.

Personlig har jeg prøvd å googlet litt nå, med nøkkelord "Puberty, Drugs" og fikk bare propaganda piss oppe.

Prøvde straks igjen med hypofysen og dop kom frem til ung.no der du får helt idiotiske svar, i likhet med propaganda.

mmmm, det er ikke rusmiddel, men eneste stoffet jeg fann multiple sider om hypofysen og pubertet er steroider, og tviler fortsatt litt på att det er en ok kilde.

Og det er ikke akkuratt de glupeste som bruker den siden når jeg ser spørsmål som.



"Hei, hva er aldrsgrnsen på kokain"

Se på dette

"Spørsmål
jeg har nettop starta å røyke men ikke sånn vanlig kjøpperøyk. jeg knekker av en grein fra busker med masse små kuler med iriterende piger på som setter seg på klær, ( jeg husker ikke hva planten heter) er det farlig? det er jo ikke nikotin eller noe annet i det

Svar

Hei.
Vet ikke helt hvilken plante du sikter til, men sannsynligvis er nok ikke dette farlig. Spørmålet er heller hvorfor du gjør det? Dersom det er for å "øve" deg til å røyke vanlig røyk, vil jeg sterkt råde deg til å slutte. Som du sikkert vet, er tobakk svært avhengiskapende og helsefarlig for kroppen din. De aller fleste mennesker som røyker, angrer på at de begynte. Ikke bli en av dem, hold deg røykfri.

Vennlig hilsen helsesøster"

Vær MEGET skeptiske til hva dere blir opplyste om, jeg personlig foretrekker ett "jeg har ikke merket noe" enn en sånn side som ung.no som kilde.


Kutt ut røyken, det er bare idiotisk og ikke skikkelig "kos" før du er avhengig, ikke noe som kroppen nyter NATURLIG. Det tilfredstiller ett behov mennesket ikke har fra før av. Skaper noe du ikke trenger.

Tbh. Tror jeg ikke broren din har NOE å bekymre seg for, røyk eller alkohol. Ikke noe av det hemmer puberteten i vekst, eneste faren de fleste som bruker dop og lovlige rusmiddel kommer over er den mentale, å oppføre seg som idioter.

Men igjen, nå er dop ett helt ufattelig stort emne, alt i fra frø, til ting som er laget i skitne labratorier. Og ting som vokser naturlig. Og så sniffing av bensin.

Men. Skal jeg skrive om hvorfor dit og hvorfor dat er dårlig for deg, og kanskje utviklingen din blir jeg sittende her hele dagen.

POINT BEING, Alkohol og tobakk er rimelig "safe". Kan jeg vertfall si, etter det jeg har samlet av informasjon over tiden. Men skal du ut på ett større emne som dop, lar jeg noen andre skape en stor post ^^

og ikke ta alle google linker for god fisk


Ble en veldig uoversiktlig post, men jeg for litt her og der. La gå. Den har sikkert noen nytte i tråden ^^
Sist endret av Apeloff; 13. mai 2008 kl. 17:32.
Bare for og fremheve at alkohol ikke hemmer veksten(og ikke at jeg skjønner hvor dere får det fra?)

Så er jeg 196 og begynte og drikker når jeg var 14år, og tar en røyk i måneden eller noe sånt.

I'm still alive, and my cock's still attached.
Sitat av freaker911
Du har kanskje rett, men jeg kjenner også folk som røyker/har røyka i puberteten som ikke har slutta å vokse.
Vis hele sitatet...
Det har jeg og, jeg tror ikke cannabis hemmer veksten, har røyket cannabis i mitt år nå og har steget flere centimeter i år enn foreksempel i fjor(er dog 16 år). Men det jeg mener har lest og hørt utallige ganger er at det hemmer det mannlige kjønnshormonet( f.eks folk som sier at penis slutter å vokse, noe jeg ikke i det hele tatt har opplevd selv). Kan hende dette kun er skremmselspropeganda eller tull, men rart mange nevner det.
For dere som har sett " Superhigh Me" måler dem der faktisk sperm kvaliteten av en daglig røyker..
Det eneste jeg har merket personlig er at så lenge jeg røyker hver dag vil jeg aldri bli overvektig uansett hvor mye jeg putter i meg, jeg og mange og kan bli apatiske som kan resultere i dårlig tann hygene

PS: Han som refererte til ung.no, JA!! Det er bare propeganda piss der! Les foreksempel om cannabis på siden..
Blir kvalm.
Sist endret av ZionRoad; 13. mai 2008 kl. 21:51.
Som da9L sier, Jeg har vel snust/røyka i 1.5 år nå, drikki siden litt etter 9. Jeg var også en late bloomer, er 1.78 nå, og vokser fortsatt så.. neeh, drekk å have fun ;>

PS, jeg er 17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tråden leder ikke til noe fornuftig diskusjon, bare listing av egne oppfatninger.

Case closed