Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket politisk parti holder du med?
Arbeiderpartiet 142 16,12%
Fremskrittspartiet 216 24,52%
Høyre 136 15,44%
Venstre 180 20,43%
Senterpartiet 19 2,16%
KristligFolkeparti 11 1,25%
Sosialistisk Venstreparti 56 6,36%
Raudt 80 9,08%
Demokratene 7 0,79%
Det Liberale Folkeparti 34 3,86%
Stemmegivere: 881. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  298 32003
Sio / EoT

Jeg er helt enig.

Det jeg forsøkte og påpeke ved forrige post, var at jeg synes Sio brukte et ord som jeg mener har en klar politisk definisjon som heller mot høyresiden.
Og definere om ordet for å støtte opp om sitt sosialistiske syn uten noen argumenter, har for debatten ingen nytte.

Men det redegjorde han mer enn godt nok for.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg liker også frihet. Frihet betyr for meg at jeg kan bli syk og få hjelp uten at jeg tvinges til å betale.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du skal betale, hvem skal betale da? Noen må betale, for helsebehandling er ikke gratis. Den logiske konklusjonen er at du vil tvinge andre til å betale. Friheten du liker er altså friheten til å forsyne deg av andres lommebøker og vingeklippe ressurssteke mennesker (positiv frihet). Friheten jeg liker er friheten til å bestemme over mitt eget liv (negativ frihet). Dette er to fundamentalt forskjellige typer frihet som ikke er kompatible med hverandre.
Sist endret av Roark; 7. februar 2011 kl. 20:53.
DLF kan lett utvikle seg som Rødt og forbli et parti for høyt utdannete skrivebordsteoretikere som ikke har altfor god sensitivitet og innlevelse for vanlige folks små bekymringer.Men meg om det
Sist endret av Enesheen; 7. februar 2011 kl. 21:05.
Jeg har ingen anelse om hva jeg skal stemme. Man blir påvirket av media og kampanjer overalt. Når man ser til høyre siden, og spesielt så får jeg inntrykk av at den rød-grønne regjeringen styrer landet utenfor et stup. FRPere snakker om hvor mye bedre alt kunne vært. Man hører jo stadig historier om hvor elendig sittende regjering er osv osv.

Personlig så er jeg ganske fornøyd med hvordan Norge er anno 2011, noen som husker hvordan det gikk når vi hadde borgerlig regjering for noen år tilbake?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg har ingen anelse om hva jeg skal stemme. Man blir påvirket av media og kampanjer overalt. Når man ser til høyre siden, og spesielt så får jeg inntrykk av at den rød-grønne regjeringen styrer landet utenfor et stup. FRPere snakker om hvor mye bedre alt kunne vært. Man hører jo stadig historier om hvor elendig sittende regjering er osv osv.

Personlig så er jeg ganske fornøyd med hvordan Norge er anno 2011, noen som husker hvordan det gikk når vi hadde borgerlig regjering for noen år tilbake?
Vis hele sitatet...
Var ingen dramatiske forskjeller, Bondevik2 regjeringen var vel like mye sentrum som høyre.
Viktig og huske at Norge er veldig ålreit og leve i hovedsaklig grunnet oljerikdom og ikke nødvendigvis den sittende regjeringen.

Anbefaler deg og se mindre debatter, og lese flere partiprogram, samt lese litt om de grunnleggende politiske ideologiene å se hvilke som tiltaler deg.
Sist endret av RonaTa; 7. februar 2011 kl. 21:14.
Sitat av EoT Vis innlegg
Frihet innenfor et fritt marked vil automatisk bli synonymt med å innskrenke andre sin frihet. Ved å ekspandere sin økonomi eller spare sin økonomi i en bank, vil man i bunn og grunn ikke gjøre annet enn å stjele andre sine penger.
Vis hele sitatet...
(Min utheving)

Noen som ser selvmotsigelsen?

Jeg vil ha friheten til ikke å leve i et jævla monopolspill.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lært økonomi ved å spille Monopol bør du snarest plukke opp en god lærebok og rydde opp under topplokket. Monopol gir en svært fordreid framstilling av hvordan et fritt marked fungerer.
Sitat av Sio Vis innlegg
det er friheten rundt det å være beskyttet i et stort samhold som appellerer mer til meg. Er vi på bølgelengde?
Vis hele sitatet...
Bare hvis det er frivillig å være med i dette samholdet. Hvis essensen i budskapet ditt er Alle skal med, ingen slipper unna, da er vi ikke på bølgelengde.

Sitat av Enesheen Vis innlegg
DLF kan lett utvikle seg som Rødt og forbli et parti for høyt utdannete skrivebordsteoretikere som ikke har altfor god sensitivitet og innlevelse for vanlige folks små bekymringer.Men meg om det
Vis hele sitatet...
DLF er partiet for alle som liker individuell frihet, uansett utdanning.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Roark Vis innlegg
Hvis ikke du skal betale, hvem skal betale da? Noen må betale, for helsebehandling er ikke gratis. Den logiske konklusjonen er at du vil tvinge andre til å betale. Friheten du liker er altså friheten til å forsyne deg av andres lommebøker og vingeklippe ressurssteke mennesker (positiv frihet).
Vis hele sitatet...
Den logiske konklusjonen er at jeg vil at alle skal betale, jeg er selv ikke noe unntak, ei er heller du, eller noen andre. Vi står sterkere sammen enn alene, men at noen ressurssterke (les: rike) ville heve seg i en øvre klasse for seg selv er jeg absolutt ikke i tvil om, der er ei heller noe jeg vil rope hurra for.
Sitat av Roark Vis innlegg
Friheten jeg liker er friheten til å bestemme over mitt eget liv (negativ frihet). Dette er to fundamentalt forskjellige typer frihet som ikke er kompatible med hverandre.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, og dermed har kokt ned mye av høyre-venstre frihetene til et punkt hvor Berlin ville vært stolte av oss.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Var ingen dramatiske forskjeller, Bondevik2 regjeringen var vel like mye sentrum som høyre.
Viktig og huske at Norge er veldig ålreit og leve i hovedsaklig grunnet oljerikdom og ikke nødvendigvis den sittende regjeringen.

Anbefaler deg og se mindre debatter, og lese flere partiprogram, samt lese litt om de grunnleggende politiske ideologiene å se hvilke som tiltaler deg.
Vis hele sitatet...
Hm ok takk. Jeg er egentlig litt for det liberale, men samtidig for sosialismen. Økonomisk så synes jeg det er greit å avkreve skatter og avgifter, så lenge dette går til en felleskasse og blir fordelt rettferdig hvor de som trenger det mest, får det de trenger. Samtidig så leser man stadig om trygdesnyltere, innvandrere som jobber svart på frukt og grønt butikken og samtidig hever trygd. Synes sosialstøtnadsordningen burde skjerpes, men ikke på bekostning av verdigheten til de som trenger denne ordningen.

Ellers er det viktig for meg med personlig frihet, altså at jeg er sjef over min egen kropp. Da tenker jeg spesielt på at jeg vil selv bestemme om jeg vil ta en joint en kveld eller ikke. Så lenge jeg ikke skader samfunnet og gjør det på privat eiendom så ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal få gjøre det. Aner dog ikke hva jeg skal stemme, kanskje jeg skal lage mitt eget parti? "Sneipenpartiet"?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hm ok takk. Jeg er egentlig litt for det liberale, men samtidig for sosialismen. Økonomisk så synes jeg det er greit å avkreve skatter og avgifter, så lenge dette går til en felleskasse og blir fordelt rettferdig hvor de som trenger det mest, får det de trenger. Samtidig så leser man stadig om trygdesnyltere, innvandrere som jobber svart på frukt og grønt butikken og samtidig hever trygd. Synes sosialstøtnadsordningen burde skjerpes, men ikke på bekostning av verdigheten til de som trenger denne ordningen.

Ellers er det viktig for meg med personlig frihet, altså at jeg er sjef over min egen kropp. Da tenker jeg spesielt på at jeg vil selv bestemme om jeg vil ta en joint en kveld eller ikke. Så lenge jeg ikke skader samfunnet og gjør det på privat eiendom så ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal få gjøre det. Aner dog ikke hva jeg skal stemme, kanskje jeg skal lage mitt eget parti? "Sneipenpartiet"?
Vis hele sitatet...
Venstre heter partiet du beskriver der, godt valg!
Sitat av Sio Vis innlegg
jeg vil at alle skal betale
Vis hele sitatet...
Du mener altså at alle bør med. Det er forsåvidt greit, men mener du også at alle skal med og at ingen skal få lov til å slippe unna?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Roark Vis innlegg
Du mener altså at alle bør med. Det er forsåvidt greit, men mener du også at alle skal med og at ingen skal få lov til å slippe unna?
Vis hele sitatet...
Dette virker på meg som et retorisk spørsmål, men jeg vil veldig gjerne vite hvor du vil hen med dette:
Ingen skal få lov til å slippe unna, alle skal spleise. Slik oppfatter de aller fleste det, du vet nok at om du unnlater å betale skatt i Norge eller attpåtil i det mer høyre-orienterte USA blir du satt i fengsel eller bøtelagt.

Jeg antar at poenget ditt er at tvunget samarbeid er for noen å anse som et alvorlig inngripen i deres frihet. Men det har seg altså slik pengene ikke bare fordamper vekk, du bytter dem i diverse tjenester som gavner oss alle vel, og som gir oss frihet i form av helsetjenester, utdannelse og mye mye mer. Disse to forskjellige ideene av frihet, er som du selv sa da du benyttet Berlin sitt ide-begrep, inkompatible med hverandre.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Hva er DLFs syn på foreksempel trygd ?
Vis hele sitatet...
DLF vil avskaffe offentlig trygd, men sosialister vil fortsatt kunne gå sammen og danne sine egne ordninger.

Med DLF ved makten, så ville folk dødd som fluer på gatene,dette fordi legene selv kan bestemme priser, og hvem som vil slippe inn i legekontorene.
Vis hele sitatet...
Et fritt marked fungerer nok litt annerledes. Konkurranse presser prisene ned, ikke opp. Det ser vi i alle noenlunde frie markeder i dag (elektronikk, mat, optikk, klær), og de samme prismekanismene vil gjende også innen helsebransjen.

Sitat av Sio Vis innlegg
Ingen skal få lov til å slippe unna, alle skal spleise.
Vis hele sitatet...
Som jeg fryktet. Da er vi absolutt ikke på bølgelengde.

Jeg antar at poenget ditt er at tvunget samarbeid er for noen å anse som et alvorlig inngripen i deres frihet. Men det har seg altså slik pengene ikke bare fordamper vekk, du bytter dem i diverse tjenester som gavner oss alle vel, og som gir oss frihet i form av helsetjenester, utdannelse og mye mye mer.
Vis hele sitatet...
Hvis velferdsstaten virkelig gavner meg skulle en tro at det ikke var nødvendig å bruke tvang...? Det er nok en veldig enkel grunn til at sosialister er tilhengere av tvungen velferdsstat, og det er at de ønsker å leve som parasitter på andres produksjon.
Sitat av Roark Vis innlegg
Det er nok en veldig enkel grunn til at sosialister er tilhengere av tvungen velferdsstat, og det er at de ønsker å leve som parasitter på andres produksjon.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat første gang dette diskuteres på nFF de siste par månedene. Jeg kan ikke forstå tankegangen din på dette punktet.

Jeg er en man i slutten av tjueårene. Jeg har fast jobb i 100% stilling. I tillegg jobber jeg for mitt eget enkeltmannsforetak hvor jeg har en 70 - 100k i omsetning i året.

Etter at jeg ble myndig har jeg aldri vært borte fra jobb på grunn av sykdom. Jeg blir rett og slett svært sjelden syk. De siste 10 årene har jeg vært hos fastlegen min en gang. I tillegg fikk jeg han til å faxe meg en resept på penicillin for rundt 5 år siden da jeg fikk en streptokokkinfeksjon på leggen.

Med andre ord. Jeg er en person som produserer svært mye verdier for samfunnet. Jeg går i minus for å si det sånn. I ditt bilde av en perfekt verden ville jeg hatt det som plummen i egget for å si det mildt.

Politisk ligger partiet Venstre mitt hjerte nærmest. Du vil sikkert kalle Venstre for et sosialistisk parti og meg for sosialist. Jeg er tilhenger av at alle skal bidra til felleskapet, eller som du så ekstremt umodent kaller tvungen velferdsstat, og jeg betaler min skatt med glede.

Hvordan i ALLE dager kan du påstå bastant at mitt motiv for å ønske det er fordi jeg"ønsker å leve som parasitter på andres produksjon"? Jeg er jo langt i fra noen parasitt. Jeg er en av de som produserer for at de som ikke er så heldige som meg skal få et bedre liv. Hører du ikke hvordan retorikken din faller til jorden?

Jeg har et spørsmål:
Hva med et barn som blir født med store fysiske skavanker? Hvordan skal det barnet få et verdig liv etter i din samfunnsmodell? Ved at foreldrene må sørge for at de har helseforsikring som også vil gjelde deres barn? Hva om foreldrene ikke har det? Skal barnet bare legges ut i skogen for å dø fordi foreldrene dreit på draget? Hvordan henger det sammen med din filosofi om frihet? Skal ikke det barnet få mulighet til den friheten det er å få et verdig liv?

Dere snakker om frihet og fred og fordragelighet, men dere innser ikke at det bare gjelder for de som er resusrsterke, for de som har mye fra før, eller for de som meg, de som alltid går i minus i samfunnets regnskap. Som alltid gir mer enn de får...

Dere i dlf og deres forbilder som for eksempel And, står for en filosofi som etter min mening virkelig kan gjøre verden til et betydelig verre sted for en stor del av de som bor her. Jeg jobber knallhardt hver dag, hele året for at ikke ideer som deres skal slå rot blant flere enn det allerede har gjort. Det er ikke de dere oppfatter som sosialister som er parasitter, det er dere.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg vil ha friheten til ikke å leve i et jævla monopolspill.
Vis hele sitatet...
Da bør du stemme liberalistisk! Det er nemlig dagens samfunn som ligner et monopolspill.

I en fri økonomi tilegner man seg eiendom ved å være produktiv og skape verdier for andre. Brettspillet Monopol lurer derimot spillerne til å tro det er ren flaks som avgjør om man blir rik, og at når man først har opparbeidet seg en eiendom er det bare å lene seg tilbake og nyte av pengene strømmer inn. Spillet har også erstattet menneskets frie vilje med en terning. Man har i svært liten grad mulighet til å bestemme over sin egen skjebne og pengebruk, og må i stedet følge berg-og-dal-banen skapt av politiske reguleringer og tvungne innbetalinger (skatter og avgifter). Og når de politiske reguleringene gavner deg så går de på bekostning av alle de andre deltakerne. Når du lander på et felt som er en annen spillers eiendom, finner det ikke sted en frivillig avtale som begge parter tjener på, slik det er i en fri økonomi. I stedet foretas det en nullsumstransaksjon hvor den enes brød er den andres død. Monopol lurer spillerne til å tro at en bedrifts profitt er synonymt med et tap for kundene.

Når spillet til slutt er over, er ikke vinneren en som har vært en dyktig og produktiv entreprenør, men den som har lykkes med å utnytte statens/sentralbankens privilegier, monopoler og reguleringer, og klart å tvinge de andre deltakerne til å handle med seg.

Som du ser ligner dagens blandingsøkonomi forbløffende mye på spillet Monopol, og hvis du ikke ønsker å leve i et slikt spill bør du stemme Det Liberale Folkepartiet.
Sist endret av Roark; 7. februar 2011 kl. 22:57.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Roark Vis innlegg
Som jeg fryktet. Da er vi absolutt ikke på bølgelengde.
Vis hele sitatet...
Sitat av Roark Vis innlegg
Hvis velferdsstaten virkelig gavner meg skulle en tro at det ikke var nødvendig å bruke tvang...? Det er nok en veldig enkel grunn til at sosialister er tilhengere av tvungen velferdsstat, og det er at de ønsker å leve som parasitter på andres produksjon.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente da jeg brukte ordet "bølgelengde" som et begrep var: "Forstår du meg?". Jeg prøvde fra og med mitt første nye innlegg å sende diskusjonen litt mer i retningen forståelse, litt mer "hvorfor" enn "jeg stemmer høyre fordi jeg liker Erna". Det virker på meg som at mange ikke forstår hvordan i alle verdens dager noen kan være sosialister, mens jeg forstår hvorfor jeg er sosialist, og jeg forstår, tror jeg selv, hvorfor dere (i vid forstand) er liberaliser.

Når du nå tror at sosialister, som jeg har forstått deg, vil leve som parasitter på andres produksjon... Jeg vet ikke hvor du har det fra en gang.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg er tilhenger av at alle skal bidra til felleskapet, eller som du så ekstremt umodent kaller tvungen velferdsstat
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvorfor du mener det er umodent å kalle det en tvungen velferdsstat? Er ikke velferdsstaten tvungen? Har man noen mulighet til å slippe unna, annet enn å måtte flykte fra landet?

jeg betaler min skatt med glede.
Vis hele sitatet...
Da betaler du ikke skatt, men frivillige donasjoner til staten.
Sitat av Roark Vis innlegg
Da betaler du ikke skatt, men frivillige donasjoner til staten.
Vis hele sitatet...
Den har jeg hørt før. Hvor lærer dere disse tingene?
Fordi du definerer skatt som tvang? Hva er grunnen til at du definerer det på den måten? Hvordan passer denne, for meg ubetydelige forskjellen mellom disse to måtene å bruke begrepet skatt på, inn i filosofien din?
Sist endret av Halalgeir; 7. februar 2011 kl. 23:26.
Kanskje det er urelevant men har ikke lagt merke til det før nå, hvorfor står Fremskritspartiet som eneste tittel i kursiv oppe i avstemningen der? TS?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Kanskje det er urelevant men har ikke lagt merke til det før nå, hvorfor står Fremskritspartiet som eneste tittel i kursiv oppe i avstemningen der? TS?
Vis hele sitatet...
Fordi det var det du valgte i avstemningen, hehe
Hos meg står Venstre i kursiv, etc.
Sist endret av TeumessianFox; 7. februar 2011 kl. 23:33.
Åja, dumme lille meg. Da vet dere hva jeg står for hvert fall! Nye veier, bensin og rett og slett fremskritt i NORGE og ikke alle andre steder. Enkelt og greit. På det økonomiske plan er kanskje ikke FRP en god løsning for folk flest med renter og lån, men for meg er de perfekte.
Hva med et barn som blir født med store fysiske skavanker? Hvordan skal det barnet få et verdig liv etter i din samfunnsmodell?
Vis hele sitatet...
For det første får de ikke nødvendigvis et verdig liv i dagens samfunn. Du må slutte å anta at velferdsstatens såkalte sikkerhetsnett fanger de som faller utenfor, og at sosialdemokratiet er en dans på roser. For det andre er slike skavanker noe man kan forsikre seg mot før man får barn. For det tredje vil det bli utviklet langt flere, bedre og billigere hjelpemidler for handikappede i en uregulert økonomi. For ikke mange generasjoner siden var man dømt til et liv i elendighet om man var født med eller pådro seg alvorlige skavanker. De handikappede har kun kapitalistisk innovasjon å takke for at de i dag kan leve relativt normale liv, og derfor er det ikke bare ironisk men moralsk forkastelig at enkelte forsøker å undergrave det systemet som har muliggjort denne revolusjonen.

Sitat av Sio Vis innlegg
Det virker på meg som at mange ikke forstår hvordan i alle verdens dager noen kan være sosialister
Vis hele sitatet...
Som eks-sosialist forstår jeg dette godt. Sosialister er enten onde maktmennesker som tror de har rett til å bestemme over livene til alle andre i hele verden, eller/og har ingen forståelse for økonomi. For mitt vedkommende var jeg sosialist grunnet manglende økonomisk forståelse. Jeg var svært liberal i sosiale spørsmål, men trodde rett og slett at folk ville dø som fluer i gatene hvis ikke økonomien var regulert til beinet og man hadde høye skatter og avgifter. Siden jeg ikke var et maktmenneske ble jeg derfor liberalist da jeg begynte å få forståelse for skadevirkningene av politiske inngrep og reguleringer.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Den har jeg hørt før. Hvor lærer dere disse tingene?
Fordi du definerer skatt som tvang? Hva er grunnen til at du definerer det på den måten?
Vis hele sitatet...
Jeg skiller mellom skatt og donasjoner av samme grunn som jeg skiller mellom voldtekt og sex. Se for deg en voldtektsgjeng si "slutt å syte, jeg har sex med glede!" Der har du et bilde av maktmenneskene som skjuler seg bak frasen "jeg betaler min skatt med glede".
Sist endret av Roark; 7. februar 2011 kl. 23:42.
Sitat av Roark Vis innlegg
For det første får de ikke nødvendigvis et verdig liv i dagens samfunn. Du må slutte å anta at velferdsstatens såkalte sikkerhetsnett fanger de som faller utenfor, og at sosialdemokratiet er en dans på roser. For det andre er slike skavanker noe man kan forsikre seg mot før man får barn. For det tredje vil det bli utviklet langt flere, bedre og billigere hjelpemidler for handikappede i en uregulert økonomi. For ikke mange generasjoner siden var man dømt til et liv i elendighet om man var født med eller pådro seg alvorlige skavanker. De handikappede har kun kapitalistisk innovasjon å takke for at de i dag kan leve relativt normale liv, og derfor er det ikke bare ironisk men moralsk forkastelig at enkelte forsøker å undergrave det systemet som har muliggjort denne revolusjonen.
Vis hele sitatet...
Alle her inne vet jo at dagens samfunn ikke er perfekt. Det finnes mange mennesker med funksjonshemninger som i dag kunne fått et bedre liv. Helt enig. Jeg er bare ikke enig i at de ville fått det med din måte å styre samfunnet på. Sosialdemokratiet er slett ikke noe dans på roser. At i det hele tatt 5 millioner mennesker klarer å enes om noe en gang i blant ser jeg mer på som et mirakel enn som en konsekvens av sosialdemokratiet.

Og så kommer du trekkende med forsikringen igjen. Ser du ikke at dette ikke vil gjelde alle? Ser du ikke at ikk alle vil få de samme mulighetene i ditt samfunn? Barn kan jo IKKE velge foreldrene sine! Tenk på de som har udugelige foreldre som ikke tegner denne forsikringen fordi de har sløst vekk alle pengene sine på sprit og horer. Skal de bare dø? Er det en form for arvesynd i systemet ditt? Har enda ikke fått noe godt svar på dette.

Og når det gjelder utvilking av hjelpemidler til funksjonshemmede; Tenk at SÅ mye er funnet opp selv under facistdemokratiet!? Det skulle jo nesten ikke vært mulig så underkuet inovasjonen er idag. </sarkasme>

I ditt samfunn vil de med sterke funksjonshemninger eller andre medfødte lidelser uten forsikring virkelig slite. Etter som generasjonene gå vil disse være utgangspunktet for en underklasse som lever på grensen til å i det hele tatt overleve. Det de lever på er almisser fra resten av befolkningen. Med alle disse uten penger, hvem vil da være villig til å investere i utvikling av nye hjelpemidler for funksjonshemmede? Ingen har jo råd til å betale for disse hjelpemidlene.
Sitat av Roark Vis innlegg

Som eks-sosialist forstår jeg dette godt. Sosialister er enten onde maktmennesker som tror de har rett til å bestemme over livene til alle andre i hele verden, eller/og har ingen forståelse for økonomi.
Vis hele sitatet...
Du bør legge av deg de der hersketeknikkene snarest. Liberalist sier du, men frihet til å ha andre meninger er visst ikke-eksisterende i ditt hode.
Sist endret av Critiqueque; 8. februar 2011 kl. 00:24.
Sitat av Roark Vis innlegg
Jeg skiller mellom skatt og donasjoner av samme grunn som jeg skiller mellom voldtekt og sex. Se for deg en voldtektsgjeng si "slutt å syte, jeg har sex med glede!" Der har du et bilde av maktmenneskene som skjuler seg bak frasen "jeg betaler min skatt med glede".
Vis hele sitatet...
Dette må da være den mest ubrukelige sammenligningen jeg noen gang har hørt? Det er da ikke voldtektsgjengen som "betaler skatt".

Jeg vil heller sammenligne det med sex og (...) sex.

Den ene personen har sex med partneren sin fordi den liker sex. Den vil ønske å ha sex fordi det er godt. (Betaler skatt med glede)

Den andre har sex, ikke fordi den syns det er så heidundranes fantastisk, men fordi den ønsker å glede partneren. (Betaler skatt for å sikre felleskapet)

Og, hvordan kan du karakterisere meg som et maktmenneske? Hvordan våger du å sette slike merkelapper på en du aldri har møtt? Det får være maken til generalisering. Du deler alle de som ikke deler ditt syn opp i 2; De som er maktmennesker og de som "bare ikke har forstått sannheten". Tror du virkelig verden er så enkel?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Alle her inne vet jo at dagens samfunn ikke er perfekt. Det finnes mange mennesker med funksjonshemninger som i dag kunne fått et bedre liv. Helt enig. Jeg er bare ikke enig i at de ville fått det med din måte å styre samfunnet på.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikke å styre samfunnet. Jeg vil at hvert individ skal få styre sitt eget liv i fred.

Og så kommer du trekkende med forsikringen igjen. Ser du ikke at dette ikke vil gjelde alle? Ser du ikke at ikk alle vil få de samme mulighetene i ditt samfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke opptatt av at alle skal ha like muligheter. Like muligheter forutsetter at man må vingeklippe og holde tilbake de pene, de smarte og de sterke. Det finner jeg dypt umoralsk.

Tenk på de som har udugelige foreldre som ikke tegner denne forsikringen fordi de har sløst vekk alle pengene sine på sprit og horer. Skal de bare dø? Er det en form for arvesynd i systemet ditt? Har enda ikke fått noe godt svar på dette.
Vis hele sitatet...
I et fritt samfunn står alle fritt til å hjelpe disse barna. Med tanke på alle som sier "hva med de fattige?" og "hva med de som faller utenfor?" tror jeg folk ville stått i kø for å hjelpe dem.

hvem vil da være villig til å investere i utvikling av nye hjelpemidler for funksjonshemmede? Ingen har jo råd til å betale for disse hjelpemidlene.
Vis hele sitatet...
Mange vil ha råd, ikke minst forsikringsselskapene. Husk også at jo flere hjelpemidler som kommer jo flere oppgaver vil de funksjonshemmede kunne utføre. De blir altså mindre og mindre funksjonshemmede og dermed mer og mer produktive slik at de selv kan finansiere hjelpemidlene de er avhengige av, akkurat som dårlig syn knapt regnes som en funksjonshemming i dag.

Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Liberalist sier du, men frihet til å ha andre meninger er visst ikke-eksisterende i ditt hode.
Vis hele sitatet...
Du har "andre meninger" enn meg på samme måte som slaveeieren har "andre meninger" enn slaven sin.
Sist endret av Roark; 8. februar 2011 kl. 00:33.
Sitat av Roark Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å styre samfunnet. Jeg vil at hvert individ skal få styre sitt eget liv i fred.



Jeg er ikke opptatt av at alle skal ha like muligheter. Like muligheter forutsetter at man må vingeklippe og holde tilbake de pene, de smarte og de sterke. Det finner jeg dypt umoralsk.



I et fritt samfunn står alle fritt til å hjelpe disse barna. Med tanke på alle som sier "hva med de fattige?" og "hva med de som faller utenfor?" tror jeg folk ville stått i kø for å hjelpe dem.



Mange vil ha råd, ikke minst forsikringsselskapene. Husk også at jo flere hjelpemidler som kommer jo flere oppgaver vil de funksjonshemmede kunne utføre. De blir altså mindre og mindre funksjonshemmede og dermed mer og mer produktive slik at de selv kan finansiere hjelpemidlene de er avhengige av, akkurat som dårlig syn knapt regnes som en funksjonshemming i dag.



Du har "andre meninger" enn meg på samme måte som slaveeieren har "andre meninger" enn slaven sin.
Vis hele sitatet...
Hva med eventuelle medisinutgifter i tillegg til hjelpemiddlene?

Jeg er stor sympatisør med liberalismen og hadde faktisk vurdert DLF om det ikke hadde vært for den iskalde og tilsynelatene empatiløse holdningen til de aller svakeste,det er her dere glipper.Svært synd
Sist endret av Enesheen; 8. februar 2011 kl. 00:43.
"I et fritt samfunn står alle fritt til å hjelpe disse barna. Med tanke på alle som sier "hva med de fattige?" og "hva med de som faller utenfor?" tror jeg folk ville stått i kø for å hjelpe dem."

kødder du eller tror du vi faktisk ville stått i kø for å gi bort penger om vi tjener mer? vi tjener jo allerede langt over gjennomsnittet i verden, men vi gir da ikke bort nevneverdige summer for det?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Dette må da være den mest ubrukelige sammenligningen jeg noen gang har hørt?
Vis hele sitatet...
Du skal være ganske uærlig med deg selv for å ikke se relevansen.

Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Liberalist sier du, men frihet til å ha andre meninger er visst ikke-eksisterende i ditt hode.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du forsøker å få dette til å se ut som en uenighet om hva som er best av pølse i brød og pølse i lompe. Men din "mening" er at du har rett til å tvinge hele befolkningen til å leve som sosialdemokrater. Sosialdemokrater er "uenige" med individualister på samme måte som slavedriveren er uenig med slavene sine.

Sitat av Enesheen Vis innlegg
Hva med eventuelle medisinutgifter i tillegg til hjelpemiddlene?
Vis hele sitatet...
De vil selvfølgelig også bli langt billigere. Det koster i dag en formue å få godkjent en ny medisin, grunnet reguleringer (især FDA).

Jeg er stor sympatisør med liberalismen og hadde faktisk vurdert DLF om det ikke hadde vært for den iskalde og tilsynelatene empatiløse holdningen til de aller svakeste
Vis hele sitatet...
Ekte empati forutsetter frivillighet.
Sitat av Roark Vis innlegg
Du skal være ganske uærlig med deg selv for å ikke se relevansen.



Jeg registrerer at du forsøker å få dette til å se ut som en uenighet om hva som er best av pølse i brød og pølse i lompe. Men din "mening" er at du har rett til å tvinge hele befolkningen til å leve som sosialdemokrater. Sosialdemokrater er "uenige" med individualister på samme måte som slavedriveren er uenig med slavene sine.
Vis hele sitatet...
hva vil forandres i et liberalistisk samfunn? Hvorfor vil jeg være friere? Fordi jeg kan velge forsikringselskap? Ser du ikke at man uansett er fanget av kapitalen? Vi vil ikke bli friere i et markedsliberalt samfunn, men overklassen derimot vil det. Hele poenget med sosialdemokratiet er å forsvare befolkningen mot pengemaktene, for de har vist seg tidligere å være relativt brutale i sine metoder. Tanken er at befolkningen også skal dra nytte av pengestrømmen som går gjennom landet vårt. I et markedsliberalistisk samfunn vil markedet monopoliseres og individets makt over egne forhold vil til slutt ligge i hendene på de pengesterke, og ingen andre. Jeg skjønner virkelig ikke hva greia med høyre bølgen er. Hva er så fantastisk med markedsliberalisme?
Sitat av seven_up Vis innlegg
tror du vi faktisk ville stått i kø for å gi bort penger om vi tjener mer?
Vis hele sitatet...
Ja, men det ville ikke vært nødvendig å stå i kø.

vi tjener jo allerede langt over gjennomsnittet i verden, men vi gir da ikke bort nevneverdige summer for det?
Vis hele sitatet...
Givergleden er veldig stor blant nordmenn.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg er medlem av Senterungdommen. I tillegg sitter jeg i landsstyret til Ungdom mot EU og er passivt medlem i UHN og Palestinakomitéen.

Noen av grunnene til at jeg er senterungdom:

Nei til EU
Mer praktisk rettet skolehverdag, både på ungdomsskolen og yrkesfaglinjer
Flere lærlingeplasser
Levende lokaldemokrati i kommunene
Bedre kollektivtilbud, spesielt for ungdom ("Hjem for en 50-lapp", tilbringertjeneste)
Trafikalt grunnkurs inn i ungdomsskolen, mulighet til å ta kjøreopplæring på videregående
Et sterkt landbruk med produksjon spredt over hele landet
Heroinassistert behandling


Ting jeg står for, som Senterungdommen er uenig med meg i:

Skille av stat og kirke
Akseleratorbasert thoriumkraft i Norge
Avkriminalisering av narkotikabruk, legalisering av cannabis
Oppsigelse av EØS og Schengen


Har bare ramsa opp stikkord for å gjøre det så lite rotete som mulig, bare plukk ut det du evt. har lyst til å kommentere/lurer på noe.
Sitat av EoT Vis innlegg
hva vil forandres i et liberalistisk samfunn? Hvorfor vil jeg være friere?
Vis hele sitatet...
Det vil være et samfunn basert på frivillighet i stedet for tvang. For sosialdemokrater/kollektivister vil det ikke være store forskjellen siden de allerede i dag får bestemme over livene sine, men for individualister vil det være en enorm forskjell.

Hele poenget med sosialdemokratiet er å forsvare befolkningen mot pengemaktene, for de har vist seg tidligere å være relativt brutale i sine metoder.
Vis hele sitatet...
Jaha? I et fritt samfunn må du produsere varer og tjenester for andre for å oppnå pengemakt. Hva er brutalt med dette?

I et markedsliberalistisk samfunn vil markedet monopoliseres
Vis hele sitatet...
Forklar.

Jeg skjønner virkelig ikke hva greia med høyre bølgen er.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke med på høyrebølgen. Jeg er tilhenger av fornuft.

Hva er så fantastisk med markedsliberalisme?
Vis hele sitatet...
Jo mindre markedsliberalisme du har, jo verre går det i et samfunn. I Sovjetunionen hadde de null markedsliberalisme, og du vet forhåpentligvis hvordan det gikk. Alle land som har innført betydelig grad av markedsliberalisme har opplevd en eksplosjon i velstandsøkning og økonomisk vekst.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg er medlem av Senterungdommen. I tillegg sitter jeg i landsstyret til Ungdom mot EU og er passivt medlem i UHN og Palestinakomitéen.
Vis hele sitatet...
Jaja, vi er i det minste enige i EU-spørsmålet, selv om vi nok har stikk motsatt begrunnelser.
Sist endret av Roark; 8. februar 2011 kl. 01:15.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg er motstander av EU bl.a. fordi EU flytter makta fra politikere i Norge til byråkrater i Brüssel. EU truer demokratiene i medlemslandene og utviklinga vi har sett i det siste tyder på at EU er på god vei til å bli en føderalstat. Den argumentasjonen kan du vel være enig i?

Apropos argumentasjon: Hvis du ikke legger fra deg hersketeknikkene, den billige retorikken og den "holier than thou"-holdningen er det ikke lenge til ingen gidder å diskutere med deg.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg er motstander av EU bl.a. fordi EU flytter makta fra politikere i Norge til byråkrater i Brüssel. EU truer demokratiene i medlemslandene og utviklinga vi har sett i det siste tyder på at EU er på god vei til å bli en føderalstat. Den argumentasjonen kan du vel være enig i?
Vis hele sitatet...
Ja, det er en god begrunnelse. Jeg ønsker å flytte makta så nærme individet som mulig. Jeg tenkte at du som senterungdom var mot EU fordi du ville beskytte det norske landbruket mot konkurranse.
Sist endret av Roark; 8. februar 2011 kl. 01:52.
Sitat av Roark Vis innlegg
Du skal være ganske uærlig med deg selv for å ikke se relevansen.
Vis hele sitatet...
Han er ikke den eneste som oppfatter den sammenligningen som totalt ubrukelig. Jeg er hverken sosialist eller sosialdemokrat, heller mot den liberale siden jeg, men den sammenligningen understreker vel heller at du ikke har satt deg godt nok inn i hverken sosialdemokratiet eller sosialisme og hva den tankegangen innebærer. Måten du formulerte akkurat det argumentet på får det til å virke som (merk, virke som) om du har satt deg inn i kun én politisk tankegang, bestemt deg for den, og holder hendene for øret hver gang noen ytrer et saklig, gyldig og velformulert argument som forsvarer en alternativ politikk.

Jeg ser mange av poengene dine. På papir og i bøker høres laissez faire flott og naturlig ut, men sannheten er at det ikke ville fungert. En viss regulasjon og skattelegging, med fordeling av goder, må til i det samfunnet og blandt de individene vi befinner oss i og rundt idag.

Jeg merker at dette høres barskt og aggressivt ut, men jeg blir frustret av mennesker som bare skaper negative inntrykk av liberal tankegang. Det var sikkert ikke dine intensjoner, greit nok, men med det éne tullete argumentet vant du nok neppe en eneste sosialist eller sosialdemokrat til din side.

Tilbake til poenget: Lag skikkelige sammenligninger. Det at du forstår den inni ditt hodet betyr ikke at den får frem poenget hos andre.
Sist endret av TeumessianFox; 8. februar 2011 kl. 02:59.
Sitat av Roark Vis innlegg
Det vil være et samfunn basert på frivillighet i stedet for tvang. For sosialdemokrater/kollektivister vil det ikke være store forskjellen siden de allerede i dag får bestemme over livene sine, men for individualister vil det være en enorm forskjell.
Vis hele sitatet...
Om vi overlater til kapitalismen alene vil forskjellene bli ekstremt store på rik og fattig. Rike vil ha rett på god utdannelse, mens fattige vil få opplæring av det offentlige (som selvsagt vil svekkes med lavere inntekter). Men det stemmer at du i noen tilfeller har mer frihet med ren kapitalisme. Du har feks friheten til å kjøre livet ditt og familien din sitt loddrett ned i grøften uten å ha noen som hjelper deg opp igjen.
Sitat av Roark Vis innlegg
Jaha? I et fritt samfunn må du produsere varer og tjenester for andre for å oppnå pengemakt. Hva er brutalt med dette?
Vis hele sitatet...
Den enkle logikken bak supply and demand tror jeg han forstod, men prøv å fortelle det til en av dem som hadde en av de 8,4 millioner arbeidsplassene som forsvant under finanskrisen (9,4 % arbeidsledighet, mot 7,8 i Danmark (som heller ikke har olje)) fordi USA satser på -nesten- ren kaptialisme.
Sitat av Roark Vis innlegg
Jeg er ikke med på høyrebølgen. Jeg er tilhenger av fornuft.
Vis hele sitatet...
Ja, den sunne fornuften: "Jeg har ikke vert syk på flere år, så jeg trenger ikke staten" Joda... sjeft det.
Sitat av Roark Vis innlegg
Jo mindre markedsliberalisme du har, jo verre går det i et samfunn. I Sovjetunionen hadde de null markedsliberalisme, og du vet forhåpentligvis hvordan det gikk. Alle land som har innført betydelig grad av markedsliberalisme har opplevd en eksplosjon i velstandsøkning og økonomisk vekst.
Vis hele sitatet...
Ingen land har idag ren markedsliberalsime eller kommunisme. Og å si at "Siden kommunsime ikke fungere, så må jo det motsatte fungere" faller på sin egen urimelighet...
De politisk intellektuelle; Borgerlig Venstreparti.
Kan noen gi en kort og enkel grunn hvorfor så mange freakere er for venstre sin politikk? Jeg lurer siden venstre gjør det så utrolig dårlig på landsbasis.

Selv er jeg med i AUF.
Jeg har opprinnelig vært en SV stemme, siden jeg fikk stemmerett. Men etter alle de svelgte kamelene, og at SV fortsatt har samvittighet til å sitte i regjering mens landet kriger i Afghanistan for Nato, så går nå min stemme til Rødt.
Ikke fordi jeg tror Rødt noensinne vil vinne, men de sier ofte ting som de er, og holder tinget litt i ørene. Så vi burde få dem inn igjen på stortinget med et par representanter i det minste.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Kan noen gi en kort og enkel grunn hvorfor så mange freakere er for venstre sin politikk? Jeg lurer siden venstre gjør det så utrolig dårlig på landsbasis.

Selv er jeg med i AUF.
Vis hele sitatet...
Er mye liberalister her, i dag finnes det to store liberalistiske partier; Venstre & FRP.

Synes det merkelig at Venstre er så lite i norge, har nok veldig mye med formidlingsevne til noen partitopper.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg er motstander av EU bl.a. fordi EU flytter makta fra politikere i Norge til byråkrater i Brüssel. EU truer demokratiene i medlemslandene og utviklinga vi har sett i det siste tyder på at EU er på god vei til å bli en føderalstat. Den argumentasjonen kan du vel være enig i?
Vis hele sitatet...
Men er det ikke slik i dag at vi følger like mange direktiv som medlemslandene? men vi har ingen stemme?
Spør ikke retorisk, lurer på det; har sett argumentet blitt brukt flere ganger, men finner ingen gode kilder på det.
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
På papir og i bøker høres laissez faire flott og naturlig ut, men sannheten er at det ikke ville fungert.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et argument, men en religiøs trosbekjennelse. Kall det gjerne sosialismens første bud. Kan du underbygge påstanden med fakta?

Sitat av Akanth Vis innlegg
Om vi overlater til kapitalismen alene vil forskjellene bli ekstremt store på rik og fattig.
Vis hele sitatet...
Sosialismens andre bud. Kan du underbygge påstanden med fakta?

USA satser på -nesten- ren kaptialisme.
Vis hele sitatet...
Sosialismens tredje bud: finanskrisen skyldes kapitalisme. Kan du underbygge påstanden med fakta?

Sitat av technot Vis innlegg
Jeg har opprinnelig vært en SV stemme, siden jeg fikk stemmerett. Men etter alle de svelgte kamelene, og at SV fortsatt har samvittighet til å sitte i regjering mens landet kriger i Afghanistan for Nato, så går nå min stemme til Rødt.
Ikke fordi jeg tror Rødt noensinne vil vinne, men de sier ofte ting som de er, og holder tinget litt i ørene. Så vi burde få dem inn igjen på stortinget med et par representanter i det minste.
Vis hele sitatet...
Jeg liker på mange måter Rødt bedre enn alle partiene på Stortiget. Rødt skiller seg ut ved at de har andre prinsipper enn søken etter makt. De søker seg ikke inn mot sentrum for å vinne velgere slik partiene på Stortinget gjør. De tror på saken sin. Dessverre har de feil prinsipper og er motstandere av individuelle rettigheter, men det går det an å rette på. Faktisk tror jeg medlemmene i Rødt har mye større sjanse enn de fleste til å bli liberalister dersom de leser seg opp i korrekt økonomi og filosofi.

Sitat av RonaTa Vis innlegg
Synes det merkelig at Venstre er så lite i norge, har nok veldig mye med formidlingsevne til noen partitopper.
Vis hele sitatet...
Venstre er et vingleparti som det i praksis er umulig å si hva står for. Partiprogrammet deres ser ok ut, men de tør ikke å stå for frihet i praksis.
http://www.youtube.com/watch?v=DbkSv...eature=related

Snakk om å lese rett fra manus,ikke akkurat Oscarmateriale
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Er mye liberalister her, i dag finnes det to store liberalistiske partier; Venstre & FRP.
Vis hele sitatet...
Ingen av disse er egentlig liberalister, de sosialdemokrater med visse liberalistiske innslag. Ekte liberalister mener at man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil. Per i dag finnes det kun ett rendyrket liberalistisk parti i Norge: http://kardemommepartiet.no
Sist endret av Roark; 8. februar 2011 kl. 13:30.
Roark: Hvordan forklarer du at langt over én milliard, nærmere 20%(!) av verdens befolkning ligger under fattigdomsgrensa? Eller at flerfoldige tusen sulter hver dag, og like mange dør av sykdommer som er enkelt kurert med forholdsvis billig medisinering? Hvis du tror folk plutselig blir spandable av å få mer penger tilgjengelig bør du virkelig ta et oppgjør med deg selv. Det sier seg selv at det går til helvete med de svakeste med den ideologien du presenterer her.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Roark: Hvordan forklarer du at langt over én milliard, nærmere 20%(!) av verdens befolkning ligger under fattigdomsgrensa? Eller at flerfoldige tusen sulter hver dag, og like mange dør av sykdommer som er enkelt kurert med forholdsvis billig medisinering?
Vis hele sitatet...
Tollmurer, innvanndringsmurer, skatter, avgifter, reguleringer og byråkrati. Kort sagt, mangel på frihet. Så godt som alle mennesker som sulter bor i sterkt regulerte sosialistiske land hvor eiendomsretten i beste fall står svært svakt. Hvis disse landene innfører kapitalisme, vil de oppleve industrialisering og stadig fallende priser på alt fra jordbruksvarer til klær. Men så lenge de velger å la seg styre av maktsyke diktatorer, fortjener de ikke å bli løftet ut av fattigdommen.

Du er både historieløs og økonomisk inkompetent hvis du tror at man kan vedta å avskaffe fattigdom. Fattigdom kan kun fjernes ved produksjon, og produksjon forutsetter frihet og eiendomsrett.
Sist endret av Roark; 8. februar 2011 kl. 14:06.
Sitat av Roark Vis innlegg
Tollmurer, innvanndringsmurer, skatter, avgifter, reguleringer og byråkrati. Kort sagt, mangel på frihet. Så godt som alle mennesker som sulter bor i sterkt regulerte sosialistiske land hvor eiendomsretten i beste fall står svært svakt.
Vis hele sitatet...
Du tenker sikkert på det kommunistiske diktaturet USA, hvor mellom 15 og 20% lever i fattigdom og halvparten av befolkningen ikke har sykeforsikring. Men kjenner jeg deg og dine folk rett så mener dere vel at årsaken til fattigdommen er at USA ikke er markedsliberalt nok.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Kan noen gi en kort og enkel grunn hvorfor så mange freakere er for venstre sin politikk? Jeg lurer siden venstre gjør det så utrolig dårlig på landsbasis.

Selv er jeg med i AUF.
Vis hele sitatet...

Jeg tror det er tre hovedgrunner til dette:

Først og fremst at Venstre har stort fokus på personlig frihet, noe som appellerer til freakere som gjerne føler seg litt "unormale"

I tillegg har Venstre fokus på å styrke, og i hvertfall ikke minske personvernet. Jeg vil anta at mange som henger på freakforum bruker mye tid på nett og dermed føler at feks DLD griper mye mer inn i deres privatliv enn mannen i gata føler.

Og sist: Venstre er det partiet som står for den mest liberale narkotikapolitikken, og rusforumet trekker til seg mange som ønsker en liberalisering på det området.
Sitat av Roark Vis innlegg
Dette er ikke et argument, men en religiøs trosbekjennelse. Kall det gjerne sosialismens første bud. Kan du underbygge påstanden med fakta?
Vis hele sitatet...
Jeg presiserer nok en gang at jeg ikke er sosialist.

Jeg støtter absolutt et marked med så stor frihet som lar seg gjøre, basert på supply and demand-prinsippet (har vi et norsk navn på det, forresten..?) og mener at man i stor grad skal la markedet få gå sin gang. Men å tro at et marked uten noen form for regulering vil bidra til det beste for både enkeltindivider og samfunnet i det hele, er etter min mening like naivt som den kommunistiske utopi. I likhet med det å tro at alle mennesker vil bidra til et stort og flott samfunn der alle gjør sitt beste for samfunnet "frivillig" og uten å klage, er det naivt å tro at markedskreftene automatisk vil klare å balansere de store økonomiske forskjellene i verden uten videre. Det vil alltid finnes billigere, effektive løsninger som går på bekostningen av andres frihet. Og det gjelder ikke bare i direkte sammenheng mellom arbeidsgiver/ansatt, men også med tanke på uforsvarlig forvaltning av naturressurser - som frarøver mangfoldige mennesker både nå og i fremtiden muligheten, friheten, til å utnytte det som ellers ville vært deres levebrød forvaltet på forsvarlig vis. Enkelte reguleringer, ja, restriksjoner om du vil kalle det slik, til.
Jeg tror jeg har gjort det meget klart og tydelig nå at jeg støtter konkurranse i markedet. Men hva er en konkurranse uten regler? Folk vil ta snarveier, lettvinte løsninger som går på bekostning av andre - og det skal ikke mer til enn noen få enkeltindivider blandt en hel befolkning for at urettferdigheten trer frem. Derfor støtter jeg at markedet skal være regulert, i fornuftige proporsjoner. Selskaper i land med meget frie tøyler investerer, og indirekte støtter, diktaturer (ta for eksempel Burma) som begår grove menneskerettighetsbrudd, og hjelper på ingen måte til å spre de grunnverdiene og den friheten som gjør at de selv kan gjøre så store fortjenester. At du i det hele tatt tør å påstå at
Sitat av Roark Vis innlegg
så lenge de velger å la seg styre av maktsyke diktatorer, fortjener de ikke å bli løftet ut av fattigdommen.
Vis hele sitatet...
viser at du selv er
Sitat av Roark Vis innlegg
... inkompetent
Vis hele sitatet...
på hva politisk forståelse angår.

Du vil kanskje nå påstå at jeg bare prater vås, vrøvl og ikke kommer med konkrete fakta eller gode eksempler, men så langt har ikke du kommet med konkrete eksempler og fakta/bevis for at din utopiske verden skal fungere heller. Så langt har du ikke gitt meg noe mer enn ideologiske tanker, og det blir vanskelig for meg å gi deg konkrete fakta eller motbevis, uten at du selv kan gi meg dine konkrete fakta/bevis på at samfunn slik du ønsker deg faktisk vil fungere, først.

Jeg vil egentlig slå tilbake med samme mynt: "Kan du underbygge påstanden din med harde fakta?"
Sist endret av TeumessianFox; 8. februar 2011 kl. 14:41.
Her har jeg plukket ut de 15 fattigste landene i verden og sammenlignet med økonomisk frihet (i parentes). Ser dere en sammenheng?

1. Zambia 86% under fattigdomsgrensen (91. frieste i verden)
2. Chad 80% under fattigdomsgrensen (165. frieste i verden)
3. Gaza Strip 80% under fattigdomsgrensen
4. Haiti 80% under fattigdomsgrensen (133. frieste i verden)
5. Liberia 80% under fattigdomsgrensen (160. frieste i verden)
6. Sierra Leone 70.2% under fattigdomsgrensen (149. frieste i verden)
7. Mozambique 70 % under fattigdomsgrensen (109. frieste i verden)
8. Nigeria 70% under fattigdomsgrensen (111. frieste i verden)
9. Suriname 70% under fattigdomsgrensen (91. frieste i verden)
10. Swaziland 69% under fattigdomsgrensen (97. frieste i verden)
11. Burundi 68% under fattigdomsgrensen (148. frieste i verden)
12. Zimbabwe 68% under fattigdomsgrensen (178. frieste i verden)
13. Niger 63% under fattigdomsgrensen (126. frieste i verden)
14. Rwanda 60% under fattigdomsgrensen (75. frieste i verden)
15. Tajikistan 60% under fattigdomsgrensen (128. frieste i verden)
Vis hele sitatet...
Her var det ikke mange frie land, nei! La oss så se på de 15 landene med minst fattigdom i undersøkelsen.

131. Thailand 10% under fattigdomsgrensen (62. frieste i verden)
132. Bahamas, The 9.3% under fattigdomsgrensen (46. frieste i verden)
133. Hungary 8.6% under fattigdomsgrensen (51. frieste i verden)
134. China 8% under fattigdomsgrensen (135. frieste i verden)
135. Mauritius 8% under fattigdomsgrensen (12. frieste i verden)
136. Libya 7.4% under fattigdomsgrensen (173. frieste i verden)
137. Tunisia 7.4% under fattigdomsgrensen (100. frieste i verden)
138. Montenegro 7% under fattigdomsgrensen (76. frieste i verden)
139. Ireland 7% under fattigdomsgrensen (7. frieste i verden)
140. France 6.2% under fattigdomsgrensen (64. frieste i verden)
141. Austria 5.9% under fattigdomsgrensen (3. frieste i verden)
142. Malaysia 5.1% under fattigdomsgrensen (53. frieste i verden)
143. Estonia 5% under fattigdomsgrensen (14. frieste i verden)
144. Lithuania 4% under fattigdomsgrensen (24. frieste i verden)
145. Taiwan 0.95% under fattigdomsgrensen (25. frieste i verden)
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi kan konkludere med at påstanden om at kapitalisme skaper fattigdom er mildt sagt useriøs.
Sist endret av Roark; 8. februar 2011 kl. 14:46.