Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2612
Hei!

Har tideligere leid med venner av familie, i et shady kollektiv eller hos venner som eier leiligheten selv.

Nå i desember flytter jeg, og for første gang flytter jeg ut av kjellerleiligheten til noen tilfeldige.
De er hyggelige, men begge er byråkrater og liker at ting er på stell.

Er derfor litt bekymret for depositumet mitt, selv om jeg kanskje ikke burde være det.

I mine øyne har leiligheten normal slitasje etter 2års bruk.
Et par hjørner har malingen slitt bort, på innsiden av dører hvor jeg "drar" for å lukke igjen blir ikke rent uansett hvor mye jeg vasker, dekkmerker og faktisk skomerker på veggene ( fire plasser) samt at jeg har brukt billig sengetøy, først noen uker med blått, så noen uker med rødt.
Det jeg ikke så før nå var at sengetøyet har farget av på veggene sengen sto inntil. Dette får jeg heller ikke vasket.
Laminat gulvet har fått en kakk også er jo det tilfeldige flekker som ikke lar seg vaske på veggene..

Er slik slitasje noe de kommer til å klage på ? Isåfall kjøper jeg malinspann og maler opp igjen de aktuelle områdene.
Avtrykk fra sko på vagg samt farge fra sengetøy på vegg er vel noe du burde fått malt over

Hva legger du i en "kakk"? En kakk som har ført til at gulvet har hevet seg, eller en kakk som har gitt merke/hakk i gulvet?
Jeg vil egentlig ikke si at dette faller under "normal slitasje". Jeg bodde selv i en leilighet i ca 5 år, og det eneste som var igjen etter meg der var to hjulmerker etter kontorstole min - ellers var resten strøkent. Skomerker på veggene og avfarging etter sengetøy (er på ingen måte normal slitasje) må du fikse selv, som nevnt over med maling om du ikke får vasket det bort. Flekkene på veggen burde også fjernes - det er ikke vanlig å etterlate seg mange spor etter kun 2 år.

Avhengig av hvor ille det "kakk"-et i gulvet er så burde du ta det opp med utleiere. Dørene burde ikke være noe problem da det er ganske normalt slitt når du åpner/lukker dører. Hvordan ble malingen i hjørnene slitt bort? Er det snakk om lista i hjørnet, eller faktiske veggen?
Gå til noen som selger kjemikalier til renholdsbransjen og kjøp noe typ "allrent" el tilsvarende. Bland sterkt, helst til malingen slipper

Jg lover deg at alt som ikke er herdet på plass slipper. Merker fra sengetøy, flekker etc. Slipper det ikke så blander du sterkere løsning. Skyll flere ganger med rene våte/fuktige kluter eller mopper.

Skomerker på veggene? Det er vel ikke helt vanlig vel? Er det skomerker som en ser på enkelte gulv, typ svarte streker? Eller er det noen som har sparket i veggen sånn at det er fysiske merker som gir søkk i vegg? Om det er typ gummispor fra såle så kommer det løs fra veggen. Det er bare til å legge ned litt innsats. Problemet kan bli at etterpå vil veggene se noe skjoldete ut, fordi fjerningen av skomerker har fjernet all annen dritt fra veggen, slik at disse fremstår som lyse flekker på en eller mørkere vegg. Da er det bare til å vaske hele veggen like ren evt. male om du tror det går fortere.

Mopper er fantastiske til å vaske vegger og tak. Husk at du trenger mange mopper. Spør der du finner kjemikalier. Ofte har det moppeservice for renholsbransje også slik at du kan "leie en sekk" for en helg.
Takker for tips!

Jeg skal se om jeg finner noe kraftigere saker å vaske med.

Det ene sko avtrykket er bare fra at jeg har tatt av meg skoene mens jeg sitter på en krakk nærme veggen. Siden skoene har lisser godt opp på ankelen, så jeg liker å sette meg ned. Har da klart å sparket borti veggen noen ganger. Dette er da gummi spor, som man typisk ser på gymsaler el.
Det andre avtrykket er mer skit fra innesko som jeg bruker om vinteren. Har pc-benken inn mot veggen og lener føttene mot den akkurat over listen.
De to andre sporene er dekkmerker fra trøsykkel. Disse har jeg såvidt skrubbet litt på men hjelper lite.

Skal forsøke igjen med litt kraftigere saker. Nå har jeg kun brukt skureklut og Zalo.

Kakket i gulvet aner jeg ikke hva er fra, men det var ikke her når jeg flyttet inn. Det er 1x1 cm og merkes ikke med det første med mindre man vet hvor det er.

En liten test med vasking, så ser vi hva som skjer. Synes det er litt rart at uansett hvordan jeg vasker så får jeg ikke bort en ting, så det er vell kanskje her problemet ligger.
Tåler fint å koste på leiligheten maling og å stå her en søndag å fikse det jeg har ødelagt, men er lite gira på å gi fra meg noe særlig mer enn det.


Er det noen som har hat trøbbel med å få igjen depositum ? hvor gale har problemene vært da?
Prøv med skurekrem (Jif eller lignende). Får bort overraskende mye på malte flater, og koster uansett ikke mer enn et par tiere å prøve. Zalo funker best på fett.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vanlig bruk/slitasje kan ikke kreves erstattet av utleier, da det ikke foreligger erstatningsbetingende uaktsomhet, samt at slitasje av husrom er en påregnelig følge av bruk fordi det er tale om akkumulerte småskader over tid. Så blir jo spørsmålet om de forhold du nevner kan sies å være utslag av vanlig brukslitasje, eller noe mer. Det må baseres på en konkret vurdering, hvor leilighetens tilstand før du flyttet inn ofte holdes opp mot leilighetens tilstand ved utflytte. Uansett bør du trådstarter sørge for å ha en innboforsikring som har rettshjelp inkludert, så slipper du at noen griske utleiere søker å dekke vanlig slitasje av ditt depositum.
Bruk svamp! Kjøp sånn billig pakke med 10 svamper i forskjellige farger på matbutikken. Svamp er utrolig mye mer effektivt enn klut. Kombiner det med skurekrem, og du får vekk alt. Men pass på så du ikke gnikker igjennom malingen. Fort gjort å bli litt ivrig. :P
Hva med å høre med utleier om de har noe maling liggende til de veggene som trenger litt fiks? Da viser du ansvarlig oppførsel, og sparer utleier for mye arbeid dersom de må male etter du har flyttet ut. Kanskje de til og med kjøper inn maling til deg?
Lønner seg og ha ett godt forhold med husverten, selv etter man har flyttet med tanke på eventuelle referanser.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde en lignende problemstilling med svarte flekker på vegger og lister etter sko osv. Fikk tips om disse såkalte mirakelsvampene. Med disse fjernet jeg flekkene umiddelbart på steder jeg tidligere hadde skrubbet og skrubbet uten resultat. De er absolutt ikke dyre, og finnes på de fleste matbutikker, Clas Ohlson osv.