Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2005
Hei

Jeg har en litt spesiell sak og ønsker å høre om noen har noe juridisk syn på dette.

Pr dags dato leier jeg et rom. Før meg var det en annen som leide. Vedkommende brukte svart folie som han teipet på to vinduer. Det er totalt 3 vinduer og 2 av de ble altså brukt svart folie på.

Senere..ca et halvt år senere sluttet vedkommende sin kontrakt og flyttet ut. Da begynte jeg å leie stedet.

1.5 år senere nå har de to vinduene med svart folie begynt å sprekke.

Utleier mener jeg har ansvaret. Han refererer til punkt 13 i leiekontrakten.


Jeg mener på min side at jeg har blitt et "offer" for denne skaden. Kontrakten ble skrevet i en tid hvor skaden var allerede plantet av tidligere leietaker og senere blusset opp. Ergo har jeg ikke ansvaret.


Siterer fra punkt 13 i leiekontrakten:

"Leietakers vedlikeholdsplikt omfatter også skader etter innbrudd og/eller hærverk i leieobjektet herunder skader på vinduer, karmer, egen inngangsdør og porter. Knuste ruter i ethvert rom som omfattes av leieforholdet, må straks erstattes med nye"



Noen objektive synspunkter eller noen som vet jussen på dette?
Hvorfor fjerna du ikke folien da du overtok? Du har ikke gjort noe for å begrense skaden. På den annen side - hvor var huseier da du overtok? Vedkommende burde sett det og reagert.
Trådstarter
4 0
Jeg har ikke visst at folien kunne gi skader på lenger sikt..og at det er spenning i vinduet. Aldri tenkt over det eller visst denne kunnskapen. Det er først når skaden hadde skjedd at jeg søkte på nett at slikt kan forsåke skade pga at det utvikler varme i vinduet.

Jeg fant blant annet denne artikkelen:

https://www.nrk.no/vestfold/dette-ka...ren-1.12358562

Huseier var tilstede..han har sannsynligvis ikke visst om dette. Han bare refererer til punkt 13 i kontrakten.
Dette er tull ifra utleier å hevde at du er ansvarlig for hva en tidligere leier har gjort, sier seg selv at du ikke har noe ansvar for dette da utleier var fullt vitende om dette før du leiet leiligheten. Punkt #13 er også totalt urimelig og tviler på det er lov å ha slikt i en husleie kontrakt.
Sist endret av Solarfields; 31. august 2017 kl. 19:45.
Trådstarter
4 0
Det skal sies at dette er en kontrakt for en gård som jeg driver som firma. Ergo er punkt 13 slik den er..men jeg vet nå ikke om den er særegent eller ikke.

At vinduene har vært foliert har jeg og utleier visst..men dette med kunnskapen om at slikt gir sprekker i vinduet over lenger tid har ingen visst.
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Punkt #13 er også totalt urimelig og tviler på det er lov å ha slikt i en husleie kontrakt.
Vis hele sitatet...
Om det er lov å ha det der vet jeg ikke men det er ikke mye gyldig om det ikke samsvarer med husleieloven.

§ 1-2.Ufravikelighet
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17
Sist endret av Yalla; 31. august 2017 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 0
Yalla:

hva betyr denne loven? Altså at det er ufravirkelig å kunne gjøre punkt 13 virkelig pga at det er noe som har skjedd før jeg signerte avtalen?
Det betyr at du trenger ikke å forholde deg til noe som ikke står i husleieloven.

Mye bedre at du leser det selv enn at jeg gjør det for deg. Kapittel 5 f.eks. Ikke mye å sette seg inn i.
Sist endret av Yalla; 31. august 2017 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.