Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6441
Hei, jeg kan så godt som ingenting om aksjer, og registrerte idag en demobruker på plus500.

I mine øyne så virker dette egentlig ganske lett om man har god tid, eller? Når jeg titter på grafene for hvordan aksjene har gått de siste ukene har de jo gått både opp og ned, men er det virkelig så lett som å kjøpe for 10000kr når de er langt nede, og vente (1dag-30dager) til de stiger opp et godt stykke? Hva er det som hindrer meg i å gjøre nettopp dette?

Hilsen en grønn freak innen dette.
Det er ikke alltid de stiger, i verste fall går det bare netover til selskapet opphører.
Sist endret av Goophy; 8. august 2014 kl. 10:53.
Hei, ville egentlig hold meg unna aksjehandel visst du ikke har en del kunnskap. Du burde kunne mye om selskapet du skal investere i og mange andre faktorer knyttet til aksjekursen. Det å investere i en aksje kun fordi den er langt nede er veldig risikabelt. E24 har forresten en liten "aksjeskole" der du får litt grunnleggende kunnskap om aksjer. Ligger mye bra info der
http://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen/
Det er ikke nødvendigvis større sannsynlighet for at de stiger etter å ha sunket en stund enn at de fortsetter å synke.
Skal holde meg til demobrukeren helt til jeg (om jeg noen gang får) forståelse for aksjer og selskap.

Og en ting til, hva skjer med at mine tilgjengelige lekepenger går opp og ned hele tiden, trodde de skulle stå stille?
Sist endret av vamvam; 8. august 2014 kl. 11:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vamvam Vis innlegg
Og en ting til, hva skjer med at mine tilgjengelige lekepenger går opp og ned hele tiden, trodde de skulle stå stille?
Vis hele sitatet...
Har du investert de i noe? Isåfall er det på grunn av at kursene endrer seg hele tiden.
Sitat av tradingking Vis innlegg
Har du investert de i noe? Isåfall er det på grunn av at kursene endrer seg hele tiden.
Vis hele sitatet...
Hva om jeg bruker hele kontoen min på et selskap slik at jeg har 0kr, og selskapet får lavere kurs, det kan ikke bli trekt noe da?
Sitat av vamvam Vis innlegg
Hva om jeg bruker hele kontoen min på et selskap slik at jeg har 0kr, og selskapet får lavere kurs, det kan ikke bli trekt noe da?
Vis hele sitatet...

Du må skjønne og forstå de aller mest basic tinga rundt aksjer.
Aksjer er et verdipapir, eller sagt på en annen måte "din andel av selskapet som har utstedt aksjen".

Kjøper du aksjer i feks DNB for kroner 10.000 i til pris 100 kr så har du kjøpt 100 aksjer i DNB. Det maksimale du kan tape på dette kjøpet er lik ingangsum. Altså 10.000 kr.

Om du "handler" til kontoen står i null kroner så er det helt greit. Sålenge du handler i aksjer så kan du aldri tape mer enn det du gikk inn med, og en evt. avkastning om du hadde solgt på høyere pris.

Det betyr at du aldri vil få minus på kontoen. Men verdien(e) av dine aksjekjøp vil variere i takt med svingningene til aksjene dine og de igjen påvirkes ikke kun av egne resultater med av markedets generelle trend, for en bank kan også eksponering i en bestemt sektor påvirke negativt.

Feks om DNB har lånt ut og også investert masse i lakseoppdrett så kan man jo tenke at når Russland boikotter norsk laks så vil det da kunne påvirke DNB aksjen negativt.

Men fallet i aksjekurs påvirker kun verdien av dine aksjer, de blir mendre verdt. Om aksjen nulles (konkurs/tvangsavviklet etc) så taper du max innsatsen du la inn når du kjøpte. Altså 10.000.
Hæ.. Jeg trodde vi bare kunne tape ca72%, vi som betaler skatt altså.
@Tenag: Man betaler kun skatt av eventuell profitt etter aksjen er solgt.

@vamvam: Eier du aksjer, eier du deler av et selskap. Si du eier 10 000 aksjer til 10,- stykket i VamVam AS (fiktivt selskap). Disse har du kjøpt for 100 000,- + kurtasje (standard avgift til meglerselskapet). VamVam AS driver med import av tropisk frukt. VamVam AS bruker Tenag AS (fiktivt shipping selskap) for å frakte produkter fra Brasil til Norge. For at VamVam AS skal ha en positiv utvikling, er selskapet avhengig av at folk vil ha tropisk frukt. Om sommeren er ikke dette et problem, siden alle vil ha tropisk frukt, og aksjene du kjøpte til 10,- stykket, har den siste måneden steget ca. 20%, og aksjene dine er nå verdt 120 000,-. Du har nå en urealisert fortjeneste på 20 000,-. Du kan velge å selge alt du har for 120 000,- og tjene 20 000,-, eller satse pengene videre og håpe at VamVam AS stiger tjener enda mer. Om du selger, eier du ikke lenger en del av selskapet VamVam AS.

Midt på sommeren er det varmt og salget av tropisk frukt går så det suser. VamVam AS har steget 7% til over de siste tre ukene, og aksjene dine er nå verdt totalt 127 000,-. Etter en uke til har Tenag AS på sin side, fått problemer med drivstoffpriser og et skip har sunket, og selskapets verdi har gått merkbart nedover de siste to dagene. Dette begynner å bli allment kjent, og aksjonærer i VamVam AS begynner å få panikk, og ønsker å selge seg ut å redde pengene sine. Dette kalles markedspsykologi: Når er starter, følger resten etter, markedet bestemmer til en viss grad verdien på et selskap. Du følger ikke like godt med på markedet og hva som har innvikling på VamVam AS, og etter to uker sjekker du porteføljen din igjen. Aksjene som var verdt 12 kroner og 70 øre for 14 dager siden, er idag verdt 8 kroner og. Du har tapt 20 000,-. Du kan velge å realisere tapet på 20K og selge, eller fortsette å sitte på akjser i et selskap ingen vil ha aksjer i. Husk: Om du tjener penger på akjser, kan du ikke bruke dem før aksjen er solgt. I vanlig aksjesalg kan du heller aldri tape mer en du investerer, men aldri bruk penger du ikke har råd til å tape.

Poenget? Et selskap er avhengig av mange faktorer for at verdien skal stige eller synke, det er det jeg prøvde å forklare her

Anbefaler deg å lese litt om markedspsykologi, aksjeanalyser, og sette deg inn i en bestemt sektor du fordyper deg i. Aksjehandel er ikke gambling, da har du misfortsått.

Håper dette var ihvertfall litt forståelig, lykke til
Sitat av T.J Vis innlegg
@Tenag: Man betaler kun skatt av eventuell profitt etter aksjen er solgt.
Vis hele sitatet...

Dette er feil. Du får fradrag for aksjetap også.
Påstanden over er att man kan tape 100% av satsa beløp. Om ett as konker regnes det som realisering og man får fradrag på skatten, mener det var 28%, men at det er ny sats fra 01.01.2014, litt usikker på den siste.
Men poenget er: man taper ikke alle penga man ha satsa om as'et går konk.
Rett og feil.

Man kan få 28% av tapet til fradrag på skatten. Dersom hele investeringa på 10.000 er tapt, så er 10.000 tapet. Man kan da få fradrag for 28% av dette, som da blir 2.800,-.

Dvs at du kan trekke fra 2.800,- på inntektene dine det året som du hadde tapet. Det betyr IKKE at du får 2.800 automatisk igjen på skatten.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Akjser er ganske lett hvis du har litt peiling på hva du skal sette pengene i, har selv fått mine 50 000 til å bli 70 000 på litt over 6 uker. Har dog brukt rundt 2 år på å lese meg mye opp rundt investeringen og hvordan det fungerer.
Eneste som jeg synes er negativt med aksjehandel er at det kan komme nyheter som du ikke kan forutsee, feks at et fly ble skytt ned i Ukraina som var det samme som at de skøyt ned aksjemarkedet..
Til informasjon er det ikke spesielt vanskelig å tape mer enn investert beløp når det gjelder aksjer. En enkel måte å gjøre dette på er å geare aksjen - altså man betaler ikke hele aksjen selv, men låner av megleren sin for å få flere aksjer. Oppsiden er større, man kan få bedre avkastning på egenkapitalen. Samtidig er risikoen større, og man kan ende opp med negativ egenkapital.

Hver gang en aksje omsettes betaler man en kurtasjeavgift til megleren og hvis man omsetter mye aksjer kan dette beløpet bli ganske høyt. Et godt eksempel er Vollvik, som daytradet som en tulling, og endte opp med titalls millioner i ubetalt kurtasje til diverse meglerhus etter at han hadde tapt hele egenkapitalen sin.
Siden du bruker Plus500, så handler du i contract of difference markedet. Det er et marked med høy risiko og en rask mulighet til å tape alle pengene du satser. Som nevn over her så betaler du ikke kurtasje hos Plus500, men det er en spread når du handler aksjen, altså du kjøper den til en litt lavere kurs enn det den ligger på.

Anbefaler å lese seg litt opp før man satser penger her.

Ett par bra bøker du kan begynne med:
http://www.amazon.com/Little-Book-Ma...market+wizards

http://www.amazon.com/Getting-Starte...nical+analysis

Vil forresten anbefale IG istedet for Plus500 dersom du skal handle i CFD markedet.
Sist endret av ialvik; 9. august 2014 kl. 06:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Til informasjon er det ikke spesielt vanskelig å tape mer enn investert beløp når det gjelder aksjer. En enkel måte å gjøre dette på er å geare aksjen - altså man betaler ikke hele aksjen selv, men låner av megleren sin for å få flere aksjer. Oppsiden er større, man kan få bedre avkastning på egenkapitalen. Samtidig er risikoen større, og man kan ende opp med negativ egenkapital.

Hver gang en aksje omsettes betaler man en kurtasjeavgift til megleren og hvis man omsetter mye aksjer kan dette beløpet bli ganske høyt. Et godt eksempel er Vollvik, som daytradet som en tulling, og endte opp med titalls millioner i ubetalt kurtasje til diverse meglerhus etter at han hadde tapt hele egenkapitalen sin.
Vis hele sitatet...

Jada men nå går du langt utover det TS spurte om. Legg til opsjoner og du kan tape både eget hus og din mors hus før dagen er omme. Men det er litt OT akkurat som handel med en gearet portefølje er det.

Sitat av ialvik Vis innlegg
Siden du bruker Plus500, så handler du i contract of difference markedet. Det er et marked med høy risiko og en rask mulighet til å tape alle pengene du satser. Som nevn over her så betaler du ikke kurtasje hos Plus500, men det er en spread når du handler aksjen, altså du kjøper den til en litt lavere kurs enn det den ligger på.

Anbefaler å lese seg litt opp før man satser penger her.

Ett par bra bøker du kan begynne med:
http://www.amazon.com/Little-Book-Ma...market+wizards

http://www.amazon.com/Getting-Starte...nical+analysis

Vil forresten anbefale IG istedet for Plus500 dersom du skal handle i CFD markedet.
Vis hele sitatet...

Sjekket aldri ut Plus500, bare regnet med at det var en slags aksjespill altså simulering av aksjehandel siden ts nevnte demo el noe slikt.

Vel å alltid kjøpe og selge til underkurs pga reglene til P500 blir jo egentlig en kurtasje bare at de forsøker å formidle det som "at de er de snille"
Sist endret av frtoretang; 9. august 2014 kl. 06:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=Sjekket aldri ut Plus500, bare regnet med at det var en slags aksjespill altså simulering av aksjehandel siden ts nevnte demo el noe slikt.

Vel å alltid kjøpe og selge til underkurs pga reglene til P500 blir jo egentlig en kurtasje bare at de forsøker å formidle det som "at de er de snille" [/QUOTE]

Hos mange blir du belastet både kurtasje og spread. Men Plus500 og IG er er plattformer som egner seg best til daytrading. Siden du må betale Overnight Financing. Men det er jo klart giringen er fristende, ofte 1:20
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Til informasjon er det ikke spesielt vanskelig å tape mer enn investert beløp når det gjelder aksjer. En enkel måte å gjøre dette på er å geare aksjen - altså man betaler ikke hele aksjen selv, men låner av megleren sin for å få flere aksjer. Oppsiden er større, man kan få bedre avkastning på egenkapitalen. Samtidig er risikoen større, og man kan ende opp med negativ egenkapital.

Hver gang en aksje omsettes betaler man en kurtasjeavgift til megleren og hvis man omsetter mye aksjer kan dette beløpet bli ganske høyt. Et godt eksempel er Vollvik, som daytradet som en tulling, og endte opp med titalls millioner i ubetalt kurtasje til diverse meglerhus etter at han hadde tapt hele egenkapitalen sin.
Vis hele sitatet...

Hehe for de aller fleste av oss så vil det aldri bli et tema å trade for hundrevis av millioner i løpet av en dag. Så riktig så galt går det nok ikke for oss vanlige folk, men joda du har jo helt rett. En taper jo mer enn man satset i aksjen(e) om den/de går i null men likevel ikke mer enn man brukte. Med det mener jeg at kurtasje el evt underkurs er jo ikke en skjult kostnad. Og en vet jo hva kurtasjen/underkurs utgjør når en gjør en handel. Og med en rimelig "forsikring" (kan også dekke opp via opsjoner) som stop loss så kan en jo definere på forhånd når en skal helt ut av en aksje selv om det betyr å realisere et tap.

En slik strategi er jo en enkel akademisk øvelse og høres jo flott ut i teorien men samtidig viser jo praksis at svært få evner å følge slikt, etter et tap så vil "de fleste" forsøke å sitte "bare litt lengre" på aksjen for å dekke inn noe av tapet, og utfallet kan jo bli et ennå større tap eller i verste fall nulling.
Sitat av nomore Vis innlegg
Rett og feil.

Man kan få 28% av tapet til fradrag på skatten. Dersom hele investeringa på 10.000 er tapt, så er 10.000 tapet. Man kan da få fradrag for 28% av dette, som da blir 2.800,-.

Dvs at du kan trekke fra 2.800,- på inntektene dine det året som du hadde tapet. Det betyr IKKE at du får 2.800 automatisk igjen på skatten.
Vis hele sitatet...
Du er med all respekt å melde fullstendig på bærtur og kan med fordel la være å uttale deg om ting du åpenbart ikke har peiling på i stedet for å villede.

Hele tapet kan fradragsføres mot brutto inntekt. I praksis fører det til at alminnelig inntekt (nettoinntekt) blir tilsvarende mye lavere. For en skatteyter som har såpass inntekt at fradragene kommer til sin rett vil det altså bli som følger med ditt eksempel:

Realisert aksjetap: 10.000,-
Fradraget gjør at alminnelig inntekt reduseres med 10.000,-

Skattesatsen på alminnelig inntekt er 27 %. I praksis fører altså dette til at skatteyteren betaler 2700,- mindre i skatt det året enn man ville gjort dersom man ikke kunne fradragsført det realiserte aksjetapet.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Aksjeligaen (E24.no) http://aksjeligaen.e24.no/e24/portal/e24no/game/mygame gir deg 100 000 fiktive kroner som du kan bruke på Oslo Børs og Oslo Access.

Kursene hentes direkte i fra de to og det er så virkelighetstro som det går ann.

Mye bra her, men du kan også lese E24's aksjeskole:
http://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen/.
Siden du er ganske fersk så får du starte så enkelt som mulig og bygge deg opp derifra.
Her har du en veldig enkel og grei forklaring på hvordan aksjemarkedet fungerer.
How the stock market works

Etter du har sett den kan du se gjennom Stormens tråd: Verdt å vite om aksjer

Har du fortsatt spørsmål, still dem her, eller send meg en pm om jeg ikke får med meg at du har svart.