Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7319
heisann har kjøpt meg brukt bilstereo til å ha i bilen min. Det er en 12 tommer subwoofer fra kenwood. så er det 4 stk 6*9. 2 er cerwin vega, de andre er på en måte bass elementer der det følgte med 2 diskanter.
Så er det en rockford forsterker. Har kjøpt kabelsett på biltema. Har kobla på plusspolen i batteriet og minusen i karosseriet. Subwooferen er kobla til. ¨

Jeg vet ikke hvor signalkabelen skal gå, verken fra forsterker eller fra cd spilleren. Eller hvor REM skal gå til i cd spilleren. Er det den blåe ledningen med hvit stripe? Eller er det i den blå inntaket i hjørnet?

http://i.imgur.com/rxgf50v.jpg

http://i.imgur.com/1n0uAcP.jpg

http://i.imgur.com/E4dZ4ek.jpg


Har også 2 slike, vet ikke hva de heter. Det står jo subwoofer og tweeker på de, men jeg må vel ikke ha de på subwoofer? subwooferen går direkte til forsterkeren nå. Jeg har kobla diskantene fremme der som de orginale høytalerne var, så de går på en måte direkte på cd spilleren. Kan jeg ha 2 høytallere koblet til hver av disse og så koble de inn til forsterkeren? Vet ikke hvordan jeg skal ha det

http://i.imgur.com/mSWYju6.jpg
finn koblings skjema til spilleren så finner du ut hvor alt skal gå, du burde ta og gjøre om på strøm til forsterkeren, for slik som det er nå så skal det ingen ting for pluss kommer borti minus.
REM skal i den røde, med svart hette på. REM er bare en kabel som gjør at forsterkeren skrur seg på når anlegget skrur seg på

Signal kabelen skal da som du sikkert skjønner i rear, og i den røde og den hvite porten på spilleren.
REM skal på den blå og hvite, kobler man den på den røde, vil forsterkeren stå på hele tiden og tappe bilen for strøm.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
REM skal på den blå og hvite, kobler man den på den røde, vil forsterkeren stå på hele tiden og tappe bilen for strøm.
Vis hele sitatet...
Rart, er koblet på den røde åpne i bilen min, og der skrur den seg kun på når jeg har på tenningen.. Men kan jo selvfølgelig være forskjellig! Men den er jo åpen for en grunn!

Anlegget skrur seg jo ikke på i bilen uten at tenningen er på så skal jo i utgangspunktet ikke være strøm på den ledningen ellers.
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
REM skal på den blå og hvite, kobler man den på den røde, vil forsterkeren stå på hele tiden og tappe bilen for strøm.
Vis hele sitatet...
hvordan skal jeg koble på den? Må jeg kutte den blå/hvite og sette rem der som den går inn ?
Sitat av cold Z Vis innlegg
hvordan skal jeg koble på den? Må jeg kutte den blå/hvite og sette rem der som den går inn ?
Vis hele sitatet...
Ja, du kapper den og bruker en sukkerbit el.l
Om du hadde sagt hvilken cd-spiller det er(modell), så hadde det vært enkelt for oss å sjekke på koblingskjemaet.

Men er som regel den blå ja.
Trådstarter
det er en sony cd spiller som kostet 500 kr. MEn skal jeg bare kutte den blå/hvite og sette rem på der. Hvor går den andre enden hen?

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Ja, du kapper den og bruker en sukkerbit el.l
Vis hele sitatet...
hva mener du med sukkerbit? Altså slik at jeg kutter den, og kobler begge endene opp til rem? Eller skal jeg bare bruke den enden som går fra radioen til rem, og den andre enden vil bare "henge" der?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Det du gjør er å klippe ledningen i to, fjerne isolasjon på kabelen, koble en kabel som går til forsterkeren inn på en ende og koble endene sammen igjen.

Det som skjer da, er at spilleren sender ut signal om at den er på, og da vil forsterkeren din ta til seg strøm fra batteriet og skru seg på.

Du vil ikke koble forsterkeren opp til tenninga på bilen, kun ha forsterkeren til å skru seg på da du skrur på spilleren.
Du vet vel hva en sukkerbit er? Sånn du har i teen? ^^ Sånn bruker du til å koble de tre kobberledningene med. Skru godt fast.
Du bør rydde litt der strømkabelen går inn i forsterkeren. Den kommer før eller siden til å gå borti jordkabelen.
Trådstarter
har fått den til å virke nå. Men bare subwooferen er koblet til. Jeg har prøvt en del mulige måter å koble til en høytaler, både med den dingsen og uten men får ikke den til å spille. Kan noen forklare hvilke hull jeg skal bruke? Det kommer bare bass fra høytaleren viss jeg holder ledningene over samme sted der suben er kobla til.
Er for mye som skurrer til å orke å forklare her... Det lureste du kan gjøre er å få en kompis som har koplet bilstereo før til å hjelpe deg, så vil det nok gå ganske fort!
Det første du gjør er å fikse batterikabelen, det der er en kortslutning som venter på å skje.
Og når du allikevel fikser på kablene så kan du trimme jordingskabelen så den er så kort som mulig, og vær sikker på at du har et godt jordingspunkt.
Festet til bilbeltene bak er fine.

De 2 boksene i siste bildet ditt er delefiltere, de skiller bass og diskant så du kun får mellomtone/bass i dørhøyttalerene og diskant i tweeterne.

Det du gjør er å ta ledningen fra spilleren som går til ene siden, f.eks. høyre front, koble den på input på filteret, dørhøyttaleren på subwoofer og tweeteren på tweeter.
Da skal det funke.
Repeat for other side.


REM skal kobles på den blå/hvite kabelen.
Enten kan du kappe den og bruke sukkerbit/wago, eller du kan bruke en strømtyv, da slipper du å kappe den.

Når det gjelder høyttalerne bak er jeg litt usikker på om dem skal innom forsterkeren da suben allerede tar opp utgangene.

Du får prøve å koble dem rett på spilleren.


Litt kronglete å lese posten din pga. de hinsides svære bildene så om jeg har oversett noe er det derfor.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Flisespikker
32 7
REM er Remote, altså tenningssignal til forsterker, så når du skrur på spilleren din skrur også forsterkeren seg på. finn fram et voltmeter og finn ut hvike ledninger som får strøm når tenningen er på, og ikke når tenningen er av. Det er forskjellige fargekoder på forskjellige biler, men om du ser "15" merket på en av ledningene skal det være den.

Signalkabel til forsterker til sub er de to phono kontaktene bakpå spilleren din.

Rød kabel på forsterkeren skal kobles direkte på batteri (Husk sikring!)

Hovedstrømkabel til forsterker og signalkabler til forsterkeren må ikke trekkes ved siden av hverandre, da får du støy.

Høyttalerene bak skal ikke innom forsterkeren til suben. De "klumpene" du ikke visste hva var er delfiltere. om du ikke har forsterker til 6*9" Kobler du de orginale signalkablene rett fra spilleren og inn på delfilterene. Den som er merket subwoofer går til høyttaleren, tweeter går til eventuell diskant.


Mener jeg fikk med det meste nå, viel glück!
Remote er blå med hvit stripe ja