Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5587
Har noen her erfaring, har fått tilbud om dette av legen. Har gått på Remeron en stund nå men de begynner å slutte å funke og føler angsten blir sterkere. OSsen funker zoloft på angst og depresjon? Vet det har noen bivirkninger i starten. Men har det hjulpet noen og er denne bedre en Remeron? Håper noen med god erfaring kan starte. Helst positivt eller noen som kan anbefale en annen bra medisin som jeg burde prøve som har hjulpet dere?
Zoloft er en type medisin som kalles SSRI, som vanligvis er førstevalg ved medikamentell behandling av f.eks. depresjon. Det kan også ha effekt mot angst. Man tror at Remeron har tilsvarende effekt som SSRI (selv om det er en litt annen type virkningsmekanisme), men dette er ikke noe individuelle erfaringer kan gi noe svar på. Folk vil oppleve forskjellig effekt. Du bør heller snakke med legen om dette, da erfaringer (enten "gode" eller "dårlige") trolig ikke er særlig relevant for hvilken effekt du vil oppleve.

OBS: Johannesurt endrer effekten av mange andre legemidler og skal dermed aldri brukes i kombinasjon med legemidler med mindre man har sjekket at det ikke er noe interaksjonspotensiale. Dette bør du spørre legen din om, dersom du skulle vurdere å bruke det. Middelet kan ha effekt, men man har mindre data og forskning på dette enn de tradisjonelle legemidlene.
Sist endret av simena1; 22. januar 2017 kl. 23:26.
Hjalp stort på min angst men ble en smule mer deprimert, blir veldig flat i humøret men ville anbefalt de. Søvnen min ble helt ødelagt den første månden og fikk faktisk et libido men gikk fort over. Kvalmen i starten er også ganske irriterende men forsvinner etter en uke

Prøv
Brukte Zoloft i 2 år grunnet depresjon og angst, har nylig sluttet.
Hadde veldig god effekt i startfasen, men det tok ikke lang tid før jeg bygde opp en toleranse. Startet med 25MG om dagen og etterhvert så brukte jeg 200MG om dagen som er maks dose. Jeg skal ikke si at Zoloft ikke fungerer, men jeg var verken glad eller deprimert da jeg brukte Zoloft. Alt var likegyldig for meg...
Eneste bivirkningen jeg kan huske var ejakulasjonssvikt, men det gikk over etter 2-3 uker.

Om dagen så bruker jeg Seroquel DEPOT, det har fungert mye bedre enn hva Zoloft gjorde.
Snakk med legen din om Seroquel, men du burde ikke utelukke Zoloft. Vi er alle forskjellige så det kan hende at Zoloft fungerer. Du veit ikke før du har prøvd det
Jeg hadde vært død om jeg fortsatte på zoloft/anti-depp. Det var like før jeg trakk av, da jeg fikk bieffekten deprisjon av disse pillene.
Har brukt Cipralex noen år som jeg la på meg veldig mange kilo når jeg gikk på (dog ikke så ille som Remeron). Så når jeg hadde klart å gå ned 25kg etter å ha sluttet med Cipralex, trent aktivt, endret kosthold osv. så fikk jeg et tilbakefall (uant årsak) og fikk da Zoloft siden jeg ville prøve å holde den nye vekta.

Zoloft er greit. Men jeg synes det fungerer bedre som angstdempende enn ift. depresjon. Jeg er alltid mer deprimert om vinteren med Zoloft 100mg enn jeg var med Cipralex i lave doser. Zoloft virker også å være mer følsom på kroppsvekt og andre ting (som mørketid osv.) så man bør hele tiden vurdere dosen med legen. Får man beskjed om 25mg om sommeren så er ikke det nødv. en god dose om vinteren osv. Cipralex var enklere der. Det virker som jeg også er mye mer sliten og trøtt med Zoloft.

Men det viktigste for meg var å ikke ha den ekstreme angsten eller gå opp mye i vekt.
Sist endret av Carnivore; 23. januar 2017 kl. 19:09.
Trådstarter
74 1
Takk for svar, usikkker på zoloft. Er det ganske likt Remeron? Seroquel har jeg ikke hørt om, noen som har gode erfaringer med den, eller noen andre som jeg kan nevne til lege? Hadde satt veldig pris på det. Et annet spørsmål: jeg var ute å drakk forrige helg, og tok 30mg Remeron sånn 12 tiden på dagen og begynte å drikke i 7 tiden, og det var helt jævlig, fordi da fikk jeg mer angst, noe jeg aldri har hatt på alkohol før, bare blitt i godt humør før, var liksom sur og irritere i fylla og det var ikke noe gøy å drikke, aldri opplevd før, i tillegg var hangoveren mye verre. Vurderer å droppe Alkohol en god stund. Men er det vanlig å få en negativ virkning på alkohol når det var så mange timer imellom?
Jeg likte Zoloft sykt mye bedre enn Remeron. Jeg syns ikke de ligner i det hele tatt. Remeron gjør deg trøtt og tung i kroppen, og ga meg masse marereitt. Det var utrolig vanskelig å stå opp. Zoloft er motsatt, den gjør meg litt rastløst men gir meg masse energi. Seroquel går jeg også på, men det er ikke en antidepressiv. Ville ikke anbefalt det hvis det er depresjon som er problemet. Det kan hjelpe med søvnen, da, hvis du sliter med det. Men skal det funke på depresjon må du opp 300mg, og det er en ganske heftig dose med mye mer bivirknigner enn antidepressiva. Jeg ville prøvd Zoloft, det er uansett ikke farlig å prøve hvis du ikke liker Remeron uansett.
Trådstarter
74 1
Men har hørt at det er ganske vanskelig å slutte med zoloft, og ikke hørt at Remeron er det? Noen erfaringer der?
Skal i utgangspunktet ikke være noe problem å slutte på SSRI og annet sålenge man har lang nok tid å trappe ned på.

Og da snakker jeg ikke om noen uker eller en måned, jeg trappa ned på citalopram i nesten 3 måneder for å slippe abstinenser. Better to be safe then sorry der, altså.