Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 16228
Hei freaks!

Jeg flyttet inn på en ny hybel i august, og jeg har de siste månedene hatt problemer med temperaturen. I skrivende stund sitter jeg med ullsokker og fullt vintertøy inne på hybelen og de andre leieboerne på etasjen min gjør det samme. Det har blitt sent inn klager til vaktmester men respons har det vært dårlig med. Temperaturen i følge termometeret på felleskjøkkenet, har holdt seg på godt under 16. (Hvis jeg husker riktig så er 19 - 20 grader den anbefalte temperaturen i bolig (?))

Mitt spørsmål er ganske enkelt: Finnes det et minimumskrav til temperatur i en bolig som man leier? Det står ikke noe om det i kontrakten så vidt jeg kan se så jeg lurte på om det var noen universal regler som gjaldt her? Er jo ikke så veldig digg å sove med uteklær og ullundertøy
Be huseier kjøpe en ovn til deg, si det er for kaldt. Gjør han ikke det gjør du det selv.
Øh, du bestemmer jo selv hvilken type oppvarming du ønsker å benytte. Vil du ha det varmere, og det ikke finnes panelovner? Da er det vel ditt problem å anskaffe f.eks en oljeovn for å øke temperaturen i leiligheten.

Jeg vet ikke om det er krav til at det skal være panelovner i en leilighet, men blir overrasket hvis det så er tilfelle
"Jeg fryser. Har jeg krav på noe?"
- Norge 2015.

Kjøp deg en ovn. Hjelpe meg..
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Trådstarter
Sitat av Avaya Vis innlegg
"Jeg fryser. Har jeg krav på noe?"
- Norge 2015.

Kjøp deg en ovn. Hjelpe meg..
Vis hele sitatet...

Jeg stilte bare et enkelt spørsmål om det fantes lover rundt dette. Til informasjon så har vi ikke lov til å innstallere egne ovner. Hadde jo selvsagt gjort dette dersom det lot seg gjøre.
Leier du en fullt møblert hybel må en da kunne kreve at dette også inkluderer nødvendige ovner. Istedet for å fryse dønn ihjel mens du venter på svar fra vaktmesteren er vel det beste å kjøpe en billig ovn. Så får du heller trekke det av leia eller få det refundert.
Sist endret av legalize_it; 21. november 2015 kl. 16:54.
Hva slags oppvarming er det i boligen? Er det fjernvarme/radiatorer der du som leietaker ikke har mulighet til å oppjustere temperaturen selv?
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg stilte bare et enkelt spørsmål om det fantes lover rundt dette. Til informasjon så har vi ikke lov til å innstallere egne ovner. Hadde jo selvsagt gjort dette dersom det lot seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du ikke får lov til å skru opp panelovner, men burde vel gå greit med slike som står på gulvet?
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Trådstarter
Sitat av trallaren Vis innlegg
Hva slags oppvarming er det i boligen? Er det fjernvarme/radiatorer der du som leietaker ikke har mulighet til å oppjustere temperaturen selv?
Vis hele sitatet...
Er fjernvarme. Det er også en radiator her men den har jeg ikke mulighet til å justere på. Skal forsøke å snakke med vaktmesteren angående den radiatoren en gang til, men han er ikke lett å få tak i. Hvis det fortsetter slik så må jeg nok bare bryte en regel og kjøpe meg en ovn.
Les litt her:

http://e24.no/privat/eiendom/bolig/s...lager/10035858

Er det sånn at du har fått beskjed om å kommunisere med vaktmester, så prøver du å ringe han først, et par ganger. Svarer han ikke, send melding med beskjed om at varmen må opp, ellers sender du klage til diverse instanser som du har lest deg frem til. Jeg ser forbrukerrådet og leieboerforeningen i den artikkelen som aktuelle instanser du kan klage til.

Spør du meg, så hadde jeg gjort dette akkurat nå, det er ikke akseptabelt med 16 grader inne. Man blir syk av sånt. 21-22 grader burde det være når det er minusgrader ute.

Og finn frem kontrakten og les den skikkelig.
Sist endret av Oro; 21. november 2015 kl. 17:26.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Er fjernvarme. Det er også en radiator her men den har jeg ikke mulighet til å justere på. Skal forsøke å snakke med vaktmesteren angående den radiatoren en gang til, men han er ikke lett å få tak i. Hvis det fortsetter slik så må jeg nok bare bryte en regel og kjøpe meg en ovn.
Vis hele sitatet...
Hvilken regel er det du mener du bryter hvis du kjøper en frittstående ovn?
Kjøp en oljeovn, sitt den på gulvet, slå på, juster temperatur og vips, så har du løst problemet ditt.
Du kan jo forsøke å stille på radiatoren selv. Ta en liten tang og vri den lille "tappen" mot venstre. Øker sirkulasjonen. (dette fungerer jo kun dersom turtempen på vannet er der det skal være : ca 60C)
Spørsmålet er om oppvarming er inkludert i leieprisen. Det er gjerne det hvis man har radiatorer rundt omkring på veggene, som er tilknyttet en sentralfyr. Da pleier varmtvann også å være inkludert. I tilfellet vil du naturlig nok ha krav på normal varme i leiligheten. Hvis ikke, så er det selvsagt opp til deg å varme opp selv. Du trenger ikke montere noe for å få varme. Det finnes frittstående ovner, varmevifter og radiatorer.
Sist endret av mentalmelt; 21. november 2015 kl. 19:37.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Er fjernvarme. Det er også en radiator her men den har jeg ikke mulighet til å justere på. Skal forsøke å snakke med vaktmesteren angående den radiatoren en gang til, men han er ikke lett å få tak i. Hvis det fortsetter slik så må jeg nok bare bryte en regel og kjøpe meg en ovn.
Vis hele sitatet...
Kan nå være du bryter en regel eller to hvis du hiver inn noe slikt ja, men en frittstående oljeovn kan ingen nekte deg å ha.
Nå aner ikke jeg hvordan oppsettet i kåken er, men jeg har vært borti steder (internat ++), der en ikke får lov å bruke ting som bruker noe særlig med strøm. Disse reglene er da for at en ikke skal overbelaste kursen hele tiden. En oljeovn på 2000 W, vil da så og si bruke en hel 10 A kurs alene. Hvis flere/mange rom går på denne kursen, så har en et problem. Så jeg råder deg ,til å kontakte vaktmesteren som mange andre.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg stilte bare et enkelt spørsmål om det fantes lover rundt dette. Til informasjon så har vi ikke lov til å innstallere egne ovner. Hadde jo selvsagt gjort dette dersom det lot seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Skjønner deg godt, dette er noe i hovedsak utleier skal sørge for at stemmer. Anbefaler deg å mase, ta gjentatt kontakt og be dem om å fikse det straks!

Som flere nevner, hvis ting skulle ta tid må jeg sterkt anbefale 1000W ovn fra clas ohlson, koster 500 kroner og den varmer som gull her. Er dog usikker på om den bruker mye strøm vs oljekamin/oljeovn ol. Men billig og enkel måte å varme opp leiligheta. (kommer ann på hvor stor)
Sitat av urge224 Vis innlegg
Skjønner deg godt, dette er noe i hovedsak utleier skal sørge for at stemmer. Anbefaler deg å mase, ta gjentatt kontakt og be dem om å fikse det straks!

Som flere nevner, hvis ting skulle ta tid må jeg sterkt anbefale 1000W ovn fra clas ohlson, koster 500 kroner og den varmer som gull her. Er dog usikker på om den bruker mye strøm vs oljekamin/oljeovn ol. Men billig og enkel måte å varme opp leiligheta. (kommer ann på hvor stor)
Vis hele sitatet...
Titta på Clas Ohlson i går, og de hadde 2000 watts ovner til både 200kr og 250kr? Den til 250kr var "konveksjonsovn", med en liten vifte inni som sirkulerer luften. Er dog litt usikker på om dèt er mer hensiktsmessig eller ikke, om den bare drar opp støv og bråker. Skal kjøpe en selv og er usikker på hvilken av dem. Er det bedre å la støvet ligge eller får man mer effekt av en vifteovn?
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Titta på Clas Ohlson i går, og de hadde 2000 watts ovner til både 200kr og 250kr? Den til 250kr var "konveksjonsovn", med en liten vifte inni som sirkulerer luften. Er dog litt usikker på om dèt er mer hensiktsmessig eller ikke, om den bare drar opp støv og bråker. Skal kjøpe en selv og er usikker på hvilken av dem. Er det bedre å la støvet ligge eller får man mer effekt av en vifteovn?
Vis hele sitatet...
Av personlig erfaring, så er en oljeovn mye mere effektiv med en vifte til. På et bikkjekaldt sted jeg bodde tidligere, så satt jeg med en 1500 W oljeovn, og merket ikke den helt store forandringen om denne på eller av.
Så jeg satte en 40 cm vifte jeg hadde fra før bak den, og da ble det straks mye varmere!
Jeg har hatt veldig dårlig erfaring med oljeovner.. Ja, de varmer godt, men fy faen de kan være skumle! Én ovn døde med et stort smell og masse røyk, og den andre fikk lekkasje med masse varm olje utover gulvet! Kjøper aldrig oljeovn igjen.. Men, nå trenger jeg det ikke lengre heller da.. varmt nok her
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Av personlig erfaring, så er en oljeovn mye mere effektiv med en vifte til. På et bikkjekaldt sted jeg bodde tidligere, så satt jeg med en 1500 W oljeovn, og merket ikke den helt store forandringen om denne på eller av.
Så jeg satte en 40 cm vifte jeg hadde fra før bak den, og da ble det straks mye varmere!
Vis hele sitatet...
Det er sånn jeg gjør det nå 2000w ovn med en stor gulvvifte ved siden av. Hjelper med luftsirkulasjon. Vifter kan brukes til mye fornuftig: tørke oppvask raskere, fjerne kondens ved vinduer, tørke klær raskere. Har hatt en idè om å lage og selge små, høyt funksjonelle og stillegående vifter med forskjellige anretninger så man kan plassere dem på strategiske steder.

Den nye jeg skal ha skal stå på et lite soverom. Skal høre om jeg kan prøve den lille konveksjonsovnen i butikken før jeg kjøper.
Sist endret av Oro; 23. november 2015 kl. 20:21.
Hvis du ikke bryr deg så mye om design så er jo en sånn her konge http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/...-V-2000034997/
Sitat av Avaya Vis innlegg
"Jeg fryser. Har jeg krav på noe?"
- Norge 2015.

Kjøp deg en ovn. Hjelpe meg..
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at man betaler husleie og da skal noe være inkludert og ikke? Hvis du kjøper deg en bil og det står den har AC og den ikke har det, så sier du jo ikke "installer AC da vel!"...
Fra Husleieloven §2-2 Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke
a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til...


Er det 16 grader i stua di vil du kunne hevde den ikke passer til formålet, og det er en mangel. Da plikter du å melde fra, som du har gjort, og hvis ikke mangelen utbedres vil du ha mulighet til å gjøre det selv og få dekket kostnadene, eller holde igjen en passende del av leien - Se husleieloven §§ 2-10 og 2-11.

I dette tilfellet vil du sannsynligvis ha retten på din side om du kjøper en portabel oljeovn for å få varmet opp rommet, og du vil kunne holde tilbake leie tilsvarende kostnaden av ovnen. Ovnen vil da tilhøre utleier, så du kan ikke ta den med deg etterpå. Du vil også kunne holde tilbake leie for å dekke økt strømforbruk.
Utleier vil neppe kunne nekte deg å bruke denne ovnen, så fremt den kan plasseres forsvarlig, frem til de får ordnet varmen.

Alternativt kan du holde tilbake leie tilsvarende forholdet mellom leieverdi med og uten mangel - og du kan nok her argumentere med at boligen ikke er brukbar til stort annet enn å sove. Det vil si at den ikke er egnet til opphold halve døgnet, og at leieverdien dermed er halvert.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av doseren Vis innlegg
Fra Husleieloven §2-2 Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke
a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til...


Er det 16 grader i stua di vil du kunne hevde den ikke passer til formålet, og det er en mangel. Da plikter du å melde fra, som du har gjort, og hvis ikke mangelen utbedres vil du ha mulighet til å gjøre det selv og få dekket kostnadene, eller holde igjen en passende del av leien - Se husleieloven §§ 2-10 og 2-11.

I dette tilfellet vil du sannsynligvis ha retten på din side om du kjøper en portabel oljeovn for å få varmet opp rommet, og du vil kunne holde tilbake leie tilsvarende kostnaden av ovnen. Ovnen vil da tilhøre utleier, så du kan ikke ta den med deg etterpå. Du vil også kunne holde tilbake leie for å dekke økt strømforbruk.
Utleier vil neppe kunne nekte deg å bruke denne ovnen, så fremt den kan plasseres forsvarlig, frem til de får ordnet varmen.

Alternativt kan du holde tilbake leie tilsvarende forholdet mellom leieverdi med og uten mangel - og du kan nok her argumentere med at boligen ikke er brukbar til stort annet enn å sove. Det vil si at den ikke er egnet til opphold halve døgnet, og at leieverdien dermed er halvert.
Vis hele sitatet...
Beklager jeg gjenoppliver en gammel tråd, men jeg er selv havnet i en lignende bosituasjon. Soverommene i leiligheten jeg leier kan ikke åpnes. Det blir derfor veldig veldig varmt, har målt opp mot 33-34 grader.

Vil dere si at Husleieloven sitert over vil gjelde i mitt tilfelle? At temperaturen ikke er egnet for et soverom og derfor anses som en mangel?

Sitat av Huztle Vis innlegg
Beklager jeg gjenoppliver en gammel tråd, men jeg er selv havnet i en lignende bosituasjon. Vinduene på soverommene i leiligheten jeg leier kan ikke åpnes. Det blir derfor veldig veldig varmt, har målt opp mot 33-34 grader.

Vil dere si at Husleieloven sitert over vil gjelde i mitt tilfelle? At temperaturen ikke er egnet for et soverom og derfor anses som en mangel?
Vis hele sitatet...
Edit: Vinduene
Sist endret av Huztle; 27. april 2016 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Soverom skal ha rømningsvei, så vinduer som ikke kan åpnes virker ikke bra uansett. Hadde aldri orket å bo på et soverom som ikke kunne luftes, men om det er ulovlig vet jeg ikke.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Soverom skal ha rømningsvei, så vinduer som ikke kan åpnes virker ikke bra uansett. Hadde aldri orket å bo på et soverom som ikke kunne luftes, men om det er ulovlig vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det er et svært lufteanlegg i hele bygget, med svære rør og lufteluker som går igjennom alle rom. Lufta i hele rommet blir skifta hver 3 time, så det er ikke dårlig luft, bare veldig varmt som følge av sol mot vindu som varmer opp rommet.

Har vært i kontakt med firma som driver med bl.a solfilm og fått prisanslag på rundt 5.7k for å dekke begge soverommene uten mulighet for å åpne vinduet med 3M solfilm som tar 98% av varmen. Får se hva vi gjør.
Ouch. 5.700 kroner er masse penger.....solfilm er ikke vanskelig å legge, se noen youtubes så fikser du det elegant på egenhånd.
Spesielt på vindusruter som jo er helt flate er det enkelt. Vil du gjøre den ennå lettere for deg selv å unngå luftbobler om du er perimeter så kan du dele filmen i feks 4 eller 5 horisontale remser og legge på en og en remse. Men finest resultat og du bruker godt med tid og såpevann og er nøye med å få ut all luft slik at du unngå bobler også legger du film på ruten under ett. Ett stort stykke film. Husk å kutte filmen større enn selve glassruten og skjær helt inntil kanten med barberblad når du er ferdig.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ouch. 5.700 kroner er masse penger.....solfilm er ikke vanskelig å legge, se noen youtubes så fikser du det elegant på egenhånd.
Spesielt på vindusruter som jo er helt flate er det enkelt. Vil du gjøre den ennå lettere for deg selv å unngå luftbobler om du er perimeter så kan du dele filmen i feks 4 eller 5 horisontale remser og legge på en og en remse. Men finest resultat og du bruker godt med tid og såpevann og er nøye med å få ut all luft slik at du unngå bobler også legger du film på ruten under ett. Ett stort stykke film. Husk å kutte filmen større enn selve glassruten og skjær helt inntil kanten med barberblad når du er ferdig.
Vis hele sitatet...
Det er mye penger ja, og derfor det ikke er så lett å bestemme seg. Omkring 80% av 5.7k er prisen for selve filmen og resten skal de ha for montering. Går jeg først for solfilm betaler jeg også for montering, vil ikke ødelegge solfilm til mange tusen.

Utleier virker foreløpig positiv til å bidra økonomisk, så er mulig dette løser seg veldig greit.