Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10721
Sitat av Hygge Vis innlegg
Stilig at du også har google. Hvis du hadde lest hele tråden kunne du spart deg for dette.
Vis hele sitatet...
Han prøver å fortelle deg at det du prater om kalles fordommer og du skriver en nedlatende post tilbake. Open minded my ass
if you judge someone else, you don't define them. You define yourself..
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når jeg er på jobb og selger enten tobakk eller usunne matvarer (cola, burger, potetgull osv.) til personer som ser ut som om de ikke bryr seg om helsa så dømmer jeg dem. Jeg tenker med meg selv hvordan de mishandler sin egen kropp. Hvordan kan de gjøre noe slikt med sin kropp. Og når de så er gått ut av døra er det "ute av syne, ute av sinn".
Vis hele sitatet...
Og slik føler jeg at kasseren dømmer meg hver gang jeg kjøper noe usunt også, selv om jeg ikke kjøper det for ofte til at jeg kan kalles usunn. Nå skal det sies at jeger under 18, og at eldre damer kanskje kommer med en ekstra sur mine når skal ta inn varene, men det er ofte det samme prinsippet med alle.
Jeg er utrolig dømmende, og ovenfor det meste. Finner alltid noe ved en person eller et folkeslag som jeg synes er negativt. Min PERSONLIGE mening om disse ulike tingene kan være temmelig radikal. Men jeg gir aldri uttrykk for disse tingene offentlig eller blant folk, kun samboeren min som må høre på mine utspill.
Grunnen til det er at jeg selv er veldig klar over hvor dømmende og fordomsfull jeg, og det kombinert med at jeg kan fremstå som veldig autoritær og snobbete fyr passer ganske dårlig i stortsett alle mulige settinger.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Stilig at du også har google. Hvis du hadde lest hele tråden kunne du spart deg for dette.
Vis hele sitatet...
Da kan vel du som har lest hele tråden svare meg på spørsmålene jeg stilte tidligere i dag:
  • Hva legger du i ordet dømme? Det er et såpass vidt begrep at jeg ikke vet helt hva jeg skal svare på det før jeg vet hva du faktisk snakker om.
  • Hvordan definerer du feminisme, siden du nevner det i samme håndvending som fascisme og rasisme? Hvordan er feminismen fordømmende?
Sist endret av Samleieobjekt; 9. januar 2014 kl. 17:20.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Stilig at du også har google. Hvis du hadde lest hele tråden kunne du spart deg for dette.
Vis hele sitatet...
Og du kan spare deg for unødvendig spydighet. Når man dømmer folk på grunn av andre man har sett som ligner(som er poenget i tråden) kalles det å ha fordommer.
Ja, dømmer folk hele tiden. Alle. Ved å fokusere på det jeg ser på som negativt med andre, føles ikke mine egne feil like ille. Det gjør det lettere for meg å håndtere sosiale situasjoner. Mine tre nærmeste venner er like ille eller værre enn meg, men tror de har andre grunner da de ikke har like dårlig selvbilde som meg selv.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Stilig at du også har google. Hvis du hadde lest hele tråden kunne du spart deg for dette.
Vis hele sitatet...
hahaha så MAD da, sykt drittunge

se
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Han prøver å fortelle deg at det du prater om kalles fordommer og du skriver en nedlatende post tilbake. Open minded my ass
Vis hele sitatet...
Fint han viser alle hvor "open minded" han egentlig er.
Ordtaket: "Grave sin egen grav" har aldri vært mer passende

Takk til alle som allerede har poengtert det
Jeg dømmer mennesker hele tiden. Ser jeg et menneske som går "nerdete" kledd tenker jeg at han er nerd. Går en jente kledd som en bimbo regner jeg med at henne er en bimbo. Jeg tror alle mennesker dømmer andre, uavhengig om man vil eller ikke.

Jeg mener viktigheten ligger i hvordan man forholder seg til dette, at man lar alle får muligheten til å skape sitt eget bilde av hvordan de faktisk er. Det innebærer å være åpen og hyggelig mot andre mennesker som kanskje virker forskjellige fra deg selv ved første øyekast.

Det at noen sier her at de ikke dømmer i det hele tatt tror jeg ikke noe på. Selvfølgelig det er forskjellige grader, men jeg er helt sikker på at noen form for dømming finnes det. Jeg blir overrasket om noen kan si helt ærlig at de ser og oppfører seg mot en person i dress og en som ser ut som en uteligger på AKKURAT samme måte.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Har skumlest litt i mellom innleggene her og nå skjønner jeg virkelig hva norsklæreren min mener med at jeg balanserer mellom å holde den røde tråden eller å ta opp noe helt annet.

Som (helt sikkert) skrevet før her er det helt menneskelig å dømme folk, hva enn du legger i det. Det er vel hvor langt man tar det som kan utarte seg positivt eller negativt - de fleste vil jo for eksempel dømme emoer som kommer på butikken med pysjbukse som selvskadere eller noen som sliter med depresjoner - kanskje de bare er late? Men hvor langt går du med dette? Mest sannsynlig bare noen tanker mens du venter i kassakø, så er han glemt. På samme måte vil sosialister fremdeles dømme FrP-ere som rasister til tross for flere medlemmer som ikke er såkalt etnisk norske. De tar det hakket lengre enn man gjør i kassakøen og krangle-debatterer* kanskje i skolekafeteriaen hvor galt det er å være Frp-medlem.

* Brukte ordet krangle-debattering siden det brukes hverken innleggstegn eller replikktegn og det ofte høver til avbrytingskonkurranse og konkurranse i det å rope høyest.
@Daniel2292 og andre dømmende: Hvorfor stikker du/dere nesen i andres liv, og hvordan dem lever dette? Dette er et felt, som du/dere ikke har noe som helst med! Så sant det ikke går utover deg/dere! Hver person har sine interesser, og de har ikke du/dere noe med! Slik som jeg går eller drar til ei blomstereng eller at annet sted og ser på blomster. Bl.a. jeg drar jevnlig til noen dragehode lokaliteter. Denne vokser på kalkberg, eller andre kalkrike områder med kalkberg like under overflaten. Og der den vokser, vokser det også bergmynte (oregano er samme art) fagerknoppurt, kantkonvall, liljekonvall, hvitmaure, stormaure, gulmaure, kanelrose, (evt.) bustnype, hegg, villøk ++++. Og da jeg er der, kan jeg gå eller sitte og nyte duften av dragehode og bergmynte, høre humlene suse og fuglene som kvitrer. Det samme med f.eks. gamle slåtteenger og mange andre lokaliteter. Og mange ganger kribler det i kroppen av velvære/rus.

Og for å omtrentlig sitere en klok ukjent indianserhøvding: "En skal gå i en persons sko i to år, før du kan dømme han."
Sitat av Hygge Vis innlegg
Jeg er enig i at det kan kalles idioti å knuse flasker. Å ikke plukke opp hundebæsj vil jeg heller definere som uansvarlig og hensynsløst.

Dette er også det jeg vil kalle bagateller, selv om jeg forstår din frustrasjon 100%. Disse personene kan være hvem som helst, til og med din egen familie. Dersom det viste seg at det var din mor som ikke plukket opp hundebæsjen og din bror som knuste flasker, ville dette plaget deg like mye?
Vis hele sitatet...
Er fortsatt jeg som må nærmest sterilisere de klærne før jeg hiver de i maskina, er tidkrevende. Er en uheldig merker en det ikke før det er klint inn i bilseter og over alt.
Hadde det vært morra mi, eller broren min så hadde de fått høre det, forrandrer ikke mening mtp. hvem som gjør hva.
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Prøver så godt jeg kan og ikke dømme folk på grunn av rykter osv. er fra et ganske lite sted btw. men har på en måte som et nyttårsforsett og bli et bedre menneske.
men det er noe av som du lærer grunnlegende i oppveksten at du skal lære hvem du skal lille unna og hvem du kan henge dømme for og overleve for og dra den litt langt på en måte.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Jeg dømmer de menneskene som våkner 07:00 og drar rett på jobb, så kommer de hjem rundt 3 - 4, spiser middag, ser på tv. også starter en ny dag med akkurat det samme. og sånn fortsetter det frem til de blir sinte pansjonister som har kastet bort livet.

Helt siden jeg var liten så var jeg fast bestemt på at jeg skal leve livet til det fulle og ha det mest mulig gøy.

Etter en mescalin trip, ble jeg veldig dømmende ovenfor folk som ikke lever livet. og mindre dømmende ovenfor folk som bare er rare.

Skrev dette i en zopicoln rus, så kan være noen skrive feil og littt dårlig setnings oppbygning.
Vis hele sitatet...
Choose life!- Trainspotting <3 er så enig med deg.
Jeg dømmer alltid mennesker. Jeg dømmer for å skjønne deres personlighet. Men jeg dømmer som oftes ikke personer for å være i minioritet.

De fleste dømmer vel oppførselen til andre i tankene sine?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
@Daniel2292 og andre dømmende: Hvorfor stikker du/dere nesen i andres liv, og hvordan dem lever dette? Dette er et felt, som du/dere ikke har noe som helst med! Så sant det ikke går utover deg/dere! Hver person har sine interesser, og de har ikke du/dere noe med! Slik som jeg går eller drar til ei blomstereng eller at annet sted og ser på blomster. Bl.a. jeg drar jevnlig til noen dragehode lokaliteter. Denne vokser på kalkberg, eller andre kalkrike områder med kalkberg like under overflaten. Og der den vokser, vokser det også bergmynte (oregano er samme art) fagerknoppurt, kantkonvall, liljekonvall, hvitmaure, stormaure, gulmaure, kanelrose, (evt.) bustnype, hegg, villøk ++++. Og da jeg er der, kan jeg gå eller sitte og nyte duften av dragehode og bergmynte, høre humlene suse og fuglene som kvitrer. Det samme med f.eks. gamle slåtteenger og mange andre lokaliteter. Og mange ganger kribler det i kroppen av velvære/rus.

Og for å omtrentlig sitere en klok ukjent indianserhøvding: "En skal gå i en persons sko i to år, før du kan dømme han."
Vis hele sitatet...
Selv om jeg dømmer andre så står jeg ikke å glor inn vinduene hjemme hos folk Det du skriver fikk meg til å tenke litt på hvilke settinger jeg dømmer andre i, og det er ikke ute i naturen det skjer. Hadde jeg sett noen på en blomstereng hadde jeg følt misunnelse, uten tvil! Men i byen er jeg redd og engstelig, og å tenke noen raske tanker om de rundt meg gir meg en følelse av å ligge et skritt foran dem. Som om de skulle ha "angrepet" meg, og jeg tenker ut første trekket dems for å være bedre forberedt.

Jeg vet det høres litt dumt ut da det ikke er spesielt utrygt i byene her på noen måte, men det med angrep/forsvarsteknikker er en metafor for uventede situasjoner, som friker meg the fuck ut.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Hvis du kan sitte hjemme med tv`n og ha den beste tiden i livet ditt. så misunner jeg deg
Vis hele sitatet...
Du misunner personen? Jeg antar at livet ditt må være passe tragisk når det og sitte hjemme å se på tv var den beste tiden i livet ditt, som du mimrer om når du er gammel.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Selv om jeg dømmer andre så står jeg ikke å glor inn vinduene hjemme hos folk Det du skriver fikk meg til å tenke litt på hvilke settinger jeg dømmer andre i, og det er ikke ute i naturen det skjer. Hadde jeg sett noen på en blomstereng hadde jeg følt misunnelse, uten tvil! Men i byen er jeg redd og engstelig, og å tenke noen raske tanker om de rundt meg gir meg en følelse av å ligge et skritt foran dem. Som om de skulle ha "angrepet" meg, og jeg tenker ut første trekket dems for å være bedre forberedt.

Jeg vet det høres litt dumt ut da det ikke er spesielt utrygt i byene her på noen måte, men det med angrep/forsvarsteknikker er en metafor for uventede situasjoner, som friker meg the fuck ut.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev mye av det jeg skrev, rett og slett for å vise. De som driver å dømmer og kritiserer her, at det "går flere veier til Rom", og den veien de har valgt eller velger ikke behøver å være den beste veien for alle.

Om noen mener at noen kaster bort sitt liv med å titte i TVn, jobbe i fabrikk eller hva det nå er. Sier meg at dem bør dra nesegrevet ut av andres liv, og heller "feie for sin egen dør". For kanskje den personen får mer ut av sitt liv, når en ikke irriterer seg over andres?

Ellers så virker det på meg ang. ditt svar, at du sliter med sosial angst. Da det nesten ser ut som, at du ser på andre som trusler. Ikke det at jeg kritiserer deg for det. Men jeg tror du vil få et bedre liv, hvis du går i behandling for dette. Da det er veldig slitsomt å gå rundt å "være redd alle andre". Og ha en kropp som stort sett er i alarmberedskap.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Du misunner personen? Jeg antar at livet ditt må være passe tragisk når det og sitte hjemme å se på tv var den beste tiden i livet ditt, som du mimrer om når du er gammel.
Vis hele sitatet...
Du forstår at det var sarkastisk?
Må småle litt av noen av innleggene fra våre lokale hedonister i denne tråden altså..

"Jeg dømmer ikke folk, men faen for noen streitiser de som jobber og stifter familie ass.... mye bedre å ruse seg og røyke dagens kupp fra deal'ern, dèt er livet det! #YOLO"

Får nok en stor del av brukermassen på nakken, men måtte få det ut. ALLE dømmer i større og mindre grad.
Sist endret av ReRealist; 11. januar 2014 kl. 21:55.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg skrev mye av det jeg skrev, rett og slett for å vise. De som driver å dømmer og kritiserer her, at det "går flere veier til Rom", og den veien de har valgt eller velger ikke behøver å være den beste veien for alle.

Om noen mener at noen kaster bort sitt liv med å titte i TVn, jobbe i fabrikk eller hva det nå er. Sier meg at dem bør dra nesegrevet ut av andres liv, og heller "feie for sin egen dør". For kanskje den personen får mer ut av sitt liv, når en ikke irriterer seg over andres?

Ellers så virker det på meg ang. ditt svar, at du sliter med sosial angst. Da det nesten ser ut som, at du ser på andre som trusler. Ikke det at jeg kritiserer deg for det. Men jeg tror du vil få et bedre liv, hvis du går i behandling for dette. Da det er veldig slitsomt å gå rundt å "være redd alle andre". Og ha en kropp som stort sett er i alarmberedskap.
Vis hele sitatet...
Vi er på same level, hva som gjør folk lykkelige er så veldig forskjellig, og om det er noe annet for A enn for B og for deg, så må jo det felles målet være å finne veien til denne lykken. Samme om det er å gå i grå dress og flytte papirer 8 timer hver dag, eller kjøre vannscooter i et nytt land hver måned.

Spot on på sosial angst, selvfølgelig. Er i INTENSIV terapi for det, og et par andre ting
Sist endret av FlipMcFlop; 12. januar 2014 kl. 00:49.
Jeg føler ikke at jeg dømmer andre mennesker, og har et par venner som driver med ulovlig rusmidler som syntes det er fantastisk å snakke med meg om ting fordi jeg aldri dømmer de for ting de gjør, og derfor forteller meg alt. Jeg vet at selv om jeg har gjort dumme valg selv, har det vært av en grunn, og virket logisk der og da.
Og når ikke jeg er perfekt, hvilken person er jeg til da å kritisere andre for dumme valg, som for dem virket logisk og bra på det tidspunktet.

Når det gjelder mennesker og hva de gjør med livet sitt, så syntes jeg alle mennesker skal få lov til å bruke livet sitt på hva f*en de vil. Om noen lever et liv i rus og rett og slett er ulykkelige med det, så er jeg en av dem som strekker frem hånden.
Om noen lever et liv med rus(alkohol + mer) og faktisk har det bra og er lykkelig, eller sitter med ræva planta i sofaen til de blir gamle og føler de har hatt det helt greit, fordi de har gjort noe de liker, så syntes jeg de skal få fortsette med akkurat det.

Alle personer burde leve akkurat som dem vil selv. Det er ingens rett å bestemme hva andre velger å gjøre med livet sitt, mener nå jeg. Det er nok mange som føler å kverulere på meg og si at det kommer ingenting godt ut av det, men jeg er ikke enig.

Hvis man for eksempel automatisk har negative holdninger mot personer som nyter ulovlig rus (som mange har), så er det virkelig de selv det er noe galt med.
Sist endret av MrCryptical; 12. januar 2014 kl. 05:23.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Når det gjelder mennesker og hva de gjør med livet sitt, så syntes jeg alle mennesker skal få lov til å bruke livet sitt på hva f*en de vil. Om noen lever et liv i rus og rett og slett er ulykkelige med det, så er jeg en av dem som strekker frem hånden.
Om noen lever et liv med rus(alkohol + mer) og faktisk har det bra og er lykkelig, eller sitter med ræva planta i sofaen til de blir gamle og føler de har hatt det helt greit, fordi de har gjort noe de liker, så syntes jeg de skal få fortsette med akkurat det..
Vis hele sitatet...
Så lenge de nytter samfunnet ved å gå på jobb og bruker pengene de tjener på å ruse seg så er jeg enig. La de gjøre dette så mye de ønsker.

Om de ruser seg så mye at vedkommende ikke kommer seg på jobb, de blir avhengig av NAV for å betale boendet, Maten og Rusen.
Da er ikke jeg, og du burde heller ikke være okey med dette.

Hvorfor skal vi jobbe og betale skatt så noen late faenskap skal ha mulighet til å sitte hjemme å ruse seg?

To bra prinsipper å tenke på er:
1. Du deler opp kaken men må velge stykke sist. Derfor deler du opp stykkene så like som mulig.
2. Om alle ikke hadde gjort en handling hvordan hadde det gått med samfunnet.

"Om ingen hadde jobbet kun sittet å ruset seg, så hadde de ikke plaget noen, er dette greit?"
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Så lenge de nytter samfunnet ved å gå på jobb og bruker pengene de tjener på å ruse seg så er jeg enig. La de gjøre dette så mye de ønsker.

Om de ruser seg så mye at vedkommende ikke kommer seg på jobb, de blir avhengig av NAV for å betale boendet, Maten og Rusen.
Da er ikke jeg, og du burde heller ikke være okey med dette.

Hvorfor skal vi jobbe og betale skatt så noen late faenskap skal ha mulighet til å sitte hjemme å ruse seg?
Vis hele sitatet...
Der er jeg selvfølgelig enig. Dog så vil jeg gjerne være med på å engasjere de som "bruker" arbeiderene, ikke bare sitte å peke finger.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
"“Let none find fault with others; let none see the omissions and commissions of others.
But let one see one’s own acts, done and undone..”
-Buddha.

Jeg prøver å ikke dømme, og er blitt veldig bevisst på det slik at jeg fanger det opp når ryggmargsrefleksen er i gang med å forme en bedømmelse. Lett er det sannelig ikke.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Spesielt merkbart for min del er det med gamle kjerringer:

"Hun vil ikke ødelegge byggingen av det akebretthoppet for at hun er redd for at ungene skal skade seg, hun vil bare vise at hun har makt"
"Hun skravler høyt i mobiltelefonen for å vise at hun har venner."
"Hun ser stygt på meg fordi hun er misunnelig på oss som er yngre."
"Hun burde faen ikke kjøre bil, tenk om hun får hjertestans av pillemiksen hun spiser til frokost."
"Hu' kan'ke kjøre bil."

Godt mulig fordi jeg bor på en plass overfylt med disse at jeg har bygd opp et visst nag til dem. I konfrontasjoner ender det som oftest opp med at jeg reagerer "voksent": går bort selv om hun prater til meg.
Always when judging
Who people are,
Remember to footnote
The words "So far."

- Mister Robert Brault!

Spør du meg så dømmer alle.

Jeg som person liker å tro at jeg ikke dømmer, men i realiteten er jeg vell kanskje en av dem som gjør dette mest.
Her kommer mye av hva TS mener med å dømme inn i bilde.

Hva andre gjør med sitt liv føler jeg ikke angår meg, derfor bryr jeg meg relativt lite om en uteligger tigger penger på gata eller om en person går i dress på jobb. Skal ikke påstå å si at jeg ikke bryr meg i det hele tatt, men utifra hva jeg har hørt ifra andre er dette noe jeg bryr meg lite om sett utifra "standarden".

Jeg er derimot kjapp til å dømme når det kommer til personligheter med tanke på hvordan andre oppfører seg sosialt.
Da tenker jeg ikke på offentlig, men privat, altså ny bekjentskap og lignende. Fester (Ikke fyllefester), skole som noen eksempler.
Dette er vell kanskje også en av grunnen til at jeg ikke har veldig mange venner, men de jeg har anser jeg som veldig nære venner.
Ettersom jeg begynner å bli eldre ser jeg mer og mer problemet i dette.
Det og hele tiden søke feil i mennesker når det kommer til "Hvem dem er", blir bare til at man ser seg svart på det negative. I lengden fører dette for meg til at jeg mister tillit eller "interesse" i disse enkeltindividene.

Den siste tiden har jeg bevist gått inn for en endring i disse tankene.
Da det bare er destruktivt i ens forhold til andre mennesker.

Quoten jeg åpnet posten min på er veldig viktig når det kommer til akkurat dette.
Det å dømme er naturlig, men man skal ikke gi et helhetsinntrykk utifra hvordan man opplever denne personen over en kort periode.
Naturligvis gjelder dette også på det negative. Slik jeg har tenkt på dette ordtaket har det ført til at jeg opp igjennom som sagt har fokuserer for mye på det negative over tid og ender opp med å svartmale. Da har hele hensikten forsvunnet.

Dem fleste vil gjøre at godt førsteinntrykk (Inkludert meg selv), kle seg fint, oppføre seg riktig til settingen, være hyggelig osv.
Men dette er igjen førsteinntrykket og gir sjeldent et totalbilde av personen. Så om enn da (Slik som jeg har gjort oppigjennom tiden) baserer sitt bilde av personen på dette, vil det bare bli utrolig dårlig til syvende og sist.

Derfor prøver jeg, slik som Apraksin, og hele tiden har det i bakhodet at alle mennesker har feil.
Og dem fleste feilene er akseptable.

Da tenker jeg selvfølgelig ikke på Anders Bering Breivik eller andre ekstreme idioter!