Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2182
Hei. Jeg er veldig ny på hjemmebrenning av HB. Og har ingen jeg kan spørre. Så jeg prøver hær. Har lett litt rundt men finner ingen spesifikke svar på det jeg lurer på. Dette med å destillerer 2 ganger, hvordan går man frem? Heller det som kommer ut i på nytt igjen å brenner det på nytt? (Tar ut satsen først da) eller skal det blandes med noe annet slik som ny sats? Er det nok å destillere 2 ganger eller burde man gjøre det flere ganger? Takker for svar 🙂
Du kan brenne mer enn to ganger om du ønsker det. Flere typer sprit brennes 3 ganger. Både "blank sprit og brun sprit".
Pre-cum og post-cum spareres til neste gang du brenner og slenges i den nye satsen.

Spriten du har brent 1 gang blander du ut med vann og brenner på nytt. Ca 20% styrke tror jeg er vanlig før brenning nummer to.
Aldri brent mer enn en gang selv, for dersom en lar satsen gjære kaldt og stå lenge og kjører kolonne så blir spriten så ren og fin at jeg bare blander ned til 45 ish % og siler den gjennom kullfilter. Lukter og smaker "som det fineste drikkevannet" Liten overdrivelse på slutten der men var for å poengtere at om tar smarte valg underveis i prosessen så holder det lenge å brenne bare en gang. Og spriten vil likevel holde svært høy kvalitet.
Trådstarter
2 0
Okei, hvor mye vann skal jeg blande i? 50/50?
Og hva mener du med å kjøre kolonne, hva vil det si?
Tja hvor sterk er spriten fra første brenning? 90 % ish? Om du blander halvt om halvt så blir nok spriten for sterk. Så du må vel på med 3/4 vann omtrent. Om du har målepinne så kan du jo bare måle styrken. Koster en 50-100 lapp for målepinne.
hvordan brenneapparat har du?
ser ikke poenget med å brenne 2 ganger med mindre du kjører potstill og nekter bruke kull.
Bruker man et ordentlig apparat med termometer ved utaket er det ingen sak å brenne aseotropisk på første destilering.
Uvaksinert 👍
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
hvordan brenneapparat har du?
ser ikke poenget med å brenne 2 ganger med mindre du kjører potstill og nekter bruke kull.
Vis hele sitatet...
Men kjører man ikke potstill nettopp for å ikke ha det rent men heller få med smak?
Bland 50/50 med vann og kjør en gang til. Så må du blande det ut med vann igjen og få ned styrken før du kjører det gjennom kull, ellers så virker ikke kullet. Bor du i en stor by så og vil ha ett veldig bra resultat så kan du evt destillere vannet som du skal bruke til og vanne ut spriten med også da vann i store byer smaker høgg.

Mange hjemme eksperter mener at dem kan brenne sprit som holder samme kvalitet/bedre kvalitet enn bryggerier, det mener jeg er og tull. Og renslighet er noe som er veldig viktig. Vaske kolonne og tank med sitronsyre. Evt kjøre det på Max med bare vann uten kjøling for å dampe det rent. Jo mere innsats du legger i det jo bedre resultat.
Sitat av daffe Vis innlegg
Men kjører man ikke potstill nettopp for å ikke ha det rent men heller få med smak?
Vis hele sitatet...
stemmer det, men de som driver med det profesjonelt vet litt mer enn meg hvilke lettere alkoholer og evt fuseler som faktisk kan sette en ønsket smak, hvor mye for smak, hvor mye er "trygt" og lovlig, osv osv.

som tommelregel kan du drikke alt som er destillert av sats på kun sukkerarter og vann uten å ta cuts, men anbefaler folk å vite hva som skjer i destillering før de begynner, da det er mye som kan gå livsfarlig galt.

sats/vin derimot er det lite som kan gå galt egentlig, og ikkeno verre enn at du smaker du ikke vil drikke det.
...men mange av oss har drikki sånt i nødens stunder også, der den alvorligste bieffekten var den helvetes smaken :P

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Bland 50/50 med vann og kjør en gang til. Så må du blande det ut med vann igjen og få ned styrken før du kjører det gjennom kull, ellers så virker ikke kullet. Bor du i en stor by så og vil ha ett veldig bra resultat så kan du evt destillere vannet som du skal bruke til og vanne ut spriten med også da vann i store byer smaker høgg.

Mange hjemme eksperter mener at dem kan brenne sprit som holder samme kvalitet/bedre kvalitet enn bryggerier, det mener jeg er og tull. Og renslighet er noe som er veldig viktig. Vaske kolonne og tank med sitronsyre. Evt kjøre det på Max med bare vann uten kjøling for å dampe det rent. Jo mere innsats du legger i det jo bedre resultat.
Vis hele sitatet...
stemmer opp denne, men kan legge til at blandinga du vil ha er ca 40-45% og ikke mer, for da blir det som 5FDP sa igjen.
grunnen til at du ikke vil ha mindre % er pga det blir enten
1, mer å redestillere
2, "for lav" % (for å bli full) etter kun kullrensing med for mye vann i blandingen.
Sist endret av Munted Artist; 17. mars 2020 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du blander ferdig brent vodka i flaske med 50% vann.
Jeg brenner en gang på kolonne apperat, brenner på lav varme, tar 6t å få 1l. Så lar jeg den stå å lufte seg så lenge jeg klarer og holde meg unna, type 12-16t. Da er den ikke så aller værst å blande dram med.
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Jeg brenner en gang på kolonne apperat, brenner på lav varme, tar 6t å få 1l. Så lar jeg den stå å lufte seg så lenge jeg klarer og holde meg unna, type 12-16t. Da er den ikke så aller værst å blande dram med.
Vis hele sitatet...
hvis du heller ut foreshotsa tror jeg ikke du trenger lufte spriten din..
correct me if i'm wrong, men luftinga er vel for å "lufte ut" lettere alkoholer som aceton etc, og kjører du kolonne skal det være enkelt å separere, spes siden du kjører det sakte
Uvaksinert 👍
Hm, aceton i hjemmebrent? Hva har man lagd satsen av da?

Her har de analysert moonshine og når man ser alt det rare som brukes der til sats så er man vel trygg?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15462151/

Og bly er vel ett resultat av lodding.
Sist endret av daffe; 18. mars 2020 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hm, aceton i hjemmebrent? Hva har man lagd satsen av da?

Her har de analysert moonshine og når man ser alt det rare som brukes der til sats så er man vel trygg?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15462151/

Og bly er vel ett resultat av lodding.
Vis hele sitatet...
tja, om "satsen" er øl/vin, el t.o.m sukkerrør juice osv så er det aceton bl.a der ja.
èn kilde. ncbi så samme kilde som deg basicly.

hvordan det dannes osv har jeg dog ikke giddet sette meg mer inn i da jeg så at ved vanlig brygging/destillering er ikke dette noe man trenger tenke på egentlig, men mulig noen andre her vet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Aceton er et av de lettere alkoholene, og en liten mengde forekommer tidlig i destilleringsprosessen.
Også om du har satt sats av vanlig sukker og gjær. Det er smart å kaste den, eller spare på den til å brenne, vaske med, etc..
Du dør ikke av å ha den lille skvetten blandet sammen med ferdig produkt,
men det smaker bedre om du skiller den ut, og det blir mindre skallebank.

Selv kjører jeg en NTH-kolonne, men brenner to ganger, da første gang er stripping, altså fort og gæli, sånn at jeg har helt blank vare ved andre gangs kjøring. Andre gang kjører jeg laaaangsomt, og om man da ikke har strippet først, vil man sitte igjen med smak av brente rester av sukker og gjær.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Mange hjemme eksperter mener at dem kan brenne sprit som holder samme kvalitet/bedre kvalitet enn bryggerier, det mener jeg er og tull. Og renslighet er noe som er veldig viktig. Vaske kolonne og tank med sitronsyre. Evt kjøre det på Max med bare vann uten kjøling for å dampe det rent. Jo mere innsats du legger i det jo bedre resultat.
Vis hele sitatet...
Vel.. gjort riktig, med ei stødig kolonne, er jeg helt uenig med deg.

Men man skal ha gjort noen studier og erfaringer, for alt fra sukkermengde og type gjær til dimensjonering av kolonne, kolonnefyll og selvsagt selve kjøringen betyr mye for produktet.

Det er som regel de som gjør dette for moro skyld som får de resultatene.
Handler det om kun billig fyll eller til og med salg, så blir kvaliteten fort lidende av det.
Sist endret av Skogsnisse; 28. mars 2020 kl. 01:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.