Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2318
Hei!

Er på utkikk etter et (rimelig) USB-lydkort som skal brukes til å sende lyd fra en laptop til en surround-receiver. Foreløpig er dette et 2.1-system, men planen er å oppgradere til 5.1 snart. For øyeblikket bruker jeg en minijack-kabel.

Slik jeg har forstått det er det er det mest hensiktsmessig med en optisk kabel for dette formålet, så trenger et kort som støtter dette.

Forsterkeren jeg har er en gammel, men god NAD T743. Denne har en S/PDIF-inngang.

Noen forslag? Jeg ser det finnes litt av hvert der ute, men regner med at jeg klarer meg med et rimelig kort (< 500 kr?). Gjerne fra en norsk nettbutikk.

Edit: Fordel, men ikke et must, om det fungerer med Ubuntu.
Sist endret av steili; 25. januar 2020 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for kjapt svar! Men ble litt forvirret av produktinformasjonen, da det (i hvert fall på den øverste) blir nevnt at det bare støttes 2.0 på den optiske porten. Men dette gjelder kanskje bare optisk inn?
Gidder ikke dobbeltsjekke men ganske sikker på at det var henholdsvis 7.1 og 5.1 UT på de to alternativene.

Den mini,en krever en overgang fra mini-optisk.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Endte opp med å kjøpe en HDMI Audio Extractor. Regner med denne skal fungere fint til mitt bruk, og jeg slipper å ha en ekstra USB-enhet tilkoblet laptopen.
Sitat av steili Vis innlegg
Endte opp med å kjøpe en HDMI Audio Extractor. Regner med denne skal fungere fint til mitt bruk, og jeg slipper å ha en ekstra USB-enhet tilkoblet laptopen.
Vis hele sitatet...
Bare husk på at du vil få problemer med hdmi signaler som har hdcp kopibeskyttelse.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Bare husk på at du vil få problemer med hdmi signaler som har hdcp kopibeskyttelse.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Foreløpig har jeg bare en laptop tilkoblet, så regner med det går bra. Får vel heller kjøpe meg en litt mer moderne receiver i fremtiden.

Men er det sikkert at det ikke fungerer? En surround-receiver med HDMI inn er vel egentlig bare en glorifisert versjon av audio extractoren jeg har bestilt, og meg bekjent virker vel disse med hdcp-signaler? Eller er disse sertifisert på en eller annen måte?