Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5423
Kanskje litt merkelig spørsmål, men jeg prøver likevel.

Jeg bor på Majorstua, helt øverst ved t-banen. Når jeg går rundt på Majorstua, så er det utrolig mange russere i gatene.

Til å begynne med lurte jeg på om jeg bare hadde "fått det for meg" og forsterket mine egne umiddelbare antakelser, men etterhvert har jeg begynte å telle - bare for å (forsøke) få litt objektive data. I dag gikk jeg for eksempel tur fra Majorstua og ned til byen. På veien hørte jeg 5 russiske par/venner prate; dvs. totalt 10 personer - på strekningen Valkyrien plass og Homannsbyen. Da jeg kom ned til sentrum hørte jeg ingen flere. Nå er riktignok dette anekdotiske bevis, men det føles likevel som om det er mange russere på Majorstua - særlig rundt Valkyrien plass.

Noen som vet noe om fenomenet? Ligger det noen russisk skole el. lignende på Majorstua? Virker bare så merkelig at det skal være en stor opphopning av russere akkurat på Majorstua. Hva skjer her liksom?
Vill spekulasjon: Mange russere som er i oslo pga utveksling til norske skoler. Det begynte med at en russer kom med påstanden at det er best å bo på majorstua og deretter ballet det på seg fordi russere flest tar bare råd fra andre russere.
Sist endret av Gelémannen; 18. september 2016 kl. 20:30.
Den ortodokse kirke benytter krypten i Majorstua kirke til sine gudstjenester. Det kan ihvertfall være noe av forklaringen.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susa Vis innlegg
Den ortodokse kirke benytter krypten i Majorstua kirke til sine gudstjenester. Det kan ihvertfall være noe av forklaringen.
Vis hele sitatet...
Det kan være noe ja... Mange av de er jo veldig religiøse.
Jeg bor selv i gaten over Majorstua kirke, må innrømme at jeg har sett mest person fra Ghana (tatt utifra bussen som var der for noen uker siden med flagg osv.), har ikke lagt merke til så mange russere.
Den russiske ambassaden ligger vel heller ikke så fryktelig langt unna. Gangavstand... Da er det jo enkelt å dra slutningen at mange benytter Majorstua som utgangspunkt enten for sin religiøse utfoldelse eller gjøremål på ambassaden, og dermed havner de fort på en av kafeene og blir en gjeng. Fordi når man møter sin mors fetters kusines far, så er det hyggelig å si hei.
Mine teorier:

1. Russere er mer opptatt av å ha fjong adresse enn andre innvandrergrupper. Tenk på alle som poserer i Adidas-dresser på nettet, de er jo åpenbart sykt opptatt av status! Da er det klart Majorstua lokker.

2. Du var russer i et tidligere liv. Ubevisst søker du deg til dine tidligere landsmenn og det er slettes ikke tilfeldig at det er mange av dem rundt deg, du fotfølger dem jo! (Når du kommer ned til sentrum så slår ditt tidligere liv som partysvenske/frisør inn.)

3. Norskrussisk Spionasjesenter holder til i Slemdalsveien 5-7. Folk må jo til og fra jobb.
Du er sikker på at de ikke er fra Polen? Er en god del derifra som jobber i Oslo.
Sitat av luni Vis innlegg
Mine teorier:

1. Russere er mer opptatt av å ha fjong adresse enn andre innvandrergrupper. Tenk på alle som poserer i Adidas-dresser på nettet, de er jo åpenbart sykt opptatt av status! Da er det klart Majorstua lokker.
Vis hele sitatet...
Kan det være et russiske innvandrere generelt har høyere utdanningsnivå, enn la oss si andre ikke-vestlige, og på den bakgrunn får fetere arbeid, fetere lønn og dertil har råd til noe annet enn den værste slummen i Groruddalen?

Når det gjelder disse Adidasdressene mistenker jeg at de fleste av disse er kjøpt på "salg" i Tyrkia. Vi kjenner jo alle han fra ungdomsskolen som kom med full habitt med Tommy Hilfiger, Rolex og Adidas og alt var stein ekte true story not fake...