Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1921
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har funnet ut at lillebror på 13 har begynt å røyke hasj, noe jeg misliker. Synes han er ALT for ung.

What to do?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ikke lett sak dette, ungdom vill ikke høre på eldre om fare og div når du tar en prat med han. men syns likevel du må snakke med han å legge frem dette om noe opplysende og ikke som en "trussel" som de unge vil føle. De gjør dette pga de syns de er kule og er med i gjengen. Tenk nøye igjennom hvordan du går frem slik at det ikke eskalerer med han snur ryggen til deg. Få han til å se opp til deg som et godt eksempel som vil gjøre ham godt i fremtiden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har funnet ut at lillebror på 13 har begynt å røyke hasj, noe jeg misliker. Synes han er ALT for ung.

What to do?
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? Røyker du selv og vet han isåfall om at du røyker?
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvor gammel er du? Røyker du selv og vet han isåfall om at du røyker?
Vis hele sitatet...
20. Slutta å røyke for 1 år siden, om han visste noe vet jeg ikke egentlig
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lillesøstra mi var i "faresonen" hvor hu vurderte å prøve hasj, hadde en del venner som allerede hadde begynt. Akkurat på dette tidspunktet ble jeg tilfeldigvis psykotisk(innlagt), og hu la fra seg idéen for godt. Idag kunne jeg ikke fått hu til å teste det om jeg hadde prøvd engang.
Ta med broren din til blåkors feks? Snakk litt med de som har lidd seriøse konsekvenser. Sikkert et longshot, men kanskje verdt et forsøk.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snakk med han og betrygg han med at han kan snakke med deg om alt hvis han har det vanskelig eller skulle få problemer. Fortell han at du røyka hasj selv men slutta fordi det påvirka deg negativt, at du trodde det var ufarlig men viktig å vite at det ikke er så ufarlig man tror det er når man begynner.
Hei! Bra at du bryr deg om broren din. Det er lett å bli revet med når man hører om hasj og lav alder men mange eksperimenterer i den alderen, noen prøver en gang eller i en periode f.eks. uten at det blir noe mer med det.

En stor faktor er miljøet din bror er i. Når du prater med han så ville jeg sagt noe om å være kritisk til andres valg og intensjoner.

Andre har sagt kloke ting om å være en trygg voksenfigur.

Lykke til
Ha en så åpen og ærlig samtale som mulig der du viser forståelse for hvorfor han eksprimenterer. Jeg ville prøve å finne ut hvorfor han har gått til dette steget og hørt med broren om det er noe han lurer på.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil selvfølgelig sterkt fraråde alle 13åringer å ruse seg, men enklere sagt enn gjort.

Om du er/blir komfortabel med å snakke med din bror om cannabis, kan du hjelpe ham med skadereduksjon. Her er første bud å holde inntaket lavt. Enten det er hver dag eller hver fullmåne. Forskning viser at psykosesymptomer blir mye hyppigere ved høyere inntak og/eller sterkere varer.

Vis ham at om du røyker moderate mengder i passse tempo, og dermed holder toleransen lav, blir du like fjern som om du hadde trappa opp over tid.

Røyking med tobakk er både mer avhengighetsskapende og helseskadelig. Om ikke han røyker sigg til vanlig, vis ham alternative, tobakksfrie inntaksmetoder (feks real leaf eller vape).

Til slutt kan jo ideén om å skille kultur og rus være interessant. Hvorvidt han assosierer cannabis med rølp eller filmkveld kan bli viktig.
Opplevde noe ca det samme, dog min lillebror var noe eldre, men fortsatt for ung. Jeg var ærlig om min fortid og mitt syn på cannabis, et positivt syn.

Hadde en god samtale med han i fortrolighet, han er trygg på at det ble mellom oss. Jeg dømte ikke, men jeg klarte å finne ut av hvilke miljø han kjøpte av og fikk han til å holde meg oppdatert på bruk og utfordringer. Jeg ga han noen anbefalinger og ba han være ærlig med meg. Problemet løste seg og vi fant ut sammen at det var best å vente litt, men hendte han røyka i ny og ne på fest. Han synes "miljøet" var skummelt og han er egentlig ganske streit type, noe som hjalp meg godt på veien.

Nå er han mye eldre og har et veldig sunt forhold til alt av rus.