Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2422
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har ett par falske airpods som jeg fikk av en venn, de er skremmende like og man kan knapt se forskjellen.


hvis jeg lager en annonse på facebook å skriver "ørepropper" i tittelen og ikke nevner at de er falske, sier heller ikke at de er ekte hvis noen spør.

vil jeg da kunne straffes?
Anonym bruker
"Sammen Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis vi snur litt på det: Hvis du selger en mobiltelefon som er fullstendig død. Du nevner ikke at den er død, men kjøper spør heller ikke om den lever. Vil du da oppfatte det som svindel?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis vi snur litt på det: Hvis du selger en mobiltelefon som er fullstendig død. Du nevner ikke at den er død, men kjøper spør heller ikke om den lever. Vil du da oppfatte det som svindel?
Vis hele sitatet...
veldig usikker faktisk, mener selv at jeg har ett ansvar for å vite om det er jeg kjøper er det jeg tror det er.
Anonym bruker
"Sammen Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er også usikker på det, kanskje noen har et bedre svar
Om kjøper reagerer på dette i ettertid at det er «fake» kan man få problemer, om selger ikke merker noe så all good, men i salgsannonser skal det merkes med kjente feil/mangler ellers kan kjøpe heves ganske så greit
Om det klassifiseres som "svindel" vet jeg ikke, men det du beskriver er i alle fall en helt klar mangel ved varen og kjøper har etter min vurdering all rett til å heve kjøpet (eller i alle fall få redusert kjøpesummen). Så hvorvidt du er en svindler, eller bare en kødd, så vil du i alle fall ha et ansvar etter kjøpsloven.

Se § 17 & § 18.

For ordens skyld er du antagelig også skyldig i brudd på straffelovens § 371 https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§371

Sitat av § 371.Bedrageri
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Cikey; 6. mai 2021 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Norsk rettstradisjon er preget av pragmatisme. Det er ikke bare ordlyden som teller, men også intensjonen bak. Her skiller vi oss veldig fra t.d. USA som i langt større grad legger vekt på lovens bokstav. Så! Mener du å svindle? Ja, det gjør du. Skinner det gjennom at dette var planen din hvis du blir konfrontert med den siden? Ja, definitivt og i langt større grad enn du kanskje tror. Betyr det at du risikerer trøbbel? Ja, kanskje: Du ønsker å selge en verdiløs vare for mye penger og gambler på at kjøper ikke stiller de riktige spørsmålene før det er for sent. For all del, man har en undersøkelsesplikt, men selger har også en plikt til å ikke være en manipulativ cunt. Når du legger ut noe til en pris som kryper opp mot ekte vare er det rimelig å forvente at man får akkurat det. Noe av grunnen til at næringslivet går såpass glatt her på berget er at man har tillit til hverandre. Dette er verdifullt, og kreative forsøk på å underminere det slås ned på fra flere hold. Du kan derfor risikere å bli korsfesta selv om du teknisk sett har ditt på det tørre om man leser informasjonen du oppgir som en autistisk datamaskin.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis vi snur litt på det: Hvis du selger en mobiltelefon som er fullstendig død. Du nevner ikke at den er død, men kjøper spør heller ikke om den lever. Vil du da oppfatte det som svindel?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
veldig usikker faktisk, mener selv at jeg har ett ansvar for å vite om det er jeg kjøper er det jeg tror det er.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du er usikker på. Til og med veldig usikker.
Du skjønner vel at hvis dette skal f.eks. sendes i posten å kunden ikke har mulighet til
å sjekke varen for feil så er det selgers ansvar å opplyse om mangeler å feil.

De ligger mange mobiler på FINN som ikke funker, men da skriver man det og de selges billig. Type:
"Defekt Iphone selges billig"
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
si at jeg får henda mine på noen svarte airpods pro kopier? altså de er 1:1 kopi bare at alt på airpodsa er svart, er det da svindel? da er det helt tydelig at det ikke er airpods pro.

BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
si at jeg får henda mine på noen svarte airpods pro kopier? altså de er 1:1 kopi bare at alt på airpodsa er svart, er det da svindel? da er det helt tydelig at det ikke er airpods pro.
Vis hele sitatet...
Ja og nei.
Ja det kan være tydlig for mange, men hva med han bestefaren som kjøper dette til barnebarnet sitt.
Vet han att de er fake.
Sist endret av vindaloo; 6. mai 2021 kl. 15:58.
Dette viser jo at den som kjøper må/bør vite hvordan det som kjøpes ser ut og virker. Nytter ikke å være blåøyd Ola Dunk lenger her i landet, da blir en lurt.
Anonym bruker
"Tilfreds Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du i annonsen ikke bruker AirPods eller AirPods Pro for å beskrive produktet, eller ikke gir inntrykk på annen måte at dette er AirPods, så er det selvfølgelig grei skuring. Annonserer du produktet som svarte airpods så er det svindel, annonserer du produktet som svarte ørepropper er det ikke svindel. At du ikke forstår dette er faen meg helt hinsides.