Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 20842
Verden er annerledes nå..
  • Demokratiet fikk ett skudd for baugen i USA, en av våre viktigste alliert bla. under Kongress stormingen.
  • 20 år med internasjonal og Norsk innsats i Afghanistan ramlet sammen på få uker.
  • Kina har med makt endret spillereglene i Hongkong
  • Russland har fortsatt ambisjon om å være en verdensmakt selv om de ikke kan måle seg med Kina og USA.
    Men de flekser, mot Ukraina og med sin inngripen i krigen i Syria i 2015.
    Og når vi snakker om det, vårt (Norges) forhold til Russland er en vanskelig balansegang.
    Vi skal være både nabo og NATO medlem.
    Under Solberg sin regjering har ingen Norsk utenriksminister besøkt Russland.
  • Skal Norge slutte å borre etter olje?
  • Russland har i Sibir mer gass en det vi har tatt opp til nå i historien.
    Dette ønsker de naturlig nok å selge til Europa, men satser også tungt mot Kina.
    Dess sterkere Russland er og dess svakere Kina er setter tonen for Russlands forhandlingskort.
  • Og miljøet. Det er kun ekstreme fanatikere som nå benekter at vi må gjøre noe veldig fort.

Dette er noen av de siste 10-15 år`s endringer i verden.
Norge har godt med penger og alle mulige forutsetninger for å klare det skifte vi nå uunngåelig står ovenfor.
Hvordan det går med resten av verden er av avgjørende betydning for oss.
Så når folk sier "hvorfor skal lille Norge?" ser de ikke at vi ikke er alene?

Ambisiøst spørsmål, men hvordan ser veien videre ut?
Hvor veien går videre er ikke lett å si.

Covid endret alt, det viser hvor mye/lite, alt etter som, som skal til for å vippe oss av pinnen.

Personlig føler jeg at vi ikke er ferdig med kontrabeskjeder og usikkerhet, men jeg synes jeg kan se færre restriksjoner i sikte.
Hva slags skifte er det du mener vi uunngåelig står ovenfor?

Hva mener du med at det kun er ekstreme fanatikere som benekter at noe må gjøres angående miljøet? Det er da bare tull. Du er kanskje en av dem som mener at all oljeproduksjon skal stanses på dagen, og diesel/bensin forbys?

Tipper du stemmer MDG? Herregud så glad jeg er for at de ikke kom over sperregrensen, da ville mitt syn på veien videre vært helt annerledes.

Edit: jeg mener veien videre ser relativt bra ut foreløpig hvertfall.
Sist endret av JohnnyNonsens; 18. september 2021 kl. 16:52.
Man skal være rimelig tett i pappen for å tro at det vi gjør mot miljøet er bærekraftig. Det kommer ikke til å ta lang tid, men lang nok til at de skyldige er gamle/døde før helvete starter.
Synes det er merkelig du ikke engang nevner at Kina står på dørkanten av Taiwan og er bare hårstrå unna fra å invadere, noe som vil ha katastrofale konsekvenser for den vestlige verden da Taiwan produsere mye av verdens mikrochipper. Kommer vesten til å svare med kinetisk krigføring som vil starte en massiv krig is Sørøst-Asia regionen, eller vil vi gjøre ingenting å la Kina få massiv dominans over Taiwans mikrochip produksjon? Hva vil bli konsekvensene av dette? Kommer vår infrastruktur til å kollapse fra mangel av elektroniske komponenter?
Sist endret av Opteryx; 18. september 2021 kl. 17:19.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Synes det er merkelig du ikke engang nevner at Kina står på dørkanten av Taiwan..
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg kunne nevne alt? Jeg kan ingen ting.
Bra at du kaster Taiwan inn i debatten.
Sist endret av vindaloo; 18. september 2021 kl. 17:21.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
[...] noe som vil ha katastrofale konsekvenser for den vestlige verden da Taiwan produsere mye av verdens mikrochipper. Kommer vesten til å svare med kinetisk krigføring som vil starte en massiv krig is Sørøst-Asia regionen, eller vil vi gjøre ingenting å la Kina få massiv dominans over Taiwans mikrochip produksjon?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen teknologi som blir masseprodusert uten at Kina er innom ett eller flere ledd i supply chainen. Kinas økonomi er helt avhengig av fred med vesten, og Vestens velstand er 100% avhengig av at Kinas industri og produksjon holdes igang. Hvis Kina vil ta Taiwan så gjør de det, Vesten kommer til å gjøre like lite som da Russland tok Krimea.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Det finnes ingen teknologi som blir masseprodusert uten at Kina er innom ett eller flere ledd i supply chainen.
Vis hele sitatet...
Og dette kommer til å bli forverret betraktelig om Kina tar Taiwan.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Kinas økonomi er helt avhengig av fred med vesten, og Vestens velstand er 100% avhengig av at Kinas industri og produksjon holdes igang.
Vis hele sitatet...
Og du tror dette kommer til å være status quo ad infinitum? Strategien deres har vært å spise opp all vital produksjon fra vesten gjennom billig slavearbeid til det punktet der de kan holde hele vesten som gissel.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Hvis Kina vil ta Taiwan så gjør de det, Vesten kommer til å gjøre like lite som da Russland tok Krimea.
Vis hele sitatet...
Krimea er irrelevant på en geopolitisk skala sammenlignet med Taiwan, Taiwan er vital for vår infrastruktur. Det er svært lite sannsynlig det vil skje uten noen form for militær retaliasjon.

I det siste så har Kina vært svært aggressiv i militær retorikk mot land som Taiwan, Japan, Australia og USA med regelrett trussler om å slå til med atomvåpen og i det siste har land som Japan og Taiwan begynt med militær øvelser på en skala ikke sett siden den kalde krigen, tilliten til USA som en alliert har falt dramatisk i denne regionen etter Afganistan fiaskoen og enda mer de siste dagene da det ble kjent av General Mark Milley gikk ut til CCP generaler og forsikret Kina om at om Trump skulle angripe så ville de få forhåndsvarsel.

USA og vesten generelt sett står veldig svakt nå pga. en veldig svak presidentadministrasjon, massiv intern partisanpolitisk strid, COVID pandemien og allianser mellom USA og europeiske land smuldrer. Senest i går trakk Frankrike ut sin ambasadør fra USA pga. de følte USA gikk bak ryggen deres for en atomubåt avtale med Australia, dette har ikke skjedd før og bør sees på som svært alvorlig. Står NATO i fare for å bli svekket nå? I såfall så er det på det verste mulig tidspunkt da CCP kjører en veldig aggressiv retorikk. Det ble forøvrig nylig observert Kinesiske stridsskip i Alaska regionen, noen som sier at Kina begynner å bli ganske selvsikker og føler USA ikke er en like stor trussel som de var før.
Sist endret av Opteryx; 18. september 2021 kl. 20:07.
Forskjellen på Taiwan, og Krimea er at Kina kan ikke bare rulle inn, og ta øya. Taiwan har et morderene militær, en ganske stor befolkning, pluss en øy som er full av fjell, og uframkoelige områder (litt som Norge). Det kommer til å kosta så fantastisk mye penger, og menneskeliv at det er helt forferdelig.
Pga Kinas enbarn politikk, og et system basert på at barna tar vare på foreldrene i alderdommen har de ikke nødvendigvis mulighet til å kaste milioner av unge menn i den kjøttkverna denne krigen blir. Krigslysten til det kinesiske folk vil fort gå over. Taiwan kommer mest sannsynlig til å ta en evt krig, men ikke uten kamp. Alle Taiwans store byer ligger ved kysten, og vil bli blåst av kartet. De sivile tapene vil være katastrofale. Når Kina evt vinner krigen vil Taiwan mest sannsynlig ligne på en hau med grus. Så hva er poenget med å kaste millioner av mennesker for å overta en hau med gruss?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
______________________________________________________

Litt om USA vs Kina, litt om miljøet.
Noen i tråden hevder at vi ikke står ovenfor et avgjørende skifte, FNs generalsekretær António Guterres er uenig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Grensedrama og krisemøte: Hundrevis av migranter vil inn i Polen
Polske soldater brukte mandag tåregass mot migranter som forsøker å ta seg inn fra Hviterussland.

Ikke bare asylsøkere lengre i "kontrollerte" former og der mottager landene til en hvis grad dikterer vilkår og mengde.
Hundrevis av flyktninger ved grensen til Polen møter flere tusen Polske soldater når de prøver å ta seg inn.
Forsøker de å snu står hviterussiske soldater klare for å nekter de.

Lignende situasjoner også på grensen mellom USA og Mexico der så mange som 12000 migranter,
hovedsakelig fra Haiti hadde samlet seg.

Så lenge jeg kan huske har asyl/flyktning hjelp (ikke arbeids innvandring) vært kontrollerbart og ganske strengt regulert.
Hvordan ser dette ut fremover for Europa/USA?
Hva tenker dere?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Grensedrama og krisemøte: Hundrevis av migranter vil inn i Polen
Polske soldater brukte mandag tåregass mot migranter som forsøker å ta seg inn fra Hviterussland.

Ikke bare asylsøkere lengre i "kontrollerte" former og der mottager landene til en hvis grad dikterer vilkår og mengde.
Hundrevis av flyktninger ved grensen til Polen møter flere tusen Polske soldater når de prøver å ta seg inn.
Forsøker de å snu står hviterussiske soldater klare for å nekter de.

Lignende situasjoner også på grensen mellom USA og Mexico der så mange som 12000 migranter,
hovedsakelig fra Haiti hadde samlet seg.

Så lenge jeg kan huske har asyl/flyktning hjelp (ikke arbeids innvandring) vært kontrollerbart og ganske strengt regulert.
Hvordan ser dette ut fremover for Europa/USA?
Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Tenker det er flott at Polen forsvarer sine grenser. Disse er et politisk våpen brukt av Luchenko. Man kan ikke ta imot uendelige strømmer flyktninger. Man burde først og fremst ta vare på befolkningen som er her, og immigrantene som allerede er her og gjøre en god jobb med dem. Verden er urettferdig, men mange av disse flyktningene er migranter også. Forståelig at Vesten er mer attraktivt en landene dem kom fra, og landene rundt. Men, det kan og bør ikke være god nok grunn til å innvilge opphold.

Erdogan som også har mange immigranter i Tyrkia nekter såvidt jeg vet disse både jobbmuligheter og andre muligheter, så det ikke skal være attraktivt å slå seg ned der. Og er jo også hvorfor mange kommer fra Tyrkia.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tenker det er flott at Polen forsvarer sine grenser.
Disse er et politisk våpen brukt av Luchenko.
Vis hele sitatet...
Det er i hvert fall forståelig. Og det gjelder vel for resten av Europa også.
Norge ville også forsvart grensene sine om det dukket opp folk i tusen tall.

Jeg tenkte egentlig mer på hvor langt dette vil gå, hvor stort problem dette vil bli for Europa/USA i årene fremover.

Stemmer at dette er en del av Hviterusslands spill og en slags straff for sanksjoner de er påført.

Det er ikke bare Trump som bygger murer lengre. blir mer og mer i Europa også og krigslignende scener på grensene nå.
Vet ikke når det så slik ut sist. Kanskje Balkan på 90 tallet eller før Berlin muren falt?.
Sist endret av vindaloo; 8. november 2021 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Demokratiet har vært ei skadeskutt høne en god stund før stormingen av kongressen synes jeg.. dels fordi det er så mange ledere der ute som ikke tørr/vil dele ansvaret med folket, og dels fordi vi har prøvd å tre den bøtta over hodene på en del folk med makt. Uten generelt hell..

Russland kan ikke måle seg med USA og Kina? Tenker vi nærmer oss et punkt snart hvor verken USA eller Russland kan måle deg med Kina, som kan være skummelt nok.

Tror klimaet kommer til å bli den ultimate "turn-key" hendelsen for oss. Om værets endringer fortsetter å øke i voldsom intensitet så vil dét og kampene om trygge plasser å leve på enten rive oss i filler eller samle oss under ett banner. Jeg tror heller ikke at vi klarer å stoppe klimaets endringer ved å bare skru av bryteren på alt nå, naturlig utslipp av CO2 og Metan vil fortsette uansett og vi ser nok ikke umiddelbare resultater av værket vårt pr.dd.
M.A.O så tenker jeg at vi har ikke nådd peak ekstremværendringer for dagens utslipp.

Jeg er mest overasket over at vi ikke har begynt å tenke på å justere oss iht. klima. Demme opp havnebyer, flytte byer/folk osv. sikre infrastruktur mot tøffere forhold og forberede løsninger om folk må i hast flyttes, pga for eksempel jordskredfare eller flom ol.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg er mest overasket over at vi ikke har begynt å tenke på å justere oss iht. klima.
Demme opp havnebyer, flytte byer/folk osv. sikre infrastruktur mot tøffere forhold og forberede løsninger om folk
må i hast flyttes, pga for eksempel jordskredfare eller flom ol.
Vis hele sitatet...
Ja det har du rett i.
Mulig årsaken ligger i at de med mest makt er gamle og ikke gidder å bruke de siste 15-20 årene sine
på maset til unge Svenske skolestreikere. Snart noen andres problem, bare å fortsette festen
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja det har du rett i.
Mulig årsaken ligger i at de med mest makt er gamle og ikke gidder å bruke de siste 15-20 årene sine
på maset til unge Svenske skolestreikere. Snart noen andres problem, bare å fortsette festen
Vis hele sitatet...
Enklere svar finner man dessverre ikke..
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Polen hevder at opp mot fire tusen migranter står ved grensen til Hviterussland i et forsøk på å komme inn i EU,
og at ytterligere 10.000 står klare til å følge etter. NATO frykter eskalering av krisen.

– Mer enn 12.000 soldater er på vakt ved grensen, sier Polens forsvarsminister Mariusz Blaszczak

Nato mener Hviterussland bruker migrantene som en brikke i et spill for å legge press på EU,
og sier at landets handlinger er uakseptable, NTB.
VG
Vi skal alle være glad for at jeg verken har noe med uten- eller innenriks å gjøre, tross alt.

I min (med overlagte) mening, opp igjennom årene har man i hva enn man skal kalle kranglende og surmulende sivilisasjon som sleper benene etter seg, muligens vært altfor reserverte i responsen sin mot stater som Russland, Hviterussland, Kina og the usual (fucking) gang. Skulle det være noe som i nærheten "sårer" lederne i de respektive landene er det straks et helvete, bot og bedring å betale. Må ikke nevne stridsvogner! Må ikke nevne boligkriser. Helvete ikke nevne marked! Tykje ta deg om du nevner klima! Må ikke utnevne fredsprisvinnere, hodene deres skal sparkes nedover dunkle uopplyste gater! Må ikke nevne folkemord! Gift! Brannmur! Må ikke nevne smitte! HOLD KJEFT, SOV! ULV!!! MEN KONSUMÉR ALL DENNE DRITEN VI SPYR UT!

Fra informasjonen jeg så langt har fordøyd brukes nå mennesker som brikker i den politiske hybridkrigen de ønsker å føre, og skal man nå fortsette å "kommentere sterkt" eller "anmodne" de til nå gi faen? For meg later det til at det er noen grunnleggende sivilisasjonsførende motsetninger som man er nødt til å bli enige om på ett eller annet vis om hvordan skal rå fremover i tiden, for dette kan neppe være en terning som man kaster i evigheten og som aldri ender på X. Noen felles regler der hvor stater kan bli stilt til ansvar og se konsekvensene av idiotien de fører, før alt virkelig går til helvete her. Pokker om jeg vet.

Pentagon er pissed. William Burns fette forbanna på telefonen med Putler, og OleBrum har sikkert allerede avlyttet samtalen og ført selskapet som lager teknologien inn i CCCP og er i gang med å reverse engineere det og putte det i t-skjorter som femårige Uyghurbarn syr inn i produktet som skal ut på det vestlige markedet. I mellomtiden har det aldri vært så lite transpondere å se I Ukraina og det lystige lag de siste par månedene som nå - så at det er ett eller annet 1-dimensjonalt sjakktrekk som skulle bli gjennomført her har i grunn vært (sannsynlig med vilje) åpenlyst ganske lenge.
Sist endret av m0b; 9. november 2021 kl. 04:00.
Det eneste jeg vet er at ingen av oss vet, og spekulasjon derfor blir ganske formålsløst i en såpass komplisert operasjon som å "forstå verden". Om man ser på historien, som er noe av det eneste konkrete man har å forholde seg til er det vel ingen hemmelighet at samtlige stormakter har masse møkk bak seg, inkludert vestlige.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av funksjon Vis innlegg
Det eneste jeg vet er at ingen av oss vet, og spekulasjon derfor blir ganske formålsløst i en såpass komplisert operasjon som å "forstå verden".
Vis hele sitatet...
Det er jo mye vi vet en del om.
Det er f.eks. for et faktum å regne at vi må endre kurs fort og drastisk i forhold til miljø politikk.
Det er også tydelig fra utviklingen de siste år at folk flykter i større og større grad. Fra Syria, Afrika, Sør Amerika.
Presset mot Europa vil øke fra alle kanter. Flyktninger fra miljø katastrofer, krig og sult.

Og ikke misforstå, jeg er ikke og har aldri vært noen innvandringsmotstander.
Vestlig land har i tillegg mye av skylden for at folk må flykte.
Men situasjoner der desperate folk i tusenentall på flukt blir møtt med militærmakt er jo ingen tjent med.

Anslag om så mange som 14000 tusen i Hviterussland som beveger seg mot resten av Europa drevet av
Hviterussiske soldater der de møter 12000 Polske soldater.

Interneringsleire i USA der små barn ble tvang separert fra foreldrene.

Sitat av m0b Vis innlegg
Vi skal alle være glad for at jeg verken har noe med verken uten- eller innenriks å gjøre, tross alt.

I min (med overlagte) mening, opp igjennom årene har man i hva enn man skal kalle kranglende og surmulende sivilisasjon som sleper benene etter seg, muligens vært altfor reserverte i responsen sin mot stater som Russland, Hviterussland, Kina og the usual (fucking) gang. Skulle det være noe som i nærheten "sårer" lederne i de respektive landene er det straks et helvete, bot og bedring å betale. Må ikke nevne stridsvogner! Må ikke nevne boligkriser. Helvete ikke nevne marked! Tykje ta deg om du nevner klima! Må ikke utnevne fredsprisvinnere, hodene deres skal sparkes nedover dunkle uopplyste gater! Må ikke nevne folkemord! Gift! Brannmur! Må ikke nevne smitte! HOLD KJEFT, SOV! ULV!!! MEN KONSUMÉR ALL DENNE DRITEN VI SPYR UT!

Fra informasjonen jeg så langt har fordøyd brukes nå mennesker som brikker i den politiske hybridkrigen de ønsker å føre, og skal man nå fortsette å "kommentere sterkt" eller "admode" de til nå gi faen? For meg later det til at det er noen grunnleggende sivilisasjonsførende motsetninger som man er nødt til å bli enige om på ett eller annet vis om hvordan skal rå fremover i tiden, for dette kan neppe være en terning som man kaster i evigheten og som aldri ender på X. Noen felles regler der hvor stater kan bli stilt til ansvar og se konsekvensene av idiotien de fører, før alt virkelig går til helvete her. Pokker om jeg vet.

Pentagon er pissed. William Burns fette forbanna på telefonen med Putler, og OleBrum har sikkert allerede avlyttet samtalen og ført selskapet som lager teknologien inn i CCCP og er i gang med å reverse engineere det og putte det i t-skjorter som femårige Uyghurbarn syr inn i produktet som skal ut på det vestlige markedet. I mellomtiden har det aldri vært så lite transpondere å se I Ukraina og det lystige lag de siste par månedene som nå - så at det er ett eller annet 1-dimensjonalt sjakktrekk som skulle bli gjennomført her har i grunn vært (sannsynlig med vilje) åpenlyst ganske lenge.
Vis hele sitatet...
Her var det mye på en gang.
Ble litt svimmel jeg nå.
Sist endret av vindaloo; 9. november 2021 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Polen hevder at opp mot fire tusen migranter står ved grensen til Hviterussland i et forsøk på å komme inn i EU,
og at ytterligere 10.000 står klare til å følge etter. NATO frykter eskalering av krisen.

– Mer enn 12.000 soldater er på vakt ved grensen, sier Polens forsvarsminister Mariusz Blaszczak

Nato mener Hviterussland bruker migrantene som en brikke i et spill for å legge press på EU,
og sier at landets handlinger er uakseptable, NTB.
VG
Vis hele sitatet...
EU’s ulovlige tukling med andres land suverenitet er usmakelig. EU har gitt skadelige og voldsomme sanksjoner til Hviterussland for arrestasjonen av en dokumentert og politisk aktiv neo-nazi.

Det ser jævlig ut, spesielt nå i kulda. Men, strengt tatt ønsker vel mange av flyktningene seg uansett videre mot Europa, uavhengig om de hadde blitt «presset» eller ikke av Hviterussland. Det som er skammelig er Polen sin ulovlige pushback av migranter.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av oom Vis innlegg
EU’s ulovlige tukling med andres land suverenitet er usmakelig. EU har gitt skadelige og voldsomme sanksjoner til Hviterussland for arrestasjonen av en dokumentert og politisk aktiv neo-nazi.

Det ser jævlig ut, spesielt nå i kulda. Men, strengt tatt ønsker vel mange av flyktningene seg uansett videre mot Europa, uavhengig om de hadde blitt «presset» eller ikke av Hviterussland. Det som er skammelig er Polen sin ulovlige pushback av migranter.
Vis hele sitatet...
Hvilken nynazist er det du sikter til her?
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvilken nynazist er det du sikter til her?
Vis hele sitatet...
Roman Protasevich, han som var med azov-fascistene i Ukraina for å dokumentere og skrive støttende artikler til dem.
Nå underslår du hvordan han ble arrestert...
Sist endret av Fulmen; 9. november 2021 kl. 11:06.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nå underslår du hvordan han ble arrestert...
Vis hele sitatet...
På samme måte som når EU stoppet Bolivias president,Evo Morales sitt fly i Østerrike?

EU har i mange år kunstig holdt flyktninger tilbake i Hviterussland ved å be president Lukashenko om å ikke la flyktningene passere grensa til EU under påslag av narkotika og terrorisme.

Etter EUs aggressive sanksjoner mot Hviterussland ønsker EU at Hviterussland fortsatt skal holde flyktningene kunstig tilbake. Det gjør dem ikke lenger. Polen og EU i sin ignorering av problemet er den aggressive som tillater ulovlige pushback av flyktninger.
Det forsvarer ikke Hviterusslands handlinger.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det forsvarer ikke Hviterusslands handlinger.
Vis hele sitatet...
Klart det gjør. Når EU med sin storhet og makt får drive på slik, sender det ett sterkt signal om att det er greit.

Eller er det en regel for deg og annen for de andre?
Først og fremst sammenlikner du epler og bananer. Moralens fly ble nektet adgang til luftrom, og måtte derfor lande.Flyet ble ikke gjennomsøkt og hendelsen ble beklaget.
Protasevichs flight ble truet ned under påskudd av bombetrussel.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Moralens fly ble nektet adgang til luftrom, og måtte derfor lande.
Vis hele sitatet...
Artig at du selv essensielt beskriver de to hendelsene veldig likt, men ikke ser likheten.

Forøvrig er det flisespikkeri mot Polen og EU sin aggresjon i form av sanksjoner og ulovlige pushback av uskyldige flyktininger.
Sitat av oom Vis innlegg
EU’s ulovlige tukling med andres land suverenitet er usmakelig. EU har gitt skadelige og voldsomme sanksjoner til Hviterussland for arrestasjonen av en dokumentert og politisk aktiv neo-nazi.

Det ser jævlig ut, spesielt nå i kulda. Men, strengt tatt ønsker vel mange av flyktningene seg uansett videre mot Europa, uavhengig om de hadde blitt «presset» eller ikke av Hviterussland. Det som er skammelig er Polen sin ulovlige pushback av migranter.
Vis hele sitatet...
Hvorfor unnlater du å nevne den ekte grunn til at Protasevich ble arrestert? Det var ikke pga. hans journalistiske arbeid rundt Azov Battalion. Det var fordi han (m.fl.) driftet en av de sentrale opposisjonelle Telegram-kanaler under de massive demonstrasjonene etter forfalsket presidentvalg i 2020.

Lukasjenko har ingen legitimitet hverken i eller utenfor Hviterussland. Nettopp fordi han så åpenlyst manipulerte valgresultatene. Han har holdt seg ved roret kun ved hjelp av vold, frykt og forfølgelse av meningsmotstandere hele det siste året. Alle og enhver som har utvist sympati for opposisjonen blir sporet opp og kastet i kasjotten på massiv skala. Protasevich var en av de som sto høyt på lista. Nå har han blitt truet med bl.a. utlevering til Donetsk (hvor stygge ting skjer med dissidenter og krigsfanger) og gjort om til regimets nikkedukke.

Det at du bruker Evo Morales-saken som et argument for at flykapring er rettferdiggjort indikerer whataboutism, en kjent sovjetisk avledningsmanøver som forsøker å tåkelegge saken for å unngå å adressere kjernen i den. Kjernen er at flykapring er ulovlig og utsetter passasjerer og crewet for unødig fare. Regimet fant opp en bombetrussel og brukte jegerfly i dette tilfellet, Evo Morales-saken ble håndtert ganske annerledes (selv om den også er helt klart ulovlig).

Flyktninger blir brukt som våpen av Lukasjenko-regimet. De blir aktivt fraktet til Hviterussland for å bli sendt til EU som motsvar på sanksjonene. Det er ikke naturlig for flyktninger fra f.eks. Irak å dra til EU via Hviterussland, de ble frem til nylig fraktet dit med fly med aktiv deltakelse av regimet. Disse flyktningene blir utnyttet og satt i betydelig fare.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hvorfor unnlater du å nevne den ekte grunn til at Protasevich ble arrestert? Det var ikke pga. hans journalistiske arbeid rundt Azov Battalion. Det var fordi han (m.fl.) driftet en av de sentrale opposisjonelle Telegram-kanaler under de massive demonstrasjonene etter forfalsket presidentvalg i 2020.
Vis hele sitatet...
Hva du mener om hvorfor han ble arrestert er irrelevant. Hans veldokumenterte deltagelse i Azov er mer enn god nok grunn.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Lukasjenko har ingen legitimitet hverken i eller utenfor Hviterussland. Nettopp fordi han så åpenlyst manipulerte valgresultatene. Han har holdt seg ved roret kun ved hjelp av vold, frykt og forfølgelse av meningsmotstandere hele det siste året. Alle og enhver som har utvist sympati for opposisjonen blir sporet opp og kastet i kasjotten på massiv skala. Protasevich var en av de som sto høyt på lista. Nå har han blitt truet med bl.a. utlevering til Donetsk (hvor stygge ting skjer med dissidenter og krigsfanger) og gjort om til regimets nikkedukke.
Vis hele sitatet...
Lukashenko har null legitimitet i Hviterussland? Han har kastet hele opposisjonen i fengsel? Dette stemmer ikke. Kan være greit å legge med en kritisk kilde om du skal påstå noe slikt.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det at du bruker Evo Morales-saken som et argument for at flykapring er rettferdiggjort indikerer whataboutism, en kjent sovjetisk avledningsmanøver som forsøker å tåkelegge saken for å unngå å adressere kjernen i den. Kjernen er at flykapring er ulovlig og utsetter passasjerer og crewet for unødig fare. Regimet fant opp en bombetrussel og brukte jegerfly i dette tilfellet, Evo Morales-saken ble håndtert ganske annerledes (selv om den også er helt klart ulovlig).
Vis hele sitatet...
Du har bare lært deg ett nytt ord; whataboutism og tror det skal unnskylde EU sin ulovlige kapring av ett annet lands president-fly.
Dobbeltmoralen er svært synlig her.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Flyktninger blir brukt som våpen av Lukasjenko-regimet. De blir aktivt fraktet til Hviterussland for å bli sendt til EU som motsvar på sanksjonene. Det er ikke naturlig for flyktninger fra f.eks. Irak å dra til EU via Hviterussland, de ble frem til nylig fraktet dit med fly med aktiv deltakelse av regimet. Disse flyktningene blir utnyttet og satt i betydelig fare.
Vis hele sitatet...
Flyktninger er ikke våpen eller ulovlige. De er mennesker på flukt. Tror du de flyktet helt til Hviterussland og alle tusen flyktninger tenker at akkurat Hviterussland var langt nok, eller tror du de muligens kunstig har blitt holdt tilbake akkurat ved EUs grense?

Protasevich i full militær bekledning på magasinet til Azov:
https://mobile.twitter.com/MuradGazd...95486793244679

Faren til Protasevich bekrefter at han var i Donbass for å kjempe:
https://mobile.twitter.com/ikeepnoti...03699127177220

Og mange mange flere bilder av han i aktiv tjeneste for terrorgruppa Azov
Sist endret av oom; 9. november 2021 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
- Er det bare en (1) journalist som er kneblet i Hviterussland?
- Var det opp mot 100k Hviterussere som demonstrerte mot Lukasjenko og der svært mange av de ble banket opp og arrestert?
- Tar EU feil når de hevder at Hviterussland aktivt har hjulpet flyktninger bla. fra Syria til landet for å kunne føre de vider mot Europa?
- Blir mye av opprøret i Hviterussland slått tilbake med støtte i fra Putin?

Liker for øvrig at det ble litt engasjement her.
Folk bør ha andre interesser i tillegg til hvor mange Oxi de kan dytte i nebbet.
Sist endret av vindaloo; 9. november 2021 kl. 14:36.
Hans deltakelse i Azov er ikke "veldokumentert". Selv grunnleggeren av Azov sa: "Roman was indeed together with Azov and other military units that fought against the occupation of Ukraine, though his weapon as a journalist wasn’t an automatic rifle but the written word"
https://hromadske.ua/ru/posts/kgb-be...kak-zhurnalist
https://meduza.io/en/feature/2021/05...ist-or-soldier

Og hvorfor ble ikke han arrestert og domfelt for deltakelse før nå? Protasevich var med Azov allerede i 2015. Han ble først interessant for regimet da han aktivt begynte å delta i protestbevegelsen etter et forfalsket valg. Hviterussland bruker Azov-saken som et skalkeskjul for forfølgelse av en prominent meningsmotstander, på samme viset som Russlands regime brukte Kirovles- og Yves Rocher-sakene for å ta Navalny.

Det er ikke Azov som er sentral her, men du velger å fokusere på det mens du ignorerer den fullstendige konteksten. Hvorfor gjør du det, mon tro?

Angående crack-down mot opposisjon og generell oversikt over hendelsesforløpet:

https://www.euronews.com/2021/08/09/...oil-in-belarus

https://www.euronews.com/2021/04/21/...r-s-disputed-e

https://www.latimes.com/world-nation...iverted-flight

Og kan du forklare meg hvorfor Viktor Babariko (presidentkandidat i 2020-valget) ble arrestert ei stund før valget og fortsatt sitter i fengsel, mens Svetlana Tikhanovskaya som stilte til valg for å erstatte Babariko måtte flykte landet mens mannen hennes sitter i fengsel i Hviterussland?

Sitat av oom Vis innlegg
Du har bare lært deg ett nytt ord; whataboutism og tror det skal unnskylde EU sin ulovlige kapring av ett annet lands president-fly.
Dobbeltmoralen er svært synlig her.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikker kan du holde for deg selv, det er ikke en redelig måte å diskutere på.

Whataboutism er absolutt relevant her fordi det du gjør med Morales-saken er selve definisjon på whataboutism.

BTW, mener du virkelig at jeg trenger å bevise at Lukasjenko-regimet er en brutal sovjet-style diktatur? At opposisjonen blir forfulgt? Dette har pågått i mange herrens år og er så velkjent at det blir for dumt å argumentere for det motsatte. Nesten så dumt at man får en følelse av at du besitter en agenda som for en eller annen grunn får utløp på freakforum av alle steder.
Sist endret av Stray Wanderer; 9. november 2021 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hans deltakelse i Azov er ikke "veldokumentert". Selv grunnleggeren av Azov sa: "Roman was indeed together with Azov and other military units that fought against the occupation of Ukraine, though his weapon as a journalist wasn’t an automatic rifle but the written word"
https://hromadske.ua/ru/posts/kgb-be...kak-zhurnalist
https://meduza.io/en/feature/2021/05...ist-or-soldier

Og hvorfor ble ikke han arrestert og domfelt for deltakelse før nå? Protasevich var med Azov allerede i 2015. Han ble først interessant for regimet da han aktivt begynte å delta i protestbevegelsen etter et forfalsket valg. Hviterussland bruker Azov-saken som et skalkeskjul for forfølgelse av en prominent meningsmotstander, på samme viset som Russlands regime brukte Kirovles- og Yves Rocher-sakene for å ta Navalny.

Det er ikke Azov som er sentral her, men du velger å fokusere på det mens du ignorerer den fullstendige konteksten. Hvorfor gjør du det, mon tro?
Vis hele sitatet...
«Bare en journalist»-tull. Får si som twitterlinken. Det første gang jeg ser en journalist iført full militær-bekledning og våpen på framsida av ett nynazistisk rekrutteringsblad ihvertfall.
En mindre aktiv i Azov er bra! Din ukritiske støtte til denne nazien er merkelig.


Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Angående crack-down mot opposisjon og generell oversikt over hendelsesforløpet:

https://www.euronews.com/2021/08/09/...oil-in-belarus

https://www.euronews.com/2021/04/21/...r-s-disputed-e

https://www.latimes.com/world-nation...iverted-flight

Og kan du forklare meg hvorfor Viktor Babariko (presidentkandidat i 2020-valget) ble arrestert ei stund før valget og fortsatt sitter i fengsel, mens Svetlana Tikhanovskaya som stilte til valg for å erstatte Babariko måtte flykte landet mens mannen hennes sitter i fengsel i Hviterussland?
Vis hele sitatet...
Skal du lage en stråmann og påstå jeg har ukritisk støtte til Hviterussland og Lukashenko? Jeg sa det ikke stemte at han hadde null legitimitet og at han hadde fengslet «hele opposisjonen». Ingen av linkene dine støtter deg heller..

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hersketeknikker kan du holde for deg selv, det er ikke en redelig måte å diskutere på.

Whataboutism er absolutt relevant her fordi det du gjør med Morales-saken er selve definisjon på whataboutism.
Vis hele sitatet...
Selveste definisjonen faktisk. Selveste definisjonen på dobbelt moral er ett sett regler for deg, og ett annet sett for de andre. Det er hva du gjør

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
BTW, mener du virkelig at jeg trenger å bevise at Lukasjenko-regimet er en brutal sovjet-style diktatur? At opposisjonen blir forfulgt? Dette har pågått i mange herrens år og er så velkjent at det blir for dumt å argumentere for det motsatte. Nesten så dumt at man får en følelse av at du besitter en agenda som for en eller annen grunn får utløp på freakforum av alle steder.
Vis hele sitatet...
Snakker om dårlig debattstil men pøser på med stråmenn. Jeg har bare en agenda om å tjene mest mulig soros-daler og soviet-rubler.
Hvilket alfabetsuppe-byrå får du støtten fra?

Forøvrig forteller din absolutte taushet for Polens og EUs ulovlige pushback av uskyldige flyktninger meg det meste. Du er mer opphengt i flisespikkeri om en nynazist enn de tusenvis som kommer til å sulte og fryse i polske skoger i natt.
Sist endret av oom; 9. november 2021 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg vil vel si at "er fyren nazi eller ikke" faller godt utenfor kategorien "flisespikking".

Kildene dine later til å ha en virkelig voldsom slagside, og retorikken din er bak mål.

Jeg oppsummerer:
- Du kaller Protasevich en nazist, uten å utdype eller underbygge.

- Fulmen og Stray påpeker at det er andre mulige grunner til at fyren ble arrestert. (For eksempel: at han er en regimekritiker i et russiskalliert land, med en del "typisk russiske" tendenser i medie- og ytringsfrihet samt holdninger til politiske motstandere.)

- Du drar inn Morales og Polen. Dette er ren whataboutism (som Stray påpeker), og kunne ha vært selve eksempelet i tekstboka, så å si. Å prøve å nekte for dette faller på sin egen urimelighet.

- Du slår tilbake mot... vel, at folk peker ut den uærlige debattstilen din, ved å anklage Stray for å ha lært et nytt ord. Huff og huff.

Det begynner å bli pinlig innlysende at du ikke gidder å argumentere i halvveis god tro. (Men det er morsomt at du bruker nettopp whataboutism så flittig, som alltid har vært en yndlingsfloskel i Sovjet og Russland.)

Ikke drit deg ut.

Edit/PS: Disinformation efforts to discredit Belarus activist
Sist endret av robhol; 9. november 2021 kl. 17:16.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg vil vel si at "er fyren nazi eller ikke" faller godt utenfor kategorien "flisespikking".
Vis hele sitatet...
Sett i forhold til diskusjonen jeg faktisk prøvde å drive om tusenvis sultende og kalde flyktninger er det det.

Sitat av robhol Vis innlegg
Kildene dine later til å ha en virkelig voldsom slagside, og retorikken din er bak mål.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for drittslenginga. Du har dog ingen kilder

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg oppsummerer:
- Du kaller Protasevich en nazist, uten å utdype eller underbygge.
Vis hele sitatet...
Jeg har vist bilder av han sammen med Azov, men våpen. Vi har diskutert hvordan Azov selv har innrømmet å hatt han der. Han har skrevet støttende artikler om en nazistisk terrorgruppe. Hvordan har jeg ikke begrunnet å kalle han nazi?

Sitat av robhol Vis innlegg
- Fulmen og Stray påpeker at det er andre mulige grunner til at fyren ble arrestert. (For eksempel: at han er en regimekritiker i et russiskalliert land, med en del "typisk russiske" tendenser i medie- og ytringsfrihet samt holdninger til politiske motstandere.)
Vis hele sitatet...
Det et godt mulig han drev med mer dritt enn terrorvirksomhet i Ukraina. Uansett hva han gjorde etterpå, frigjør det ikke han for det han ble fortjent dømt for.


Sitat av robhol Vis innlegg
- Du drar inn Morales og Polen. Dette er ren whataboutism (som Stray påpeker), og kunne ha vært selve eksempelet i tekstboka, så å si. Å prøve å nekte for dette faller på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter ikke for noe. Jeg påpeker at å kalle noe for whataboutism frigjør de ikke for ansvar. EU stiller ikke moralsk bedre enn Hviterussland når det kommer til å tvinge fly ned for å arrestere noen ulovlig.



Sitat av robhol Vis innlegg
- Du slår tilbake mot... vel, at folk peker ut den uærlige debattstilen din, ved å anklage Stray for å ha lært et nytt ord. Huff og huff.

Det begynner å bli pinlig innlysende at du ikke gidder å argumentere i halvveis god tro. (Men det er morsomt at du bruker nettopp whataboutism, som alltid har vært en yndlingsfloskel i Sovjet og Russland.)

Ikke drit deg ut.
Vis hele sitatet...
Bro, etter den lange moralske leksa så kommer du med slik drittkasting. Ikke drit deg ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du er ikkje kritisk, oom. Du er meir moskvatru enn Putin, og det er trist å sjå på. Dette handlar om at du skal forsvare eit narrativ som er sentralt for verdsbiletet ditt, der Putin er Good Guy(TM), og EU er Bad Guys.

Det er ikkje så enkelt. Ting er ikkje svart-kvitt. EU si handsaming av flyktninger er kritikkverdig, men det er pokker meg Kreml si handtering av dissidenter, og kviterussisk dikatatur med god støtte frå Putin. Det går an å kritisere ein ting, utan å kritisere alt, og det du driv med her er whataboutism.

Det er ingen grunn til å ta deg seriøst lenger; du demonstrerer her at du har kasta fullstendig loss til all kjeldekritikk og rasjonalitet i spørsmålet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er ikkje kritisk, oom. Du er meir moskvatru enn Putin, og det er trist å sjå på. Dette handlar om at du skal forsvare eit narrativ som er sentralt for verdsbiletet ditt, der Putin er Good Guy(TM), og EU er Bad Guys.
Vis hele sitatet...
Nå er du langt over streken vidarlo. Du kan ikke begynne med å skrive at jeg mener er Putin er Good Guy helt ut av det blå. Personlig mener jeg han er ett rasshøl. Hvor tar du dette fra? Frekt.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje så enkelt. Ting er ikkje svart-kvitt. EU si handsaming av flyktninger er kritikkverdig, men det er pokker meg Kreml si handtering av dissidenter, og kviterussisk dikatatur med god støtte frå Putin. Det går an å kritisere ein ting, utan å kritisere alt, og det du driv med her er whataboutism.
Vis hele sitatet...
Du kritiserer meg for whataboutism men, i neste omgang drar du frem eksempel om at EU sin håndtering av flyktninger kan forsvares pga. Kreml sin håndtering av dissidenter.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ingen grunn til å ta deg seriøst lenger; du demonstrerer her at du har kasta fullstendig loss til all kjeldekritikk og rasjonalitet i spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Gjør meg da en tjeneste å ikke delta i en diskusjon hvor du ikke har noen grunn til å ta deltakerne seriøst. Det bringer lite positivt til diskusjonen. Tror du leser for mye mellom linjene, kompis.

Du ser ting så svart/hvitt at når noen om aldri så lite, utfordrer det vestlige hegemoniet i favør for østen er man automatisk mer moskvatro enn Putin.

Flaut
Sist endret av oom; 9. november 2021 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
"Det er absolutt grusomt. Mennesker blir brukt i et kynisk maktspill, der folkevandringer brukes i konflikter mellom ulike land.
Det er avskyelig, sier Egeland til VG.

Han mener Hviterussland utnytter den dype nøden som gjør at migrantene er villige til å la seg lokke ut på reise,
men han er også rystet over hvordan Polen håndterer krisen.

– Det som skjer i Polen er ikke bare i strid med flyktningretten, men det strider mot alt som den
europeiske sivilisasjonen står for, sier Egeland."


Er det slik, at hvis 10000 flyktninger står på grensen vår (eller et annet EU/EØS land) så plikter vi å slippe de inn?

..og for all del, står mennesker i en slik nød eller i akutt fare for å dø (slik situasjonen på grensen til Polen er nå)
så bør de få tilflukt, men da må det jo også foreligge protokoller for et slikt mottak. Midlertidige leire for avklaring o.l.
Finnes det? Er noen Europeiske land rustet til et slikt mottak?
Sist endret av vindaloo; 9. november 2021 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som mange andre gidder jeg ikke delta i diskusjonen etter at vidarlo i sin pompøse autoritet bruker 5 av 8 setninger på å svartmale meg. Innlegget hans er ikke noe annet enn ett perverst forsøk om å sparke nedover.

Sånn btw, Vidarlo støtter pol pot og synes han er the Good Guy(TM)
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av oom Vis innlegg
Som mange andre gidder jeg ikke delta i diskusjonen etter at vidarlo i sin pompøse autoritet bruker 5 av 8 setninger på å svartmale meg. Innlegget hans er ikke noe annet enn ett perverst forsøk om å sparke nedover.
Vis hele sitatet...
Det var dumt.
Syntes vi begynte få til noe interessant her jeg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det var dumt.
Syntes vi begynte få til noe interessant her jeg.
Vis hele sitatet...
Vidarlo har alltid vært kvass og unødvendig autoritær. Men, denne gangen synes jeg det var langt over streken for hva crew bør tillate seg av karakterisering. Jeg er overbevist over at om den posten ble skrevet av noen andre, hadde han slettet den for brudd på forumreglene på sekundet.
Lurer på om Lukasjenko hade tolerert dette forumet om det hade vert plasser i Viterussland?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av oom Vis innlegg
Som mange andre gidder jeg ikke delta i diskusjonen..
Vis hele sitatet...
Hvor mange er dere?
Og hvem?
oom: Spar meg, om noen har har lagt opp til en dårlig tone her så er det deg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor mange er dere?
Og hvem?
Vis hele sitatet...
Litt kinking skrevet, men generelt. Forumet har hatt sine gjørmebrytinger angående strenge mods/crew som har ført til kjipe opplevelser for medlemmer. Stort sett har det blitt mye bedre, heldigvis
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av oom Vis innlegg
Litt kinking skrevet, men generelt. Forumet har hatt sine gjørmebrytinger angående strenge mods/crew som har ført til kjipe opplevelser for medlemmer. Stort sett har det blitt mye bedre, heldigvis
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg.
Trodde det var snakk om forskjellige ytterliggående røde fraksjoner på freak som sto mot hverandre
og at Bror nr. 1 var leder for en av de.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
oom: Spar meg, om noen har har lagt opp til en dårlig tone her så er det deg.
Vis hele sitatet...
Klart det blir dårlig tone når folk påstår jeg er Putin-elsker og at jeg ukritisk støtter Hviterussland og dems behandling av dissidenter.

Jeg ble tillagt meninger jeg absolutt ikke har, forså argumenterer dere mot de.
Om du leser, har jeg aldri støttet Lukashenko eller Putin.

Jeg utfordrer deg til å finne delen av innleggene mine du mener er ukritisk støttende til Hviterussland eller Russland og quote de.

Forøvrig, husker dere jeg prøvde å diskutere de tusenvis sultne og kalde flyktningene i Polens skoger i går? Flere av de døde i natt. Hvor mange? Vi vet ikke, siden Polen ulovlig nekter journalister tilgang til området.

Polen sitt militær og grensepoliti gjør fortsatt ulovlige pushback og stopper ikke høyreekstreme grupper fra å delta i «raidene». Hvor er flyktningene stort sett fra? Områder der USA og NATO akkurat trakk seg ut av etter 20-års okkupasjon og krig. Har vi ikke ett moralsk ansvar?
Sist endret av oom; 10. november 2021 kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av oom Vis innlegg
Hvor er flyktningene stort sett fra?
Områder der USA og NATO akkurat trakk seg ut av etter 20-års okkupasjon og krig.
Har vi ikke ett moralsk ansvar?
Vis hele sitatet...
Jo jeg syns det.
For alle som står i livsfare, samme hvor de kommer i fra og hvorfor.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo jeg syns det.
For alle som står i livsfare, samme hvor de kommer i fra og hvorfor.
Vis hele sitatet...
Enig.
Det er på tide å skrote Polens eu medlemskap og økonomisk sanksjonere dem om EU som maktapparat skal ha noe som helst troverdighet. Nå kjører Polens sin egen linje, stikk i strid med lov.

Stor økning av flyktninger var en varslet krise etter Afghanistan, også her i Norge. At EU ikke har klargjort noen bedre plan for å ta imot de tyder inkompetanse eller grov uforstand.