Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1568
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet at freak ikke er noe glad i diskusjon av salg, men jeg prøver meg alikavel.


Hvis det blir dekriminalisert for besittelse av bruker doser, kan man da beggynne å selge brukerdoser uten å kunne bli straffet for det?

Si jeg sitter fast på en benk, hver gang noen kommer for å kjøpe så henter jeg 1 brukerdose fra en batch som ligger gjemt 3 min unna.

Man kan jo selvfølgelig bli tatt i det du henter en brukerdose, men kan man bli straffet for å selge?
Ja selvsagt, men politiet må jo bevise at det ikke er til eget bruk
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ja selvsagt, men politiet må jo bevise at det ikke er til eget bruk
Vis hele sitatet...
Så politiet kan fortsatt straffe deg hvis de beviser at det ikke er til eget bruk?
Eget bruk er eget bruk, ikke egen butikk.
Det OP tar opp et jo en bekymring delt av norsk politi, brukt som argument mot avkriminalisering av eget bruk. Så det er vel stor sjanse for at gatesalg vil innrette seg slik.

Mengde og hvordan det er pakket vil nok være viktige kriterier for å bedømme. Fks om pakkene er individualisert.
Sist endret av meaculpaUIO; 8. november 2021 kl. 09:47.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det OP tar opp et jo en bekymring delt av norsk politi, brukt som argument mot avkriminalisering av eget bruk. Så det er vel stor sjanse for at gatesalg vil innrette seg slik.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke allerede slik?
Folk som selger på gata går vel ikke med så store mengder på seg.
Litt som det var med steroider før det ble ulovlig. Det var lov å kjøpe og ha i kroppen men ikke lov å selge. Da har man ikke løst utfordringa helt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet at freak ikke er noe glad i diskusjon av salg, men jeg prøver meg alikavel.


Hvis det blir dekriminalisert for besittelse av bruker doser, kan man da beggynne å selge brukerdoser uten å kunne bli straffet for det?

Si jeg sitter fast på en benk, hver gang noen kommer for å kjøpe så henter jeg 1 brukerdose fra en batch som ligger gjemt 3 min unna.

Man kan jo selvfølgelig bli tatt i det du henter en brukerdose, men kan man bli straffet for å selge?
Vis hele sitatet...

Hvis de kan sannsynliggjøre salg, noe de lett gjør, så vil du blir straffet som før, uansett mengde.

Ved en avkriminalisering har også brukere plutselig «vitneplikt», det vil si at politiet vil feks kunne kreve at du stiller som «tyster» på selgeren din.

Avkriminalisering er ikke legalisering, det er en straffefrihet kun for brukere, med brukerdoser, hvor en ikke kan sannsynliggjøre salg.
Sitat av Overgrow Vis innlegg
Hvis de kan sannsynliggjøre salg, noe de lett gjør,
så vil du blir straffet som før, uansett mengde.
Vis hele sitatet...
Men det skilles mellom eget bruk og salg i dag også.
Straffen for bli tatt med mengder under 15g er lavere en 15g og opp.

Så er det selvfølgelig forskjell på å få bot kontra å ikke bli straffet for å gå med små
mengder til eget bruk i det hele tatt, men poenget mitt er altså at det allerede skilles mellom salg og bruk.
Sist endret av vindaloo; 8. november 2021 kl. 12:50.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det heter avkriminalisert på norsk, decriminalized er et engelsk begrep.
Hvis du ferskes i å selge vil det fortsatt være straffbart å selge selvom besittelse er avkriminalisert. Besittelse og salg er to forskjellige ting.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men det skilles mellom eget bruk og salg i dag også.
Straffen for bli tatt med mengder under 15g er lavere en 15g og opp.

Så er det selvfølgelig forskjell på å få bot kontra å ikke bli straffet for å gå med små
mengder til eget bruk i det hele tatt, men poenget mitt er altså at det allerede skilles mellom salg og bruk.
Vis hele sitatet...
Poenget var, at det er ikke nødvendigvis mengden som bestemmer om du blir straffet, også hensikten til den som er i besittelse har noe å si. Og det er også viktig å påpeke vitneplikten, som politiet vil bruke for alt den er verd, for å finne ut om du er selger eller bruker.