Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  821 223093
New generation
colakork's Avatar
Etter 2 døgn så har spotten min så jeg TØRR plukket rukket å vokse frem 22nye fine. Noen veldig store og noen veldig små
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har tips til å finne beitemarker via karttjenester? Har null anelse hvordan de egentlig ser ut på satelittkart.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har tips til å finne beitemarker via karttjenester? Har null anelse hvordan de egentlig ser ut på satelittkart.
Vis hele sitatet...
Se etter noe som ligner på jorder, men med spredte trær rundt om. En pløyd åker har ikke trær, det har fort beitemark.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har tips til å finne beitemarker via karttjenester? Har null anelse hvordan de egentlig ser ut på satelittkart.
Vis hele sitatet...
www.norgeibilder.no får du gode satellittbilder.

Her er satellittbilde av en gammel boplass. Denne ligger ca. 4 km fra nærmeste skogsvei. Fyller sekken med litt niste, lader lykta også drar jeg og et par kamerater på fottur en ettermiddag hit, har tro på området, selv om jeg aldri har vært der. Det har vært dyrehold på stedet.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av fjellfisk Vis innlegg
www.norgeibilder.no får du gode satellittbilder.

Her er satellittbilde av en gammel boplass. Denne ligger ca. 4 km fra nærmeste skogsvei. Fyller sekken med litt niste, lader lykta også drar jeg og et par kamerater på fottur en ettermiddag hit, har tro på området, selv om jeg aldri har vært der. Det har vært dyrehold på stedet.
Vis hele sitatet...
Ser dårlig ut tbh. Det virker ikke som en nåværende/tidligere beitemark. Ser ingen gresstuster. Men for all del, ta en titt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser dårlig ut tbh. Det virker ikke som en nåværende/tidligere beitemark. Ser ingen gresstuster. Men for all del, ta en titt.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill. Tar nok ikke til tårene om det skulle bli bomtur, vi får i det minste litt mosjon.

Erfaring fra tidligere har vist meg at man ikke nødvendigvis er avhengig av at sølvbunker/gresstuer er et tilstede:
Her er fra funn ved en gammel husmannsplass. 60-70 år siden det ble drevet dyrehold her, men soppen vokser fordi. Her er det gress og diverse annet som vokser, men veldig lite tuer.
Det stemmer at man ikke er avhengig av gresstuer. Jeg har funnet meste av fleinen på gress, å har plukket en god del oppgjennom årene. Det de plenene har til felles er at de som regel består av en slags blanding mellom plen og mose, å at de er veldig grønn å fine i fargen.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av moret Vis innlegg
Se etter noe som ligner på jorder, men med spredte trær rundt om. En pløyd åker har ikke trær, det har fort beitemark.
Vis hele sitatet...
Dette var et veldig bra tips!
Er det noen her som har brukt artskart? Er funn der en bra indikator?

http://artskart1.artsdatabanken.no/F...BSOlL3ISTHhw==

https://artskart.artsdatabanken.no/a...tyle%22%3A1%7D

Denne er litt nyere.
Sist endret av Taxidriver; 27. juli 2020 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekka nettopp kommunen jeg vokste opp i. Å kan bekrefte at jeg har funnet på plassene som er merket der. Artig, hvem lager disse kartene?
Sitat av Leary's thing Vis innlegg
Sjekka nettopp kommunen jeg vokste opp i. Å kan bekrefte at jeg har funnet på plassene som er merket der. Artig, hvem lager disse kartene?
Vis hele sitatet...
Det finnes lite eller ingen registreringer i mitt område på denne siden. Jeg går ut i fra at det er ansatte i stat og/eller kommune som har gått på runder og registrert dette. Noen registrerer vel flein, andre ikke?

Når jeg har funnet en gammel seter eller støl har jeg søkt etter stedsnavnet og noen ganger kommet over rapporter i PDF som beskriver området. Her er et eksempel. (PS: klikker du på linken lastes PDF-dokumentet ned).
I dokumentet er området ofte avbildet og det ligger ved beskrivelse av artsmangfold. Man kan også søke etter arter man vet flein vokser sammen med, eksempelvis "sølvbunke".
Vil starte en liten diskusjon om hva som er best å plukke i og hvordan frakte alt med seg hjem uten å ødelegge soppen / få den slimete etc. Brukt brødpose, men det funket ikke helt optimalt.
Nå har ikke jeg funnet den soppen, men papirposer eller en plastboks med papir inni ser jeg for meg er bedre enn plastposer.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Nå har ikke jeg funnet den soppen, men papirposer eller en plastboks med papir inni ser jeg for meg er bedre enn plastposer.
Vis hele sitatet...
Brukte papirbrødpose da, men likefullt. Vurdert å kjøpe en kurv, men da blir du jo igjen mer utsatt for at folk skjønner hva du har på fære.
Sist endret av Dartrix; 28. juli 2020 kl. 15:20.
Bruk et vanlig beger. Hva du enn har for hånden. Tuppervare plastbokser, evnt gamle youghurtbegre etc. Der holder de seg greit om det ikke går et halvt døgn eller mer før tørking.

Det er lov å stjele sopp poser til kantarell på butikken og, men min erfaring er at det ofte blir mer kliss
Sist endret av Bearass; 28. juli 2020 kl. 15:25.
Har som regel bare stacka de i donger her å der hvor jeg plukker, for å så ta de med hjem i enten en pose eller en plastkonteiner når jeg gir meg for dagen tenker ikke over at de blir klemt noe serlig. Legger de fint utover avispapir når jeg kommer hjem å stacker under sofan til de er tørket. Så ned på et god gammeldags norgesglass. Funker for meg alltid gjort
Noen som vet hvor mange dager flein bruker å vokse fra å komme ut fra jorda og til OK størrelse?
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av williamdude Vis innlegg
Noen som vet hvor mange dager flein bruker å vokse fra å komme ut fra jorda og til OK størrelse?
Vis hele sitatet...
Ca 2 døgn med nok fuktighet.
Hvor lenge klarer en voksen sopp å holde seg i fin form før den forsvinner man tro?

Etter noen regndager var ute på stedet jeg plukker i alle år, og fant 27 (+13 litt usikker på). Ser ut som Rogaland er i gang.
























edit: surrer med bilde links :P
Sist endret av williamdude; 29. juli 2020 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er en av disse to plasser ideelle å se etter flein på?

https://ibb.co/g9sQQQ4
https://ibb.co/Zz5vFZM

Poster i egen tråd fordi jeg tydelogvis ikke har permissions til å poste i den store flein tråden.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 31. juli 2020 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja og nei. Kommer helt an på.

Kan være mange 1000 kan være 0. Synes gresset ser litt høyt ut til å effektivt kunne lete og se de
Faen med vingemaur det var hær.

Har lett i en halvtime uten å finnennoe. Mulig det er litt tidlig enda? Så en annen som posta på nff at han angivelig fant noen nokså store for ca 2 uker siden, og han innen 5 mils radius.

Ok, så begge er potensielle plasser?
Det er tidlig enda ja, selv om det ser ut til at det er en del som har funnet. Kan godt hende det er gode plasser selv om det ikke er noe der nå. Aldri pleid å funnet noe særlig før slutten av August tidligst.
Sist endret av Passiv; 31. juli 2020 kl. 18:02.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Er en av disse to plasser ideelle å se etter flein på?

https://ibb.co/g9sQQQ4
https://ibb.co/Zz5vFZM

Poster i egen tråd fordi jeg tydelogvis ikke har permissions til å poste i den store flein tråden.
Vis hele sitatet...
Første stedet ser bra ut, andre stedet ikke fullt så bra.

Du prøvde vel å poste i den gamle tråden: Vi lagde denne for å ta over, siden når en tråd blir veldig lang så kan forumet slite litt.
https://ibb.co/Rhkbgkd

Er dette stedet bra, eller litt tynnere?

De fleste områder merket som naturbeitemark er jo i bruk og tror ikke bønder setter pris på at folk stikker innom dem for å plukke flein.

Er dette nødvendig risiko, eller finnes det anfre naturtyper som passer? (Første bilde i tidligere post var det faktisk kyr på som beitet.)
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
https://ibb.co/Rhkbgkd

Er dette stedet bra, eller litt tynnere?

De fleste områder merket som naturbeitemark er jo i bruk og tror ikke bønder setter pris på at folk stikker innom dem for å plukke flein.

Er dette nødvendig risiko, eller finnes det anfre naturtyper som passer? (Første bilde i tidligere post var det faktisk kyr på som beitet.)
Vis hele sitatet...
Det første stedet du la ut så bra ut. Det andre litt for grønt og det tredje, altfor høyt gress til å lete effektivt. Kan være lurt å lete ut steder tidlig i sesongen slik at du vet hvor du skal gå når det setter i gang, men er enda ganske tidlig. Personlig fant jeg i høyden på Vestlandet hvor temperaturen lå helt til rette. Lette i 15min og fant en klynge nå for litt over en uke siden, men fortsatt uhyre tidlig. Det du bør se etter er gjerne om det er et gjerde eller et gammelt gjerde rundt et naturområde. Det kan tilsi at det er/har vært dyr der. Et par trær kan også være en indikasjon på at det har vært beite der som ikke lenger er i bruk. Ikke altfor høyt gress, litt tuster her og der, og gjerne litt triste farger er nok høyst ideelt. Ingen fasit på dette og er relativt fersk sjølv, men regner med at det var dette du lurte på. Happy hunting!
Sist endret av Dartrix; 31. juli 2020 kl. 21:25.
Hehe, synd at det første bilde jeg la ut var på et område jeg måtte hoppe over piggtråd og at det var levende kyr i den ene enden!

Får lete etter et område som ikke er i bruk.

Blir litt mye mas men prøver å ha alle muligheter åpne. Naturtype kystlinghei, tror dere dette kan være noe å reise ut på?
Sist endret av KrølleBølleBrur; 31. juli 2020 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hehe, synd at det første bilde jeg la ut var på et område jeg måtte hoppe over piggtråd og at det var levende kyr i den ene enden!

Får lete etter et område som ikke er i bruk.

Blir litt mye mas men prøver å ha alle muligheter åpne. Naturtype kystlinghei, tror dere dette kan være noe å reise ut på?
Vis hele sitatet...
Søk etter "Kartlegging og rekartlegging av
kulturmarkslokalitetar på Tautra", der er både kystlynghei og spiss fleinsopp nevnt. Mulig du kan sammenligne og vurdere mot steder du har i tankene.
Direkte i lyngen tviler jeg på at du finner det du leter etter, min generelle oppfattelse er at på et eller annet tidspunkt må det ha vært drevet med noe form for husdyrhold i området man leter.
Har noen spørsmål jeg gjerne ville hatt lyst til å få svar på.

Hvor varmt kan det bli før fleinsoppen dør?

Er det muligheter å finne flein i Bærum?

Hvordan er effekten av lystgass på fleinrus?
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hehe, synd at det første bilde jeg la ut var på et område jeg måtte hoppe over piggtråd og at det var levende kyr i den ene enden!

Får lete etter et område som ikke er i bruk.

Blir litt mye mas men prøver å ha alle muligheter åpne. Naturtype kystlinghei, tror dere dette kan være noe å reise ut på?
Vis hele sitatet...
Det hørtes jo ideelt ut spør du meg. Vanskelig å komme til og levende dyr? Blir ikke bedre enn det. Dyrene sørger for soppen og tilgjengeligheten gjør at du får ha stedet for deg sjølv. Du får ta med deg en stige neste gang �� Kystkinghei vet jeg ingenting om.

Sitat av Grizzlyfilms42 Vis innlegg
Har noen spørsmål jeg gjerne ville hatt lyst til å få svar på.

Hvor varmt kan det bli før fleinsoppen dør?

Er det muligheter å finne flein i Bærum?

Hvordan er effekten av lystgass på fleinrus?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at fleinsoppen dør? At virkestoffene forsvinner ut eller at soppen dauer i naturen? Isåfall så er det ikke noe fasitsvar på dette. Hvis det er 15° en dag og 30° den neste dør ikke fleinsoppen av den grunn i naturen, men sjansen for at flere vokser opp er da betydelig mindre. Før virkestoffet forsvinner så er det ikke noe fasitsvar der heller. Hvis du legger de i en ovn forsvinner jo deler av virkestoffet. Jo varmere varmen du utsetter soppen for, jo mer virkestoff forsvinner etter høstingen.

Fleinsopp vokser i hele Norge, så at den ikke skal finnes i Bærum hadde overrasket meg. Men det er fortsatt tidlig på sesongen og det er vel varmere der enn en god del andre steder i Norge, så sjansen for å finne noe der er lav atm.

Lystgass er nok ikke det første jeg ville blandet med flein. Man er allerede så ute og har mer latterkrampe enn ikke, spesielt når man er med venner. Men dette kan ikke jeg uttale meg om akkurat.

Så vil jeg også nevne at jeg er langt ifra noen ekspert på dette her og at utrolig mange andre her på forumet har uendelig mye mer erfaring enn meg i dette feltet, men jeg føler et behov for å svare når jeg føler at jeg kan svaret og ingen andre har tatt ansvar. Dersom jeg sier noe feil eller noe som ikke stemmer helt, så får en av dere mer erfarne evt rette på meg. Ønsker alle en god sommer!
Sist endret av Dartrix; 1. august 2020 kl. 02:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,

Hva slags områder her synes dere ser bra ut for jakt senere idag?

https://imma.gr/92667xbbef5
Sist endret av JEHB; 3. august 2020 kl. 11:56. Grunn: Glemte link
Sitat av JEHB Vis innlegg
Hei,

Hva slags områder her synes dere ser bra ut for jakt senere idag?

https://imma.gr/92667xbbef5
Vis hele sitatet...
Umulig å vite. Det du bør se etter er heller om det er dyr der eller har vært dyr der. Det kan du finne ut ved å se om det er et gjerde rundt et av områdene du vurderer å lete på eller selvfølgelig, om det er dyr der. Personlig ser masse av det til venstre litt for masse ut som steder hvor gresset blir klippet og lagt i høyballer, imens stedet på høyresiden er mer ujevnt, har litt spredte trær, og ser mest ut som ei beite, syns jeg. Mulig det kanskje er dyr helt nede ved havet på venstre siden og, men jeg ville først prøvd høyre. Men her er det ingen fasitsvar, og bare å prøve seg frem. Kan være at det er helt elendig til høyre og kjempebra til venstre, men dette er helt umulig å vite. Lykke til og oppdater oss!
Sist endret av Dartrix; 3. august 2020 kl. 12:18.
Sitat av Dartrix Vis innlegg
Umulig å vite. Det du bør se etter er heller om det er dyr der eller har vært dyr der. Det kan du finne ut ved å se om det er et gjerde rundt et av områdene du vurderer å lete på eller selvfølgelig, om det er dyr der. Personlig ser masse av det til venstre litt for masse ut som steder hvor gresset blir klippet og lagt i høyballer, imens stedet på høyresiden er mer ujevnt, har litt spredte trær, og ser mest ut som ei beite, syns jeg. Mulig det kanskje er dyr helt nede ved havet på venstre siden og, men jeg ville først prøvd høyre. Men her er det ingen fasitsvar, og bare å prøve seg frem. Kan være at det er helt elendig til høyre og kjempebra til venstre, men dette er helt umulig å vite. Lykke til og oppdater oss!
Vis hele sitatet...
Vet at til høyre er det sauer som går store deler av året. Får ta meg en tur etter trening og se takk for svar Dartrix! Ha en fin dag
Sitat av JEHB Vis innlegg
Vet at til høyre er det sauer som går store deler av året. Får ta meg en tur etter trening og se takk for svar Dartrix! Ha en fin dag
Vis hele sitatet...
Noe annet du evt kan gjøre er å ta en tur dit på dagtid for å sjekke forholdene. Så unngår du bomturer i mørket. Dersom du har båt, å swoope inn i den bukten hadde vært genialt. Personlig bruker jeg masse Google maps, street view og ser på forholdene ifra veien. Om det er gjerde, sølvbunke, etc, men ikke alltid stedene er tilgjengelig ifra vei.
Sist endret av Dartrix; 3. august 2020 kl. 12:51.
Sitat av Dartrix Vis innlegg
Noe annet du evt kan gjøre er å ta en tur dit på dagtid for å sjekke forholdene. Så unngår du bomturer i mørket. Dersom du har båt, å swoope inn i den bukten hadde vært genialt. Personlig bruker jeg masse Google maps, street view og ser på forholdene ifra veien. Om det er gjerde, sølvbunke, etc, men ikke alltid stedene er tilgjengelig ifra vei.
Vis hele sitatet...
Bor rett i nærheten og tenkte å ikke ta det for sent. Er bare 10 minutter å gå ca fra huset
Hva med gamle sætere langt inne i skogen
Kan det være gode steder og lete selv om saue drift ikke har eksistert der på mange år?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Beitedyr på området er ingen krav for at det skal vokse fleinsopp der, jeg har bokstavelig talt aldri vært "ute på landet" å lett etter sopp. Jeg har alltid funnet mine i fellesområder med gress i borettslag, i noen hager og i kirkegårder.

Her ser man jo f.eks et eksempel:
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Beitedyr på området er ingen krav for at det skal vokse fleinsopp der, jeg har bokstavelig talt aldri vært "ute på landet" å lett etter sopp. Jeg har alltid funnet mine i fellesområder med gress i borettslag, i noen hager og i kirkegårder.

Her ser man jo f.eks et eksempel:
Vis hele sitatet...
Hvordan tørrer du å plukke rundt i hager og rundt borettslag?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan tørrer du å plukke rundt i hager og rundt borettslag?
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at jeg hopper over gjerder og står på kne og myser ut over hagen til folk.
Det går an å være en smule taktisk, som sagt er det meste jeg finner i fellesområder i mellom borettslag, der det ellers er benker etc, hjelper ofte å gjøre det på dagtid da folk er på jobb. De hagene jeg har funnet i er ikke avsperrede områder men grenser til fellesområdene i borettslag uten noe gjerde.
Hører fra flere at flein plukket i nord er mer potent enn ellers i landet pga klimaet/temperatur. Noen som har gjort seg opp tanker om det og som vil foreslå dosering for en nybegynner? Både for en grei trip og som mikrodosering?
Er den klar nå? Hvilket generelt område du i? Har vært på leting flere ganger nordpå sent september, uten hell.
Har ikke vært å sett ennå men har hørt at den er klar nord i Sverige så da skulle det være mulig å finne i Troms også!
Nordnorsk flein går for bedre pris i Christiania enn den ellers fra Norge
Flein fra Oslo området er iallefall som lettøl sammenlignet med flein fra Finnmark.
Sist endret av Kjelldriver; 4. august 2020 kl. 11:45.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har funnet noe i nord Norge?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Bare tull
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Bare tull
Vis hele sitatet...
Det tenker jeg også. Mulig de doserer lavere sør for Trondheim?
Selvfølgelig fint for Troms- og Finnmarkingene å føle at de har noe som er bedre enn det som finnes sørpå. Trønderflein må vel være sånn ca. midt i mellom, eller?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor skulle fleinen i nord være mer potent enn ellers i landet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skulle fleinen i nord være mer potent enn ellers i landet?
Vis hele sitatet...
Det fins ingen grunn til det, og det er den jo heller ikke.
Det med at nordnorsk flein er mer potent, er en myte som
over tid har fått feste seg.

Mengden virkestoff avhenger nok av flere faktorer, men
det er blitt antydet at substratet den vokse på kan ha
betydning, bl.a. mht. innhold av nitrogen, som er en
vesentlig bestanddel i psilocybin.

Målingene av virkestoffer i norsk flein som ble gjort for
40 år siden tilsier at variasjonen ikke er geografisk
betinget. Det skulle likevel vært interessant om en
lignende type undersøkelse hadde blitt gjort i dag, nå
som analysemetodene er sikrere. Man kunne med fordel
også analysert langt flere funn enn det som ble gjort da.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det fins ingen grunn til det, og det er den jo heller ikke.
Det med at nordnorsk flein er mer potent, er en myte som
over tid har fått feste seg.

Mengden virkestoff avhenger nok av flere faktorer, men
det er blitt antydet at substratet den vokse på kan ha
betydning, bl.a. mht. innhold av nitrogen, som er en
vesentlig bestanddel i psilocybin.

Målingene av virkestoffer i norsk flein som ble gjort for
40 år siden tilsier at variasjonen ikke er geografisk
betinget. Det skulle likevel vært interessant om en
lignende type undersøkelse hadde blitt gjort i dag, nå
som analysemetodene er sikrere. Man kunne med fordel
også analysert langt flere funn enn det som ble gjort da.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grizzlyfilms42 Vis innlegg
Hvor varmt kan det bli før fleinsoppen dør?
Vis hele sitatet...
Fleinsopp dør ikke i varmt vær, men det er mindre sjans for
at den frukter når det er 20+ enn når det er rundt 10-12 grader.

Er det muligheter å finne flein i Bærum?
Vis hele sitatet...
Kort sagt - ja.

Det er mulig å finne flein i nær sagt samtlige kommuner
i Norge, kanskje med unntak av Finnmarksvidda - men
jeg er usikker siden jeg ikke har vært og lett der selv.
Sist endret av PVestlandia; 4. august 2020 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Handler om nordnorsk overlegenhet og merkevarebygging. Jeg syns det er helt greit all den tid fluffen ikke prøves dokumentert.

Frost dreper flein, og flein er uansett dritsterk per vekt.

Like godt akademisk dokumentert som at vikingene spiste flein.

Flein finnes på vidda, og vokser utenfor Rema 1000 i Kautokeino.

Finnmark har en kort men intens sesong med masse sopp,
men blandt samer er mange av meningen at sopp er "reinsdyrmat".

I kauto har jeg plukket brun, rødskrubb, matblekksopp, steinsopp, sett kantarell og det er fult av tjuke og chaga

men sesongen er over der, før den er over sørpa, til tross for å starte senere
Sist endret av meaculpaUIO; 4. august 2020 kl. 17:41.