Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1553
Jeg har innmari lyst til å hive i meg noen trøffler men blir så jævli kvalm når det peaker at jeg gruer meg litt egentlig.

Er det noe som hjelper? Noe man kan gjøre bortsett fra å spise lett og ligge unna alkohol noen dager i forveien? Er begrenset hvor mye det hjelper det der med mat og alkohol uansett.
Tror det at du legger sånn vekt på den kvalmen mens du tar psykedelika er utgangspunktet for en dårlig trip. Det er jo en tommelfingelregel som alle er kjent med at hvis du skal innta noen som helst psykedelika så er omgivelsene og humøret ditt avgjørende for opplevelse og utbytte.

Noe som hjelper til flere ved inntak er å istedenfor å spise dem går folk for å brygge te eller å tørke dem for å legge dem i tomme kapsler for kosttilskudd. Det frarådes sterkt og spise noen som helst form for sopp uten å behandle dem på en eller annen måte først, da kroppen så og si umulig kan bryte ned soppens cellevegg, som er stort sett bygd opp av kitin. Kitin er stoff som også finnes i hudskjelletet til kreps og insekter.

Det ligger også skadelige patogener på utsiden av soppen, som alle er sensitive for varmebehandling. Når du får problemer med å fordøye soppen så er det ikke veldig rart om det skulle bli med å bidra til den allerede etablerte forutseningen for en dårlig trip.
Sist endret av Jokke; 25. august 2020 kl. 13:39.
Trøfler er forpult kvalme-induserende.
Det gir seg for 90% når man når peaken.

Du kan prøve med Ingefær - lag te eller spis den gjerne hel.
Papaya kan hjelpe.
Lakrisrot kan hjelpe.

Edit: Fint innlegg Jokkerellla. Tror dog å putte 10 - 30 gram med fuktige trøfler i kapsler er en rimelig, rimelig drittjobb.
1,5 - 3 gram tørket sopp er derimot overkommelig.
Sist endret av SpiritLion; 25. august 2020 kl. 13:54.
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
men å bruke kapsler hjelper vel bare mot smaken og den har jeg ikke noe problem med? Det jeg sliter med er akkurat når bølgene peaker som verst så må jeg ta meg sammen for å ikke spy.

ok, da prøver jeg uansett å skrape av skallet, tørke i bakerovn og så lager jeg te.

papya og lakris er notert ^^

men problemet med de trøfflene jeg har spist er er at de peaker sikkert 20 ganger ila trippen
Sist endret av KnutAnkhAton; 25. august 2020 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Grunnen til at man blir kvalm er fordi kroppen bryter ned psilocybinet om til psilocin i magen, den prosessen gjør deg ofte kvalm.
Sist endret av Chromatics; 25. august 2020 kl. 14:14.
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
Men det er da mer psilocybin i sopp enn trøffler og jeg blir ikke kvalm av sopp. Litt dårlig i magen, men ingenting i forhold til trøffelopplevelsen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dropp å spise fruktlegemer, vannekstraher.

Endel personer får magetrøbbel av kitin:

https://psychedelicreview.com/why-do...-cause-nausea/
Sist endret av meaculpaUIO; 25. august 2020 kl. 19:08.
Så det anbefales ikke å spise soppen rett ifra jorden? Sett vekk ifra tørking,, andre måter å behandle på?
Sitat av Antiex Vis innlegg
Så det anbefales ikke å spise soppen rett ifra jorden? Sett vekk ifra tørking,, andre måter å behandle på?
Vis hele sitatet...
Du kan lage ett uttrekk i honning etter de har tørket, honning er jo full av antioksidanter så det på folkemunne 'konserverer seg selv', psilocybinet i soppen vil fordele seg jevnt ut i honningen og gi ett produkt med forutsigbar styrke og effekt.

Eller som sagt så kan du lage deg en te av både ferske og tørkede sopp, annet enn det kommer jeg ikke på i forbifarten.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:43.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er kjappere å trekke ut virkestoffene fra tørr sopp enn fra våt sopp, det følger naturlig av hvordan vann søker å fordele seg, "likt". Tenk deg en våt svamp med 17% alkohol som du slipper i et vannglass. Hvilken prosent alkohol vil vannet i glasset ha?
17 prosent? Vil noe alkohol bli igjen i svampen? Hva om det var en svamp med 17% appelsinsaft? Ville hele glassets væskeinnhold ha 17% alkoholprosent? Hva om du hadde sluppet en tomat ned i et vannglass, kontra en soltørka tomat?
Hvilken av de ville sluppet ut mest tomatstoffer?

Dersom du blander noe som er lite i volum og tørt, med noe som er høyt i volum og svært vått, så følger det videre at det som er tørt vil bli veldig vått, mens det som allerede er veldig vått, vil ikke bli noe tørrere. De tørkede soppene vil man trekke virkestoffene ut av fortere.

Jeg ville ikke vært redd for å spise norsk flein rett fra bakken, eller tørket fra bakken. Men for å være helt på den trygge siden, uten å lide noen nød i form av tap av virkestoff, og for å drepe bakterier mugg og annnet, så er det greit å tørke fruktene og å vannekstrahere virkestoffene.

Psilocin Melting point 173 to 176 °C (343 to 349 °F)
Psilocybine Melting point 220–228 °C (428–442 °F)
Sist endret av meaculpaUIO; 25. august 2020 kl. 22:47.
Jeg blir som regel kvalm og uvel på oppturen når jeg tar sopp. Uansett om jeg tilbereder te eller spiser den tørket. For meg funker det å ta en liten joint rett etter jeg har inntatt soppen. Da slipper jeg i alle fall kvalme, og i tillegg syns jeg oppturen blir mye smoothere. Men vær forsiktig! For mange er hasj og psykedelika en dårlig kombinasjon, og derfor er det ikke noe jeg anbefaler å gjøre, men det fungerer for meg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
hvor mye spiser du a? og hvilken type er det? Kanskje du bare ikke takler sopp? høres ikke realistisk ut at de peaker sikkert 20 ganger iløpet av en trip da man gjerne bruker ordet peak til å beskrive det punktet man er mest påvirket på. Sopp kan være veldig heftig og vanskelig å håndtere og det er ikke for alle man skal heller ikke tvinge seg selv til å prøve å nyte slikt om det ikke faller naturlig inn
Anonym bruker
"Lystig Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke trøfler et mildt hallusinogen der man bare blir oppstemt og ser fine farger og lys og that's it?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
yo, bare sånn at tråden får det med seg i enkle termer:

det er en undergruppe av alle mennesker som blir dårlig av sopp i seg selv, også sopp uten magiske molekyler

den foreslåtte culpriten er kitin ("chitin") som menneskelig fordøyelse sliter med å bryte ned
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
trøfler går egentlig mer på hvordan man tenker å opplever ting en å hallusinere. ofte når jeg tar sopp så kan jeg feks tenkte " Jeg skjønner ingen ting " selvom jeg kan "tenke å snakke klart" så blir bare hele tanke settet mitt sterkt forandret. for meg er hallusinasjoner av sopp 1% av hele greia og er litt mer som å se skygger eller litt dis proposjinale størrelser. Så ja i min mening og grunnen til at jeg tar det er fordi det endrer og utfordrer hvordan jeg tenker.
Hvis jeg feks røyker dmt DA hallusinerer jeg feks men sopp er mer i hodet
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
Sitat av Absurd Vis innlegg
hvor mye spiser du a? og hvilken type er det? Kanskje du bare ikke takler sopp? høres ikke realistisk ut at de peaker sikkert 20 ganger iløpet av en trip da man gjerne bruker ordet peak til å beskrive det punktet man er mest påvirket på. Sopp kan være veldig heftig og vanskelig å håndtere og det er ikke for alle man skal heller ikke tvinge seg selv til å prøve å nyte slikt om det ikke faller naturlig inn
Vis hele sitatet...
Har brukt å spise 15 grams pakker med med Galindoi fra MagicTruffles.com.
Med peak mener jeg det øyblikket bølgene er heftgst.

Og blir ikke dårlig slik av annen sopp. Bare spist vill sopp forøvrig.
Sist endret av KnutAnkhAton; 26. august 2020 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare drit i å ta trøfler så slipper du jo det... Om du har brukt mye penger på det kan du selge det til en kompis ellerno.
Seriøst, gå heller ut å plukk noe fleinsopp fra de utallige tonn som vekser på norsk jord om du ikke får kjøpt det!
Sist endret av Myrskog; 26. august 2020 kl. 19:11.
Putt trøflene oppkuttet i yoghurt (med smak) spis, skyll ned med ingefær & sitron vann/te

Lykke til
Drikk kaldt vann, hold hodet rolig under peak og unngå nikotin. Det er bare spekulasjoner, men det hjelper meg når jeg er kvalm sånn generelt sett.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Har brukt å spise 15 grams pakker med med Galindoi fra MagicTruffles.com.
Med peak mener jeg det øyblikket bølgene er heftgst.

Og blir ikke dårlig slik av annen sopp. Bare spist vill sopp forøvrig.
Vis hele sitatet...
selv har jeg ca bare erfaring med fleinsopp og da spiser jeg maks 2.5gram. så hvis du sier at du ikke erfarer plager ved vanlig så kanskje det er det at du inntar hele 15g med trøffler? dette er jo ganske stort volum
Det hjelper å ekstrahere i vann som noen har nevnt her. Det gjør også at effekten kicker inn tidligere (10-30 min). I tillegg kan også kvalme være et tegn på at man nærmer seg noe mentalt som man synes er ubehagelig. Forbered deg på å ønske alle typer opplevelser velkommen og vær i en trygg setting der du kan «slippe taket». F.eks. et trygt avgrenset trip-område, helst med en tripsitter.
Spis med chips og appelsin juice, ble ikke kvalm i det heletatt.