Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2559
Norge har nå innsett hvor stor risiko en omfattende spredning av coronaviruset utgjør for samfunnet vårt, og har dermed iverksatt strenge tiltak for å forhindre spredning. Det betyr innskrenket frihet for borgerne, og for mange er situasjonen skremmende og ukomfortabel. Dataene som foreligger per nå er ennå mangelfulle, men analyser av situasjonen i Kina, Italia og Sør-Korea har gitt en viss innsikt i potensielle scenarioer.

Hvor alvorlig er sykdommen forårsaket av coronaviruset?
For de absolutt aller fleste er coronaviruset helt ufarlig. For mennesker under 51 år gir det i all hovedsak milde symptomer som går over av seg selv i løpet av 8-20 dager. Hoste, tett og rennende nese, hodepine og tungpusthet i verste fall. Den alvorlige risikoen oppstår hos pasienter som enten er veldig gamle (og dermed har redusert fysisk form), andre lidelser (spesielt KOLS eller annen lungeproblematikk og hjerteproblemer) og hos folk som har nedsatt immunforsvar. Selv hos disse pasientene er ikke risikoen spesielt stor om tilstrekkelig god helsehjelp er tilgjengelig.

Hvis sykdommen ikke er så alvorlig, hvorfor skal jeg bry meg?
Fordi dette handler ikke om meg og deg. Det handler om å hindre smitte til risikogrupper. Coronaviruset er svært smittsomt, og kan ha en latensperiode (også kjent som inkubasjonstid) på 1-14 dager (gjennomsnittlig rett over 5 dager) der smittede ikke har symptomer, men likevel kan smitte andre. Hvis vi får en omfattende spredning kommer kapasiteten på sykehusene til å bli sprengt, noe Italia erfarer nå.
Estimerte data fra land og områder der tilstrekkelige smitteverntiltak ble iverksatt i tide peker mot en mortalitet på rundt 0.5 % (Sør-Korea), som er rundt 5 ganger verre enn for influensa. Merk at dette er estimerte tall basert på ukomplett datagrunnlag. I land og områder der smitteverntiltakene ikke har vært tilstrekkelig, og man har sett en omfattende spredning, estimeres en mortalitetsrisiko på 4-6 %. Dette er ene og alene fordi sykehusene ikke har kapasitet til å behandle de sykeste pasientene.

Hva betyr dette for Norge?
Det betyr at hvermannsen må ta visse forhåndsregler, og være forberedt på at deltakelse samfunnet kommer til å være begrenset i en periode framover.

Hva bør jeg gjøre?
Generelt anbefales det å unngå større forsamlinger, være nøye med håndhygiene og vasking av hus og klær, ikke ta på mennesker når man er ute og generelt vise sunn fornuft. Hold dere hjemme i den grad det er mulig, men ikke få total panikk. Normalt, sunt folkevett holder. Det anbefales ikke å hamstre dagligvarer, da det i stor grad kommer til å gjøre situasjonen mye verre når folk plutselig står uten toalettpapir og hakkede tomater fordi Ola Nordmann har 18.000 bokser og 400 toalettruller stående i skapet. Dette er ikke verdens undergang.

Bør jeg ringe legevakta eller dra å teste meg?
Per nå anbefales det kun å ta kontakt med legevakta om man har vært i utsatte områder utenlands og utvikler luftveissymptomer. Det er viktig å huske på at vi også er midt i influensasesongen, og svært mange av oss kommer til å få influensa som ikke er coronaviruset. Om du kun har oppholdt deg i Oslo og plutselig blir tett i nesa er det ingen grunn til panikk. Det anbefales likevel at alle som utvikler influensasymptomer setter seg selv i karantene hjemme og er påpasselig. Husk at coronaviruset ikke er farlig for de aller fleste.

Hvis du drar på legevakta uten å ha vært i utsatte områder kommer du ikke til å bli testet, og du kommer til å bruke viktige ressurser og tida til helsepersonellet som kunne vært brukt på bedre måter. Behold roen folkens, dette er ikke så skummelt for deg og meg som det kan virke akkurat nå. Det handler om å unngå rask stigning i antall smittede.
Det jeg lurer mest på er om man kan spise/drikke noe som forebygger at jeg selv blir syk... Sitter i karantene grunnet samboer er mistenkt smitta da vi har hatt besøk av andre som er mistenkt smitta
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Det jeg lurer mest på er om man kan spise/drikke noe som forebygger at jeg selv blir syk... Sitter i karantene grunnet samboer er mistenkt smitta da vi har hatt besøk av andre som er mistenkt smitta
Vis hele sitatet...
Nei, om det hadde vært en kur/vaksine så hadde nok dette vært bredt kjent.

Du kan spise sunt og variert, men det er jo et helt generelt tips for å holde seg frisk.
Flott og opplysende post jeg håper beroliger mange her inne. Takk
Gjør potensielt mild astma at jeg bør se på meg selv som ekstra utsatt? Har ingen diagnose på det, men har fått preventativ inhaler i forbindelse med symptomer i luftvei ved forkjølelse tidligere (dog trolig også i forbindelse med røyking, noe som ikke er en ting nå). Er rett og slett usikker på om dette viruset kan være værre for meg enn andre.
Flott!
Denne bør nesten bli sticky nå fremover.
God og informativ post.

Kan være verdt å merke seg helsedirektoratets retningslinjer angående corona og barn.
https://helsenorge.no/koronavirus/barn-og-gravide
Jeg merker jeg for tiden er mer bekymret over hvordan dette vil påvirke folk økonomisk. Mange kan nok bli permitterte, og ser for meg en del bedrifter kan slite om de må holde stengt (restauranter f.eks.).
Nether's Avatar
Trådstarter
Sitat av hippitus Vis innlegg
Gjør potensielt mild astma at jeg bør se på meg selv som ekstra utsatt? Har ingen diagnose på det, men har fått preventativ inhaler i forbindelse med symptomer i luftvei ved forkjølelse tidligere (dog trolig også i forbindelse med røyking, noe som ikke er en ting nå). Er rett og slett usikker på om dette viruset kan være værre for meg enn andre.
Vis hele sitatet...
Det vil nok gjøre deg hakket mer utsatt, men hvis du ellers er frisk og rask er det ingenting å tenke på.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg merker jeg for tiden er mer bekymret over hvordan dette vil påvirke folk økonomisk. Mange kan nok bli permitterte, og ser for meg en del bedrifter kan slite om de må holde stengt (restauranter f.eks.).
Vis hele sitatet...
Ja, det blir spennende å se hvordan dette påvirker økonomien, ikke minst globalt. Regjeringa har allerede begynt å diskutere ulike måter å håndtere de økonomiske ringvirkningene, men det er klart at dette kommer til å bli krevende. Rent epidemiologisk sier man at desto tidligere man iverksetter karantene- og andre smitteverntiltak, jo tidligere kan man avslutte tiltakene og gå tilbake til et normalt fungerende samfunn. Vi har vært relativt tidlig ute i Norge, så vi får håpe at situasjonen løser seg relativt snart.
Sist endret av Nether; 13. mars 2020 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flott med informasjon og generelle råd som ligner de man leser fra helsemyndigheter.

Men; her ser jeg trådstarter svarer på et medisinsk spørsmål ang astma og at det sannsynligvis ikke er noe å bekymre seg for.

Er dette innafor ift reglementet og at brukere her ikke har snøring på hvilke kompetanse du har for å uttale deg om dette?

Ingen sure miner, bare en tanke.
Nether's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Flott med informasjon og generelle råd som ligner de man leser fra helsemyndigheter.

Men; her ser jeg trådstarter svarer på et medisinsk spørsmål ang astma og at det sannsynligvis ikke er noe å bekymre seg for.

Er dette innafor ift reglementet og at brukere her ikke har snøring på hvilke kompetanse du har for å uttale deg om dette?

Ingen sure miner, bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Det skulle jeg ikke ha svart på. Hvis en moderator har lyst til å fjerne svaret er det helt innafor.
Jeg tror vi lar det stå som det er.
Basert på den informasjonen jeg har tilgjengelig har Nether en relevant faglig bakgrunn og vet meget godt hva han snakker om. Skulle det noensinne være noen tvil, så er det selvsagt slik at det som står skrevet på sidene til FHI om coronaviruset trumfer det som står skrevet her - uavhengig av hvem som skriver det.