Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil du ha flere fotokonkurranser?
Ja 49 71,01%
Nei 2 2,90%
Bryr meg ikke 18 26,09%
Stemmegivere: 69. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  40 7513
Vi tester ut en liten fotokonkurranse med 1 års freak-abonnement (1 år reklamefritt freak) som premie.

Reglene er enkle, levér inn et bilde i gitt kategori og på slutten av måneden (28.02.19) vil bildet som har fått flest stemmer (KP) gå av med seieren.
Bilder kan postes i tråden helt frem til siste dag før vinneren kåres, men det vil naturlig nok kunne være en fordel å være tidlig ute.
Det er selvfølgelig ønskelig om bildet er tatt til konkurransen, men har du et bilde du har tatt tidligere som passer til konkurransen er det bare å poste.

Bruk immagr for å poste bilder i tråden, kopier BB-koden (se bildet) og lim inn i innlegget.



Dersom det er interesse for det og folk deltar i konkurransen, kan dette være noe vi fortsetter med.
Kom gjerne med forslag til tema for eventuelt kommende konkurranser i tråden her.
Skriv gjerne litt om bildet ditt.

Årets første tema er noe så originalt som "Lys i vintermørket", men med en måned til rådighet skulle det da være mulig for alle som vil, å delta.
Har ikke noe mot det å bli med, men mine bilder er av en ganske snever kategori da...
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Har ikke noe mot det å bli med, men mine bilder er av en ganske snever kategori da...
Vis hele sitatet...
Man står fritt til å tolke oppgaven som man vil og takhøyden er stor, så det er bare å poste bilde, til syvende og sist er det uansett leserne av tråden som kårer vinneren.
Det var ikke så mye som minnet om vinter for 14 dager siden da jeg tok dette bildet på vei til jobb, på bussen, I fart. Men det er hvertfall tatt på vinteren

Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da må jeg nok prøve å finne et eldre bilde for jeg er til rehab nå.
Vis hele sitatet...
Ferske bilder er ønskelig, men ikke et krav, så det er bare å poste.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det var ikke så mye som minnet om vinter for 14 dager siden da jeg tok dette bildet på vei til jobb, på bussen, I fart. Men det er hvertfall tatt på vinteren

Vis hele sitatet...
Flott bilde og soleklart innenfor rammene for konkurransen.
Når sola ikke kommer over horisonten @66° nord

[/url]
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Jeg hadde egentlig tenkt meg ut etter at det ble mørkt for å ta et bilde, men grunnet snøvær valgte jeg å ta et bilde inne i stedet.
Her er et eksempel på en annen tolkning av oppgaven:


Om man har et kamera eller mobil der man kan bestemme lukketiden, er det mye artig man kan gjøre med lys, stjerneskudd, stålull m.m.
Jeg brukte lommelykt og 30sek. lukketid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Nå er det i underkant av 3 uker igjen til konkurransen er over, så langt er det Rosander som ligger an til å gå av med seieren.
Legger ved et bildet jeg tok en vinter noen år tilbake, i håp om å gi litt inspirasjon.



Det er 25 stk så langt som ønsker flere konkurranser, om det skal bli en realitet må vi ha større deltagelse, så kom igjen folkens, vis oss bildene deres.


Tatt med Huawei P9 og tripod, forgrunn opplyst med hodelykt
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@supercali
Stilig bilde, liker fargene veldig godt.
http://[img]https://imma.gr/78440xc29e9.jpg[/IMG]

Sist endret av StellaWild; 8. februar 2019 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Sånn ser det ut der jeg bor.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Supert at det kommer inn flere bilder, jeg tar en del bilder selv og synes det er veldig gøy å se andres bilder også.

@StellaWild
Er det en "flystripe" som er på himmelen?

@Splooge999
Er den store hvite sletta et vann?
Jepp, et vann. Dette tok jeg mest pga de dramatiske skyene, sist mai. Ikke verdens beste kamera på tlf min, men det blir da bilder :


Hva skal man si? Ett fint lite blad, ensomt og alene i vinterkulden.
Tok bildet med iPhone 8, rett nedi hagen min:-)

Edit: hvorfor ble bildet snudd 90 grader? Og hvordan får jeg snudd det tilbake? :P
Sist endret av Veggen; 8. februar 2019 kl. 22:12. Grunn: Snudde bildet
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@Splooge999
Et lite øyeblikk trodde jeg det var samme bildet.
Det beste kameraet er det du har tilgjengelig, blir vanskelig å ta bilder uten kamera.

Her tar tester F-stoppers proft DSLR kamera mot en I-phone, og viser etter min mening ganske tydelig at det ikke nødvendigvis er kameraet som gjør forskjellen.


@lizardskin
Fint bildet, liker hvordan frosten på bladet gjør at det blir en halo rund bladet.

(Det er nok fordi bildet er tatt med mobil, hender det blir litt kluss med hvilken vei bildet skal stå, skal fikse det for deg.)
Sist endret av Veggen; 8. februar 2019 kl. 22:07.


Litt samme gate som bladbildet over her, men here goes


Tatt på Hulen i Bergen i blackout fylla. 35mm svart/hvit.
Sist endret av Juicekongen; 9. februar 2019 kl. 00:43.

Hus som har vært forlatt i 30år, funnet kule telefonkataloger fra 60 og 70 tallet. Samt dagbøker som logger tilbake til 50 tallet.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Supert at det kommer inn flere bilder, jeg tar en del bilder selv og synes det er veldig gøy å se andres bilder også.

@StellaWild
Er det en "flystripe" som er på himmelen?

@Splooge999
Er den store hvite sletta et vann?
Vis hele sitatet...
Ege tålig tror jeg ikke det var fly i det hele tatt der, tok flere andre bilder. Så tror heller det er ei stjerne kanskje
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Ege tålig tror jeg ikke det var fly i det hele tatt der, tok flere andre bilder. Så tror heller det er ei stjerne kanskje
Vis hele sitatet...
Stjerne kan jeg si helt sikkert at det ikke er, det er andre stjerner på himmelen i bildet ditt som tyder på at lukketiden ikke har vært lang, da ville resten av stjernen sett ut som striper også.
Hender ofte at kameraet fanger opp noe man ellers ikke ville lagt merke til, tipper det er en "flystripe" eller muligens en noe uvanlig sky-formasjon.


Solskinnsdag på fjellet.
Sist endret av Veggen; 9. februar 2019 kl. 14:26. Grunn: Rettet på bildelenke


Tatt i farta med pote...mobilen. Litt etterarbeid i PS (kontrast, nivåer, støyreduksjon etc).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Stjerne kan jeg si helt sikkert at det ikke er, det er andre stjerner på himmelen i bildet ditt som tyder på at lukketiden ikke har vært lang, da ville resten av stjernen sett ut som striper også.
Hender ofte at kameraet fanger opp noe man ellers ikke ville lagt merke til, tipper det er en "flystripe" eller muligens en noe uvanlig sky-formasjon.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare en lense-flare fra et lys like utenfor bildet?
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det ikke bare en lense-flare fra et lys like utenfor bildet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det, men det kan hende du har rett.
For meg ser det ut som at lysstripen ligger bak trærne, noe den ikke ville gjort om det var en lens-flare, men kan også være at det er en lyskjegle fra en lyskilde, er ikke godt å si, derfor jeg ble litt nysgjerrig.
Her er mitt bidrag. Synes månen er en perfekt representasjon for "lys i vintermørke.

Metadata:
- Hus: Canon 70D
- Linse: Tamron 70-300 mm
- Blender: f/5.6
- Lukker: 1/250
- ISO: 100
- Brennvidde: 300mm

Trykk for større bilde.

Sist endret av Jurgen1337; 10. februar 2019 kl. 12:04.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Synes månen er en perfekt representasjon for "lys i vintermørke.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig og har håpet på at det skulle dukke opp noen månebilder, liker å ta bilder av månen selv (har en egen tråd med månebilder).

Og fint kamera, har et 70D selv.
Fikk nordlyset på besøk før snøen la seg.



Hus: Canon 6D
Objektiv: Canon 24-105mm f/4L IS USM
Blender: f/5
Lukker: 30sek
ISO: 640
Brennvidde: 24mm
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Stjerne kan jeg si helt sikkert at det ikke er, det er andre stjerner på himmelen i bildet ditt som tyder på at lukketiden ikke har vært lang, da ville resten av stjernen sett ut som striper også.
Hender ofte at kameraet fanger opp noe man ellers ikke ville lagt merke til, tipper det er en "flystripe" eller muligens en noe uvanlig sky-formasjon.
Vis hele sitatet...
Kan det være så enkelt som gjenskinn fra månen?
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Kan det være så enkelt som gjenskinn fra månen?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på.
Jeg trodde stripen var tatt med i bildet bevisst og at du dermed visste hva det var, er ikke så viktig egentlig, ble bare litt nysgjerrig når jeg så på bildet.
Dette er en av mine mest vellykkede blomsterbilder. Bildet er tatt den 25. juni 2010. Dette er sverdlilje og ei libelle.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@aluminiumfluorid
Fint bilde, jeg var veldig spent på hva du kom til poste, ut fra hva du skrev tidligere i tråden, men etter å lest mange av innleggene dine med årene, hadde jeg en sterk mistanke om at det kom til å bli en plante eller blomst av noe slag.
Ser ut som en relativt stor blomst eller en forholdsvis liten øyenstikker, tror jeg har sett tilsvarende øyenstikker, men innbiller meg at de jeg har sett var noe større (vanskelig å si uten å vite hvor stor blomsten er).
Takk for skrytet Veggen! Blomsten er ikke noe veldig stor, den er ikke uvanlig å ha i hager. Du har også noen andre hage blomster i samme slekt. De har alle maken blomsterform, men fargene på blomstene, høyden på planta og bladstørrelsen varierer. Dette er ikke øyenstikker, men en libelle. Libellene kan ofte løfte opp vingene, så de møtes ovenfor ryggen. Øyenstikkere kan ikke løfte opp vingene på denne måten. Ellers så er arten hvit nøkkerose arten med størst blomst i Norge.

Her er et annet bilde jeg er fornøyd med. Dette er slimsoppen bringebærslim, som lever av bakterier o.l. Dette er encellede organismer. Det er gjort gøyale forsøk på flere arter slimsopp, og de har en form for en liten hukommelse og de kan være gode til å løse enkelte ingeniørproblemer. Dette er riktig gøyale organismer. Her er en sak fra NRK Verdt å vite med tidligere professor Morten Laane og det var en annen episode med Morten, men med professor Klaus Høiland også. Dette er iallfall skikkelig gøyalt spør du meg!
Bildet er av Isfjord Radio. Denne stasjonen ble tidligere brukt som relestasjon for kommunikasjon mellom fastlands-Norge og Svalbard før fiberen ble lagt. Uredigert.


The SunDown

Bildet er tatt ved Røysumtunet ovenfor Jaren.
Måtte bli et gammelt bilde siden jeg er i Nordsjøen og ikke rekker å både skyte og fremkalle før konkurransefristen går ut.
Bilde tatt på Hallingskeid, Yashica Electro 35 GSN med Portra 400.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Da nærmer konkurransen seg slutten, og slik det ligger an nå, er det supercali som kommer til å vinne
Vinneren av denne konkurransen vil bli kåret i det klokken slår tolv i natt og bildet som på daværende tidspunkt har fått flest stemmer vil gå av med seieren.
Deltagelsen har vært god og derfor er en ny konkurranse allerede startet.

Konkurransen er nå over og vinneren av konkurransen ble supercali med dette bildet:



Gratulerer til supercali med seieren i årets første fotokonkurranse og takk til alle som deltok.
Sist endret av Veggen; 1. mars 2019 kl. 02:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.