Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2665
hei, skal kjøpe meg en pc men er usikker på hva som er bra.

har hørt at det å bygge pc selv er best men vet ikke om det blir så bra om jeg som ikke kan noe om dette skal begynne å skru sammen alt det der selv.

noen tips eller linker til en bra komplett pc?

har skjærm, tastatur og mus.

så trenger egt bare pcen.

budsjett på ca 10 000,- / 15 000,-
Du klarer fint å sette sammen egen maskin, alt du trenger er en stjerneskrutrekker, går unna på en lørdag eller søndag.

Her er ett eksempel, til 12500: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=667005&view=c
Ryzen 3600, RTX 2070 Super, 500GB NVMe SSD, 16GB RAM.

Du kan finne et kabinett du liker, spare litt penger med billigere skjermkort, eller legge mere i større SSD, ekstra harddisk etc. Trenger du WiFi si i fra så går vi for hovedkort med integrert WiFi. Maskinen over har fremtidssikkert hovedkort, du kan oppgradere prosessor til neste generasjon om du skulle ønske det om noen år for eksempel.

Jeg valgte Mini-ATX format, mere kompakt og enklere å transportere, ikke noe dyrere. Du kan gå til ATX om du ønsker. Her er kabinetter du kan velge i.
Nå har ikke jeg noe særlig til PC tips, men jeg stilte samme spørsmål som deg her for et par uker siden og fant ut til slutt at jeg og guttungen skulle bygge selv. Jeg hadde heller ikke peiling, aldri vært borti å bygge selv .Fikk tips til komponenter her inne, og gikk utifra det. Må si jeg fikk «panikk» da komponentene ble pakket ut hjemme, og forbannet freak som hadde lokket meg til å bygge selv. MEN, etter et par runder på YouTube og høytlesing fra manualen til hovedkortet, så gikk det overraskende lett. Etter 4-5 timer var den oppe å snurret. Neste gang går det garantert en time eller to mindre. Så null stress å bygge selv, både jeg og guttungen lærte også mye om hvordan komponentene egentlig fungerer sammen.
Klarer du å sette sammen Lego, klarer du å skru sammen en PC.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du klarer fint å sette sammen egen maskin, alt du trenger er en stjerneskrutrekker, går unna på en lørdag eller søndag.

Her er ett eksempel, til 12500: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=667005&view=c
Ryzen 3600, RTX 2070 Super, 500GB NVMe SSD, 16GB RAM.

Du kan finne et kabinett du liker, spare litt penger med billigere skjermkort, eller legge mere i større SSD, ekstra harddisk etc. Trenger du WiFi si i fra så går vi for hovedkort med integrert WiFi. Maskinen over har fremtidssikkert hovedkort, du kan oppgradere prosessor til neste generasjon om du skulle ønske det om noen år for eksempel.

Jeg valgte Mini-ATX format, mere kompakt og enklere å transportere, ikke noe dyrere. Du kan gå til ATX om du ønsker. Her er kabinetter du kan velge i.
Vis hele sitatet...
Nå ville jeg kanskje ventet pittelitt med tanke på at ny generasjon nvidia kort nettopp har blitt lansert. Spesielt med tanke på at pris/performance ratioen ser veldig god ut (hittil.) Kan være verdt å titte litt på RTX 3070 istedenfor.