Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7407
Saken er jeg mistet lappen i går i 6mnd, har en jobb innen mat-utlevering.. bør jeg si ifra til arbeidsgiver eller kan jeg lowkey kjøre firmabilen og håpe på det beste?
Forteller du dem at du har mistet lappen, mister du jobben. Kjør uten så lenge du klarer uten at arbeidsgiver vet det.
Hvis du er involvert i en trafikkulykke gjelder ikke forsikringen når du er uten lappen, dette kan ruinere deg for livet.
Hvis purken stopper deg uten lappen er du også føkka.
Best å fortelle sannheten og ta konsekvensen av dine handlinger. Du får prøve å finne en ny jobb, kanskje lære noe av denne hendelsen..
Mistet lappen pga jeg å en bekjent tauet en bil og tauet var ikke langt nok så var ikke noe trafikkulykke e.l.
man kan søke om å få lov å kjøre bil i arbeidstiden tror jeg..
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Hvis du er involvert i en trafikkulykke gjelder ikke forsikringen når du er uten lappen, dette kan ruinere deg for livet.
Hvis purken stopper deg uten lappen er du også føkka.
Best å fortelle sannheten og ta konsekvensen av dine handlinger. Du får prøve å finne en ny jobb, kanskje lære noe av denne hendelsen..
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, de fleste forsikringer gjelder selv om du ikke har førerkort. Du får ikke avkortning eller regress om du havner i ulykke uten førerkort.
Sist endret av bullshit..; 22. august 2019 kl. 21:22.
Sitat av checheneren95 Vis innlegg
Mistet lappen pga jeg å en bekjent tauet en bil og tauet var ikke langt nok så var ikke noe trafikkulykke e.l.
Vis hele sitatet...
Hæ? Er du seriøs? Ta kontakt med en advokat og krev å få lappen tilbake! Det høres jo helt på trynet ut at man mister lappen pgr det der!!
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Hæ? Er du seriøs? Ta kontakt med en advokat og krev å få lappen tilbake! Det høres jo helt på trynet ut at man mister lappen pgr det der!!
Vis hele sitatet...
Kan jo være han hadde noen prikker fra før ?
Vi kjørte 58 i 70 sonen og tauet var så kort at det ikke var mer enn 1-2 sekund bak bilen så di gikk utav den 3 sekunders regelen og bilen som ble tauet hadde ikke fungerende motor så de la vekt på at bremsene også var harde pga bilen ikke var i gang så ble pult

Hadde 4 prikker fra før men bekjente hadde 0 eg begge fikk førerkort beslag etter de tilkalte 3 ekstra patruljer for å måle tauet og ta noen beregninger osv
Sist endret av checheneren95; 22. august 2019 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor langt var tauet?
Kjørte begge med nød blink på?

det er sitat fra viking."Det er ikke lov å taue på motorvei, og den høyeste hastigheten du kan kjøre i er 30 km/t. Du kan kun taue ett kjøretøy av gangen, der du benytter en godkjent trekkforbindelse for tauing. Avstanden mellom kjøretøyene kan ikke være på mer enn fire meter. Er avstanden mer enn to meter, må trekkforbindelsen markeres tydelig."

https://vikingredning.no/tauing-av-b...-a-tenke-over/
Sist endret av Sterol91; 22. august 2019 kl. 22:31.
Tauet var 4.8meter langt å de påsto at det måtte være minst 8meter pga hastigheten og distansen mellom bilene var mindre enn 3 sekundersregelen, hadde på nødblink på begge bilene
Uff, den var vrien.

Nå kjører du jo ikke din egen bil, så da vil ikke politiet eller sivilpoliti scanne skiltet ditt og dermed stoppe deg når du kommer opp førerkortløs i systemet deres.

Hvor ofte har du blitt stoppet i arbeidsbil av politi? Eller hørt om andre som har det?

Ja, undersøk grundig om forsikring gjelder eller ikke. Ville ikke gamblet med andres liv og helse uten å vite at forsikring var i orden, da kan du bli gjeldsoffer for livet.

Og man skal vel ikke oppfordre andre til lovbrudd. Det etisk riktige her er vel å be deg ta kontakt med advokatvakt og spørre om det finnes noen måter å beholde jobben i hvert fall. Kanskje også spørre politiet.

At du kjører ut mat har jo fint lite med at du ikke visste om "taulengderegel" ved tauing av bil!! Dette virker forferdelig rigid og urettferdig. Så det blir lettere å forsvare at du skal beholde jobben.

Men ved å gamble, så øker du risikoen. Blir du stoppet uten førerkort, øker vel perioden, og du får sikkert bot, og ikke lov til å kjøre videre. Kjipt om dette skulle skje på jobben.

Uten å elaborere videre, henviser jeg til advokatvakt, og muligens ringe politiet og spørre dem, be om sympati, forklar det som jeg skrev, at det må vel finnes en måte å jobbe rundt det her på.
Du har kjørt dobbelt så fort som tillatt med tauing av bil, og med for kort tau. Kjipt å miste lappen men vær glad for at dere ikke fikk en uforutsett brems og blei kjørt ihjel bakfra av bilen dere trakk. Meget uforsvarlig kjøring og at lappen tas på stedet kan jeg forstå. Kinkig forhold til jobben men jeg tror det er riktig at man ikke dekkes av skadeforsikring om man kjører uten lappen. Det kan bli dyrt om du kommer i en ulykke eller dunker borti en annen bil med jobb bilen, uforutsette ting kan skje, men blir vel også dyrt for deg å være ærlig å miste jobben i 6 mnd. Du får den sikkert jobben tilbake igjen om du forklarer situasjonen så om du kan finne deg en annem inntekt i mellomtida tror jeg det hadde vært det beste men kinkig situasjon ja..!
Takk for svare alle sammen, tror jeg velger å være ærlig med arbeidsgiver å bare akseptere konsekvensene, orker ikke å risikere å bli gjeldsslave osv
Sitat av checheneren95 Vis innlegg
Tauet var 4.8meter langt å de påsto at det måtte være minst 8meter pga hastigheten og distansen mellom bilene var mindre enn 3 sekundersregelen, hadde på nødblink på begge bilene
Vis hele sitatet...
Og her er jo og problemet at folk som gjør sånt ikke fatter og begriper hvor galskap det er.

4,8m og 58km/t som er 16m/s... You do the math, han bak rekker aldri trø på bremsen før han sitter i rævva på bilen foran.
Beslagla dem tauet? Vist ikke kjør på med advokat. Ingen tau ingen bevis.

Be advokat om og spør etter kalibrerings papirer på det dem brukte til og måle med. Kjører du en flink advokat så er det muligheter til og få den tilbake.
Sitat av Spock_ Vis innlegg
Forteller du dem at du har mistet lappen, mister du jobben. Kjør uten så lenge du klarer uten at arbeidsgiver vet det.
Vis hele sitatet...
Må bare skyte inn til i tilfelle noen tar dette som god fisk.

Dette er et utrolig dårlig råd, som nevn kan man bli økonomisk ruinert ved trafikkulykke og blir du stoppet i kontroll så ryker lappen for seks nye måneder pluss en klekkelig bot for føring av kjøretøy uten gyldig førerkort.

Firmabiler blir stoppet de og.
Det du risikerer mest er 8000 i bot første gang du blir stoppet, deretter 10000, så 15000 og betinget også ubetinget dersom du blir tatt mer enn 4 ganger.

For at forsikringsselskapet skal kunne kreve regress eller avkorting må du ha ansvaret for ulykken i første omgang deretter må de bevise årsakssammenheng.

Tut og kjør.
Sist endret av bullshit..; 23. august 2019 kl. 00:20.
Detta er kjipt ja, men å kjøre i den farta mens du trekker bil uansett lengde på tau er førerkortbeslag uansett. Vær ærlig å si det til sjefen, vi har da nav i Norge! Så hjemløs blir du ikke. Jævlig situasjon uansett å jeg føler med deg, men du kommer deg igjennom dette skal du se!
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sykemeld deg..?
Jeg ville lagt kortene på bordet og søkt om permisjon.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Jeg ville lagt kortene på bordet og søkt om permisjon.
Vis hele sitatet...
Enig signerer denne.
Søke om permisjon å gå 6 måneder uten lønn, virker som ett smart økonomisk valg.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Hvis du er involvert i en trafikkulykke gjelder ikke forsikringen når du er uten lappen, dette kan ruinere deg for livet.
Hvis purken stopper deg uten lappen er du også føkka.
Best å fortelle sannheten og ta konsekvensen av dine handlinger. Du får prøve å finne en ny jobb, kanskje lære noe av denne hendelsen..
Vis hele sitatet...
Du får ikke automatisk regress på forsikringen fordi man kjører uten førerkort, nei... Det er ikke det samme som å være uforsikret. Forsikringsselskapet må eventuelt bevise at ulykken er tydelig forårsaket av at du ikke har gyldig førerkort. For eksempel man er ikke skikket til å kjøre lenger og mister førerkort pga helse, og kræsjer på grunn av dette.

Eller at en kjører lastebil uten førerkort for lastebil, og de kan argumentere med at fører ikke innehar de nødvendige kunnskaper for å kjøre lastebil. Har man dog hatt førerkort for bil og mister den for noe tullete som TS skriver er det null stress så lenge alt av regler har blitt overholdt.