Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3648
Hvor mye tror dere det hadde lugget på i "hasjmonopolet" Og hvilken produkter hadde vi hatt?
evt hva hadde bensinstasjon prisene vert
Hadde det blitt lovlig så hadde det nok kun blitt solgt på polet. Antagelig hadde prisen variert med styrken på samme måte som for alkohol (mer skatt for høyere prosent). Vil tippe prisen hadde startet på rundt 500 kr/g.
Men utvalget ville nok blitt bra, på samme måte som vinmonopolet har bra utvalg av vin og sprit.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Hadde det blitt lovlig så hadde det nok kun blitt solgt på polet. Antagelig hadde prisen variert med styrken på samme måte som for alkohol (mer skatt for høyere prosent). Vil tippe prisen hadde startet på rundt 500 kr/g.
Men utvalget ville nok blitt bra, på samme måte som vinmonopolet har bra utvalg av vin og sprit.
Vis hele sitatet...
Tuller du nå eller? 500kr for et gram? Da vil jo folk fortsette å kjøpe ulovlig...
500,-/g tror jeg er å ta litt i. Polet vil riktig nok ikke kunne være konkurransedyktig mot illegale markeder, men de kan heller ikke prise seg ut av markedet, noe de vil gjøre hvis de krever så mye. I Canada koster 3,5 gram ca. 230 kroner. Opptil 350 i statene. Tipper vi kan få en pris på rundt 200,-/g, men ikke så vanvittig mye høyere.
Sist endret av kallisti; 8. november 2018 kl. 21:25.
Ville tippet Amsterdam-priser, men justert til det norske markedet mtp. kjøpekraft, avgifter, skatter ol.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes 100kr er fin pris jeg, synes ikke dere?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Synes 100kr er fin pris jeg, synes ikke dere?
Vis hele sitatet...
Det er ikke realistisk. Det skal være skatt/avgift som staten skal tjene penger på. 200 hadde jo vært ganske perfekt, tenker jeg.
Jeg og tenkte det hadde lugget rundt 200kr og kanskje dem hadde hatt noen "budsjett" varianter. Liksom standard bruning er jo alltid billigere enn ei god grønning
Sitter vel på eldrehjem senile hele gjengen på forumet uansett før det er aktuelt ��

200 kr. høres ikke helt på bærtur ut, men det blir sikkert priset etter styrke/type rev man vil ha fatt på.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Paracet500mg Vis innlegg
Jeg og tenkte det hadde lugget rundt 200kr og kanskje dem hadde hatt noen "budsjett" varianter. Liksom standard bruning er jo alltid billigere enn ei god grønning
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skulle brunt vært billigere enn grønt, når det er mer arbeid å lage brunt?
Sitat av Paracet500mg Vis innlegg
Liksom standard bruning er jo alltid billigere enn ei god grønning
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvem du kjøper av, men det er virkelig ikke nødvendigvis tilfellet at god grønning er dyrere.
Hasj kommer jo importert som regel fra marokko. Det er mye billigere innkjøpspris på hasj enn på weed som er grodd i norge eller nerme. Sjeldent 100g weed ligger på 8k som hasjen gjør
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tipper det hadde kostet rundt 200-250 pr gram. Spørsmålet er om du hadde fått det billigere hvis du kjøper større mengder.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helt ærlig så hadde jeg lett betalt 300kr grammet for ok grønt om jeg kunne handle det på polet
Jeg tror prisen ville vært 150kr på hasjmonopolet og 220kr på bensinstasjonen.
Alle kan slenge ut tall i vilden sky.
Her er jo spørsmålet hvor mye det faktisk koster å produsere produktet (noe jeg oppriktig lurer på). Med i beregningen må også infrastruktur, strøm/vann, lønn til bonden og avgifter til staten (avgifter antar jeg blir som sigg, ca 50% av utsalgsprisen ( https://www.skatteetaten.no/satser/tobakk/ ) blir sikkert høyere irl, men for enkelhets skyld...).
Er det forskjell på hydroponisk og utendørsdyrket? Hasj/marijuana?
Edibles?
Er det noen som virkelig kan se for seg at de vil selge cannabis på bensinstasjoner? Når de ikke selger alkohol på bensinstasjoner eller kiosker her engang?
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Staten MÅ jo faktisk ha lavere priser enn det som allerede er på det illegale markedet.
Hvis ikke går de på tryne innen en mnd, siden alle da får god kvalitet til 1/4 av prisen staten kommer med.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Staten MÅ jo faktisk ha lavere priser enn det som allerede er på det illegale markedet.
Hvis ikke går de på tryne innen en mnd, siden alle da får god kvalitet til 1/4 av prisen staten kommer med.
Vis hele sitatet...
Nah, de fleste nordmenn handler alkoholen sin på lovlig vis selv om man kan få tak i smuglersprit langt billigere.
100kr for standard
200kr for det beste
100-200kr alt i mellom
3-400kr for shake eller hva det kalles, det superpulver shitn som koster mest i amsterdam
Jeg tror prisen kommer til å havne på nivå med, eller høyere enn det illegale markedet, bare for å gi folket inntrykk av at kriminalitet ikke forsvinner fordi markedet blir lovlig, slik at de lettere kan gjøre det forbudt igjen.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg tror prisen kommer til å havne på nivå med, eller høyere enn det illegale markedet, bare for å gi folket inntrykk av at kriminalitet ikke forsvinner fordi markedet blir lovlig, slik at de lettere kan gjøre det forbudt igjen.
Vis hele sitatet...
Illegal importalkohol er betydelig billigere (med noen unntak, e.g. er >60% litt vanskelig å få tak i på polet) enn lovlig alkohol. Allikevel handler de aller aller fleste fra lovlige kilder (polet, matbutikken, taxfree og söta brör.) Dette argumentet faller litt fra hverandre. Dersom det blir legalisert og tilgjengelig via polet, og prisen på polet er innenfor 150-200% av gatepris er jeg veldig fornøyd egentlig.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Illegal importalkohol er betydelig billigere (med noen unntak, e.g. er >60% litt vanskelig å få tak i på polet) enn lovlig alkohol. Allikevel handler de aller aller fleste fra lovlige kilder (polet, matbutikken, taxfree og söta brör.) Dette argumentet faller litt fra hverandre. Dersom det blir legalisert og tilgjengelig via polet, og prisen på polet er innenfor 150-200% av gatepris er jeg veldig fornøyd egentlig.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er fordi de fleste ikke kjenner folk som selger smuglersprit. Hvorfor skal jeg betale 2-300 for et gram på polet, når kompisen min selger det for hundre kroner grammet?
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Jo, men det er fordi de fleste ikke kjenner folk som selger smuglersprit. Hvorfor skal jeg betale 2-300 for et gram på polet, når kompisen min selger det for hundre kroner grammet?
Vis hele sitatet...
Jeg vil forøvrig også påstå at folk flest ikke kjenner folk som (de vet) selger weed. Det kan fint være at du er i en posisjon hvor du ikke behøver polet, men jeg personlig - og sikkert en grei del mennesker som er i campen "jeg har ikke røyket, men hvis [...]" - hadde foretrukket polet over en random (eller semi-random) bekjent.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Jo, men det er fordi de fleste ikke kjenner folk som selger smuglersprit. Hvorfor skal jeg betale 2-300 for et gram på polet, når kompisen min selger det for hundre kroner grammet?
Vis hele sitatet...
Sikkert mange som heller vil støtte staten med avgifter enn å potensielt bidra til ymse kriminelle sirkler.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det store spørsmålet når det kommer til pris er om disse nye bøndene blir en del av jordbruksoppgjøret eller ikke
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sant det, kommunost norge skal jo skatte 50% på alt du tjener og alt du kjøper! Blir vel en pris på rundt 3-400 pr g da. Tipper det blir mye dyrere enn alkohol siden har jo tidligere vært narkotika. Å det kommer til å bli dyrt. Bare se på alkohol, bruker jo opp halve kontoen for å nyte noen liter øl ute på en bar.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Produksjon av 1 gram er under 1 doller for de mest effektive i USA, så rundt 10 kr grammet i norge vil jeg tippe (lav stømpris).
Men så kommer avgifter, så prisen vil være vill gjetting uansett.

https://smallcappower.com/top-storie...cost-per-gram/
Sist endret av Veggen; 10. november 2018 kl. 01:44.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Produksjon av 1 gram er under 1 doller for de mest effektive i USA, så rundt 10 kr grammet i norge vil jeg tippe (lav stømpris).
Men så kommer avgifter, så prisen vil være vill gjetting uansett.

https://smallcappower.com/top-storie...cost-per-gram/
Vis hele sitatet...
Du glemmer det høye lønnsnivået vi har her. Bare å ha én ansatt mens plantene gror vil jo fort koste minimum 60 000kr (2mnd grotid, arbeidsgiveravgift, forsikringer, lønn osv).

Det må også være vakthold døgnet rundt så det er ingen tvil om at kostnadene vil være høye. Jeg tror kanskje mye vil bli importert fra utlandet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det store spørsmålet når det kommer til pris er om disse nye bøndene blir en del av jordbruksoppgjøret eller ikke
Vis hele sitatet...
Staten blir neppe å gå inn med subsidier for å få ned prisen til forbruker slik de gjør med matvarer.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan virke som om du ikke tenker på mengdene som vil produseres industriellt. Si man produserer 100 kg i måneden, så blir det 100 000 gram. Jeg er usikker på om lønnskostnader er innbakt i produksjonskostnaden i linken jeg la ut. Jeg vil tro den er det, men la oss si den ikke er det.
Legg så på 5 kr/gram, så har man 500 000 kr/måned til å dekke lønn, og det er nok ikke så mange arbeidere man trenger til dette. Det meste kan gjøres automatisk.
Produksjon av Cannabis koster ikke mye. Årsaken til prisene, er risikoen som tas ved smugling, så staten ville (om den ønsket) veldig enkelt kunne konkurrere ut det svarte markedet.
Betaler etter kvalitet.

Bottom shelf og Top shelf som de har i USA.

Opplever sjeldent noen som skal ha mer en 150kr pr gram om det er topp kvalitets hasj eller standard dritt.
På Malta koster 1g med medisinsk weed 17euro. De har kun to strains tilgjengelig.