Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3691
Heisann,

Jeg har studert før og mottatt stipend og lån fra Lånekassen. Etter noen år i arbeidslivet så tenker jeg på og begynne og studere igjen.

Jeg har sjekket opp med Lånekassen, og jeg mangler ca 5,5 studiepoeng for og ha rettigheter til og få innvilget studielån.

Det jeg lurer på er om folk vet om noen smarte løsninger for og få disse studiepoengene og kvalifisere seg til studielån.

Jeg så en link her angående dette i sommer. Det var snakk om et nettstudie av type Fugletitting. Har søkt her og på google, men har ikke funnet noe.

Så er det noen som f.eks vet om det er noen nettstudier hvor fristen for dette semesteret ikke har gått ut. Slik at jeg får mine studiepoeng og kan begynne og studere skikkelig neste semester?
Har ingen tips om fag som er lettere enn alle andre, men det er mange fag som både er lette og interessante. Se gjennom faglisten for aktuelt universitet og velg et fag som krever minimalt av deltakelse, så er det null problem. Hvem vet, kanskje du finner noe du liker?
Fulgekjennskap-kursene ved Høgskolen i Nord-Trøndelag var en mye brukt metode for å ta igjen studiepoeng for NTNU-studenter som kom bakpå - typisk ved å bruke mesteparten av tiden sin på Studentersamfundet. Jeg vet ikke om det virker lenger, men evalueringen i faget er/var basert på en online multiple choice test, og det var en svakhet i koden som gjorde at man lett kunne finne hva som var riktig svar underveis. Kjenner to stykker som produserte 30 studiepoeng med toppkarakter med bare noen timers arbeid. Forøvrig er det helt latterlig at HiNT lot det pågå så lenge (fortsatt?), men de var vel fornøyd med pengene de fikk som følge av produserte studiepoeng.

Man burde dog tenke seg litt om før man gjør noe slikt. Dersom en arbeidsgiver kjenner til disse kursene, så kan du fort bli valgt bort til fordel for en annen søker.

Et bedre alternativ er å ta et fritt emne på f.eks UiO, som beskrevet av Stormen tidligere. Dette semesterets oppmeldingsfrist har gått ut, men du kan jo begynne til våren. Finnes sikkert noen emner ved UiO som går for å være lette, men da må du spørre en UiO-student.
Sist endret av Pinneknurk; 28. september 2015 kl. 18:06.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Man burde dog tenke seg litt om før man gjør noe slikt. Dersom en arbeidsgiver kjenner til disse kursene, så kan du fort bli valgt bort til fordel for en annen søker
Vis hele sitatet...
Hvorfor fortelle arbeidsgiver? Alt han trenger å vite er vel at hovedstudie er bestått.
Støtter det Nether sier. Bare finn et random fag som er enkelt? Du tar det bare for å få nok studiepoeng.
Fugletitting har blitt vanskeligere("umulig"?) å hacke. Du kan sikkert ta et emne til våren. I enkelte tilfeller kan man jo vurdere muligheten for banklån også.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvorfor fortelle arbeidsgiver? Alt han trenger å vite er vel at hovedstudie er bestått.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke en del arbeidsgivere kan være interresert i å se karakterene dine og fagene du har tatt?
Sikkerhetshullet i fuglekikkefaget var jo helt latterlig, så vi får håpe at det har blitt tettet nå. Men selv uten dette sikkerhetshullet, så holder det at du har 3-4 kompiser med deg som googler når du tar testen.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Tror du ikke en del arbeidsgivere kan være interresert i å se karakterene dine og fagene du har tatt?
Vis hele sitatet...
Jo, men så lenge du har nok studiepoeng innen hva enn du utdanner deg til, så vil jeg tro de driter loddrett i at du har studiepoeng i urelaterte fag for å få lån fra lånekassen.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Tror du ikke en del arbeidsgivere kan være interresert i å se karakterene dine og fagene du har tatt?
Vis hele sitatet...
Du søker jo jobb med vitnemålet fra graden din, og fugletitting er ikke en del av denne graden.
Takk for all tilbakemelding folkens!

Sitat av Nether Vis innlegg
Har ingen tips om fag som er lettere enn alle andre, men det er mange fag som både er lette og interessante. Se gjennom faglisten for aktuelt universitet og velg et fag som krever minimalt av deltakelse, så er det null problem. Hvem vet, kanskje du finner noe du liker?
Vis hele sitatet...
Ja, skal finne meg et interessant fag og forhåpentligvis er dette noe jeg liker. Er jo alltid kjekt og lære nye ting..

Men altså, jeg ligger _5_ studiepoeng bak grensen for å kunne få studielån igjen.
Nå som fristen for å melde seg opp til enkeltemne er gått ut, så må jeg begynne til våren.

Og da vil jeg vel ikke få disse studiepoengene før jeg går opp til eventuell eksamen?

Lurer på om det er muligheter for å melde seg opp til privatist eksamen i diverse fra fag vidergående for og forbedre vitnemål, og samtidig hanke inn studiepoeng slik at jeg kvallifiserer til studielån/stipend nå til neste semester på høyere utdanning.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jo, men så lenge du har nok studiepoeng innen hva enn du utdanner deg til, så vil jeg tro de driter loddrett i at du har studiepoeng i urelaterte fag for å få lån fra lånekassen.
Vis hele sitatet...
For all del, de fleste tenker vel sikkert slik. Baserte det kun på hvordan jeg selv tror jeg hadde blitt påvirket av min underbevisthet dersom jeg så disse fagene på et vitemål som arbeidsgiver. Hvorvidt det juridisk sett er juks å utnytte denne svakheten i systemet vet jeg ikke, men for meg fremstår det som å jukse seg til 30 studiepoeng. Ikke det at jeg bryr meg supermye om det, men jeg ser ikke bort fra at det hadde påvirket meg til å velge annen kandidat med sammenlignbare kvalifikasjoner.

(Helt urelatert: ser at jeg skrev "interresert" i første post. Skam.)
Sist endret av Pinneknurk; 29. september 2015 kl. 21:15.