Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2178
Hei jeg lurer på en ting. Jeg vurderer å kjøpe paintball utstyr.
altså et gevær +tilbehør og maske, hansker og skudd.

er det noe mer jeg trenger og er det noen som har noen tips innenfor dette. Priser, hvilke gevær og hvor jeg får kjøpt dette billig. jeg er altså ikke ute etter super proft utstyr til ti talls tusen men noen som vi kameratgjengen kan ha morro med i skogen!

tips gjerne i fra!
http://www.stud.ntnu.no/groups/pball...de=linker.php3 <--- Div linker til paintball sider...Der finner du sikkert noen fine tips...
jeg spillte idag faktisk.
vi leide utstyret da.
markøren var vel i 2000,- klassen, og funker helt fint.
vet ikke hvor du får kjøpt utstyret, men skaff deg ivertfall en skikkelig maske som ikke dugger så alt for mye.
vi lånte noen billige masker og de var helt jevlige og spille med, første runden gikk greit men de neste rundene måtte vi stoppe hvert 5min for og pusse glasset, og det kan fort bli litt riski ute i "felten"
Sist endret av pii; 24. august 2003 kl. 21:42.
Jeg er veldig fornøyd med spyder baserte markører som Bruizer Outlaw. Den jeg har nå kjøpte jeg brukt på QXL og den har enda ikke hatt seriøse sykdommer. Selvsagt kappet noen baller, men den fungerer kjempefint. Sjekk gjerne sandefjord-paintball når de har ett veldig stort utvalg. Og får all del, kjøp en hals/nakkebeskytter. Å bli skutt der er noe av det verste jeg har opplevd.

Forøvrig, så er det ulovlig å spille paintball utenfor oppmerket område og man må også ha tillatelse fra landeier. Just for the record.
ballbreak.no er en norsk paintballportal hvor du kan finne mye nyttig info, forum, tester osv. Skal du ha en markør til en billig penge, som du kan herje mye med, som tåler så og si alt, og ikke trenger noe vedlikehold whatsoever vil jeg anbefale deg en Tippman 98. Disse eier markedet i sin prisklasse og har gjort det de siste årene. Du kan få pakketilbud med slike for et par-tre tusen kroner hos de fleste som selger paintball. Det du trenger er markør, gass/lufttank, et magasin og en maske. Alt annet er valgfritt. Bare å spørre meg hvis du lurer på noe

edit : btw, noen som spiller aktivt her?
Sist endret av w00p; 24. august 2003 kl. 21:46.
Må si at jeg er kjempe fornøyd med min tippmann 98 custom, er grei prisklasse for nybegynnere og er utrolig robust, den har et hav av oppgraderings muligheter pluss at den er idiotsikker.
Må si jeg stoler mer på en mekanisk markør enn en elektronisk.
Eneste er vel at den egner seg mer til skogsspill en banespill.

og spiller forresten aktivt jeg.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Etter hva jeg vet er en tippmann 98 custom med luft system noe av det beste nybegynner greiene du får.. Dritbra saker Koster en drøye 2500 for fult sett med maske, gunner, og alt men da har du morro i lang tid fremover. Driver og mekker paintball bane i skogen bak huset mitt nå om dagen faktisk, skal kjøpe meg markør å begynne aktivt.. noen som sa nff-battle her??
w00p: Jeg gjør. Aktivt nok iallefall

Kjøp for all del en mekanisk markør til å begynne med ja. Elektroniske er kun for breif og gir deg absolutt ingen pratisk bedre nytelse når _ALLE_ konkurranser har regler mot helautomatiske markører. Elektroniske markører er slikt du kan kjøpe når du er sponset og kan skite penger som du vil.

Angående bane, vil jeg på det varmeste anbefale at dere begynner å lete litt i nærmiljøet om det er noen som spiller veldig mye, og om ingen har, så kjøp en sup'air bane. Vanvittig gøy.
Tippmann 98 Custom, Drop Forward og sniperløp.

Det og det obligatoriske som lufttank, maske, magasin, så er du klar for det meste av spill, fra skog til bane
Tippmann er idiotsikker, og min har aldri choppet en ball.

Jeg spller aktivt jeg og, eller, denger Joffe aktivt.
litt offtopic, noen som har vært på paintballsenteret på moelven? http://www.paintballsenter.com ?
TipeX : at el.-markører bare er for å briefe er vel å ta i litt _vel_ hardt. Ja, det er restriksjoner på at man kun kan spille med semiaut., men de eneste mekansiske markørene som brukes i profesjonelt spill på bane er cockere(som forsåvidt er en god blanding av el. og mek.).
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hmm, halsbeskyttere er også en fin ting, og vær sikker på å få en maske med anti-dugg system... Banen vår blir finfin nå, er en rec- skog bane, men alikevel. Vegger av stokker og sånn Men, sjekka nå, Tippmann 98 Custom, med luft system og nforcer thermal maska koster ca 3 lapper, da kommer kuler utenom, men da har du omtrent alt du trenger.. Dere har glemt å si det at å bygge en SUP bane er DYRT, koster nesten 50 lapper for komplett sett, eller kanskje litt rimeligere hvis du kjøper en og en del.. Eller finnes det rimeligere alternativ? Har 40 mål med jorde jeg kunne fiksa SUP på
Du får komplette sup'air-baner i forskjellige størrelser følgelig til forskjellige priser. Den rimeligste ligger på rundt 30k, og den dyreste på rundt 70k, tror jeg.
Sniper paintball (www.sniperpaintball.no) har forresten sup'air-baner fra Zap til en utrolig billig penge nå.
Les siste utgave av Vi Menn. 3 siders artikkel om airsoft.
Hva er airsoft?
I siste utgave av Mann har Knut Folkestad snekra sammen en reportasje fra paintball-NM. Helt i begynelsen av reportasjen skildrer han et skudd han fikk i panna da han spilte: det var meg
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
hehehe, så bra Airsoft er det samme som softgun, små plastikk kuler som blir skutt ut av co2 drevne pistoler... Ikke en 10nde del så gøy som paintball!! Hvordan gikk det i NM for deg da w00p? Kanskje vi møtes neste år....
Stirling : det er en kjent sak at paintball-tilhengere og softgun-tilhengere hater hverandre intenst, så dette er lite relevant :P

Totto: vi kom på 3. plass, og jeg kom på en 2. plass 1 on 1.. Var du med i år?
Den Tippman gunner'n virker bra, kanskje man sku begynne å spille igen. Da jeg spillte hadde jeg en mavrick pump markør...ikke helt bra...og en scott standard maske som dugga maks.
Hvilke masker er det som er best og dugger minst?

ente opp med å skyte en lagkamrat en gang for at jeg såg så dårlig :/
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
w00p: neh, har akkurat starta jeg Grattis med 2 og 3dje plass da!!Ingen her som tilfeldigvis vet om det er noe utleie/bane sted i nærheten av kongsberg?? skal dit neste helg og må slå ihjel ett par timer...
Trådstarter
takk for alle gode tips og rariteter! dette har hjulpet med en del på vei selv om jeg ikke kommer til å kjøpe paintball før neste år! (peng). fant en side som selger paintball utstyr, men vet ikke helt om dette er en god pris eller ikke. Derfor spør jeg dere, ta en titt på denne linken:

http://www.mamut.com/homepages/Norwa...B/subdet11.htm

man kan velge mellom c02 eller luft

sjekk denne siden for pris:
http://www.mamut.com/paintballWEB
Det er den tippman 98 C standarpakken!

Tre poster slått sammen til en
-crew
Må si det så fint ut det, bare pass på å kjøpe deg luft.
bra pakke, men det er vel ingen vits å kjøpe den neste år. Ser at mange her speler paintball, noe som er hyggeleg å se. Stå på.

Jeg vil gjerne oppmode alle til å selge ubrukt paintball utstyr eller anna utstyr på qxl.no.
Opprinnelig postet av Bubble
bra pakke, men det er vel ingen vits å kjøpe den neste år. Ser at mange her speler paintball, noe som er hyggeleg å se. Stå på.

Jeg vil gjerne oppmode alle til å selge ubrukt paintball utstyr eller anna utstyr på qxl.no.
Vis hele sitatet...
Han sa at grunnen var "peng". Les før du poster.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Den pakka er finfin, jeg skal kjøpe mini-varianten med luft, koster 2800,- pluss oppgradering til nforce thermal maska. ca 3 lapper. Veldig bra markør, les mer om den på www.pbreview.com
Trådstarter
men hva er egentlig bedre med luft? i forhold til co2? kan man fylle den gratis på bensinstasjoner? luft altså?
Nei, man kan ikke fylle gratis luft, men det er flere fordeler ved å bruke det. Tankene er ofte mye lettere og større, høyere trykk, man kan spille om vinteren, slipper dannelse av tørris-greier(man slipper skyen ut av løpet som kan være skadelig for ball og bruker ekstra mye gass) og man kan skyte flere skudd med luft enn man kan med c02(med samme mengde). Det er ihvertfall noen fordeler jeg kan komme på nå i farta. Men et bra luftsystem er mæd dyrt hvis man bare bruker markører i tippman sin prisklasse. Da må man betale 3x så mye for lufttanken som man betalte for markøren liksom Selfølgelig finnes det litt billigere alternativer, men de er litt..tja..
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
^-- what he just said
Men, hva er forskjellen mellom ett luftsystem til 2 lapper og ett til 990,-? Det jeg skal ha er ett HP Preset luftsystem, high pressure shiz noe "galt" med det? Kjøper sammen med markør, og da koster oppgradering til luft istedet for co2 ca 500 spenn..

MEN, du kan "nesten" fylle gratis luft. Har du tilgang til en kompressor og en dykkerflaske, samt har de riktige koblingene, kan du fylle dykkerflasken selv, og deretter tappe luft fra dykkerflaske over til tankene på markøren.. Veldig lurt. Vi prøver for tiden å få til en avtale med den lokale dykkerklubben på leie/lån av dykkerflaske og fylling av denne igjen.
Da er det omtrent bare ballene som koster noe... får 2000 baller for ca 550 spenn
Sist endret av totto; 26. august 2003 kl. 23:24.
Luft er rett og slett et must hvis du skal spille mye, det blir meget dyrt hvis ikke. Vi fyller en dykkertank med luft for 50,- og en 16o(sånn vanlig tank man bruker på markøren) tanke gass koster 60,- å fylle..
Vanlige "hjemme"-kompressorer pleier ikke å presse ut 300 bar, gjør de det? Eneste jeg har sett er en dieseldreven svær jævel.

Totto : neida ikke noe galt med de, selfølgelig mye bedre enn c02. Men de er heller ikke like bra som luftsystem fra worr f.eks.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Trodde det funka med en sånn SVÆÆÆR jævel av en hjemmekompressor jeg.. uansett. fikser vel avtale med dykkerklubben om tanking, koster max 50 kroner for å fylle, la oss si en 15 liters flaske, beholderen på markøren tar ca 0.75l, dvs at du kan fylle 20 flasker på en 15 liters tank. en flaske holder til 5-600 skudd. Altså for 50 spenn får du nok luft til 10-12000 skudd da.. (hvis ikke jeg har regna helt feil), til sammenligning koster en 0.7 tank med co2 60 kroner alene, og holder til ca 200 skudd....
Får å få ett trykk på 200bar+ så må komperimeringa foregå i 4 eller flere steg. Det er en stor operasjon for å få 2-300bar. Den største jævelen av en kompressor du får kjøpt til bruk i hjemmen klarer max 20bar. De kompressorene brannvesenet og dykkerklubbene bruker har ett virrvarr av kompressorere og tilbakeslagsventiler for å bygge opp trykket.

CO2 er langt billigere å komprimere enn luft, teoretisk sett, men man får ikke kjøpe tanker til CO2. De kan kun leies og må til sentrale stasjoner for å fylles på. CO2 opererer også på ett lavere trykk, 1100psi = 75bar. Men dette er kun på grunn av en stor forskjell i hvordan CO2 og luft(nitrogen) oppfører seg under trykk. CO2 går over til en væskeform. Derfor er CO2 VELDIG følsom for ute temperaturen for som de fleste vet forandrer væsker seg etter temperaturen.

Luft derimot er bare luft og fortsetter å være luft selv under høyt trykk. Det betyr dermed at luft må ha et mye høyere trykk enn CO2 for å tilsvare like mange skudd. Det er fordi i ett CO2 system minker bare mengden væske etterhvert som man skyter, men i ett luftsystem minker trykket.

Det betyr også at luftsystemer skyter kortere og kortere. Det er her preset og regulator ventiler kommer inn. En preset ventil(vanligvis rundt 300psi altså 20bar) vil gi deg lange skudd ved full tank og kortere og kortere etterhvert. Regulator ventiler derimot kan justeres slik du vil så du kan tyne flere lange skudd ut av den samme mengden komprimert luft. Men for all del, preset ventiler gjør nytta.
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
woop: 2.dre plass i 1 on 1 sier du? Det tror jeg ikke noe på, for jeg veit hvem som kom på første og andre plass, siden jeg arrangerte NM 2003. Hvilket lag spiller du for?
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
hahhaa!


Nå skjønte jeg hvem du er woop! Lenge leve dase! Og du kom FAEN meg ikke på andreplass! hehe

din sleipe jævel
TipeX, mener å ha lest et sted om at det er med co2 du skyter kortere og kortere med, mens med luft så er det så å si samme trykk siden det er mye jevnere fordelt..
som her:
Så lenge trykket i tanken er større enn trykket som kommer til markøren, vil du ikke merke noen forskjell i kulebanen. Luftsystemer gir med andre ord et mye jevnere trykk om det er lite eller mye gass i den.
Vis hele sitatet...
ballbreak.no
!!

Prøver du å si at fysikklovene er fullstendig feil? CO2 gir deg ett konstant trykk så lenge det er væske i tanken og når det er tomt for væske så er det også ikke noe trykk lenger. Selvsagt du merker ikke noe særlig til kortere skudd med luftsystemer før du nærmer deg 800psi(eller lavere) som er det trykket de fleste luftsystemer slipper inn i markøren.
Trådstarter
ok, så jeg må spesial fylle luft! Så anbefaler dere luft? den som jeg la ut! med luft eller c02?=
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Ingen tvil macho271...
Min bestilling hos edpaint ser sånn ut:
1 Tippmann 98 Custom
1 Oppgradering til Luftsystem
1 Maske N-force Thermal
1 Kasse à 2000 baller
1 Halsbeskytter
1 Squeegee

Kommer på en 3300,- og da betaler DE portoen (over 2500...) Veldig bra, for en kasse med baller veier MYE...
Tippmann 98 C med luft, er den beste markøren man får for nybegynnere. Av mange sett på som den beste mekaniske man får i det hele tatt... Alternativt elektrisk som koster minimum 8 lapper eller noe
spellingnazi
canonix's Avatar
Ikke overdriv totto, man får en fullgod elektronisk markør til 2-3000. (Da kommer selvsagt alt utstyr i tillegg.)
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hmm, ja, som du sier selv, men jeg skrev "eller noe" hehe...
Poenget er at elektrisk koster... Blir det feil på de er det vel ikke LIKE lett å reparere det selv?? Og btw, jeg tror ihvertfall ikke jeg hadde tørt å løpe rundt med en markør i 10.000 klassen, tørr ikke gjøre noenting fordi du er redd for å skade "mr. marker" :/
Btw, canonix, så du er medlem på ballbreak.no, har du vært på www.makeme.com/paintballforum ? Tror du får kjappere svar på tinga du lurer på der...
tipex: har ikke så mye peiling, gjensier bare det jeg har lest og hørt.
crimzon : ay, mente seff 3.
hva mener dere med hjemmeprosessorer?
jeg har en dykkerkompressor i garasjen type 300+++bar.. =)
(Orket ikke lese gjennom alt, så vet ikke om det er skrevet før )

Men får dere en paintball popup når dere trykker på denne posten? Jeg fikk det..Hvordan klarer de det?
får ikke det..
Psych|Com: kompressorere som koster under 20000 nye
hehe " the beauty of a diving center in the garage "