Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 26006
Sitat av nilsern Vis innlegg
Har du eller noen av vennene dine noen gang opprettet en bedrift og jobbet rumpa av dere for å få hjulene til å gå rundt? Jeg snakker ikke om personer som tjener en million i året, ettersom dere ikke ville blitt rammet så hardt av sosialisme. Du (eller foreldrene dine) ville kanskje fått halvert lønnen i motsetning til de som ville fått en brøkdel av det de hadde jobbet hardt for å tjene. Hvis du eller foreldrene dine faktisk er mangemillionærer så trekker jeg selvsagt dette, og applauderer deg!


De straffes på den måten at de blir fratatt noe som er rettmessig deres! Det er da ingen andres idèer eller arbeid som har fått dem opp og frem i livet? Det er deres eget! Man er sin egen lykkes smed..
Vis hele sitatet...

Nei jeg er ingen mangemillionær..

jeg er ikke for at grundere skal bli fratatt sine ideer eller opparbeidede penger, Jeg er for at når folk jobber så skal de få betalt. Det hvordan grundere og folk som starter nye bedrifter skal håndteres i et sosialistisk samfun er det jo ennå mange forskjellige meninger om. men når du har tjent deg opp til et sted hvor du kan leve av renter og akjseutbytte, uten å jobbe Det er da jeg mener at kapitalisme er på sitt mest urettferdige.
Kapitalisme handler om konkurranse, og det er ikke meningen at alle skal vinne i en konkurranse. La oss si at alle mennesker i norge started med helt likt økonomisk utgangspunkt, og skulle prøve å finne noe de kunne selge for å tjene penger. Mange vil velge samme vare/tjeneste og må følgelig konkurrere med hverandre om hvem som skal tjene mest penger. De som har dårligst tilbud vil tjene minst penger og måte redusere foretningsvirksomheten sin, mens de som har best tilbud vil etterhvert få så god økonomi at de kan tenke seg å utvide og ønsker å ansette noen, fortrinnsvis noen av "taperne" i den kapitalistiske konkurransen. Altså har man fra et utgangspunkt der alle stilte likt (med unntak av intellektuelle gaver selvfølgelig), havnet et sted der noen er bedre stilt enn andre. Nå er dette et helt urealistisk scenario fordi det er masse faktorer som er ignorert her, men jeg mener at økte klasseforskjeller er en innebygget konsekvens av kapitalisme.
Vis hele sitatet...
Fra mitt synspunkt er dette absolutt ikke en bra ting. Jeg er ikke kommunist, jeg bare tror mer på et blandinssystem, som nevnt i tråden tidligere. Problemet ligger i forskjellen mellom klassene, her har man lutfattige mennesker som bor i husvogner uten strøm, og det er ikke noe jeg finner på.

Men spørsmålet var selvsagt om klasseforskjellene har blitt større. Jeg vil si at tvert om har de blitt mye mindre. I "gamle dager" var det enormt synlig forskjell på fattig og rik. Den rike kunne fronte sin rikdom så synlig gjennom rene og pene klær, svinesteik til middag, oppvarmet hus og egen hest med kusk; ting som for 99% av befolkningen var en umulighet. I dag har den jevne mann alt dette og mer og det er mindre forskjeller å spore blant en rikmann som går på gaten og en vanlig kar; begge kan ha stek til middag hver dag. I tillegg så har det rettslige vern og innflytelsen på statsmakten i enorm grad utjevnet seg. Det påstås at penger er all makt og at siden noen har blitt styrtrike så er folket maktesløse; det stemmer selvsagt ikke. Slaveriet forsvant, stemmeseddelen kom inn og folket fikk mer makt.
Vis hele sitatet...
Klasseforskjeller i USA kontra i Norge er fryktelig store. Vi har ikke nevneverdig fattigdom i Norge, vi har ikke mennesker som ikke har noenting, og ikke har sjanse til å få noe, fordi vi har et velferdssystem som fungerer veldig godt.

Kapitalismen skapar ikkje store klasseskilnadar. Ikkje so lenge folk har næringsfridom og kan starte verksemder når dei ynskjer der. Rockefeller som du nemner var faktisk berre ein fattig lausunge før han skipa Standard Oil (som forøvrig vart tvangsoppløyst i 1911).
Vis hele sitatet...
Kapitalismen er det systemet som skaper størst forskjeller mellom fattig og rik, der man har mennesker som jobber for 40 kroner timen (som er tilnærmet minstelønn), og mennesker som jobber for tusenvis av kroner timen. USA blir tilrettelagt for de rike hver gang republikanere inntar regjeringskvartalet. Da de kutter toppskatt, noe som skjedde under Regan Administrasjonen, Taft Administrasjonen, Bush Administrasjonen og Nixon administrasjonen.

Eit kapitalistisk system kan kollapse, men berre når staten prøvar å tøyle/påverke marknadskreftene. Vi har sett den seinaste tida at verdas sentralbankar i stor grad har prøvd å få til ein kunstig høg vekst gjennom å auke pengemengda for mykje og ha for låge renter. No ser vi kor gale det går med slike manipulasjonar.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor kollapser ikke Norges økonomi av seg selv, siden staten har sitt grep rundt diverse større bedrifter i Norge?
Eneste gangene vi går inn i en "finanskrise" er når de asiatiske eller amerikanske børsene faller med utallige poeng.

Kapitalismen skapar ikkje store klasseskilnadar. Ikkje so lenge folk har næringsfridom og kan starte verksemder når dei ynskjer der. Rockefeller som du nemner var faktisk berre ein fattig lausunge før han skipa Standard Oil (som forøvrig vart tvangsoppløyst i 1911).
Vis hele sitatet...
Så hvorfor er Rockefellerfamilien (dette er bare brukt som et eksempel) en av de mektigste familiene i USA per dags dato, da de har grunnlagt og styr et enormt finansimperium, som skaffet de enorme summer med penger?

Begynn å les om hva "kapitalisme" egentlig betyr. Jeg ville ikke kalle USA for en kapitalistisk stat, heller nærmere korporativistisk. Under kommunisme eier staten produksjonsmidlene (ingen private selskaper) mens med det sistnevnte styrer private selskaper staten.
Vis hele sitatet...
Nå er USA en kapitalistisk stat, det er det ikke tvil om, og de store selskapene styrer IKKE regjeringen, de prøver bare så godt de kan.

Det var en boom/boble på slutten av 20-tallet. Med andre ord, markedet var kunstig høyt og trengte å justere seg. Justeringen er å gå gjennom en resesjon/tilbakegang. Men, President Hoover ønsket ikke at noe slikt skulle skje og starta å skyte kreditt inn i markedet og kjøpte opp firmaer som ville gått konkurs. Høres det kjent ut? Husk, mydighetene har ikke noe penger, de kan bare ta fra noen og gi dem til noen andre. Dvs kapitalen fra lønnsome firmaer som ikke hadde gjort dårlige avgjørelser gikk til å holde firmaer som hadde gjort feil i live.
Vis hele sitatet...
Nei Herbert Hoover prøvde å regulere markedet ved å kutte toppskatter som tilrettela mer pengebruk for de rike, som han selv trodde at ville gjøre at de brukte mer penger og ville stimulere økonomien. Herbert Hoover tok i slutten av sin tid som president og begynte å tenke sosialistisk ved å iverksette prosjekter som f.eks. Hoover Dam i Nevada.

Husk, mydighetene har ikke noe penger, de kan bare ta fra noen og gi dem til noen andre. Dvs kapitalen fra lønnsome firmaer som ikke hadde gjort dårlige avgjørelser gikk til å holde firmaer som hadde gjort feil i live.
Vis hele sitatet...
Myndigheten har jo i stor grad penger, siden de skatter befolkningen. Tror du skoler og postsystemer betaler de ansatte med gode tanker og et smil?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Missunnelse? Er du bokastavlig talt dum i hodet? Fattige barn jobber i gruver når jeg skriver dette. For ikke å snakke om sukkerrør industrien.

Verden har aldri sett flere slaver. Og hadde vi vært smart hadde vi sett at vi er en av dem.
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare at fordi noe forekommer, så det ikke tas til inntekt generell for alle av en ideologisk overbevisning. og nei jeg oppfatter meg verken som billedlig eller bokstavelig talt dum.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Dette sier seg selv! Større gevinst -> flere deltagere -> større konkurranse -> den beste vinner.
Vis hele sitatet...
Hvilket er helt dogmatisk argumentasjon.

Når en person jobber med å forvalte en ubegripelig sum penger, så vil man gjerne ha den mest kompetente personen i stillingen, og dette bidrar konkurranse i STOR grad til, om ikke nermere 99%. Hvis personen driter seg ut så har han skapt en finanskrise som kanskje rammer 1/3 av befolkningen. Mener du da at en sykepleier burde tjene like mye som han? Viktighetsgraden av jobben til banksjefen er uendelig mye mer viktig enn jobben til sykepleieren, og dette gjennspeiles i lønnen.
Vis hele sitatet...
Det du skriver begrunner bare min påstand. Ledere bør stilles til ansvar, ikke bare overrøses med penger.

Hvis du med hånden på hjerte kan si at du kunne tjent 100 millioner i året, og fortsatt kunne tenke deg å tjene like mye som en sykepleier skal jeg være enig i at denne påstanden faktisk er relevant for deg. Men for de fleste er det ikke det...
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette overhodet relevant i forhold til det jeg skrev? Kansjke dreier uenigheten seg om at du synes det er en viktig at ledere tjener 10 000 ganger mer enn sykepleier, mens jeg synes faktoren kunne vært litt mindre.
Sist endret av SilverKhan; 24. januar 2009 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av the duke Vis innlegg
(...)når du har tjent deg opp til et sted hvor du kan leve av renter og akjseutbytte, uten å jobbe Det er da jeg mener at kapitalisme er på sitt mest urettferdige.
Vis hele sitatet...
Har du skapt noe - og jobbet det opp såpass bra at det går an å leve av det resten av live - forstår jeg ikke at du kan i det hele tatt anse dette som urettferdig, for: a) produktet/tjenesten er enten så bra at folk faktisk har bruk for den, eller på en annen måte tar glede av den b) håver man inn penger uten å jobbe, er det noen andre som jobber for det, og dermed har man gitt både en familie en inntekt, staten mer skatteinntekter og dette gir igjen fellesskapet avkastning.
Har du skapt noe - og jobbet det opp såpass bra at det går an å leve av det resten av live - forstår jeg ikke at du kan i det hele tatt anse dette som urettferdig, for: a) produktet/tjenesten er enten så bra at folk faktisk har bruk for den, eller på en annen måte tar glede av den b) håver man inn penger uten å jobbe, er det noen andre som jobber for det, og dermed har man gitt både en familie en inntekt, staten mer skatteinntekter og dette gir igjen fellesskapet avkastning.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt teoretisk rett, MEN nå har det seg sånn at når man kommer opp på høyere plan, blant toppsjiktet av de større selskapene så vil de gjøre alt som står i deres makt for å bevare deres interresser, noe som i og for seg er logisk, men moral er ingen hindring når man stiger opp til dette planet, der de fleste er iherdige forsvarere av sosialdarwinisme.
Det er jo diskuterbart hvor nyttige mange av produktene til de virkelige store selskapene er. Som f.ex Crocs.

La oss ta et eksempel: Colgate verdens største tannpasta-og-tannbørste produsent, vil ivareta sine interresser, og når Japanske forskere finner opp en tannkrem som virkelig motvirker hull og bleker tennene dine i prossessen. Da kjøper Colgate opp patentet på denne tannkremen og skrinlegger here prosjektet. Er dette da riktig?
Sitat av Skambank Vis innlegg
Dette er jo helt teoretisk rett, MEN nå har det seg sånn at når man kommer opp på høyere plan, blant toppsjiktet av de større selskapene så vil de gjøre alt som står i deres makt for å bevare deres interresser, noe som i og for seg er logisk, men moral er ingen hindring når man stiger opp til dette planet, der de fleste er iherdige forsvarere av sosialdarwinisme.
Det er jo diskuterbart hvor nyttige mange av produktene til de virkelige store selskapene er. Som f.ex Crocs.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du i det hele tatt svarer på. Svaret ditt er jo noe totalt avvikende fra diskusjonenslinjen, og inneholder egentlig bare en drøss med påstander.

Men du mener altså at det kan være en sjanse for at de virkelig store selskapenes' produkter ikke ha noen reel nytteverdi for kjøperen? Det tror jeg egentlig ikke noe på; skal man selge produkter globalt i lang tid, hjelper det ikke bare om en investerer i markedsføringen hvis produktet bare kjøps en gang av hver unike kjøper (da hadde det ikke blitt stort). Her tror jeg du blander mellom nytteverdi av f.eks merkeklær og ikke-merkeklær.

Sitat av Skambank Vis innlegg
La oss ta et eksempel: Colgate verdens største tannpasta-og-tannbørste produsent, vil ivareta sine interresser, og når Japanske forskere finner opp en tannkrem som virkelig motvirker hull og bleker tennene dine i prossessen. Da kjøper Colgate opp patentet på denne tannkremen og skrinlegger here prosjektet. Er dette da riktig?
Vis hele sitatet...
Så du mener her at Colgate ikke ønsker å ha en god tankkrem som virker? Derfor kjøper de opp en patent på forskernes vidundertankkrem for å ikke tilby et såppas bra produkt? Men dette er jo bare tull, da jeg mener at effekten av fluor er såpass vitenskapelig bevist at de spiller ikke noen rolle om tuben jeg skal kjøpe heter Jan's Pasta eller Colgates.
Men du mener altså at det kan være en sjanse for at de virkelig store selskapenes' produkter ikke ha noen reel nytteverdi for kjøperen? Det tror jeg egentlig ikke noe på; skal man selge produkter globalt i lang tid, hjelper det ikke bare om en investerer i markedsføringen hvis produktet bare kjøps en gang av hver unike kjøper (da hadde det ikke blitt stort). Her tror jeg du blander mellom nytteverdi av f.eks merkeklær og ikke-merkeklær.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør jeg absolutt ikke, jeg svarte på det du skrev, og poenget er at selskapene tjener penger sålenge du føler at du trenger deres produkter. Vil du si at en tredemølle er nyttig, når det er bedre for deg å løpe ute?

Så du mener her at Colgate ikke ønsker å ha en god tankkrem som virker? Derfor kjøper de opp en patent på forskernes vidundertankkrem for å ikke tilby et såppas bra produkt? Men dette er jo bare tull, da jeg mener at effekten av fluor er såpass vitenskapelig bevist at de spiller ikke noen rolle om tuben jeg skal kjøpe heter Jan's Pasta eller Colgates.
Vis hele sitatet...
Det var da en merkelig slutning du dro deg der. Poenget med eksempelet er at de Japanske forskerne fant en tannkrem som fungerte BEDRE enn det colgate allerede hadde på markedet. Derfor kjøpte colgate opp patentet for så og skrinlegge det så de kunne fortsette å tjene penger på det de allerede solgte. Dette har jo faktisk skjedd, og det har ingenting med colgate som bedrift å si, det var bare de som var i den situasjonen av at de ville tapt mest penger av at den nye typen tannpasta ville blitt lansert på markedet, da alle de forskjellige gamle colgate-modellene ville blitt utdatert.
yennz: med all respekt, den såkalte kommunismen i gamle sovjetunionen, var helt tydelig ingen KOMMUNISTISK stat. En leder, ett parti, en sak, tvang, propaganda... høres mistenkelig ut som fascisme, spørr du meg. De bare beskyttet seg med ÆKommunistiske ideerÆ. BTW Stalin sin psyche var veldig tvilsom. Han led av paranoia, og psychen hans var generelt sett ikke god.

OnTopic: Dagens samfunn er styrt av incentives. Hva kan jeg som individ få ut av situasjonen, hva er i det for meg? Det driver mennesket til handlinger vi vanligvis kanskje ikke ville gjort. Kapitalisme er basert på akkurat dette; individualisme! Personlig sympatiserer jeg med anarkismen. Men jeg skjønner at dette er for langt i fra dagens samfunn, at det aldri kommer til og skje (i min levetid). Dette og at jeg er lei av og forklare:"NEI det betyr ikke at jeg liker og ødelegge ting!" , har gjort at jeg har tatt litt avstand.

Blitzere setter dagens anarkister i veldig dårlig lys! Selvom kanskje musikk-scena er top!

Jeg annbefaler alle som leser dette til og lese "Freakonomics"! De gir nytt lys på problemer, og gir deg et helt nytt perspektiv på verden! For eksempel: den plutselige droppen på kriminalitet i USA skylles at det ble lov i USA og ta abort på 1970+tallet. Boka skriver og hva sammenhengen mellom "Wrestlers and Real-estate agents"
Sist endret av kummi90; 31. januar 2009 kl. 04:48.
Unnskyld, sier du at kapitalisme er basert på individualisme? Jeg vil nå heller si at kapitalismen er basert på konkurranse og at denne anarkismen din er basert på individualisme.. Kapitalismen tar da vell på ingen måte vare på individet?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Unnskyld, sier du at kapitalisme er basert på individualisme? Jeg vil nå heller si at kapitalismen er basert på konkurranse og at denne anarkismen din er basert på individualisme.. Kapitalismen tar da vell på ingen måte vare på individet?
Vis hele sitatet...
individualismen tar da ikke vare på individet, det er ikke det som er meningen med systemet i det hele tatt. det han sier er helt rett..

Individualisme er basert på budskapet; hver mann for seg selv, det sterkeste individet overlever osv. og det er akkurat slik dagens kapitalistiske land fungerer.

Selvfølgelig er jo også anarki basert på individualisme, men håpet til mange anarkister er jo at anarki skal føre til felleskap og harmoni. I stedet for et ulevelig sted som er preget av vold og generelt kaos.
Okei da var det bare jeg som tenkte feil. Vi ser jo ikke akkurat så mye av denne individualismen i dagens samfunn ihvertfall..
Sitat av atomet Vis innlegg
Yennz:
Har du lagt merke til at økonomien her i Norge er bedre enn i f.ex. USA, og at vi bruker noe som kalles for blandingsøkonomi? En gylden middelvei er stort sett alltid det beste.
Vis hele sitatet...
Det er nok bare en illusjon at vi har en blandingsøkonomi. Norge har fått dramatisk friere økonomi de siste 30 årene og er i dag på topp 20 i verden over frie økonomier, kun et par punkter bak "rene" kapitalistiske land som Hong Kong et av de få landene over oss er Danmark og Irland... også land som blir anklaget for å være "blandingsøkonomier".

Vi vil nok ikke få noe ordentlig tilbakeslag for kapitalismen. Det vil nok heller være litt flikking på reguleringer her og der uten noen store konsekvenser. Det er få som roper på planøkonomi, selv blant sosialistene.

Mer reelle farer er at bakstreverske fagforeninger vil utnytte krisen til å presse gjennom proteksjonistiske regler som begrenser handel - noe som vil skade alle, men mest av alt utviklingsland.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Santiago Vis innlegg
Det er nok bare en illusjon at vi har en blandingsøkonomi. Norge har fått dramatisk friere økonomi de siste 30 årene og er i dag på topp 20 i verden over frie økonomier, kun et par punkter bak "rene" kapitalistiske land som Hong Kong et av de få landene over oss er Danmark og Irland... også land som blir anklaget for å være "blandingsøkonomier".

Vi vil nok ikke få noe ordentlig tilbakeslag for kapitalismen. Det vil nok heller være litt flikking på reguleringer her og der uten noen store konsekvenser. Det er få som roper på planøkonomi, selv blant sosialistene.

Mer reelle farer er at bakstreverske fagforeninger vil utnytte krisen til å presse gjennom proteksjonistiske regler som begrenser handel - noe som vil skade alle, men mest av alt utviklingsland.
Vis hele sitatet...
Det som skader utviklingsland er faktisk det faktum at vesten gjennom den nyliberalistiske instutisjoner som verdensbanken og WTO nekter utviklingsland å bygge opp en konkuransedyktig industri. For å kunne gjøre dette må de utvikle seg gjennom en proteksjonistisk overgangsfase. Får de ikke gjort det vil de bli utkonkurert av land som allerde har fått bygget seg opp. Markedskreftene alene er ikke nok til å skape en stabil og rettferdig utvikling.

Verdensbanken (samtlige presidenter har vært amerikanske) gir lån og bistand på det premiss at landene forplikter seg til å føre en nyliberalistisk politikk. Nyliberalisme tilsvarer i stor grad gjennopplivning av den klassiske økonomiske liberalismen til Adam Smith (Den usynlige hånd - summen av alle enkeltindividenes egoisme fører til det beste for samfunnet som helhet). Utviklingsland må derfor føre politikk basert på privatisering, reduksjon i offentlige avgifter og frihandel. Dette resulterer i økende forskjeller mellom fattig og rik, som viser seg å bli permanente. Hovedsaklig er det multinasjonale selskaper og elitene i u-land som tjener på dette.

Opprinnelig var verdensbanken bygget på Keynes statskapitalisme. Finansinstutisjonen skulle hjelpe land ut av fattigdom gjennom langsiktige lån til prosjekter med hensikt å skape stabil økonomi, og kortsiktig hjelp ved plutselige kriser (eks: sammenbrudd i råvarepriser, naturktastrofer etc). Men ved den såkalte "chicagoskolens" inntog i verdensøkonomien ble instutisjonen styrt ved nyliberalistiske idealer.

Historien viser at det var beskyttelsestiltak som var regelen og ikke unntaket da de industrialiserte landene i sin tid bygde seg opp. Etter 2.verdenskrig var det overordnete målet å unngå tilsvarende sosiale utvikling som etter 1.verdenskrig, hvilket hade gitt grobunn for fascismen. Derfor var beskyttelsestiltak viktig. Det som skjer i dagens verdensøkonomi er at industrilandene nekter utviklingslandene tilsvarende vilkår som var nødvendig for å bygge opp ordentlig industri. Det hele faller på sin egen urimlighet.

Ser at mange i denne tråden argumenterer med at "kapitalismen er det eneste system som fungerer i praksis", etter min mening er det en illusjon. Dyrkningen og propagandaen av liberalismen har gjort oss noe blinde for at visse faktum, f.eks. verden har aldri hatt flere fattige enn i dag. Man kan si mye om kommuniststyerene, men Marx' analyser av samfunnet var etter min mening ganske presise. Bl.a. hans tanker økonomisk determinisme.
En ren komunistisk eller sosialistisk fremgangsmåte i både økonomi og politikk bringer lite positivt med seg. Det samme vil man få i et land med ren kapitalistisk økonomi.

Mange av prinsippene innenfor kapitalisme er veldig gode, og ikke minst effektive. De kan bidra med og øke nivået, og åpne sjangser for folk.

Problemet med klasseskiller kommer først og fremst når ordninger som sikrer de svakes interesser ikke er tilstrekkelig eller fungerende. Noen mennesker vil falle utenfor et kapitalistisk system, og disse må fanges opp, og der heller vi igjen litt om sosialistiske ideologier. Hvor staten og det offentlige har en viss kontroll, og at markedet, økonomien og vellferdssystemer ikke får utvikle seg uten restriksjoner.

Men kontroll betyr ikke nødvendigvis styring, og eierskap i alle bedrifter. Det er rett og slett MULIGHETEN til og gripe inn der hvor det er nødvendig, uten at denne makten skal utdøves til enhver tid.

Med en blandingsøkonomi hvor man tar de fungerende prinsippene fra begge ideologier, og forkaster dem som gir opphav til fiasko, kan man øke nivået. Man må føre de lavere stående menneskene opp til eliten, istedenfor og føre eliten ned til lavere levekår, og dette synes jeg norge stort sett gjør veldig bra.
Altså unnskyld meg, men en velferdsstat er på ingen måte sosialistisk. Dette er langt innenfor den sosialliberalistiske sfære og ideer om offentlig velferd kom lenge før Marx/Engels/Lenin eller andre sosialistiske tenkere.

Arbeiderpartiet er i så måte Venstres ektefødte barn i den forstand at det er et sosialliberalt parti med røtter i liberalismens ideer om rettstaten, maktfordelingsprinsippet, privat eiendomsrett m.v. Det er her skillet går mellom kapitalisme og sosialisme - Ikke om skattesatsen er 20 eller 30 %.

Brell: Det var jo ironisk at du skulle bruke fattigdomseksempelet som jo er det morsomste eksempelet på hvilken virkelighetsfjern boble enkelte på venstresiden lever i. Fattigdommen har blitt kraftigere redusert de siste 20 årene enn noengang tidligere i historien. Dette kan i all hovedsak forklares med at land i Asia har liberalisert økonomiene sine og blitt en den av verdenshandelen.

Fra FN om Asia (der 3/5 av verdens mennesker bor): "The poverty headcount rate at the $2-a-day level is estimated to have fallen to about 27 percent [in 2007], down from 29.5 percent in 2006 and 69 percent in 1990."

Her er litt innsikt i hva som skjer i verden:
http://www.ted.com/index.php/talks/h...n_poverty.html
Kapitalisme er hvertfall bedre en kommunisme, kommunisme fungerer i teorien men ikke i praksis, det har blitt vist x antall ganger i historien.
Det beste mener jeg er blandingsøkonomi som er noe midt i mellom.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Hva med de israelske kibbutzene? Funker ikke de godt?
Vis hele sitatet...
Nei, de gjør ikke de. 9 av 10 kibbutzer har gått vekk fra den tradisjonelle kommunismen som var der før. Medlemmer av kibbutzene kjøper seg egne biler og bygger hus i kibbutzene, de fleste lager sin egen mat og treffer kun de andre i helgene der man har sosial samvær.

Kibbutzen jeg besøkte forrige uke, Kibbutz Gal-on, bestod av omtrent 100 personer som ikke var medlemer, men kun bodde der. Av de 150 medlemmene jobbet halvparten utenfor kibbutzen.

Medlemmene er glade for å være mer fri økonomisk. De kibbutzene som fremdeles er som i gamle dager er de som er så rike at de kan tilby medlemmene de samme forholdene som de som har blitt mer kapitalistiske.
Cheese.
Nå har vel ikke _ordentlig kommunisme noen gang blitt praktisert? (Skyt meg om feil). Hvertfall ikke i lengere perioder?
Det har jo bare vært en gjeng med tullinger som har styrt landene sine med jernhånd, kamuflert av den røde fargen.
Man har jo bare sett totalitære land med diktatur, som selvsagt ikke fører så mye godt med seg. Men kan dette kalles for kommunisme?

Kapitalismen ser hvertfall ikke ut til å funke så utmerket i praksis.
Sist endret av Prognisse; 9. mars 2009 kl. 21:51.
Sitat av Santiago Vis innlegg
Altså unnskyld meg, men en velferdsstat er på ingen måte sosialistisk. Dette er langt innenfor den sosialliberalistiske sfære og ideer om offentlig velferd kom lenge før Marx/Engels/Lenin eller andre sosialistiske tenkere.

Arbeiderpartiet er i så måte Venstres ektefødte barn i den forstand at det er et sosialliberalt parti med røtter i liberalismens ideer om rettstaten, maktfordelingsprinsippet, privat eiendomsrett m.v. Det er her skillet går mellom kapitalisme og sosialisme - Ikke om skattesatsen er 20 eller 30 %.

Brell: Det var jo ironisk at du skulle bruke fattigdomseksempelet som jo er det morsomste eksempelet på hvilken virkelighetsfjern boble enkelte på venstresiden lever i. Fattigdommen har blitt kraftigere redusert de siste 20 årene enn noengang tidligere i historien. Dette kan i all hovedsak forklares med at land i Asia har liberalisert økonomiene sine og blitt en den av verdenshandelen.

Fra FN om Asia (der 3/5 av verdens mennesker bor): "The poverty headcount rate at the $ 2-a-day level is estimated to have fallen to about 27 percent [in 2007], down from 29.5 percent in 2006 and 69 percent in 1990."

Her er litt innsikt i hva som skjer i verden:
http://www.ted.com/index.php/talks/h...n_poverty.html
Vis hele sitatet...
Les deg litt opp på Arbeiderpartiets historie. Partiet ble opprettet som ett sosialistisk parti. Etter første verdenskrig og den russiske revolusjon ble partiet ytterligere radikalisert til et revolusjonært parti. (Bl.a. en ung Einar Gerhardsen var blandt de revolusjonære). Partiet ble deretter splittet etter stor uenighet hvorvidt de skulle følge Komiterns formaninger (oppstarten til NKP). Arbeiderpartiet valgte derfor å konsentrere seg om å innføre norsk kommunisme, framfor Lenins verdensrevolusjon. Partiet utviklet seg deretter i en sosialdemokratisk retning da de fikk regjeringsmakt i 1935.

Poenget er: konklusjonen som lyder at arbeiderpartiet er et barn av liberalistiske ideer ikke er korrekt.

Forøvrig har jeg [u]ikke[u] skrevet at jeg er imot liberal global verdensøkonomi, det jeg prøvde å formidle var at industrilandene nekter gjerne utviklingslandene en proteksjonistisk overgangsfase. Dette er en oppskrift på å la u-landene bli spist levende av landene med velutviklet industri. Jeg forsvarte en statskapitalistisk retning, ikke den konsekvente troen på det absolutte frie marked etter Adam Smiths modell.

Framveksten av asiatisk suksess i verdensøkonmien har jeg ikke innsikt i. However: Fjerning av handelshindringer kombinert med at hvert land skal spesialisere på det de har best forutsetninger for, vil på sikt gi større velstand for alle. Dette er vel teorien noeunlunde. Problemet er at antallet fattige de siste årene har økt til tross for friere handel. Forskjellene mellom fattig og rik øker, og tenderer til å bli permanente. Ca. 40% av verdens befolkning har store problemer med å skaffe seg det mest nødvendige for å overleve hver dag. 1/6 lever i ekstrem fattigdom (dvs 1 dollar dagen). Antallet på eksistensminimum er økende. (Dette ifølge læreboken "Historie og filosofi 2" av Cappellen)

Joseph Spitz, ledene økonom og nobelprisvinner, kritiserer denne ensidige spesialiseringen en slik økonomisk filosofi appelerer til (se f.eks. på land som ensidig satser på landbruksproduksjon). Nøkkelen til vekst i takt med større velstand ligger i industribygging. Konkuransedyktig industri bygges gjennom beskyttelsestiltak, for deretter å åpne seg tydeligere for utenlansk konkuranse. Slik vesten i sin tid gjorde. Altså er det her jeg mener dagens frihandelsretorikk er urimelig.

Poenget med å nevne Marx i mitt andre innlegg var ikke for å si at jeg nødvendigvis har tro på skapelse av hans utopier, men å formidle at der er med ved hans filosofi enn det mange marginaliserer det til å være.

Sitat av Marius145 Vis innlegg
Cheese.
Nå har vel ikke _ordentlig kommunisme noen gang blitt praktisert? (Skyt meg om feil). Hvertfall ikke i lengere perioder?
Det har jo bare vært en gjeng med tullinger som har styrt landene sine med jernhånd, kamuflert av den røde fargen.
Man har jo bare sett totalitære land med diktatur, som selvsagt ikke fører så mye godt med seg. Men kan dette kalles for kommunisme?

Kapitalismen ser hvertfall ikke ut til å funke så utmerket i praksis.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg litt enig i. Kommunisme er vel egentlig navnet på Lenins pervertering av marxismen. Bl.a. gjennom elitetenkning og demokratisk sentralisme. Det man kan si er at man aldri har oppnådd den marxistiske utopien: det klasseløse samfunn uten en stat. Marx var ganske uklar på hvordan dette samfunnet skulle organiseres og opprettes. Han åpnet for noe han kalte proletarietets diktatur, som tilsier at arbeiderklassen i en overgangsfase kan styre produktivkreftene og kontrolere politiske motstandere. Man kan si at kommuniststyrene vi har sett aldri har kommet seg gjennom denne overgangsfasen (ikke helt overbevist om det var Stalin, Mao eller andres mål å komme gjennom denne overgangen). Marx kalte det stabile klasseløse samfunnet for historiens slutt (les om hans historiske materialisme), her skulle det som sagt ikke være noen stat.

Et annet moment som ikke stemmer helt med hvordan Marx så for seg opprettelsen av en klasseløs stat er hvor det har skjedd. Ifølge hans retorikk så ville revolusjonen oppstå i kapitalismens høyborg, hvilket ikke kan sies å være datidens Russland. Tanken var at den konsekvente kapitalismen ville klappe sammen pga at kapitaleierene ville bli rikere, men færre, mens arbeiderne ville bli flere og fattigere. Konsekvensen av dette blir at arbeiderne ikke vil være istand til å kunne kjøpe det de har behov for.

Marx framsatte et deterministisk begrep om økonmien, framfor den instrumentelle forståelsen liberalistene forsvarer sin ideologi med. Forskjellen ligger i at liberalistene at det er det frie, fornuftige mennesket som selvstendig styrer den økonimiske utviklingen. Marxistene vil derimot hevde at det er økonmien som styrer menneskene, framfor motsatt. Dette tilsier da at basis (grunnlaget, f.eks. teknologi) primært styrer overbygning (tankegods), og at troen på at det er menneskets tankegods som er i kontroll er en illusjon. All ideologi som liberalismen vil dermed kun være rettferdigjøring av rådene klasseforhold.

Noen som har peiling som kan rette opp evt. feil?
Sist endret av Brell; 9. mars 2009 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det gjelder økonomisk fremgang, bør man sondre mellom individer og stater. Stater kan bli rikere, f. eks. målt ved BNP, mens størsteparten av individene i statene ikke behøver å ha fått bedret sine økonomiske livsvilkår i og med at storparten av den økte rikdommen havner på noen fås hender. De allerede fattige kan slik få enda trangere livsvilkår enn før og øke i antall i og med at en øvre, velbeslått middelklasse og en elites kjøpekraft driver prisene opp.

Vi behøver ikke gå lengre enn til Norge for å gjenkjenne noe av dette. De siste tiår har minstepensjonister, lavtlønnede aleneforeldre osv. falt igjennom økonomisk. Og ser vi til det fjerne Østen, er dette enda mer utpreget i f. eks. de drivende økonomiene Kina og India. De fattige vokser i antall til tross for statenes økonomiske fremgang. India er det området ved siden av USA hvor det er det størst forskjell på fattig og rik pr. d.d.
Pan det er jo vanligvis gøy å diskutere med å slenge ut "fakta". Men når du finner ALT opp selv blir hele diskusjonene litt vanskelig. Her er tips til hvor man kan lære sånne ting du nettop uttalte deg om på ordentlig:

Lavinntekt og minstepensjon
http://www.ssb.no/ssp/utg/200504/08/
"siden midten av 1990-tallet, har andelen med lavinntekt gått ned. Det er flere årsaker til denne utviklingen, både bedrede konjunkturer på slutten av 1990-tallet og sterk vekst i minstepensjonen"

Størst forskjell mellom fattig og rik(gini indeksen)
http://www.photius.com/rankings/econ...ex_2007_0.html
(noe som kanskje vil overraske deg her er at afrikanske land med elendig økonomisk vekst topper indeksen - og både India og Kina er blant den fjerdedelen med minst forskjell)

Fattigdom i India
http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_India

MEN KINA?!! ER DET MULIG Å IKKE FÅ DET MED SEG??
http://www.undp.org.cn/modules.php?o...atid=10&sid=10

Kina har hatt den raskeste fattigdomsbekjempelsen noensinne i historien. Bare mellom 1980 og 2000 ble godt over 400 millioner kinesere løftet ut av absolutt fattigdom - tilsvarende HELE Europa. Du hadde tatt MINDRE feil med å si at ALLE i Vest-Europa hadde stupt ut av fattigdom pga vår forferdelige kapitalisme de siste 5 årene.

Så oppsummert så var det ikke bare feil ALT du sa; alle eksemplene dine har gått i motsatt retning. Jeg håper at i fremtiden bruker du de samme eksemplene på hvorfor vi trenger økonomisk fremgang.
Sitat av Santiago Vis innlegg
Kina har hatt den raskeste fattigdomsbekjempelsen noensinne i historien. Bare mellom 1980 og 2000 ble godt over 400 millioner kinesere løftet ut av absolutt fattigdom - tilsvarende HELE Europa. Du hadde tatt MINDRE feil med å si at ALLE i Vest-Europa hadde stupt ut av fattigdom pga vår forferdelige kapitalisme de siste 5 årene.
Vis hele sitatet...
Å vise til tall i slike sammenhenger kan være misvisende. Bruk heller prosent. Hvorfor? Kina har betydelig flere innbyggere enn andre land.
kapitalisme slik jeg ser det vil bli undergangen for individet, punktum. Jeg mener hvorfor skal vi være mennesker når vi hele tiden skal bry oss om noe fiksjonelt som tall egentlig er. Da kunne vi vel vært roboter, eller hur?

Vel, det jeg mener. Vi mennesker er nå blitt masse produsert vare. Der noen ting er bedre enn andre. Altså noen mennesker er bedre enn andre. Tror man. Der man står i de store dressene sine på auksjonshuset og kjøper sin bror søster eller far. Kapitalsmen satt i eksempel.

jeg syntes vi må begynne og bry oss mindre om hva vi kan utrette og begynne og bry oss om hva vi har. Og ta avstand fra produskjons jaget.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Bare for å legge til noe, så må jeg bare påpeke at klasseskille og fattigdom er to forskjellige ting.

Jeg synes argumentet: "Kapitalisme er dust fordi det lager klasseskille", er et ganske dust argument. Klasseskille er i mine øyne ikke nødvendigvis noe negativt. Fattigdom derimot, er negativt.
Vis hele sitatet...
Nå kjente jeg at blei sint. Åssen kan du si si at klasseskille er en bra ting. Så du liker at noen tror de er bedre enn deg?
@Santiago: Økonomi er et interessant felt fordi det finnes så mange vinklinger og så mange mulige svar. F. eks. hvorfor så knapt nok noen eksperter verden rundt om for seg krakket som kom i fjor og den etterfølgende resesjonen? Og nå vet ingen av de samme ekspertene, eller andre, om det hele skal bunne ut i depresjon... Og de driver ikke på med stort annet enn (statistisk) analyse...

Statistikk er, fritt etter Mark Twain, bare en annen og elegantere måte å lyve på. Hadde du selv forsøkt å overleve på minstepensjon i Norge siden sytti tallet, ville du visst at din kjøpekraft ikke er øket. Du har sakket etter. Politisk velfriserte dokumenter og statistikker forandrer ikke på det. Heller ikke på det faktum at det nok en gang står nordmenn i kø i gatene for gratis matutdeling. Fattigdom har ulike dimensjoner; statistisk, opplevd og reell. Alt etter hvor du setter det statistiske innslagspunktet, vil du kunne få fra noen hundre tusen til snaut en million nordmenn til å leve under den valgte fattigdomsgrensen.

Internasjonalt gjelder det samme. I tillegg har vi store forskjeller mellom statenes utbygde infrastruktur, skolegang, helsevesen, trygghet for individet osv. og hvor tilgjengelig tilbudet er for den enkelte dersom det over hodet finnes. Hvis du driver en forretning som har øket omsetningen 100% mens den lokale mafiaen krever 50% i beskyttelsespenger, står du ikke bedre enn før. Men du er blitt et pluss i inntektsstatistikken.

Denne vilkårligheten og usikkerheten rundt statistikk vil du, i en eller annen form, finne gjentatt og bekreftet i dokumentene du selv har lagt frem.
Skambank's Avatar
Trådstarter
Vi har ingen nordmenn som ufrivillig lever i ekstrem fattigdom, sosialsystemet er der for å hjelpe deg hvis du er villig til å gjøre en innsats selv. Hvis ikke så har du ihvertfall valgt det selv.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Vi har ingen nordmenn som ufrivillig lever i ekstrem fattigdom, sosialsystemet er der for å hjelpe deg hvis du er villig til å gjøre en innsats selv. Hvis ikke så har du ihvertfall valgt det selv.
Vis hele sitatet...
Jaha, skal vi virkelig trekke det ned til ekstrem fattigdom? I alle fall: erindre et av de rødgrønnes forsøk på stemmefiske under siste valgkamp, fanesaken avskaffelse av fattigdommen i Norge? Et prosjekt som viste seg så ugjennomførbart i praksis at de vel inne i regjeringsposisjon søkte å snakke seg bort fra/ordkløve bort hele problemstillingen? Det lød omtrent slik: ”Vi mente aldri å avskaffe fattigdommen som sådan, kun søke å få bukt med noen utslag av fattigdom.”
Det går raskt unna om dagen så derfor et forsøk på oppdatering vedr. kapitalmarkedene:

Vi står nå antagelig overfor det største økonomiske tilbakeslaget siden krakket i 1929. Boligboblen sprakk først i USA og deretter verden over og har drevet bankvesenet mot avgrunnen. Verdens anerkjent beste investor, Warren Buffet, mener klippekanten allerede er passert...

Det skrives lite om det, men fallet i boligpriser i Kinas storbyer har vært inntil 80%, en helt annen størrelsesorden enn f. eks. i USAs storbyer, ca. 20%. Fremvoksende økonomier, som f. eks. Kinas, blir gjerne hardest rammet ved uro i kapitalmarkedene. Det er enighet om at kun Kina nå kan redde Kina fra ytterligere kollaps. Kinas eksport er allerede halvert i forhold til toppene det siste tiåret og er fortsatt fallende. Verdens øvrige økonomiske stormakter har mer enn nok med å forsøke redde seg selv. Utenriksminister Clinton var nylig i Kina og nærmest tryglet Kina om fortsatt kjøpe deres gjeldspapirer, altså amerikanske statsobligasjoner, som bl. a. finansierer stadig nye amerikanske redningspakker.

Rentevåpenet for å få fart på økonomiene er så godt som oppbrukt, både i USA, Japan og Europa. Kinas statsminister, Wen Jiabao, sier Kina og USA er i økonomisk skjebnefellesskap og at han er meget bekymret for Kinas investeringer i USA. Kina kan derfor ikke slutte forsøke å holde USA oppe og må fortsette kjøpe amerikansk gjeld. USA er verdens største økonomi. Består ikke den, vil alt falle.

USA har under G. W. Bush operert med tosifrede prosentvise underskudd på statsbudsjettet . Hans administrasjon har alene forgjeldet USA mer enn alle forutgående presidenters til sammen. I EU blir et medlemsland satt under administrasjon av fellesskapet hvis det har et underskudd som overskrider 3%... Men dollarens styrke må opprettholdes og det for enhver pris. For ryker den valutaen, følger alle med i undergangen.

Det kan hende de 400 millionene Santiago nevner er blitt løftet ut av landsbygdas fattigdom gjennom urbaniseringen og industrioppbygging, i stedet må innse de er havnet i storbyens enda større gjeldsknipe. Dette hvis ikke redningspakker, rentesenkninger osv. ganske snart får økonomiene til å fungere igjen og bankenes utlånsvilje og –evne får fart på innenlandske og globale markeder og dermed igjen øker etterspørselen etter Kinas produkter. For det er i Kina nøkkelen ligger. Der er det tross alt ennå vekst og overskudd. Europa, USA og Japan er p.t. i resesjon, i en stadig raskere nedadgående spiral, muligens snart i depresjon...

Så man må få opp eksporten fra Kina igjen. Samt få opp det kinesiske, innenlandske forbruket. Men den private gjeldsbyrden og bankenes utlånsrisiko er kolossalt øket i og med det voldsomme boligprisfallet. Det ligger ikke lenger dagens reelle verdier til grunn for belåningen. Så til tross for den kinesiske statens kjempemessige finansielle muskler, som har kommet til uttrykk i en første, gigantisk redningspakke, gjenstår det å se om de vil lykkes. Øker arbeidsløsheten nå dramatisk i Kina slik som i USA og Europa, der snittet ligger på 8-9% og stadig skyter i været, kan spillet uansett være tapt. Arbeidsløse har ikke stort å kjøpe for noe sted i verden og bedriftene vil falle eller går på sparebluss.

Verden er nå så tett sammenvevet økonomisk at den enes undergang hurtig kan bli alles. Husk: det startet med at en bank i USA, Lehman Brothers, gikk over ende 15. september i fjor og nå ligger allerede de ledende verdensøkonomiene, unntatt Kina, nede med mer eller mindre brukket rygg.
Jeg tenker at man fort henger seg opp i detaljer rundt effektene/bivirkningene av forskjellige rendyrkede økonomiske systemer.

Det man vel burde bli enig med seg selv om er hovedeffektene av de forskjellige systemene og hvilke man tror vil gi de største fordelene for menneskehetens og jordens utvikling. For negative virkninger vil det være av alle økonomiske systemer og man kan diskutere dem opp og ned til man blir blå i ansiktet.

Selv tror jeg at et samfunn bygget på rendyrket kapitalisme vil føre oss lengst fram ift nyskapninger, teknologi etc. Samtidig er det vanskelig å akseptere et økonomisk politisk system som krever så mye av enkeltindividet at man automatisk da også får en sosialpolitikk som kan virke ubarmhjertig.

Samtidig føler jeg aldri at jeg kan begrunne mine egne og andres svar nok, siden temaet er så ekstremt stort og jeg egentlig burde lese i 100 år for å opparbeide nok kunnskap til å kunne si noe helt bastant.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg tenker at man fort henger seg opp i detaljer rundt effektene/bivirkningene av forskjellige rendyrkede økonomiske systemer.
Vis hele sitatet...
100% enig med deg her, men når det gjelder dagens kapitalisme er det et stort problem at i tillegg til forbruker og produsent så har man en slags tredjepart i den tredje verden som kun pumper resurser inn i markedet praktisk talt uten å få noe ut av det selv.

For å si som Winston Churchill (skjønt om demokrati); Kapitalisme er det verst tenkelige system, bortsett fra alternativene.
Sitat av atomet Vis innlegg
Yennz:
Har du lagt merke til at økonomien her i Norge er bedre enn i f.ex. USA, og at vi bruker noe som kalles for blandingsøkonomi? En gylden middelvei er stort sett alltid det beste.
Vis hele sitatet...
Våre naturressurser i forhold til størrelsen på landet er jo helt sinnsyke da.
Lurer på hva vi hadde gjort uten olje/naturgass.
Skambank's Avatar
Trådstarter
Vi hadde satset på vår enorme shipping-industri og våre enorme forekomster med fisk, og fiske-eksport.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Yennz:
Har du lagt merke til at økonomien her i Norge er bedre enn i f.ex. USA, og at vi bruker noe som kalles for blandingsøkonomi? En gylden middelvei er stort sett alltid det beste.
Vis hele sitatet...
Sier meg veldig enig i den.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Vi hadde satset på vår enorme shipping-industri og våre enorme forekomster med fisk, og fiske-eksport.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er jeg ikke noen ekspert på økonomi, men tror vi skulle selgt noe forjævlig med fisk for å matche oljen vår.

Tror vi skal akseptere at oljen har skylden for at vi har det så økonomisk godt i forhold til andre land. Og latt oss etablere et slikt velferdssamfunn.

Japan f.eks, eneste naturlige ressursen de har er vel fisk så vidt jeg vet.
Det de satser på er en godt oppbygget industri med spesialkompetanse, og landbruk.

Norsk industri er jo for alldel ikke svak, men er oppbygget rundt våre naturressurser.
▼ ... noen uker senere ... ▼
the duke: spot on! har vel ikke noe og legge til der...
Sitat av yennz Vis innlegg
Yo!

Er født i sovjeten og veit at kapitalisme er foreløpig eneste økonomisk system som funker. Sosialisme og kommunisme gjør IKKE det. Basta.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe ekspert på dette, bare for å gjøre det klart. :P

Dette systemet fungerer ikke, ikke slik som det er i dag.
Kanskje vi synes at det fungerer siden vi ikke merker til de største negative sidene av det. Kapitalisme er med på å vedlikeholde denne forbruks kulturen vi ser i dag, som forsøpler hele planeten som en gang kan få store konsekvenser for oss alle. Noen merker disse konsekvensene nå i dag, spesielt dyreliv.

Vi sløser bort resurser, som kun en andel av oss på jorden får. Med dette kommer utnyttelse av fattigere strøk. Land som har resurser men dårlig styre. Som ofte fører til ting som korrupsjon. Kanskje ikke kapitalisme en en direkte årsak, men forbrukerkulturen i-land og naiviteten vi har gjør ikke ting bedre.

Kapitalisme skaper klasseskille, jeg sier ikke at kapitalisme er en direkte årsak. Men det er ett system som er med på å skape det.

Det kan vær med på å bidra til konflikter, noe vi allerede ser i dag.
Ting som olje og andre resurser industrielle land trenger for å ha systemet vi har i dag. Dette vil selvsagt ende da ingen resurser varer evig. Konfliktene vi kan se som direkte årsak av dette kommer kanskje til å bli omtalt som *kremt* krig mot terror.. Igjen, kapitalisme har ikke hele skylden. Men er med på å bidra til det.

Problemet (tror jeg) er at folk ikke er klar over virkningene systemet vi har i dag er på mange ting, medier er veldig dårlige på dette. Selv om vi kanskje hører om global oppvarming i ny og ne så er det kun en liten brøkdel av sakene i forhold til hva britney og ungen foretar seg i hverdagen.. Kanskje derfor jeg er negativ til hvordan medier holder på i dag da "nyhetene" i dag er av veldig dårlig kvalitet og består bare mer og mer av sladder og dritt som egentlig har liten betydning for oss alle. Viss i det hele tatt har betydning i det store bildet...

Kanskje noen av de positive sidene av kapitalisme kan redde oss ut av mange av disse tingene, men klokka går og vi gjør svært lite for å snu utviklingen. Viss man ser på helheten av det.

Kapitalismen vi har i dag fungerer kanskje nå, men en gang sier det stopp. Spørsmålet er om vi faktisk greier å gjøre det selv, via teknologi eller noe. Eller om vi kommer til å bli stoppet av andre årsaker. Håper på førstnevnte..

Viss vi som art skal greie å leve godt på denne jorden i fremtiden må vi snu utviklingen man ser i dag. Kapitalismen er med på å sette prislapp på hver eneste ting, og kapitalismen i dag trenger en forbrukerkultur som vil skape konsekvenser for oss alle en gang.

Men hva vet jeg, som jeg sa.. Jeg er ikke noe ekspert på dette... Hehe.
Sist endret av sneipen; 17. april 2009 kl. 13:47.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Vi hadde satset på vår enorme shipping-industri og våre enorme forekomster med fisk, og fiske-eksport.
Vis hele sitatet...
Du er selvfølgelig klar over at vår enorme shipping industri har flagget ut, og det er bare et par stabeist tilbake på berget som fortsatt driver med å foredle fisk, med tap.
Du er selvfølgelig klar over at vår enorme shipping industri har flagget ut, og det er bare et par stabeist tilbake på berget som fortsatt driver med å foredle fisk, med tap.
Vis hele sitatet...
Regner med at det er en spøk siden vi er en av de større fiskeeksportørene i verden, og vi er eksportøren til Japan når det gjelder laks.

noe som sier litt.
Sist endret av Skambank; 19. april 2009 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av yennz Vis innlegg
Yo!

Er født i sovjeten og veit at kapitalisme er foreløpig eneste økonomisk system som funker. Sosialisme og kommunisme gjør IKKE det. Basta.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan di si det?? man ser jo at med kapitalismen så blir klasseskillet støre, og de fattige blir fattige mens de rike blir rikere, til slutt vil det bare være veldig få igjen med altfor mye penger, mens resten av værden sulter, det sier jo seg selv at det går dårlig
Sitat av mammon6 Vis innlegg
Hvordan kan di si det?? man ser jo at med kapitalismen så blir klasseskillet støre, og de fattige blir fattige mens de rike blir rikere, til slutt vil det bare være veldig få igjen med altfor mye penger, mens resten av værden sulter, det sier jo seg selv at det går dårlig
Vis hele sitatet...
Kapitalisme fører ikke nødvendigvis til at de rike blir rikere. Det er et system hvor privat eiendomsrett kan utnyttes for profitt. Hvis profitten ikke blir brukt fornuftig kan noen få investorene bli rikere,mens resten blir fattigere. Det er ikke det økonomiske systemet som danner klasseskille, men hvordan systemet utnyttes.

Edit: Norge f. eks; vi utnytter systemet ganske positivt.
Sist endret av Delonge2; 1. oktober 2010 kl. 14:38.
Sitat av mammon6 Vis innlegg
og de fattige blir fattige mens de rike blir rikere, til slutt vil det bare være veldig få igjen med altfor mye penger, mens resten av værden sulter, det sier jo seg selv at det går dårlig
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Trenden er også at de fattigste blir rikere, bare i en tregere fart enn andre.

Hvis man ser på historien til de vestlige landene de siste 200 år så ser man en formidabel velstandsøkning for sågodt som alle. I Norge er vel de fattige stort sett de menneskene som har roter seg bort i rusmidler eller som har et psykologisk problem som ikke har latt seg løse. Ser man trenden i Kina så er det både slik at de rikeste blir enda rikere, men også at folk flest får det mye mye bedre.

Kritikken din er at hvis ikke alle blir milliardærer utenom noen få så er alle fattige uansett om de er millionærer.

Blant de største sultkatastroene og fattigdom har oppstått i de land en aggressivt har gått inn for å forsåke fjerne klasseforskjeller som om det var det dydigste målet i seg selv. Sovjetunionens utrenskninger av "kulakker", Kinas utrenskinger av såkalte storbønder og intelektuelle. Zimbabwes konfiskering av effektive gårder bare fordi de var drevet av hvite. Det har du en trend å se på.
Det ser ut som om det er en del forveksling mellom statsideologi og økonomisk ideologi her. Kapitalisme er utelukkende en økonomisk ideologi. Mens kommunisme er begge deler, jeg vet det er forvirrende. Historien har ikke giddi å oppklare denne forvirringen.

Hvis vi går ut fra den kalde krigen, så var det egentlig ikke en krig mellom kapitalisme og kommunisme, men en krig mellom liberalisme og kommunisme. Kapitalismen var den økonomiske ideologien liberalistene i vesten valgte(fortsatte) å bruke. I det nye sovjet brøyt man med den europeiske kapitalismen (med god grunn, den hadde fungert veldig dårlig der) i håpet om at et nytt system ville gi et bedre liv. Det skjedde ikke.

Kommunistene mente å skape et klasseløst utopi ved at staten styrte alt, hva du kunne mene osv. Den ironiske konsekvensen var at det hindret folk i å leve. De mente å skape økonomisk likhet med fem års planer, igjen hindret dette folk i å leve som de ville. Hva hvis du ikke ville spise den og den maten? Du hadde ikke noe valg, staten hadde bestemt at du skulle spise den maten på torsdag. I den liberale verden slapp man den problemstillingen helt ved at man selv bestemte hva man skulle ha til middag og hva man mente om ting, man var fri. En bieffekt av en slik tankegang ble naturligvis kapitalisme når det ble snakk hvordan samfunnsøkonomien skulle fungere, den var liberal den også. På samme måte var 5 års planer naturlig for kommunismen, kommunistene mente at de viste hva folk ville ha for å være lykkelige, der tok de veldig feil.

Kommunisme kan du si er en fellesbetegnelse for en økonomisk og statsideologisk samling, jeg tror ikke vi har funnet opp noe eget ord for den økonomiske biten. Statskapitalisme var egentlig et godt forslag.

Så hva er det vi egentlig diskuterer? Når det er snakk om penger så er det egentlig kun snakk om hvilken type kapitalisme vi vil ha. kommunismen hadde den ulempen at folk ikke fikk det de ville ha, og derfor tapte den. Statsideologisk tapte den egentlig ikke, den lever jo for beste velgående her i Norge. Alt dette preiket om likhet er til å bli kvalm av. Det er det sosialisme dreier seg om, gjøre folk lykkelige ved at staten styrer så mye som mulig.

Føler detta ble veldig rotete, men kjønner dere hvor jeg vil henn?
Denne diskusjonen er selvsagt like gammel som det industrialiserte samfunnet.

Jeg vil slenge fram følgende påstand: når kapitalismen fungerer såpass bra som den gjør, er det fordi den i større eller mindre grad gjør nytte av sosialismen. Innen økonomisk teori har vi noe som kalles Bertrand-paradokset. I klartekst, et teroem basert på ren matematikk som tilsier at i en tilstand av perfekt frikonkurranse vil ingen aktører bli rike på å konkurrere. Alle sammen vil ende opp som fattige, og dermed forsvinner, paradoksalt nok, motivasjonen til å arbeide som skulle drive fram konkurransen i første omgang.

Et eksempel på den slik tilstand av perfekt konkurranse. Vi ser for oss mange, små aktører, som enkeltvis i et stort marked ikke har noen innflydelse på prisdannelsen, men må tilpasse seg selv. For eksempel bensinstasjoner. Markedet er fullt ut gjennomsiktig, alle besitter til envher tid informasjon om hvordan alle de andre aktørene tilpasser seg, det er ikke noen andre faktorer som legger føringer på valg en pris (ingen kvalitetsforskjeller, bensinen er den samme, den brenner like godt uansett hvor du kjøper den). Ingen myndigheter griper inn på en måte som virker konkurransevridende (avgiften, som utgjør ca 75% av det du betaler, er den samme for alle). Geografiske avstander har ingen betydning. (Vi er inne i en by, du slipper å kjøre 5 mil til den neste stasjonen.)

I en slik tilstand, sier Bertrand - paradokset, vil det være umulig å tjene penger på å selge bensin. I hvert fall ikke særlig mer enn det som er strengt nødvendig for livsopphold. Konkurransen vil presse prisen og dekningsbidraget ned mot et absolutt minimum.

Er dette riktig, eller bare noe som vil skje i teorien? Når det gjelder bensin, viser det seg faktisk at ingen kan leve av å selge det. Bensinstasjoner lever av å selge aviser, pølser og dagligvarer. Bensinen er bare en lokkevare som får deg til å stoppe bilen.

Konklusjon: Hvis noen tjener seg rike i et kapitalistisk samfunn, er det fordi systemet ikke fungerer som det skal. Mest sannsynlig ulike former for monopoldannelser, slik som for eksempel fagbevegelsen. Sistnevnte kan vi takke for at vi har en av verdens mest kjøpekraftige befolkninger. Internasjonal solidariet er det neste nivået vi må ta dette arbeidet.
@Nickodemus:

1: Kapitalisme kan ikke utnytte sosialisme da de er diametrale motsetninger.
1.1: Det er selvsagt ikke dermed sagt at en ikke kan ha en blandingsøkonomi, og i denne identifisere hvilke deler som fungerer.
2: Argumentet for Bertrand-paradokset, i et hvert fall som presentert i den eksplisitte delen av posten din, ignorerer følgende faktorer:
2.1: Varer er nesten aldri like.
2.1.1: Når jeg kjøper Norvegia i stedet for First-Price gulost er ikke dette fordi Norvegia er billigere, men på grunn av personlig smakspreferanse. Selv i perfekt konkurranse ville jeg, gitt at prisforskjellen ikke var for stor (som er grunnen til at jeg ikke kjøper importert sveitserost), valgt Norvegia, og de hadde derfor kunnet tjene penger.
2.2: Effektivitet i produksjonsmetoden.
2.2.1: Kapitalister innoverer hele tiden. At Rockefeller kunne tjene seg søkkrik på å selge olje billigere enn alle andre kom av at han også kunne produsere den mye billigere enn alle andre. Selv i perfekt konkurranse vil en ha disse forskjellene som er et incentiv for produsenter å være så effektive som mulig.
3: I tilfeller der 2.1 og 2.2 ikke gjelder ser jeg ikke hva en har å tjene på å blande inn sosialisme.
3.1: Dvs. å tjene for samfunnet som en helhet. At enkeltparter kan tjene på det på kort sikt er åpenbart, men kun på bekostning av andre.
4: Eksemplet ditt gjelder for én vare under strengt begrensede omstendigheter (der en du ikke nevner er at bensinstasjonene må være kliss like, hvis ikke kunne de ha konkurrert på f.eks. hyggeligst betjening, best mat, osv. (og dermed kunne hatt høyere bensinpriser)). At du ekstrapolerer det til å gjelde for kapitalismen som system er latterlig.
5: At fagbevegelsen er å takke for kjøpekraften vår har jeg vondt for å tro, men kom gjerne med argumenter.
5.1: Loven om tilbud og etterspørsel gjelder vel der og, og det følger derfor at når prisen på arbeidskraft settes over markedsverdi får en arbeidsløshet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av the duke Vis innlegg
individualismen tar da ikke vare på individet, det er ikke det som er meningen med systemet i det hele tatt. det han sier er helt rett..

Individualisme er basert på budskapet; hver mann for seg selv, det sterkeste individet overlever osv. og det er akkurat slik dagens kapitalistiske land fungerer.

Selvfølgelig er jo også anarki basert på individualisme, men håpet til mange anarkister er jo at anarki skal føre til felleskap og harmoni. I stedet for et ulevelig sted som er preget av vold og generelt kaos.
Vis hele sitatet...
Tja du har delvis rett.
Anarkismen kan være litt av hvert, det er MANGE forskjellige skoler innenfor anarkismen. Tro det eller ei, men anarko-kapitalisme er en av dem. En annen er anarko-syndikalisme, som er kollektivist. Også er det alt imellom.
Inkludert grønn-anarkisme, feminin-anarkisme og en del andre skoler.

men tilbake til hverdagen. De fleste moderne utviklede landene bruker i dag Keynesian økonomi. Dvs at staten kommer inn og styrer svingene i makro-økonomien, slik at de naturlige opp og ned-turene, holder seg så nærme gjennomsnittsøkningen med noen prosentpoeng årlig (mulig jeg tar litt feil med hvor mye). Jeg syns at sosialismen er det neste naturlige steget.

Som jeg ser på det, er vi alle bare et produkt av omgivelsene dine. Du er hva samfunnet har gjort deg til. Fra hvem foreldrene dine er, til hvilken skole du går på, osv. Du er et produkt av samfunnet, og da hvis du blir vellykket, skylder du samfunnet. Ikke legalt sett selvfølgelig, men som en medmenneskelig. Jeg ser på det som en mer humanitær politikk, som setter menneskeverdier høyere enn materialisme og penger.
Er det ikke mer spennende å se på konkurransefaktoren innenfor "kapitalisme". Konkurranse er bra og det er konkurranse som fører til nytenking innenfor ALLE områder i et menneskes liv. Tross alt, man starter jo livet ved å vinne en konkurranse

Hvordan har mennesket utviklet seg de siste 100tusen år? Har ting stått stille eller har vi opplevd progressjon som følge av at mennesker ønsker å forbedre seg og dermed få et "overtak" overfor andre? Ligger det ikke i menneskets natur å konkurrere og å bli bedre?

Her er problemet med dagens helsevesen og skolevesen. Ingen konkurranse og grunnlaget for å tenke nytt er ikke tilstede. En av de beste lærere jeg noen gang har hatt prøvde å "tenke nytt", han ble så lei av å bli motarbeidet at han sluttet. Ble banksjef istedet
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Undertrykking og diskriminering derimot er noe som definitivt må bekjempes, men hvor står det skrevet at ugjevn ressursfordeling nødvendigvis fører til undertrykking?
Vis hele sitatet...
Et lite eksempel er jo hvordan sossene/pappaguttene ser ned på de folka som ikke har så mye cash. Jeg har opplevd opptil flere ganger at folk disser meg fordi jeg ikke eier så mye penger, og at jeg må jobbe.
kapitalisme fungerer fordi det er basert på naturens regler. de sterkeste overlever. desverre er kommunisme og sosialisme systemer som alle og enhver kan utnytte og vil ALDRI virke i praksis, kun i sosialisters drømmeverden. ha en fin kveld
Sitat av gotejds Vis innlegg
kapitalisme fungerer fordi det er basert på naturens regler. de sterkeste overlever. desverre er kommunisme og sosialisme systemer som alle og enhver kan utnytte og vil ALDRI virke i praksis, kun i sosialisters drømmeverden. ha en fin kveld
Vis hele sitatet...
Jeg ser en fundamental feil ved deduksjonen din. Mennesker trosser jo "naturens regler" hele tiden, vær dag, nesten til en vær tid. Hvorfor skal det økonomiske systemet da reflektere naturens regler, som vi har klart og "rive oss fri fra"?
Og hvorfor er "de sterkeste overlever" et bevis for at kapitalisme fungerer?
Sitat av Toak Vis innlegg
Et rein kapetalistisk samfunn fungerer ikke. Det fungerer for et fåtall, men skaper enormt mange tapere, som feks alle de som ikke har sykeforsikring i USA. Rein kommunisme fungere heller ikke, trenger ikke en gang nevne hvorfor (Sovjetunionen, Nord-Korea osv..)

Som atomet sier, den beste løsningen er garantert en form midt i mellom, men en blandingsøkonomi som her i Norge. Selv om vi selvsagt alltid har noe å klage på, er det garantert den formen som fungerer best i praksis.
Vis hele sitatet...
"Rein kommunisme fungerer heller ikke, trenger ikke en gang nevne hvorfor (Sovjetunionen, Nord-Korea osv..)

Du må huske på Sovjetunionen, Kina eller Nord Korea ikke har/hadde et reint kommunistisk styre.

Men ifølge både Marx, Engels, Lenin, Mao, Stalin, Ho-Chi-Min og de fleste andre ledende kommunistiske ideologer må man, før man innfører det kommunistiske(klasseløse) samfunn, ha en revolusjon hvor man innfører proletariatets diktatur. Det er i denne fasen de fleste land som kaller seg kommunister har endt opp. De er diktaturer, visstnok på vei mot det klassløse samfunn.

Jeg vil stå fast på at kommunismen (som i den kommunistiske paragraf) aldri har blitt brukt.
Ingen land (Nord-Korea, Kina) kan kalle seg ekte/"reint" kommunistiske.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Jeg vil stå fast på at kommunismen (som i den kommunistiske paragraf) aldri har blitt brukt.
Ingen land (Nord-Korea, Kina) kan kalle seg ekte/"reint" kommunistiske.
Vis hele sitatet...
Hvem har da beviselig praktisert kommunistisk styre med planøkonomi? Og hva er den kommunistiske paragraf?