Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 9996
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Jeg for min del er GLAD for at vi ikke er NAZISTER alle mann.. Og jeg liker Russland som var dem som befridde oss fra nazityskland.. Så for min del er det mye mer naturlig å flagge med et Russisk flagg enn et Ukrainsk flagg dersom jeg ikke skal flagge med et norsk et.
Vis hele sitatet...
For det første var Russland under WWII dønn avhengig av amerikansk materiell gjennom lend-lease-avtalen. Ja, Russland ofra suverent flest soldater, men er strengt tatt det eit godt mål på innsats? Eller seier det mest om at USSR ikkje var demokratisk styrt, og difor hadde mindre incentiver for å redusere tap?

For det andre så er landet eit heilt anna i dag enn det var i 1945. Å flagge med russisk flagg i dag vil sei at du støttar landet som driv angrepskrig mot fleire naboland, og begår grusomme krigsforbrytelser. Det er idiotisk å ukritisk støtte nokon fordi dei tidlegare hjalp deg.

I dag er faktum at Russland er trussel mot frihet i Europa. Å flagge med russisk flagg 17. mai vil i mine auge vere litt som å flagge med tysk flagg i 1938...
Spiller det noen rolle hvilket flagg som folk bærer? Så lenge det ikke er hat flagg å lignende systes jeg det er helt ok.. tror de fleste i norge syntes det er greit, er ikke mye å henge seg opp i det vel ?
Nei.. USSR var ene og alene grunnen til at tyskland ikke vant. De både drepte flest, vant størst areal og desverre tapte flest. Om et land har en eller annen styreform er ikke en grunn til å misslike dem. Da må man heller se på hvordan innbyggerene har det.

Jeg har ingen grunn til å flagge med et ukrainsk flagg fordi jeg ser at Russland har en meget god grunn til å sette ned foten for Nato medlemskap til ukraina. Ukraina bør være et nøytralt land. Dersom ukraina som er det landet med størst atomkraftverk i europa kommer med i Nato er det ikke utenklig at de vil ha atomvåpen også.. og da er atomkapløpet i gang med en gang.

Jeg liker heller ikke usa som driver å overvåker all datatrafikken vår. Og som også har en avtale med Danmark om å få tilgang til all innformasjonen som går fra norge og over til dems imfrastruktug.

For min del har jeg ganske lyst til å reise til Kina og se hvordan poengsystemet dems fungerer. Hadde vært fint med et system som baserte seg på hvordan man oppfører seg og ikke hvor mange penger man har.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I dag er faktum at Russland er trussel mot frihet i Europa. Å flagge med russisk flagg 17. mai vil i mine auge vere litt som å flagge med tysk flagg i 1938...
Vis hele sitatet...
Så å flagge med et Russisk flag når det er russerene sin fortjeneste at vi er fri, er like ille som å flagge med et tysk flag på grunnlovsdagen vår?

Hvor mye grunnlov hadde vi når vi var under tyskland da ???

Hadde vi mindre grunnlov når russland befridde oss eller mer grunnlov ?
Sist endret av XxErrorxX; 10. april 2022 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Dersom ukraina som er det landet med størst atomkraftverk i europa kommer med i Nato er det ikke utenklig at de vil ha atomvåpen også
Vis hele sitatet...
Eh, nei. De ga tilbake alle våpnene de endte opp med etter murens fall (med USA og England som garantister for deres sikkerhet), hvorfor skulle de plutselig snu nå? Det måtte i så fall være pga Russlands ensidige aggresjon.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Viken1979 Vis innlegg
Spiller det noen rolle hvilket flagg som folk bærer? Så lenge det ikke er hat flagg å lignende systes jeg det er helt ok.. tror de fleste i norge syntes det er greit, er ikke mye å henge seg opp i det vel ?
Vis hele sitatet...
Enig det, men det som forundrer meg mest ved den kritikken folk har kommet er at så mange av de tviholder på en tanke om at
den flaggbruken er et slags bevis på at de feirer seg selv og ikke oss. Det ville i så fall vært en ekstremt rar handling.

Integrering bør, sånn jeg ser det, gå litt begge veier. Ser jeg folk med et annet flagg feire 17. Mai tar jeg det som et tegn på at vi
har lykkes godt i å inkludere de i samfunnet vårt. Det er alle tjent med.
Første Biden prata om når han kom til makten var at han ville trappe opp atomprogrammet sitt. Deretter non stop gnål om at Putin var en kødd... Så om Ukraina kommer inn i Nato ville det ikke vært utenklig at de fikk atomvåpen. Nato har en tendens til å plasere ut atomvåpen. Og de har strengt tatt teknologien til å lage dem selv også.

Så ja, jeg er veldig for en stor nøytral sone der det ikke er utplassert atomvåpen eller andre våpen. Helst ville jeg sett at det ikke fantes noen atomvåpen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Så ja, jeg er veldig for en stor nøytral sone der det ikke er utplassert atomvåpen eller andre våpen.
Vis hele sitatet...
Syns du det virker som om Putin har et ønske om nøytrale soner da?
Blir vel stadig tydeligere at ambisjonen hans strekker seg langt utover det å skulle hold NATO unna Ukraina.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns du det virker som om Putin har et ønske om nøytrale soner da?
Blir vel stadig tydeligere at ambisjonen hans strekker seg langt utover det å skulle hold NATO unna Ukraina.
Vis hele sitatet...
Tja, hadde det vært opp til meg, så hadde Russland slutta å krige med ukraina, hjelpt ukraina å bygge opp byene og ukraina hadde slutta å fantasere om Nato eller å bygge opp forsvaret sitt.. som ironisk nok Tyskland holder på med nå.

Når det er sakt så er det ikke sånn at hverken Nato eller Usa har på silkehansker når de går til krig på like tynt grunnlag eller tynnere.. Og det har vel heller ikke vært noe særlig hjelp til oppbygging av disse landene uten pengestøtte som til tider bare forsvinner til en eller annen som liker å krafse til seg pengene..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
og ukraina hadde slutta å fantasere om Nato..
Vis hele sitatet...
Er langt fra noen selvfølge at Ukraina ville blitt medlemmer av eller hatt noe ønske om å ha NATO styrker plassert i landet
"Støtte til Nato-medlemskap i Ukraina har lenge vært på 30–40 prosent,
over 50 prosent første gang i 2021. Langt færre ville ha Nato-styrker plassert i Ukraina."

Sakset fra NRK

Jeg vil tro det er en større bekymring for Putin at Ukraina har beveget seg mer og mer mot å bli et velfungerende demokrati
Sist endret av vindaloo; 10. april 2022 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Nei.. USSR var ene og alene grunnen til at tyskland ikke vant. De både drepte flest, vant størst areal og desverre tapte flest. Om et land har en eller annen styreform er ikke en grunn til å misslike dem. Da må man heller se på hvordan innbyggerene har det.
Vis hele sitatet...
Dei fekk enorme mengder materiell frå USA. Dei hadde ikkje vore i stand til den framgangen utan amerikansk materiell.

Tyskland måtte tape på det tidspunktet USA kom med i krigen. USA hadde enkelt og greit så mykje større ressurser at det var spørsmål om tid på det tidspunktet.

Soviet bidrog utvilsomt, og forkorta garantert krigen, og sørga for tofrontskrig. Det er tenkjeleg at USSR hadde vore i stand til å slå ned Tyskland på eiga hand, men ikkje like kjapt.

Viare; når det gjeld korleis folk hadde det, så er nettopp det grunnen til å totalt fordømme både Russland i dag, og Soviet anno 1940: totalitære stater utan reell ytringsfridom. Og med dagens Russland: kleptokrati utan sidestykke, med enorme mengder innanriks fattigdom og skilnader i levestandard.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Jeg har ingen grunn til å flagge med et ukrainsk flagg fordi jeg ser at Russland har en meget god grunn til å sette ned foten for Nato medlemskap til ukraina.
Vis hele sitatet...
NATO-medlemsskap for Ukraina var ikkje realistisk uansett, så lenge dei hadde såpass mange territorielle stridigheter.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Ukraina bør være et nøytralt land. Dersom ukraina som er det landet med størst atomkraftverk i europa kommer med i Nato er det ikke utenklig at de vil ha atomvåpen også.. og da er atomkapløpet i gang med en gang.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Kvifor i alle dager skal NATO-meldemsskap føre til at dei får lyst på atomvåpen? Det rimer ikkje. Atomvåpen kunne gå istaden for natomedlemsskap ved å sørge for at det å angripe blir dyrt. Men gitt artikkel fem og at tre NATO-land har atomvåpen, så er jo NATO grunn til å ikkje skaffe seg atomvåpen.

Ressonementet ditt heng ikkje på greip. I tillegg er eg litt tvilande til om nøytralitet påtrykt utanfrå er reell nøytralitet. Finland er utmerka døme på russisk lydrike i så måte.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Jeg liker heller ikke usa som driver å overvåker all datatrafikken vår. Og som også har en avtale med Danmark om å få tilgang til all innformasjonen som går fra norge og over til dems imfrastruktug.
Vis hele sitatet...
Ikkje eg heller. Men til forskjell frå Russland så risikerer du ikkje fengsel ved å kritisere statleg masseovervaking. Utan at eg ser at det heilt legitimerer angrepet på Ukraina.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
For min del har jeg ganske lyst til å reise til Kina og se hvordan poengsystemet dems fungerer. Hadde vært fint med et system som baserte seg på hvordan man oppfører seg og ikke hvor mange penger man har.
Vis hele sitatet...
Vent... var du ikkje imot overvaking?
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Så å flagge med et Russisk flag når det er russerene sin fortjeneste at vi er fri, er like ille som å flagge med et tysk flag på grunnlovsdagen vår?
Vis hele sitatet...
I dagens situasjon? Ja. I mai 1945 ville nok russiske flagg vore meir på sin plass.

Og for å underbygge det at Soviet ikkje hadde vunne utan Lend-Lease:
Sitat av Nikita Chrushchev
I would like to express my candid opinion about Stalin's views on whether the Red Army and the Soviet Union could have coped with Nazi Germany and survived the war without aid from the United States and Britain. First, I would like to tell about some remarks Stalin made and repeated several times when we were "discussing freely" among ourselves. He stated bluntly that if the United States had not helped us, we would not have won the war. If we had had to fight Nazi Germany one on one, we could not have stood up against Germany's pressure, and we would have lost the war. No one ever discussed this subject officially, and I don't think Stalin left any written evidence of his opinion, but I will state here that several times in conversations with me he noted that these were the actual circumstances. He never made a special point of holding a conversation on the subject, but when we were engaged in some kind of relaxed conversation, going over international questions of the past and present, and when we would return to the subject of the path we had traveled during the war, that is what he said. When I listened to his remarks, I was fully in agreement with him, and today I am even more so.
Vis hele sitatet...
Sitatet er henta frå wikipedia-artikkelen om Lend-Lease.

Kort sagt er det lurt å ikkje basere utenrikspolitikken på steigan.no, slik du ser ut til å gjere.

Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Første Biden prata om når han kom til makten var at han ville trappe opp atomprogrammet sitt.
Vis hele sitatet...
Ja, jøss, i motsetning til Trump...

Ja, USA bruker penger på atomvåpenprogrammet sitt. Dei bruker generelt mykje penger på militæret. Men det er ikkje spesielt unikt for Biden, og Biden har ikkje akkurat gått til val på forsvar som eit stort punkt.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Deretter non stop gnål om at Putin var en kødd...
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi Putin har snudd utviklinga i Russland, som på tidleg totusental såg ut til å gå i retning av større frihet og respekt for menneskerettane, til å meir eller mindre pisse på konseptet?
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Så om Ukraina kommer inn i Nato ville det ikke vært utenklig at de fikk atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over er NATO sikkerhetsgaranti som gjer at Ukraina har mindre grunn til å ha atomvåpen enn om dei står utanfor NATO...
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Nato har en tendens til å plasere ut atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Ja, jøss. Fem av tredve NATO-land har utplassert amerikanske atomvåpen. Det er åpenbart en tendens. Noter deg at land som Litauen, Latvia og Estland ikkje har det, sjølv om dei er NATO-medlemmer. Verkeleg ein tendens, det der.

Og dei er forøvrig under amerikansk kontroll.
Sitat av XxErrorxX Vis innlegg
Så ja, jeg er veldig for en stor nøytral sone der det ikke er utplassert atomvåpen eller andre våpen. Helst ville jeg sett at det ikke fantes noen atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Så fordi Russland er så søte og snille skal vi godta at dei avvæpner naboland?
Sist endret av vidarlo; 10. april 2022 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av BrageP Vis innlegg
Eg er heilt einig. Det er vel ingen som prøver å hindre folk som ikkje er etnisk norske i å feire nasjonaldagen vår. Tvert om, det hadde vore fint om alle kunne vise lojalitet til grunnlova éin dag i året.

Å gjere 17. mai til ei slags internasjonal feiring av Noreg, kan eg ikkje støtte. Målet med 17. mai er ikkje nasjonalisme eller patriotisme, men idéar om folkesuverenitet, menneskerettar, m.m. Desse idéane viser du at du støttar ved å bruke det norske flagget. Ved å bruke andre flagg, viser du at du i verste fall at du avviser dei. I beste fall er ein skamlaus.
Vis hele sitatet...
Og hvordan viser dette at du avviser noe som helst?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Og hvordan viser dette at du avviser noe som helst?
Vis hele sitatet...
Premisset ditt ser ut til å kvile på at eit flagg berre er eit tøystykke. Flagg representerer heller ikkje berre nasjonalitet, men også verdiar og politisk system: Viss nokon viftar med t.d. russiske flagg på 17. mai skal ein altså ikkje vere naiv nok til å tolke det som ein siger for integreringa. Det kan vere det motsette.
Sist endret av BrageP; 11. april 2022 kl. 19:36.
Ikkje eg heller. Men til forskjell frå Russland så risikerer du ikkje fengsel ved å kritisere statleg masseovervaking. Utan at eg ser at det heilt legitimerer angrepet på Ukraina.

Skriver du vidarlo. Jeg tenkte med en gang på snowden og Julian Assange, men de gikk lengre enn å kritisere systemet.
Flagge for Ukraina er noe man kan gjøre hver eneste dag, men 17 mai er vel strengt talt forbeholdt norske flagg og det for en grunn.
Ukraina har ingenting med hvorfor 17 mai feires å gjøre, så for meg blir det like teit som å skulle flagge med afghanske flagg 4 juli.