Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1610
Hei

Som dere kansje vet har den nye regjeringen sagt at de nå kommer til å loveliggjøre segway i Norge, og jeg har noen spørsmål angående dette. Blandt annet lurer jeg på hva disse motoriserte kjøretøyene kommer til å "regnes for". Blir dette som å kjøre en sykkel, eller må man ha et eget sertfikat for å kjøre en segway?

Har selv ingen tanker om å gå til innkjøp av en segway, men er litt interresert hvordan og hvilke regler som kommer til å gjelde for Segway. Har noen av dere eventuelt noen synspunkter eller vet noe om hvordan reglene blir så bare spytt ut.

Prøvde forresten Segway her i uka under ett besøk i Italia, og jeg må si at det var en morsom time hvor vi suste rundt i trange gater i Firenze
Synes dem bør kreve hvertfall mopedførerbevis på disse, dog med en annen opplæring, samt en teoriprøve.. Det er så mange som kan bli hardt skadet, at en opplæring er ikke dumt..
Har aldri prøvd en slik selv, men jeg har intrykk av at de er lettere å kjøre en f.eks det å lære seg å sykle.
Videre, så går jo en vanlig tråsykkel betraktlig fortere (Viss man er i brukandes form...) en det en Segway gjør, så etter min menig burde det regnes som en sykkel -eventuelt en form for sykkel med hjelpe-motor, som forøvrig fortsatt gjelder som tråsykkel
Sitat av varg300 Vis innlegg
Har aldri prøvd en slik selv, men jeg har intrykk av at de er lettere å kjøre en f.eks det å lære seg å sykle.
Videre, så går jo en vanlig tråsykkel betraktlig fortere (Viss man er i brukandes form...) en det en Segway gjør, så etter min menig burde det regnes som en sykkel -eventuelt en form for sykkel med hjelpe-motor, som forøvrig fortsatt gjelder som tråsykkel
Vis hele sitatet...
Mye lettere enn å sykle. Har prøvd det for en stund siden, og det skal ikke mye tid til før du kan det.
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Etter å ha sett ett par videoer på youtube, må jeg si at jeg ikke kommer til å føle meg HELT trygg ved siden av en segway med det første. Tingene ser jo livsfarlige ut...
Første gang jeg har sett ett kjøretøy angripe mennesker ETTER at du faller av

Men skal vel egentlig ikke uttale meg for mye om det før jeg får prøvd en. Må innrømme at det ser litt tøft ut
Sitat av varg300 Vis innlegg
Har aldri prøvd en slik selv, men jeg har intrykk av at de er lettere å kjøre en f.eks det å lære seg å sykle.
Videre, så går jo en vanlig tråsykkel betraktlig fortere (Viss man er i brukandes form...) en det en Segway gjør, så etter min menig burde det regnes som en sykkel -eventuelt en form for sykkel med hjelpe-motor, som forøvrig fortsatt gjelder som tråsykkel
Vis hele sitatet...
Sant det du sier om at en tråsykkel går fortere, men min oppfatning etter å ha prøvd segway, er at man har mindre kontroll dersom man skal stoppe opp i stor fart. Min egen bror presterte til og med å kollidere med en motorsykkel etter 30 min på en segway.

Personelig mener jeg at man vertfall burde ta et kurs før man bruker en Segway i Norge, men et sertifikat synst jeg derimot virker litt i drøyeste laget.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde vært artig om hele regjeringen hadde rullet ut på slottsplassen i hver sin segway etter den tradisjonelle regjeringsovertakelsen hos kongens statsråd som de hadde den 13.oktober.
Vegvesenet vet ikke hvilken kjøretøyklasse Segway havner i enda, pr nå så er den definert som moped, selv om den ikke tilfredsstiller mopedkravene.

http://www.dinepenger.no/bruke/vegve...egway/22570685