Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 9380
Cookie Monstah ^_^
i følge ABB sine advokater http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10015487 så bør ABB få strafferabatt pga dårlig beredskap ved regjeringskvartalet og på utøya. Meget dårlig grunn mener jeg i alle fall.
Regjeringskvartalet ligger jo midt inne i Oslo, så kan ikke ha væpnede vakter som patruljerer rundt i gatene der eller?
Og Utøya er en ungdomsleir for unge "Politikere" så hvorfor ha folk som er trent opp til å handle mot slike hendelser som 22. juli på en ungdomsleir der det vanligvis ikke er fare for slike hendelser...?

Syntes det blir litt teit av forsvarerne hans å be om strafferabatt hvis du tenker over hva han gjorde, og det at han ikke viser noen form for medlidenhet eller sorg over det han gjorde.

Er jeg den eneste som reagerer på dette?
Sitat av lordstian Vis innlegg
i følge ABB sine advokater http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10015487 så bør ABB få strafferabatt pga dårlig beredskap ved regjeringskvartalet og på utøya. Meget dårlig grunn mener jeg i alle fall.
Regjeringskvartalet ligger jo midt inne i Oslo, så kan ikke ha væpnede vakter som patruljerer rundt i gatene der eller?
Og Utøya er en ungdomsleir for unge "Politikere" så hvorfor ha folk som er trent opp til å handle mot slike hendelser som 22. juli på en ungdomsleir der det vanligvis ikke er fare for slike hendelser...?

Syntes det blir litt teit av forsvarerne hans å be om strafferabatt hvis du tenker over hva han gjorde, og det at han ikke viser noen form for medlidenhet eller sorg over det han gjorde.

Er jeg den eneste som reagerer på dette?
Vis hele sitatet...
En advokat jobber for klienten sin, ikke for oss som er utenforstående. De vil alltid jobbe mot at personen de forsvarer skal få minst mulig straff.
Dersom forsvarerene klarer å få breivik strafferabbat, så har de sikret seg en heftig bra karriere i advokatyrket. Dette er egeninteresser.
Som Stagg sa, advoktaten jobber for at personen skal få kortest starff som muligt, ikke for at h*n skal sitte inne lengst muligt.
Det er forsvarsavdokaten sin jobb å finne ting i loven som gjør at han kan få mindre straff. Det er slik en rettsstat skal fungere. Om advokatene selv tror det er realistisk er en annen ting.
Rettere sagt, advokatene jobber for at alle sider ved saken skal belyses og vurderes før dom avsies. Som hovedregel vil da aktor legge frem de skjerpende sidene, forsvareren de formidlende, og så vil til slutt dommeren vurdere disse.

At denne saken er så stor og spesiell betyr for meg bare at det er enda viktigere å få en solid etterforskning og saksbehandling, slik at vi med hånden på hjertet kan kalle oss et rettssamfunn hvor enhver får en rettferdig behandling.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dersom forsvarerene klarer å få breivik strafferabbat, så har de sikret seg en heftig bra karriere i advokatyrket. Dette er egeninteresser.
Vis hele sitatet...
Haha, det er ikke juss studenter som forsvarer han per dags dato heller da. Lippestad er en godt ansett advokat allerede han.
Advokatene må jo gjøre det de kan for å "hjelpe" fyren, selv om det ikke gjøres med hjertet. Men ikke faen at Breivik får noen straffereduksjon.
Dagen ABB vandrer som en fri mann i Oslo`s gater... At det i det hele tatt er mulig i dette fortapte bondelandet å ikke bure mannen inne for alltid.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Haha, det er ikke juss studenter som forsvarer han per dags dato heller da. Lippestad er en godt ansett advokat allerede han.
Vis hele sitatet...
Hohohoho Det tror jeg alle er klar over.

Breivik har flere advokater enn Lippestad. En av dem har mistet jobben sin grunnet at hun valgte å forsvare Breivik.
Om breivik skal få strafferabatt? NEI, minimum livstid!
Sitat av stagg Vis innlegg
Hohohoho Det tror jeg alle er klar over.

Breivik har flere advokater enn Lippestad. En av dem har mistet jobben sin grunnet at hun valgte å forsvare Breivik.
Vis hele sitatet...
De fleste ja, men Grønnugle fremstilte det som om denne saken skulle gi de en karriere boost, og det tror jeg ikke de advokatene som har denne saken trenger!
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dagen ABB vandrer som en fri mann i Oslo`s gater... At det i det hele tatt er mulig i dette fortapte bondelandet å ikke bure mannen inne for alltid.
Vis hele sitatet...
Hva med den dagen? Skal du senke deg til hans nivå og ta livet av han på grunn av dine meninger?
Sitat av stagg Vis innlegg
Hohohoho Det tror jeg alle er klar over.

Breivik har flere advokater enn Lippestad. En av dem har mistet jobben sin grunnet at hun valgte å forsvare Breivik.
Vis hele sitatet...
Breivik har to hovedadvokater, den andre forsvareren mistet ikke direkte jobben ved å forsvare Breivik. Hun søkte permisjon for å forsvare Breivik, når hun fikk beskjed om at dette ikke var mulig valgte hun å forsvare Breivik fremfor å fortsette i sin daværende jobb.

Godt mulig dette er hva du mente, men formuleringen din ga inntrykket av at hun fikk sparken fordi hun forsvarer Breivik.
Sist endret av Unsub; 28. oktober 2011 kl. 15:02.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva med den dagen? Skal du senke deg til hans nivå og ta livet av han på grunn av dine meninger?
Vis hele sitatet...
Vi får håpe han ikke gjør det ja, men at han ikke kommer til å dø av alderdom er vel ikke usannsynlig nei!
Sitat av Unsub Vis innlegg
Breivik har to hovedadvokater, den andre forsvareren mistet ikke direkte jobben ved å forsvare Breivik. Hun søkte permisjon for å forsvare Breivik, når hun fikk beskjed om at dette ikke var mulig valgte hun å forsvare Breivik fremfor å fortsette i sin daværende jobb.

Godt mulig dette er hva du mente, men formuleringen din ga inntrykket av at hun fikk sparken fordi hun forsvarer Breivik.
Vis hele sitatet...
Leste mer enn overskriften på artikkelen da jeg leste den du.

Følte ikke for å skrive noe mer, da jeg ville påpeke for mr hahaha at han ikke nødvendigvis har rett.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.7845414
Sist endret av stagg; 28. oktober 2011 kl. 15:06.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvorfor skal han få strafferabbat når han blei tatt på fersk gjerning ? Lås han inne å kast nøkkelen, og la han sone med muslimer
Vis hele sitatet...
For eksempel fordi han er mentalt på bærtur og trenger psykiatrisk hjelp for eksmpel. Nå sier jeg ikke at det er slik, men det er en mulighet.
Sitat av connubialis Vis innlegg
For eksempel fordi han er mentalt på bærtur og trenger psykiatrisk hjelp for eksmpel. Nå sier jeg ikke at det er slik, men det er en mulighet.
Vis hele sitatet...
Tvilet på at han er det , men ja da også...
Argumentet fra forsvaret høres helt tullete ut. Man velger da selv hvor mange man vil drepe?
Blir som at en gjentagende voldteksforbrytere skal få lavere straff fordi politet ikke klarte å fakke dem tidsnok...
Sist endret av ZaiRoX; 28. oktober 2011 kl. 15:20.
For å sittere professor i kriminologi, Nils Christie: - Det denne personen har gjort er så hinsides og så redselsfullt, at det å snakke om formildende omstendigheter blir som å prøve å fylle vann i Atlanterhavet med teskje..

Forsvaret gjø en veldig viktig jobb med å sørge for at ABB får de rettighetene han har, uavhengig av hva han har gjort. Viktig at vi opprettholder det Norge han angrep, og at vi ikke faller ned på hans nivå, og bruker hans retorikk..

Men forøvrig: Dårlig beredskap (ingen som tvinger deg til å bombe offentlige bygninger selv om de mangler vakthold), ville overgi seg (men fortsatte) og "tilståelse" (ble tatt på fersken, på åstedet, bevæpnet) kan umulig være formildende omstendigheter?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dagen ABB vandrer som en fri mann i Oslo`s gater... At det i det hele tatt er mulig i dette fortapte bondelandet å ikke bure mannen inne for alltid.
Vis hele sitatet...
Den dagen ABB vandrer som fri man i Oslo's gater, det er da han virkelig får straffen sin.
Cookie Monstah ^_^
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dagen ABB vandrer som en fri mann i Oslo`s gater... At det i det hele tatt er mulig i dette fortapte bondelandet å ikke bure mannen inne for alltid.
Vis hele sitatet...
den dagen ABB vandrer fritt rundt i Oslo så vandrer han nokk ikke så lenge du
Sitat av Kain Vis innlegg
Den dagen ABB vandrer som fri man i Oslo's gater, det er da han virkelig får straffen sin.
Vis hele sitatet...
Den beste straffen for Anders Behring Breivik må være å rehabilitere han slik at han selv innser hva han har gjort og at han da må leve resten av livet med dette.
Breivik vil få en lang straff. Noe under 21 år vil overraske meg, men man vet aldri hva som vil skje under en straffeutmåling.

Om han skulle få rabatt, så tviler jeg på at han vil komme ut som et normalt menneske. Han vil neppe overleve soning med medfanger. Blir han beskyttet mot medfanger, vil han bli isolert. Flere år på isolasjon vil føre til at mannen blir klin kokkos i topplokket, om han allerede ikke er det fra før. Han vil på en eller annen måte ende opp på psykiatrisk.

Finner det tvilsomt at Breivik vil kunne ferdes ute blant folk igjen som en fri mann. Kanskje da han har blitt gammel og grå. Men da må han leve under politibeskyttelse til dødskrampa tar han.

Breivik vil aldri oppleve noe verdig liv igjen, det kan han fint takke seg selv for. Noe han også er fullstendig klar over.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva med den dagen? Skal du senke deg til hans nivå og ta livet av han på grunn av dine meninger?
Vis hele sitatet...
Er dette virkelig det best du kan komme med? Breivik er et ondt menneske, han er et ondt monster. Han fortjener og bli torturert i flere år og kastet i en celle hvor han kunne råtne. Det er slik man bør straffe slike onde mennesker som er 100% skyldig. At Breivik i det hele tatt får lov til og sitte på en celle og se på dvd filmer når han har skapt så mye smerte og sorg, det gjør meg svært forbannet.
Senke deg ned til hans nivå? Kom med noe litt bedre enn det asså.

Jeg synes dagens system fungerer greit, men jeg synes at man bør gjøre unntak når det gjelder slike monstre som Breivik. Han fortjener ingenting, ingen advokat, ingen mat, ingen nåde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg synes dagens system fungerer greit, men jeg synes at man bør gjøre unntak når det gjelder slike monstre som Breivik. Han fortjener ingenting, ingen advokat, ingen mat, ingen nåde.
Vis hele sitatet...
Bør vi ikkje dømme rettsstaten etter korleis den fungerer i dei mest uhyrlege sakene? Eg synst det. Eit prinsipp i rettsstaten er at alle skal handsamast rettferdig, og ha menneskeverdet sitt i behold. Bør ikkje det prinsippet vere universalt?

Eg er stolt over å leve i ein nasjon der politiet kan ta ein slik person i live, og ikkje er så forbanna triggerhappy at dei skyt han. Eg er stolt av å leve i ein nasjon som lar forsvararane gjere jobben sin i ei slik sak!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det er ingenting som tilsier at ABB skal få strafferabatt for noe som helst. Han har innrømmet å kaldblodig ha utført flere titalls overlagte drap, samt utflørt terror. Hvorfor han skulle få noe mindre straff virker meningsløst.

Ja, det er en paragraf som sier at tilståelser skal komme tiltalte til gode, men man hadde jo vist det var han som gjorde det uansett om han hadde tilstått eller ikke, det er flere hundretalls vitner.

Dreper man en overlagt i Norge og innrømmer det er straffen nær 20 års fengsel, hvertfall hvis vedkommende var en totalt uskyldig person man ikke kjente. Dvs at han skal egentlig få 20 år x antall han har drept, sant? I Norge kan man jo tross alt bygge oppover i strafferamme utifra hvilke brudd man har begått.
Sist endret av Kusetjuv; 28. oktober 2011 kl. 15:52.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bør vi ikkje dømme rettsstaten etter korleis den fungerer i dei mest uhyrlege sakene? Eg synst det. Eit prinsipp i rettsstaten er at alle skal handsamast rettferdig, og ha menneskeverdet sitt i behold. Bør ikkje det prinsippet vere universalt?

Eg er stolt over å leve i ein nasjon der politiet kan ta ein slik person i live, og ikkje er så forbanna triggerhappy at dei skyt han. Eg er stolt av å leve i ein nasjon som lar forsvararane gjere jobben sin i ei slik sak!
Vis hele sitatet...
Min personlige mening er NEI. Man skal kunne gjøre unntak når det gjelder slike personer som aldri i verden kan bli normal igjen. Han har en fare for samfunnet og bør bli behandlet som søppel. Jeg ser virkelig ikke feilen med og bruke ondskap mot en slik person. Ingen nåde.

Men hva mener du egentlig? Mener du at han skal sitte i fengsel i 20år og få gratis utdanning av staten for og så bli sluppet ut igjen.
Å gå rundt på gata å være en fri mann, får leilighet av navn, penger fra nav.
Mannen tok jo livet av 77 mennesker, det eneste av skattepenger som bør brukes på Breivik er de pengene det koster og bruke ondskap mot han.
hadde det vert slik at staten kunne laget unntak å latt folk bli dømt uten rettsak hadde muligheten for Justismord blitt mye høyere. de kunne jo da bare sagt: det var han som gjorde dette, ja lås han inne..

må nok ha rettsak så folk får vitnet osv. tror og det er viktig for mange av de som vitner å være med i retten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Min personlige mening er NEI. Man skal kunne gjøre unntak når det gjelder slike personer som aldri i verden kan bli normal igjen. Han har en fare for samfunnet og bør bli behandlet som søppel. Jeg ser virkelig ikke feilen med og bruke ondskap mot en slik person. Ingen nåde.
Vis hele sitatet...
Da kaster vi ut dei prinsippa vi har brukt århundrer på å bygge opp; menneskeverd, rettsstat og rettferd. Det er det Breivik vil forkaste. Er vi villige til å gi han den sigeren?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Men hva mener du egentlig? Mener du at han skal sitte i fengsel i 20år og få gratis utdanning av staten for og så bli sluppet ut igjen.
Vis hele sitatet...
Nei, eg har vitterlig ikkje skreve eit kvekk om kva straff eg meiner er passande. Men vi har forvaring som eit alternativ i Noreg, og det vil ikkje overraske meg om det blir teke i bruk.

Men eg er ikkje villig til å kaste rettsstaten på sjøen. Det er eit for viktig prinsipp til at vi kan gjere unntak frå det. Dessuten er det indirekte å gi han ein siger.

Rettsstaten er eit absoulutt prinsipp. Menneskerettane er absolutte. Vi kan ikkje settje dei til side når det måtte passe oss. Vi må halde oss til dei. Alltid.
Dette er en veldig vanskelig sak, siden det han har gjort er så grusomt og at rettsystemet vårt ikke er skalert for slike saker. Nå har vi mulighet til å idømme forvaringsdommer som gjør at den tiltalte kan sitte lenger enn 21 år i fengsel. Det skal nok også sikkert mye til for at han ikke blir idømt forvaring. For oss som sitter på utsiden ser saken veldig klar ut, og det er opp til forsvaret å motbevise dette.

Er likevel imot at det skal være mulig å gjøre unntak fra loven. Problemet er hvor skal grensen gå? Va skal unntaket være? 20-30 år i fengsel er faktisk en ganske hard straff.
Breivik har fra første stund erkjent at han sto bak terrorhandlingene, og forklart seg grundig og uttømmende om både forberedelser og gjennomføring. Etter norsk lov skal han da få inntil 30 prosent strafferabatt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de lage et unntak for ham? Skal vi ikke ta Norsk lov seriøst lenger?
Sist endret av Juicekongen; 28. oktober 2011 kl. 16:13.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er ingenting som tilsier at ABB skal få strafferabatt for noe som helst. Han har innrømmet å kaldblodig ha utført flere titalls overlagte drap, samt utflørt terror. Hvorfor han skulle få noe mindre straff virker meningsløst.

Ja, det er en paragraf som sier at tilståelser skal komme tiltalte til gode, men man hadde jo vist det var han som gjorde det uansett om han hadde tilstått eller ikke, det er flere hundretalls vitner.

Dreper man en overlagt i Norge og innrømmer det er straffen nær 20 års fengsel, hvertfall hvis vedkommende var en totalt uskyldig person man ikke kjente. Dvs at han skal egentlig få 20 år x antall han har drept, sant? I Norge kan man jo tross alt bygge oppover i strafferamme utifra hvilke brudd man har begått.
Vis hele sitatet...
Det der stemmer ikke i alle tilfeller.

Et eksempel på det er personen som begikk trikkedrapet for noen år tilbake. Han gikk løs som en fri mann ikke mange år etterpå. Han var psykotisk da han begikk drapet. Han ble lagt inn på en psykiatrisk klinikk, samtidig som han fikk den hjelpen han hadde behov for.
Da man blir erklært frisk, så kan man ikke holdes tilbake.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=137648
Nei straffe rabatt bør han ikke få. Men han bør også behandles vanlig i fengsel dog med ett par modifikasjoner. Kun ikke ariske fengselsvakter til å passe på ham. Kun sone sammen med muslimer og selvfølgelig kun få servert muslimsk mat. Ellers bør hverdagen hans være den samme som for alle andre i strenge fenglser på godt og vondt hva enn det måtte innebære. (Etter hva jeg husker så er jo alt muslimsk hans største frykt)
Selvfølgelig har Breivik krav på alle de samme rettighetene som andre "vanlige" drapsmenn. Herregud, at noen i det heletatt kan klare å mene at han burde tortureres og drepes som et dyr er jo sykt.

Jeg har alltid ment at UANSETT hva et menneske gjøre, så fortjener han å bli behandlet, om ikke som en konge, så i allefall med et minimum av menneskerettigheter i behold.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Detectable Vis innlegg
Selvfølgelig har Breivik krav på alle de samme rettighetene som andre "vanlige" drapsmenn. Herregud, at noen i det heletatt kan klare å mene at han burde tortureres og drepes som et dyr er jo sykt.

Jeg har alltid ment at UANSETT hva et menneske gjøre, så fortjener han å bli behandlet, om ikke som en konge, så i allefall med et minimum av menneskerettigheter i behold.
Vis hele sitatet...

Hvordan du kan ha noe sympati for den personen er sykt. Og det sier jeg uavhengig av hva slags rettigheter som gjelder. Tipper du bare skrev det der fordi du ikke kjente noen som døde, hadde du gjort det, hadde du følt det annerledes. Øye for øye, tann for tann.

Og en ting til: Breivik kaller jo selv isolasjonen en tortur, så..vi har vel allerde torturert han.
Sist endret av Kusetjuv; 28. oktober 2011 kl. 16:44.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Er dette virkelig det best du kan komme med? Breivik er et ondt menneske, han er et ondt monster. Han fortjener og bli torturert i flere år og kastet i en celle hvor han kunne råtne. Det er slik man bør straffe slike onde mennesker som er 100% skyldig. At Breivik i det hele tatt får lov til og sitte på en celle og se på dvd filmer når han har skapt så mye smerte og sorg, det gjør meg svært forbannet.
Senke deg ned til hans nivå? Kom med noe litt bedre enn det asså.

Jeg synes dagens system fungerer greit, men jeg synes at man bør gjøre unntak når det gjelder slike monstre som Breivik. Han fortjener ingenting, ingen advokat, ingen mat, ingen nåde.
Vis hele sitatet...
Her er du heelt på viddene! Om man dreper/torturer Breivik har han på mange måter fått det akkuratt sånn han ville det. Han har bevist sin sak, på èn måte. Det vil også bli et hinsides medieopprør rundt hele greia, og noke en gang; Breivik får det på sin måte. Den absolutt verste torturen for et menneske som Breivik er isolat. For mange har det ikke største betydningen, men han brenner for å ytre meningen sin. Han ser på rettsaken og fengsel som en scene, der han kan drive propaganda. Å sette ABB på et isolat over lengre tid vil knekke han. Enkeltmanncelle der han har minimalt med kontakt med andre medfanger, og ikke minst - ikke gi han mulligheten til å omvende usikre og ustabile medfanger.

Men over til en annen sak, hvordan fungerer det her med forvaring? Regner med at ABB får en viss forvaringsdom etter fengselsdommen sin?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hvordan du kan ha noe sympati for den personen er sykt. Og det sier jeg uavhengig av hva slags rettigheter som gjelder.
Tipper du bare skrev det der fordi du ikke kjente noen som døde, hadde du gjort det, hadde du følt det annerledes. Øye for øye, tann for tann.
Vis hele sitatet...
Hvor er vi på vei dersom man plutselig skal ta alle menneskerettigheter fra utvalgte personer? Det er en skummel tankegang. Dessuten så trengs det en ganske så drastisk endring i lovverket dersom det i det hele tatt skulle vært mulig å utøve "øye for øye, tann for tann".
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hvordan du kan ha noe sympati for den personen er sykt. Og det sier jeg uavhengig av hva slags rettigheter som gjelder. Tipper du bare skrev det der fordi du ikke kjente noen som døde, hadde du gjort det, hadde du følt det annerledes. Øye for øye, tann for tann.

Og en ting til: Breivik kaller jo selv isolasjonen en tortur, så..vi har vel allerde torturert han.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om sympati, det handler om at vi ikke skal synke ned på hans nivå.
Tror mange her trenger å omdefinere sitt syn på rettsstaten. Det meste av betydning har allerede slashdot og andre sagt. At breivik blir behandlet nøyaktig slik den staten han hater behandler sine innbyggere er akkurat det som skal til. Vi må som nevnt til det kjedsommelige ikke stupe til hans nivå.
Jeg synes det er betenklig at Geir Lippestad og Vibeke Hein i det hele tatt vurderer å bruke denne strategien. Ifølge norsk lov er ikke ABB kvalifisert for strafferabatt på grunnlag av sin tilstålse.

Det grunnleggende kravet for tilståelsesdom er at siktede avlegger en ”uforbeholden tilståelse som styrkes av de øvrige opplysninger”. Slik pådømmelse er videre betinget av at det straffbare forholdet har en strafferamme på fengsel i 10 år eller lavere. Dessuten må pådømmelse begjæres av påtalemyndigheten, siktede må samtykke i slik behandling av saken, og retten må ikke finne det betenkelig å pådømme forholdet etter en slik forenklet behandling.
Sist endret av mickeyy; 28. oktober 2011 kl. 17:51.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg synes det er betenklig at Geir Lippestad og Vibeke Hein i det hele tatt vurderer å bruke denne strategien. Ifølge norsk lov er ikke ABB kvalifisert for strafferabatt på grunnlag av sin tilstålse.

Det grunnleggende kravet for tilståelsesdom er at siktede avlegger en ”uforbeholden tilståelse som styrkes av de øvrige opplysninger”. Slik pådømmelse er videre betinget av at det straffbare forholdet har en strafferamme på fengsel i 10 år eller lavere. Dessuten må pådømmelse begjæres av påtalemyndigheten, siktede må samtykke i slik behandling av saken, og retten må ikke finne det betenkelig å pådømme forholdet etter en slik forenklet behandling.
Vis hele sitatet...
Du synes det er betenkelig at de prøver å gjøre det beste for klienten sin? Uansett hva Norsk lov sier så skal de belyse ALLE muligheter til fordel for klienten sin. Om de får gjennomslag for det er en annen sak.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du synes det er betenkelig at de prøver å gjøre det beste for klienten sin? Uansett hva Norsk lov sier så skal de belyse ALLE muligheter til fordel for klienten sin. Om de får gjennomslag for det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes ikke det er betenklig at de prøver å gjøre det beste for klienten sin! Hvor får du det fra? Jeg synes det er betenklig at de prøver å bruke en strategi som ikke har grunnalg i lovverket.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Nei, jeg synes ikke det er betenklig at de prøver å gjøre det beste for klienten sin! Hvor får du det fra? Jeg synes det er betenklig at de prøver å bruke en strategi som ikke har grunnalg i lovverket.
Vis hele sitatet...
Du mener TO svært kunnskapsrike advokater driver en strategi de ikke kan forsvare i landets mest belyste sak? Jeg tror de vet hva jobben går ut på. Du får heller unnskylde meg for at jeg ikke tror du kan mer jus enn dem.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du mener TO svært kunnskapsrike advokater driver en strategi de ikke kan forsvare i landets mest belyste sak? Jeg tror de vet hva jobben går ut på. Du får heller unnskylde meg for at jeg ikke tror du kan mer jus enn dem.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at jeg kan mer jus enn dem? Jeg påpeker bare at lovverket ikke gir dem anledning til å argumentere for strafferabatt på grunnlag av tilståelse i denne saken.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Har jeg sagt at jeg kan mer jus enn dem? Jeg påpeker bare at lovverket ikke gir dem anledning til å argumentere for strafferabatt på grunnlag av tilståelse i denne saken.
Vis hele sitatet...
Du må nesten komme med litt bedre dokumentasjon en det sitatet du kom med tidligere for å overbevise meg om at det ikke finnes noen sjangse for at han kan få strafferabatt i.h.t loven. Som sagt, jeg tror ikke de fremsetter dette kravet for morroskyld. Jeg regner med at de har sjekket om det er en mulighet for at det kan innvilges.
Er jo ikke slik at en sofajurist kan si om det har grunnlag i lovverket. Dem har nok sjekket dette nøye opp, og funnet ut at loven kan tolkes slik at strafferabatt er mulig.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du må nesten komme med litt bedre dokumentasjon en det sitatet du kom med tidligere for å overbevise meg om at det ikke finnes noen sjangse for at han kan få strafferabatt i.h.t loven. Som sagt, jeg tror ikke de fremsetter dette kravet for morroskyld. Jeg regner med at de har sjekket om det er en mulighet for at det kan innvilges.
Vis hele sitatet...
Ehh....du ser at jeg linker til Justis- og politidepartementet sin hjemmeside i mitt tidligere inlegg? Og at dette utdraget er tatt direkte fra denne siden? Men for all del, hvis du greier å tolke "Slik pådømmelse er videre betinget av at det straffbare forholdet har en strafferamme på fengsel i 10 år eller lavere" annerledes enn det jeg gjør er du velkommen til å vise at jeg tar feil.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Er jo ikke slik at en sofajurist kan si om det har grunnlag i lovverket. Dem har nok sjekket dette nøye opp, og funnet ut at loven kan tolkes slik at strafferabatt er mulig.
Vis hele sitatet...
Så ifølge deg burde vi ikke diskutere lovverket i det hele tatt på dette forumet ? Med mindre man er utdannet jurist eller advokat?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Min personlige mening er NEI. Man skal kunne gjøre unntak når det gjelder slike personer som aldri i verden kan bli normal igjen. Han har en fare for samfunnet og bør bli behandlet som søppel. Jeg ser virkelig ikke feilen med og bruke ondskap mot en slik person. Ingen nåde.
Vis hele sitatet...
Og hvor foreslår du at grensen går for når rettsprinsippene våre opphører å gjelde? Hvor mange må man drepe? Ti? Kanskje tjue? Skjønner du virkelig ikke hvor vannvittig forslaget ditt er? Om man skal ha noen som helst reell rettsikkerhet her i landet, så må loven være lik for alle, absolutt alle. Vi kan ikke på skjønn vurdere enkelttilfeller dithen at loven ikke gjelder her og der. Det er en helt latterlig idé, som stammer fra et perspektiv sterkt preget av følelser, blottet for konsekvensforståelse og innsikt i omfanget av hva det innebærer å bryte med helt grunnleggende rettsprinsipper. Prøv å ta et lite skritt ut av hatet og forakten som blender deg et øyeblikk, og forsøk å se det store bildet her. Hva som skjer med Breivik, ett individ, er da helt ubetydelig sammenlignet med hva som kan skje hvis det ikke lenger er likhet for loven. Vi skal tross alt leve videre i rettstaten vår når denne saken her er over, og da vil vi gjerne kunne være sikre på at loven ikke opphører å gjelde straks det er mye sterke følelser involvert i en sak.
Sist endret av mentalmelt; 28. oktober 2011 kl. 18:25.
Men det er opp til dommeren å finne ut av det, ikke forsvarsadvokaten. Han skal jobbe for det beste for klienten, så skal dommeren finne ut om han synes det er riktig forhold til lovverket.