Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2511
Jeg har det helt jævlig.

I helga var jeg full og ble tatt for nasking av en sandwich på 7-elleven. Jeg ble dratt frem til kassen for å betale av en som jobbet der og ble tatt fra legitimasjon en liten stund slik at de kunne notere ned noen opplysninger. Det store problemet er, de tok broren min sitt, det jeg hadde stjålet fra han for å komme inn på utesteder. Blir man andmeldt hvis 7 elleven noterer ned navnet ditt etter en sånn situasjon?

Hvis broren min kommer til å bli anmeldt, er det slik at han vil få et brev i posten innen en kort tid? Eller vil han bli ringt?

Jeg har tenkt til å ordne opp etter meg, ta anmeldelsen, gå til politiet og forklare situasjonen og at alt er min skyld. Hvor mye tror du en bot blir på? Jeg ser at det er helt rettferdig at dette skal ha konsekvenser for meg, men jeg vil helst ikke blande inn foreldrene mine på noen som helst måte, jeg er 18 og bor i en annen by en mamma og pappa, det gjør broren min og. Hvis jeg sier til broren min at brevet han kommer til å få er fra politiet er feilsendt og det egentlig skal til meg, er det mulighet for at både broren og foreldrene mine kan fullstendig holdes ute av dette her? Jeg er villig til å ta alle andre konsekvenser, men jeg vil ikke få problemer med familien min.
Sist endret av Monchu; 30. september 2008 kl. 02:46.
Kommer til å få et brev i posten.
Men hvis det endte med at du betalte for deg tviler jeg på at de gadd ta seg bryet med å anmelde saken, de vet nok godt av slikt bare blir henlagt.

Broren din må signere for at han har mottatt anmeldelsen.
Prøver du å forfalske sånt gjør du nok bare alt verre.
Sånn jeg ser det er det beste du kan gjøre å gå rett til politiet å forklare saken, i og med at du ønsker å gjøre opp for deg. Jeg vil tro at de uansett kontakter broren din og sier at du bruker hans identifikasjon, og at de krever å få idkortet utlevert.

Har hørt forskjellige størrelser på bøter når det gjelder å bruke andres legg, men det har ligget mellom 1000-3000kr. Tyveri/nasking kjenner jeg ingen som har blitt tatt for så størrelse på et eventuelt forelegg kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kan ikke tenke meg at det blir veldig høyt.

Som nevnt over er det jo mulig de bare tok info for å gi deg litt noia, så det kan jo hende at det ikke skjer noe som helst, om du forholder deg rolig. Det er en avveiing du må gjøre.
Sist endret av DeMenT; 30. september 2008 kl. 02:54.
Tviler på at 7-11 noen gang anmeldte saken en gang
Med mindre du skrev under på ett standard anmeldelses skjema kommer ikke 7/11 noen vei med navnet ditt, sålenge du betalte for varen også er saken ute av verden og politiet vil ikke gjøre noe med det.

Off topic:
La meg gjette, 7/11 i midten karl johans gate?
Husker jeg ble beskyldt for tyveri der da jeg i fylla kjøpte pølsemeny som inkluderte pepsi max, full som jeg var tok jeg en cola istedet. Da låste de døra og skulle holde meg igjen til det kom vektere fordi jeg ikke hadde betalt for colaen. Da jeg fortalte at jeg selv jobber som butikksjef og at de ikke hadde noen rett til å holde meg igjen og ba om navnet på distriktssjef/regionssjef ble jeg sluppet ut ganske fort, men uten brusen
Var du utenfor butikken da de tok deg? Hvis ikke, gjorde du ikke noe ulovlig. Naskeri er en forseelse, og forsøk på forseelse er IKKE straffbart.
mao: befant du deg i butikken hele tiden, har de ikke noen sak.
Som Romulus sier, så har du ikke gjort noe galt hvis ikke du forlot butikken uten å betale for varen. Dersom du betalte for deg, etter at de tok deg, har du jo forsåvidt heller ikke gjort noe galt. Jeg ville IKKE gått til politiet før du eventuelt hører noe.

Edit;
Det er viktig å ha litt is i magen i sånne situasjoner. Jeg har vært borti lignende situasjoner selv, og det kjennes helt jævlig. Prøv å glem det, og ta heller støyten HVIS den kommer. Ingen vits å uroe seg over ett problem som ikke eksisterer.
Sist endret av Java; 30. september 2008 kl. 08:56.
Trådstarter
7 0
Jeg var inne i butikken hele tiden, hadde ikke begynt å gå mot utgangen engang. Signerte ingenting, de bare tok ned navnet etter jeg hadde betalt. 7-elleven kan vel disse reglene, og jeg håper de bare tok ned navnet som en vanlig prossedyre, men ikke sender det videre til politiet. Det virker i hvert fall som mange mener at det er det som har skjedd. Hvis noe dukker opp for

Tror jeg tar dette med litt is i magen, hvis ikke politet blir underetten om saken skal jeg bare glemme dette å slutte å ha noia. Hvis et brev fra politiet skulle komme, skulle jeg få det videresendt (jeg tok en hvit løgn), også kan jeg heller ordne opp skikkelig hvis det blir en sak av dette.

Hvor lang tid pleier det å ta før et slikt brev kommer i posten? Prøver bare å roe ned noiaen min. Takk for all hjelpen. Jeg velger å tro på de mer positive svarene sånn at høstferien blir litt bedre.
Sitat av Monchu
Hvor lang tid pleier det å ta før et slikt brev kommer i posten?
Vis hele sitatet...
Hos meg tok det ca. 3 uker..
Virker ikke som de kan disse reglene for godt nei. Du har altså ikke bøffa så lenge du er i butikken. Dersom de hadde ventet til du gikk ut av butikken derimot. DA hadde de hatt en sak. Var jeg deg ville jeg holdt pent kjeft om dette og lært av hendelsen
Sitat av torsken
Tviler på at 7-11 noen gang anmeldte saken en gang
Vis hele sitatet...

Jepp tviler sterkt jeg og ass
Har du ikke forlatt butikken så har du da faen meg ikke gjort noe galt, fyll lommene med hva du vil, så lenge du er inne i butikken.
Selvfølgelig ikke. Nå kan jeg ikke det norske lovverk i huet og jeg orker ikke finne det, men det sier seg selv at hvis noen putter varer i lommen i en butikk, vil dette se ut som et tyveri-forsøk. Det tar seg jo også dårlig ut å si at du ikke orket bære varene, så du puttet dem i jakkelomma.
Sitat av Butcher'n
Selvfølgelig ikke. Nå kan jeg ikke det norske lovverk i huet og jeg orker ikke finne det, men det sier seg selv at hvis noen putter varer i lommen i en butikk, vil dette se ut som et tyveri-forsøk. Det tar seg jo også dårlig ut å si at du ikke orket bære varene, så du puttet dem i jakkelomma.
Vis hele sitatet...
De kan mistenke deg så mye de bare vil, men de har ikke noe de skulle sagt før du har forlatt siste betalingspunkt med ubetalte varer.
Stol på meg, de vil ALDRI gå videre med slike saker. Henlagt og ferdig med det.

Edit:

Men slike drittunger som deg skaper virkelig irritasjon hos folk som jobber og driver en slik stasjon. Det er virkelig synd at din oppførsel ikke kommer til å få noen reaksjoner og eller konsekvenser.
Sist endret av Donquijote; 1. oktober 2008 kl. 22:48.
Altså, en slik sak kommer aldri så langt som til henleggelse engang. Finnes ikke en butikk som orker å ta seg bryet med å anmelde noen for småtyveri da det er en forferdelig tidskrevende prosess.
Sitat av Deezire
Altså, en slik sak kommer aldri så langt som til henleggelse engang. Finnes ikke en butikk som orker å ta seg bryet med å anmelde noen for småtyveri da det er en forferdelig tidskrevende prosess.
Vis hele sitatet...
"Det var ikke meninga å gi deg KP, skulle trykke sitat, himmla små taster irriterer meg" Men tilbake til saken:

Det var det jeg mente... jeg har jobbet der og vært der før. Til og med når noen stjeler bensin, blir saken aldri annmeldt. Det man gjør er å finne nummeret til tyven og ringe han og true han med politiet. 10 min og pengene er på plass igjen! Saken er at det er altfor dyrt å drive en slik prosess, og jeg vedder på at dagliglederen har noe mer innteressant å tenke på enn , hva var det for noe? Nasking ?
Sist endret av Donquijote; 1. oktober 2008 kl. 23:00.
Hvordan klarte du å stjele broren din sin legitimasjon om han bor i en annen by?

On-topic: Støtter opp det alle andre tidligere har skrevet. Ble selv tatt for "tyveri" på et par øreplugger på en lokal elbutikk.. De stoppa meg med en gang jeg tok handa nedi lomma. I den andre hånda holdt jeg et milkshakebeger, så om det var for å hente opp penger eller naske ørepluggene kan være det samme.. De skulle iallfall til å ringe snuten, jeg sa de ikke kan gjøre noen ting i og med at det etter norsk lov ikke er tyveri før jeg har tatt med varen ut av butikken uten å ha betalt for den. Da lot de meg betale for varen, og jeg og butikkeiern meanmugga hverandre mens jeg var på vei ut.

Hadde de anmeldt deg, hadde det blitt henlagt uansett, med mindre du fortalte dem om at det ikke var din legitimasjon du brukte.
Sitat av DeMenT
Sånn jeg ser det er det beste du kan gjøre å gå rett til politiet å forklare saken, i og med at du ønsker å gjøre opp for deg.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke jeg satstet på nå, alle landets politidistrikt har nå fått sine aspiranter. Top Cops, som er helt firkantet.
I byen jeg bor i har det isåfall kommet 6 stk...å de er übersquare.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Gitt at du faktisk har blitt anmeldt kan du jo ta en telefon til din bror (dersom dere er på noenlunde god fot) og forklare situasjonen. Når han eventuelt får et brev burde det la seg gjøre å fortelle at du hadde hans kort fordi du skulle kjøpe med et eller annet fra butikken til ham, men glemte å levere det tilbake eller noe slikt. Å si du har stjålet det blir vel litt dumt om du kan omgå det. Det kommer jo dog selvsagt an på broren din.
Sitat av Butcher'n
Selvfølgelig ikke. Nå kan jeg ikke det norske lovverk i huet og jeg orker ikke finne det, men det sier seg selv at hvis noen putter varer i lommen i en butikk, vil dette se ut som et tyveri-forsøk. Det tar seg jo også dårlig ut å si at du ikke orket bære varene, så du puttet dem i jakkelomma.
Vis hele sitatet...
Var selv med en kompis som ble tatt på polet for en del år sia.. Hu dama i kassa så vi
hadde tatt av alarmen, og når vi kom til kassa med lommene fulle av sprit ble vi stoppa..
Kompisen min svarte bare at han pleide og bære alle varer i butikken i lomma, og når vektern kom sa han at han ikke kunne gjøre noe siden vi ikke hadde gått ut av butikken. Hadde dama dog venta litt..
Glem hele episoden du! Jeg tviler i denne saken at det kommer noe brev i det hele tatt, du har jo ikke gjort noe ulovlig med mindre de merket at du hadde falsk legg og det gjorde de vel ikke? Det verste som kunne skjedd er at han hadde fått ett brev om at saken var henlagt.

Men hva gjorde du med falsk id når du er over 18 selv? Var du så umåtelig full at du leverte feil id eller?
Det kommer nok ikkje til og skje noenting :P
viss politiet her i norge skulle bry seg om ein kvar full ungdom som naska godterie på 7 eleven på lørdags nettene hadde dei nok hatt hendene fulle
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
7 0
Ikke hørt et eneste ord fra noen kanter. Episoden skjedde natt til 27. september. Altså over 3 uker sia. Kan jeg nå være sikker på at episoden er glemt og borte?

Har lest litt rundt på forumet, i alle andre naske-situasjoner har personene gått utenfor butikkområdet og blitt holdt igjen av vekter eller butikkannsatte. Dette med at jeg bare ble dratt frem til kassa, betalte og ble skrevet ned i en perm er vel en helt annen prossedyre som ikke har noe med anmeldelse å gjøre? Noen som kjenner noen på 7-11 som vet hva slags opplegg dette er?
Jeg jobber selv på 7-eleven. Ved tilfeller av nasking (som regel fyllikker og umyndige) krever vi å få identifikasjon. Dette er egentlig bare for å skremme tyven litt slik at vedkommende tror det blir store problemer. Jeg forteller alltid til butikksjefen om det skjer noe spesielt på jobb. Hvis jeg forteller om nasking, så spør han om varen er tilbake i butikken og avslutter deretter. Er mye jobb for en liten ting. Derfor gidder som regel ikke butikksjefer å lee på en finger. Bare å glemme dette Er ikke sånn at du viste ID til politiet eller en dørvakt. Du er trygg. 99 %