Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1149
Hei

Jeg har vært sykemeldt før og i ferien min og har nå begynt så smått og jobbe igjen. Dette er en arbeids skade som da skjedde på jobben som gjorde att jeg ble sykemeldt.

Det jeg lurer på er om jeg istedet for å få de 3 ukene som ferie i år, kan heller få dem utbetalt? Gidder ikke å være mer hjemme nå

Og før dere lurer, det er ingen av dem som styrer med dette på jobben som kan svare på dette nå.

Kanskje det er andre her som har vært i lignende situasjon?

D
Trådstarter
Sitat av Truzant Vis innlegg
Hvorfor kan du ikke spørre sjefen din? Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Og før dere lurer, det er ingen av dem som styrer med dette på jobben som kan svare på dette nå.
Nei, det kan du ikke.
Du kan overføre inntil 12 virkedager til neste år, resten må du ta i år.

Kilde


Se dog:
Selv om arbeidsgiver plikter å sørge for at ferien avvikles, kan det skje at arbeidstaker avvikler så lite ferie at det resterende ikke kan overføres til neste år. Ferieloven § 11 nr. 2 annet ledd regulerer disse tilfellene, og lyder: «Feriepenger for ferie som hverken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlig lønningsdag etter ferieårets utløp.» Ordlyden baserer seg på den teoretiske hovedregelen om at feirepenger skal utbetales først når ferien faktisk avvikles. Siden det praktiske i norske virksomheter er at trekket for fridagene gjennomføres i juni, blir den reelle situasjonen at arbeidstaker i disse tilfellene har fått lønn for et lavere antall dager enn vedkommende reelt har arbeidet. I praksis vil det økonomiske oppgjøret ved manglende ferieavvikling løses ved at arbeidstaker får utbetalt lønn for det antallet dager vedkommende har blitt trukket mer enn faktisk avviklet ferie. Selv om loven altså bygger på et grunnprinsipp om at arbeidsgiver skal sørge for at ferien avvikles, fastslår loven at brudd på denne plikten i praksis har minimalt med konsekvenser, da arbeidstaker i disse tilfellene får betalt for faktisk utført arbeid pluss de opptjente feriepengene
Vis hele sitatet...
Betyr mer eller mindre at du/dere ikke har lov, men det kan skje.
Sist endret av Waffaz; 28. juli 2014 kl. 19:36.
Trådstarter
Takker Waffaz

Er rett og slett "nødt" til å ta ferie altså, har hatt fri lenge nok nå synes jeg men

D
Sist endret av DrD.O.C; 28. juli 2014 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må ikke ta ut ferien. Ferien kan du velge helt selv hva du gjør med. Spar dagene til jul f.eks =)


Når du er sykemeldt, så mister du ikke feriedager når du er syk. Slik at du skal ha normalt betalt for disse dagene.
Trådstarter
Blackkoz, dealen er att jeg ikke ønsker/vil ha mer fri, har vært hjemme enn nok Jeg vil jobbe nå ser du, og hadde ett ørlite håp om få cash for de ukene heller har tidligere fått ut penger for en uke som jeg hadde til overs fra ferien. Men har da jobbet og ikke vært sykemeldt