Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3020
For ett par dager siden fikk jeg besøk av ett par venninner. Hun ener er født i 96, altså 18år og hun andre i 94, fyller snart 20år. Disse 2 har prøvd mdma ett par ganger i år. De var her på kvelden (hos meg og kjæresten min jeg er 24 og hun 25år) og da forteller eldste frøkna at etter at de har tatt mdma har de konstant store (emma)pupiller i dempet belysning. Siden det var kveld fikk vi jo sett det sjæl, pupillene var like som når vi selv popper mdma. Jeg og kjæresten måtte jo sjekke oss selv og vi var helt vanlige.
Måtte jo selvfølgelig sjekke dette ut, ei anna venninne på 24 har helt normale i dempet belysning, mens to andre kompiser på 19år har store pupiller i mørket, som de andre vennene mine.

Noen som vet hva dette kommer av? Jeg blir jo ganske bekymret, da jeg vet at hjernen ikke er ferdig utviklet før ca 25års alderen, og at emma kan fucke hodet til tenåringer en del.. Jeg begynte ikke å poppe Emma selv før jeg var 23, og har aldri opplevd noe lignende selv.

Heldigvis er alle enige om at de skal roe ned på emmabruken.
Hei!

Pupillene skal utvide seg i mørket, og bli mindre etter hvert som de utsettes for mer lys.
Dette merket jeg og. Kun den første uken etter da. Kunne jo ikke være blandt folk når det mørkna.
Aner ikke hva det kommer av desverre.
Lurer litt på dette selv. Etter at jeg har tura noen ganger (både emma og psykedeliske stoffer), har jeg merket at jeg er mye mer lyssky enn normalt (selv flere uker etter). Jeg har aldri tidligere brukt solbriller, selv ikke om sommeren, men siste tiden har jeg måttet bruke solbriller både ute og når jeg kjører bil dersom det er sollys.

Jeg merker også at pupillene mine er større i dempet belysning enn hva de ellers er. Det kan jo selvsagt være at jeg bare har blitt litt mer obs på når pupillene er store, men det faktum at jeg er mer lyssky får meg til å tro at det faktisk er noe reellt knyttet opp mot dette.


Tror ikke dette har noen direkte sammenheng med alder, jeg var over 25 første gang jeg var borti stoffer som påvirker pupillene.
Trådstarter
Det er litt betryggende å høre randomize. Jeg synes det bare var litt merkelige at alle dem hadde det, og da er de helt sorte i øya, mens jeg og kjæresten min har vanlige utvidet pupiller. Får finne meg en lege eller noe å høre
Mener du at de har permanent store puppiler i mørket, altså 24/7? Eller bare et par dager etter siste inntak?
Varierer vel fra person til person hvor store pupiller man har, en kompis av meg har veldig store pupiller hele tiden, ser faktisk ut som han går på stimulanter konstant

Har merket at jeg har blitt veldig lyssky etter jeg begynte og ta diverse stimulanter, enda jeg hadde en pause på nesten et år. Begynner å bli litt irriterende så er kanskje på tide og ta seg en tur til legen.
Sist endret av EyesWideShut; 5. mai 2014 kl. 16:16.
Det er ikke noe rart eller uvanlig i det hele tatt, dog varierer graden fra person til person. Jeg er "voksen" og har normalt store pupiller, men MDMA fjerner den siste rest av iris (er vel muligens en liten millimeter).

Årsaken er økte mengder av naturlig serotonin + at MDMA i seg selv binder seg til 5-HT2A (5-HT er serotonin, 2A er en subreseptortype). Dette får igjen muskelen (iris er en ringmuskel) til å trekke seg sammen og gir store pupiller, og effekten er større hos noen enn hos andre uten at jeg helt vet hvorfor det er akkurat slik.... andre stoffer som enten binder seg til den samme reseptoren og/eller øker mengden tilgjengelig serotonin vil gjøre det samme, men MDMA og andre sterke SRI'er er spesielt sterke på dette området.

"Fun fact": Har du lagt merke til at snille og søte figurer i tegneserier alltid har store pupiller, mens onde personer som hekser har små?

http://1.bp.blogspot.com/_lTD540C0QFs/R-2nqKT5TpI/AAAAAAAABjo/FZJJZNjBpg8/s320/4_%2520snow%2520white%2520with%2520poison%2520apple.jpg

Jeg fant ikke et veldig bra bilde, men du kan google selv og legge merke til hvordan øynene tegnes forskjellig avhengig av om man skal få personen til å se god eller ond ut.

Grunnen er (kan være?) at vi får store pupiller av å se på noen vi liker (serotonin frigjøres), derfor forbinder vi "bambi-øyne" med at noen er uskyldige og ikke vil deg noe vondt. Hele årsaken vet jeg ikke

I "gamle dager" brukte noen kvinner fra områder rundt middelhavet dråper fra en giftig plante (Belladonna, "vakker kvinne") for å utvide pupillene sine, da dette ble ansett som attraktivt

The genus name Atropa comes from Atropos, one of the three Fates in Greek mythology, and the name "bella donna" is derived from Italian and means "beautiful woman" because the herb was used in eye-drops by women to dilate the pupils of the eyes to make them appear seductive.
Vis hele sitatet...
Denne planten virker på en annen måte enn serotonin og MDMA, men effekten på pupillene er lik Det passer jo ganske bra med følelsen man får på MDMA og? Det er faktisk den samme mekanismen som fører til at pupillene utvider seg om man ser på noen man elsker eller lignende, men godt hjulpet av kjemikalier

Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Mener du at de har permanent store puppiler i mørket, altså 24/7? Eller bare et par dager etter siste inntak?
Varierer vel fra person til person hvor store pupiller man har, en kompis av meg har veldig store pupiller hele tiden, ser faktisk ut som han går på stimulanter konstant

Har merket at jeg har blitt veldig lyssky etter jeg begynte og ta diverse stimulanter, enda jeg hadde en pause på nesten et år. Begynner å bli litt irriterende så er kanskje på tide og ta seg en tur til legen.
Vis hele sitatet...
Jeg ligner nok på kompisen din der Jeg vet om to andre som har konstant store pupiller, men begge har mindre enn meg. I praksis betyr det lite annet enn at øyet slipper inn mer lys (som tyder på at vi kanskje har mindre sensitive fotoreseptorer) men jeg har alltid hatt både perfekt fargesyn, generelt godt syn, og bra nattesyn. Altså ingen negative effekter, som jeg har merket... det mest negative er at jeg får knallrøde og lysende øyne på bilder som er tatt med blitz

Hvis du først har blitt "lyssky" er det nok ingen måte å endre det på, annet enn å jukse pupillene små med f.eks opiater som har den motsatte virkningen (får muskelen, iris, til å slappe av). Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Leger har øyedråper for både å krympe og forstørre pupillene, men dette er ikke noe du vil få utskrevet, og trolig vil det ikke hjelpe stort heller...

Det som trolig er årsaken er at du har hatt store pupiller (påvirket av stimulanter) og sett på lys som vanligvis er sterkt nok til å minske størrelsen og slippe inn mindre lys til fotoreseptorene. På grunn av stimulantene har ikke iris klart å trekke seg normalt sammen. Når fotoreseptorene får for sterkt lys regner jeg med at de reagerer som de fleste andre typer reseptorer og "justerer seg ned". Hvor lang tid det tar før de justerer seg opp igjen, eller om de i det hele tatt kan det vet jeg ikke.

Uansett tviler jeg på at du vil få noe særlig ut av et legebesøk, annet enn råd om å bruke solbriller i sterkt lys... Og om du nevner at du har brukt stimulanter kommer det i journalen din, noe som kan brukes mot deg senere.

Disclaimer:

Jeg er ikke lege, men jeg tviler på at de fleste leger har veldig god greie på den problemstillingen, og jeg tviler også på at de vil gjøre annet enn å gi deg råd om å unngå ubehagelig sterkt lys eller å bruke solbriller. Jeg har en farmor som bruker solbriller stort sett hele tiden etter slag, fordi hun er veldig lyssensitiv...
Sist endret av phish; 5. mai 2014 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Photophobia fremprovosert av stoffer som gir store pupiller blir ofte bedre etterhvert. Men selvsagt ikke om man fortsetter å bruke disse stoffene. Jeg syns det helt ærlig er ganske irriterende, fordi det er vondt. Men får bare begynne å bruke solbriller.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...cle/003041.htm
Trådstarter
Hadde ikke tenkt til å gå til legen min nei, jeg kjenner heldigvis veldig mange mennesker.
Takk for svar, masse interessant!
Sitat av Molly90 Vis innlegg
Hadde ikke tenkt til å gå til legen min nei, jeg kjenner heldigvis veldig mange mennesker.
Takk for svar, masse interessant!
Vis hele sitatet...
Synd at man ikke kan ta slikt med legen sin, av frykt mot at det skal brukes mot deg, men slik er det dessverre. Det går selvfølgelig an å ta generell lysskyhet der, og ta noen hvite løgner om det kommer spørsmål...

Jeg tror uansett svaret ville vært en litt mindre avansert variant av det jeg skrev over; bruk solbriller

Anyway, jeg sjekket pupillene mine i speilet i sted, i "noe dempet belysning" og jeg har ca 1 mm med iris rundt pupillene. Om jeg tar MDMA blir pupillene bare bittelitt større, men den lille forskjellen gjør at jeg ser skikkelig tura ut

Jeg lurer på om det kan ha en preventiv effekt (å ha store pupiller) angående lyssensitivitet, i og med at reseptorene mine er vant til å få inn mye lys. Likevel; som med å stirre rett på solen og snøblindhet så er det lurt å passe på at man ikke utsetter reseptorene for alt for mye stimuli. Det er enorm forskjell i lysstyrke om man måler "lumen" midt på en lys sommerdag, og klokken 17-18 samme dag, men vi oppfatter det ikke lineært, litt som med hørselen.