Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  192 31511
Beklager om jeg postet feil, admin må gjerne flytte den, men synes den passet her.

Hei!

Er en gutt på 18 nå, og har vell alltid trodd på Gud og Jesus, spesielt etter jeg ble ca 17 år. (gikk meg vill i villmarken, med bare store kampsteiner.)

Min far er kristen, men rart kristen, på en måte. han tror på alt i bibelen, blitt frelst og alt. Kuttet ut musikken med kristen-musikk, og gått all-in for det..

Jeg bestemte meg for ca 2 uker siden at jeg skulle bli med på et kristentmøte, evangeliet.
Der talte folk i tunge, ble frelst og bedt for. Jeg stilte meg i kø, og så folk både gråte, falle, smile og you name it..

Jeg ble skremt av dette, men fortsatte. Jeg ville bli frelst. Det kom ei dame som drev med det, og helbredet meg (har slitt med suicidale tanker og depresjon en stund. gjør vel det litt enda), samt frelst meg.

men jeg føler ikke at jeg føler meg frelst.. mens andre hadde store forandringer i livet. de merket det mao svært godt..

hvorfor gjorde ikke jeg det? hvordan vet jeg om jeg er frelst?

må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?

PS: ikke noe d**** kommentarer
Du hadde mangel på tro(altså ikke nok), og gikk antageligvis inn i dette med en dråpe skeptisisme.
Du må ha mer tro. Google placebo.

PS: Seriøs kommentar.
var skeptisk, og nervøs ja.. hmm. hvordan får jeg mere tro da? tror jo mye på det?
Nå er ikke jeg av den religiøse typen, iallfall ikke av de "mainstream" religionene. Man kan si at jeg på en måte har formet min egen religion, som bare jeg er medlem av. Hvis det gir mening? Jeg tror at mennesket faktisk trenger noen å se opp til, for støtte og veiledning. Uansett om det er en gud, en fiktiv person eller kakemonsteret for den saks skyld. Men jeg tror til syvende og sist, når man prøver å få kontakt med han/hun ovenfor/nedenfor, så er det bare underbevisstheten din du snakker til. Og du gir deg selv et svar på spørsmålet du ga til Gud - underbevisstheten.

Når det kommer til hvorfor du ikke følte deg frelst, så kan det jo være at du ikke føler noe tilværelse hos Gud innerst inne? Du nevner også at de andre ble "sterkt påvirket". Hvordan vet du dette? Kanskje de følte akkurat det samme som deg, men vil bare ikke at de andre skal merke det i frykt at man skal bli den "utstøtte"?

Nå er ikke jeg noen ekspert i religion som sagt, men fra det jeg har sett av Seaventh Heaven på tv2 fra da jeg var mindre, har jeg lært at gud svarer deg som regel når du trenger det mest.
Sist endret av Abaways; 6. juli 2013 kl. 06:14.
Tro på noe godt, fremtiden din, livet ditt, hva enn det skulle være.

Om det er gud (Forøvrig en god ting, er selv ikke kristen) har etter hva jeg mener liten betydning, så lenge det du "tror" på er noe som vil gi deg en viss motivasjon her i livet.
Sist endret av Edited; 6. juli 2013 kl. 06:17.
Hvorfor du ikke føler deg "frelst"? Vel, fordi det å bli frelst er en menneskeskapt ting som ikke har noen som helst virkning. Altså, unnskyld meg, men hva forventet du?

Du er jo selve kron eksempelet på en person som blir religiøs. Oppvokst i en kristen familie, kanskje litt svak (du sier selv at du har slitet med suicidale tanker). Da kan kanskje en høyere makt og det å blir frelst høres ut som noe. Men det gjøre det på ingen måte til noe som er sant.
Sist endret av Kailua; 6. juli 2013 kl. 06:20.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det finnes ikke bare én kristendom. Innad de «offisielle» variantene og sektene, er det nyanser i det folk tror på. Karl tror på akkurat den historien, men ikke dét miraklet, men det er omvendt for Pia. Og i tillegg til kristendommen, finnes det mange andre religioner, filosofier, og livssyn, med sine mange varianter. En hel del av dem har forsvinnende liten, om ikke helt forsvunnet tilhengerskare. Gresk, romersk, norrøn, og gammelegyptisk mytologi for eksempel.

Mange av dem er gjensidig utelukkende: Om A stemmer, kan ikke B stemme.

La oss si at det finnes flere enn null guddommer. Hvordan vet du hvilken som er virkelig? Vil menneskeskapte bøker gi deg svaret?

Isåfall: Hvilke?

Du lurer på å lese bibel. Hvilken velger du? Hvorfor akkurat den? Hvordan bruker du den?

Disse spørsmålene, og svarene du eventuelt måtte finne på dem, kan være svært viktige for deg. Jeg anbefaler at du leser deg opp på en hel del forskjellige religioner, filosofier og livssyn.
Med tanke på sånn healing greie anbefaler jeg deg å se miracles for sale, dette er en dokumentar hvor Derren Brown lærer opp en til å bli faith healer. Jeg er ikke kristen og tror derfor ikke på helbredelse, men du må få ha din egen tro og det skal jeg respektere. Grunnen til at jeg vil at du skal se denne videoen hvor faith healing i USA blir ødelagt er fordi jeg synes det er skummelt med de som helbreder folk fordi det kan føretil atde lar være å søke profersjonell hjelp (sånn som deg, hvis depresjonene virkelig er ille besøk helsesøster og/eller lege og spør om hjelp)

Du må også lese bibelen fordi det er ganske mye som er motsigende i den. Du må finne det DU tror på i bibelen, eller kanskje du ikke tror at noe i den er ment bokstavelig, kun veiledende og disse tekstene er skrevet for å sende folk på rett moralsk kurs? Alt dette er spørsmål DU må finne svar på, alt som står der trenger du ikke nødvendig vis å tro på selv om du er kristen.
Tenkte tidligere å nevne dokumentaren ynkey snakker om, go watch it. Utrolig bra, og forklarer antageligvis situasjonen din ganske godt for deg.
Jeg tror du er utsatt for to ting. Den ene er en sterk påvirkning fra faren din fra du var liten unge, og det andre er massesuggesjon på de møtene du har vært på. Når du skal prøve å finne ut hva som er sant eller ikke må du heve deg over det andre folk har sagt til deg er sant. Du må tenke selv.

Hvis jeg sa til deg at det bor en mektig ånd i jordas kjerne som alle bør tilbe, hadde du automatisk trodd på meg da? Det er vel mulig at det er sant, men tror du selv at det er spesielt sannsynlig? Må vi ha noe mer for å kunne tro at noe er sant eller ikke? Er det nok at det står i en bok at det er sant?
Sist endret av homoludens; 6. juli 2013 kl. 13:35.
Sitat av ssindreb Vis innlegg
hvorfor gjorde ikke jeg det? hvordan vet jeg om jeg er frelst?

må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?

PS: ikke noe d**** kommentarer
Vis hele sitatet...
Her summerer du opp selve kjernen i hvorfor mange ikke tror på gud. Fordi svaret på alt er: "ingen vet, du må tro". Noen mener dette oppnås ved å sprenge seg selv og andre, mens andre nøyer seg med å be en gang eller to i året. Spekteret er stort, og det er snakk om tro, du får absolutt ingen svar. Hvis du leser bibelen, vil du også se at selv gud ombestemmer seg og bryter sine 10 bud fra tid til annen.

Hva er mitt poeng? Du finner ikke noe fasit, men du kan sikkert overbevise deg selv om at det fungerer. Hvis du vil. Istedenfor å sløse tid på det, vil jeg anbefale å heller løse egne problemer selv. Jeg ser for meg at det gir større glede å fikse et problem selv, enn å få et løst av en mann i skyene.
Sitat av ssindreb Vis innlegg
Hei! Er en gutt på 18 nå, og har vell alltid trodd på Gud og Jesus, spesielt etter jeg ble ca 17 år. (gikk meg vill i villmarken, med bare store kampsteiner.)
Vis hele sitatet...
Det første jeg vil si er at religion er for de menneskene som tror på andres "opplevelser" mens spiritualitet er for de menneskene som har hatt sine egne "opplevelser". Med "opplevelser" mener jeg "frelst", "opplyst", "Nirvana", "shiva's dans" etc.

Sitat av ssindreb Vis innlegg
Min far er kristen, men rart kristen, på en måte. han tror på alt i bibelen, blitt frelst og alt. Kuttet ut musikken med kristen-musikk, og gått all-in for det..
Vis hele sitatet...
Skal man gjøre noe så nytter det ikke å gjøre det halvveis, men halvveis kan være så mangt.. Jeg mener at det å gå all in betyr at man leser i alle de forskjellige religiøse tekstene, ikke bare den ene, videre må man også være åpen for å lese om vitenskapens skapelsesteorier, evolusjon, fysikk etc. Og til slutt burde man lese så mye filosofi man klarer å gape over...

Det neste steget blir å ta det teoretiske ut i praksis, siden du har vært på et møte så svarer jeg videre på dette under.. Og avslutter dette avsnittet med en liten ting jeg har lest.... Den virkelige sannhetssøker stopper ikke halvveis, enten finner han seg selv, eller han mister seg selv fullstendig.

Sitat av ssindreb Vis innlegg
Jeg bestemte meg for ca 2 uker siden at jeg skulle bli med på et kristentmøte, evangeliet.
Der talte folk i tunge, ble frelst og bedt for. Jeg stilte meg i kø, og så folk både gråte, falle, smile og you name it..

Jeg ble skremt av dette, men fortsatte. Jeg ville bli frelst. Det kom ei dame som drev med det, og helbredet meg (har slitt med suicidale tanker og depresjon en stund. gjør vel det litt enda), samt frelst meg.
Vis hele sitatet...
Dette er sannhetssøking i praksis, men det finnes utallige "plasser" å søke, ikke bare den ene eller den andre religionen, men også i naturen, meditasjon, dine medmennesker, dyr og planter! Ta deg noen dagers telttur på fjellet, det du trenger for å overleve, men ellers bare deg... Mediter når du har lyst og mulighet, lukk øynene og prøv å stopp alle tankene, la det bli stille i sinnet ditt.. Lær av dine egne og andres handlinger... Gro frem en tomatplante i vinduskarmen... Og til syvende og sist, du har et helt univers inni deg, ikke bare ty til den yttre verden

Det viktigste av alt: Vær tilstedet i det du gjør! Alt for ofte ser jeg mennesker som enda lever i fortid eller fremtid. Virkeligheten er at fremtid og fortid finnes kun i hodet vårt, og det gjør at de aller fleste mennesker går glipp av hele poenget med livet sånn jeg ser det... Alt du egentlig har er NÅ, utnytt det til det fulleste!

Ikke rart du ble skremt, det finnes mye rart i to sko og jeg ville tatt det jeg så på det møte med en klype salt.. Jeg har ingen problem med å forstå at du vil ha noe meningfult i livet ditt å tro på, men husk at Gud er alt, vi er alle i Gud og Gud er i alle oss. Jeg mener det er kortere vei til Gud om du begynner å se innover istedet for utover... Jeg tror på ingen måte at Jahve er Gud derimot.. Jeg ser heller ikke på Gud som en tenkende entitet, men heller "kraften" som kobler det hele sammen, seperasjon er illusjonen alt og alle er 1..

Sitat av ssindreb Vis innlegg
men jeg føler ikke at jeg føler meg frelst.. mens andre hadde store forandringer i livet. de merket det mao svært godt..

hvorfor gjorde ikke jeg det? hvordan vet jeg om jeg er frelst?

må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?

PS: ikke noe d**** kommentarer
Vis hele sitatet...
Når/om du får en spirituell "opplevelse" så er du ikke lengre i tvil, det er som med kjærlighet..
Din tro er hva DU gjør den til. Det er ingen oppskrift på hvordan å tro. Jeg er selv kristen/ortodoks/katolikk eller noe i den sjangeren, men jeg går sjeldent i kirken, på arrangementer og preiker ikke.

Jeg støtter meg mest på troen når ting er vanskelige, resten av familien er ikke særlig troende så det er noe jeg selv har funnet frem til.

For eksempel: En mann på 80 år som er for syk til å gå til Kirken er ikke mindre kristen en enn mann på 30 som er i kirken hver dag.

En gutt på 15 år som sliter med en alvorlig sykdom er ikke mindre fotballsupporter enn gutten som har råd og midler til å gå på alle fotballkampene.

enkelt å greit.

Her inne på Freak er det også mye "hat" mot kristne og jeg bryr meg rett og slett ikke egentlig, folk for tro hva de vil så lenge de ikke PLAGER meg eller andre med det så er det opp til personen selv.

Men om du er en god troende og ikke tyr til ekstrem tro osv. Så er du over gjennomsnittet en god mann. Religion skaper mye krig og uro men tenk på den andre delen der flere millioner lever et "rent" og godhjertet liv.

Lykke til mann Må Gud være med deg på dine eventyr.

heartslava!
Jeg er kristen, og tror på Gud. Har vokst opp i en kristen familie, har hatt et kristent miljø i rundt meg hele livet osv... Og likevel, jeg kan ikke svare på hva Gud er. Jeg spurte engang en prest om det samme, og svaret var: Gud er alt, men ingen vet hva. Jeg tror at en av grunnene til våre mange religioner er at folk trenger noe og støtte seg til, noe/noen de kan se opp til og legge skyld på. De aller fleste føler det sånn, at det er godt og løfte litt ansvar fra sine skuldre.

Jeg har selv valgt og tro, men selvfølgelig under påvirkning av miljøet rundt meg. Jeg har blitt kritisert av mange for og tro på "den barnslige dritten der" som jeg fikk slengt etter meg av en gammel klassekamerat. Men det er godt og tro. Det er godt og stole på noen, og ha noen som tar ansvar. Og det er mer i mellom himmel og jord en vi vet om, det kan vi bare konstatere...

Sånne "vekkingsmøter" som du beskriver... Jeg vil kategorisere det som humbug. Men overbevisning kan være nok, Placebo-effekten er fin sånn. Mange snakker om spåkoner og healere, det er opp til hver enkelt og bestemme. Men man kan nok ta det meste med en klype salt, eller en spade for den saks skyld...

Men lykke til med troen, du trenger ikke og lese bibelen hver dag og leve i totalt sølibat, det er opp til hver enkelt og bestemme. Jeg leser nesten aldri bibelen (bare om jeg vil lese noen blodige voldshistorier...), ber kanskje en kveldsbønn før jeg slukner og banner litt for mye... Men det viktigste er, som en eldre dame forklarte meg, og ta Jesus inn i hjertet sitt, for Jesus er frelseren.

(Føler at dette ble et innlegg som er litt for... Partisk, men la gå.)
Kødder du eller? Jesus (no pun intended) så naiv du fremstår: "hvordan vet jeg om jeg er frelst?
må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?"

forventer du virkelig svar på disse spørsmålene på et nettforum? Hvis gud elsker alle kan han vel vise det til deg uten at du trenger å søke etter ham på Freak. Skjerp deg.
Sitat av Vice Vis innlegg
Kødder du eller? Jesus (no pun intended) så naiv du fremstår: "hvordan vet jeg om jeg er frelst?
må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?"

forventer du virkelig svar på disse spørsmålene på et nettforum? Hvis gud elsker alle kan han vel vise det til deg uten at du trenger å søke etter ham på Freak. Skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med at han prøver å søke litt informasjon? Synes han er tøff som tør å si det rett ut på dette ganske så fordømmende forumet når det gjelder religion. Hvis du synes det er så dumt, så kan du vel la andre som vet mere om dette emnet få svare?!
Sist endret av Fuzzybossen; 10. juli 2013 kl. 02:32.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hvis du synes det er så dumt, så kan du vel la andre som vet mere om dette emnet få svare?!
Vis hele sitatet...
Jeg hindrer ingen andre i å svare, på samme måte som at ingen hindrer meg i å svare

Poenget er at det er ingen som "vet" noe om hvordan man blir frelst, det fins ingen vitenskapelig research eller brukermanual, det er ingen som vet hva det vl si å bli frelst og det er ingen som noen gang har sett gud, dette handler om personlig tolkning og meninger, altså placebo, så å spørre andre om råd er fåfengt.
Kristendommen må være en av religionene hvor kriteriene for tilhørighet har endret seg mest. Opprinnelig var det en mysteriereligion som konkurrerte med flere tilsvarende og lignende (empiriske) religioner under det romerske imperiet rundt det vi regner som år null. Mye av tradisjonene og mytene er stjålet, fra for eksempel Dionysos-kulten og mithraismen, men den har allikevel en del særegenheter.

Man er kristen hvis man lever i tråd med Jesu lære. Denne læren går blant annet ut på å oppgi, ikke bare materielle goder, men den materielle verden generelt -- en verdensforsakende kamp mot kjødet og begjæret.. Gi fra deg alt du eier, bryt kontakten med familien og gi slipp på alt og følge den smale vei -- å følge Kristus. Få ting er altså mer ironisk enn å se det fete borgerskap konfirmere deres barn.

Den offisielle kristendom har ikke egentlig vært kristen siden få århundrer etter Jesu fød, og vi har nok ikke hatt noen kristne på flerfoldige århundrer (foruten, med EoTs ord: I europeisk sammenheng blir dette kanskje med unntak av Irland (og andre insulære områder ikke underlagt de første statene, eller med tradisjoner tilbake til Romerrikets erobringer) frem til 1100-tallet, samt tidlig skandinavisk og islandsk kristendom. Disse klosterkulturene hvilte tungt på de eremittiske idealene, og ser derfor heller ikke til å ha falt i umiddelbar konflikt med de hedenske kultene (så ble de også uglesett av de kontinentale statskultene))

Å sammenholde den kristne Gud Fader med den gammeltestamentlige Yahweh er også ganske merkelig. Abrahams gud var virkelig hans, en lokal gud blant mange, der som andre kjæledyr må fôres, fugler spiser han i ett jafs, mens kuer og lignende må skjæres opp. Han tåler ikke engang dagslys, så han må spise om natten og trygler likeledes Jakob om å slippe ham før dagen gryr etter å ha tapt en brytekamp mot ham. Nei, ingen Gud Allmektig her.

Innimellom lurer jeg på hvorfor de såkalte kristne i det hele tatt tør å lese denne boken. Og så lurer jeg på hvorfor de heller vil tviholde på den utilgjengelige, uerkjennelige og abstrakte Gud fremfor andre guder, som f.eks. Yahweh, som i det minste har egenskaper og tilbøyeligheter. Jødene forfremmet jo tross alt deres gud til pantokrator fordi de ikke kunne takle at han hadde fått bank av de omkringliggende rikers guder. Gud er altså en ren oppfinnelse, et resultat av stormannsgalskap.

Er du kristen eller ser du bare for mye Visjon Norge?
Sist endret av exocytose; 10. juli 2013 kl. 02:47.
Sitat av Vice Vis innlegg
Jeg hindrer ingen andre i å svare, på samme måte som at ingen hindrer meg i å svare

Poenget er at det er ingen som "vet" noe om hvordan man blir frelst, det fins ingen vitenskapelig research eller brukermanual, det er ingen som vet hva det vl si å bli frelst og det er ingen som noen gang har sett gud, dette handler om personlig tolkning og meninger, altså placebo, så å spørre andre om råd er fåfengt.
Vis hele sitatet...
De som mener seg å være kristne/frelste har sin mening og viten, og for dem er dette ikke noe placebo. Det er disse jeg mener bør svare TS. Han spør jo tross alt ikke om hva vitenskapen mener om dette, men hva det å være kristen innebærer. Brukermanualen i dette tilfellet er jo gjerne bibelen. Du hindret ingen i å svare nei, men synes ikke det passet seg å be TS om å skjerpe seg heller.
Hei! Jeg er muslim men skal prøve å svare på noe av det du spør etter i og med at begge religionene er ganske like. Anyways, først sier du at du har slitt litt med depresjoner og jeg antar at det er noe av grunnen til at du valgte å bli religiøs(?). Et bra valg vil jeg si, kanskje du oppnår indre ro. Men først må du vite at ingeting kommer med engang. At du følte du ikke ble frelst kan være at du hadde håpet på for mye, at du skulle føle deg bedre, eller at du skulle få indre ro og gud vet hva. Men det første steget er at du har troen i deg, ut fra det kan du videre bygge på troen. Les, studer og lytt til hva andre kristne har å si. Vær med på møter, samlinger, alt som generelt kan øke troen din.

En ting til, vet ikke helt hvordan kristne ber, men bønn er en viktig del av en religion. Grunnen til at vi er til er for å be (og seff alt det andre, skole, gifte seg, ha det morro, jobbe osv.) til gud. Jo mer du ber, jo mer vil troen din øke, kanskje til det punktet at du får indre ro og blir kvitt depresjoner. Men husk, ikke mist troen fordi du ikke føler noe der og da.

Håper noe av det jeg skrev var til hjelp. Lykke til!
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Hei! Jeg er muslim men skal prøve å svare på noe av det du spør etter i og med at begge religionene er ganske like. Anyways, først sier du at du har slitt litt med depresjoner og jeg antar at det er noe av grunnen til at du valgte å bli religiøs(?). Et bra valg vil jeg si, kanskje du oppnår indre ro. Men først må du vite at ingeting kommer med engang. At du følte du ikke ble frelst kan være at du hadde håpet på for mye, at du skulle føle deg bedre, eller at du skulle få indre ro og gud vet hva. Men det første steget er at du har troen i deg, ut fra det kan du videre bygge på troen. Les, studer og lytt til hva andre kristne har å si. Vær med på møter, samlinger, alt som generelt kan øke troen din.

En ting til, vet ikke helt hvordan kristne ber, men bønn er en viktig del av en religion. Grunnen til at vi er til er for å be (og seff alt det andre, skole, gifte seg, ha det morro, jobbe osv.) til gud. Jo mer du ber, jo mer vil troen din øke, kanskje til det punktet at du får indre ro og blir kvitt depresjoner. Men husk, ikke mist troen fordi du ikke føler noe der og da.
)
Vis hele sitatet...

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden skal folk snu seg til religion når de sliter med individuelle psykise plager? Hva har religion å tilføye deres liv utenom ren hat og fordømmelse, ekskludering og total bortforklaring av det mest spektakulære fenomen i universets historie?

En annen ting du nevner er "Les, studer og lytt til hva andre kristne har å si. Vær med på møter, samlinger, alt som generelt kan øke troen din."
Dette er kanskje noe av det mest frastøtende virkemiddelet for å "øke en tro" jeg noen gang har hørt om. Det å lytte til andre og press deg selv til å bli overbevist av en annen manns ondsinnede overbevisning er ren presset hjernevasking, og etisk motbydelig.

Og, hvordan skal bønn lede en person til å "bli kvitt" depresjoner og "øke troen"? Du presiserer ikke en gang hva han skal be om.
Tenk hvis personen er letter åpen for denne hjernevaskingen og helt dagligdagse fenomener overbeviser ham om å støtte en tro som vil ha deg til å drepe hver eneste person i en by om bare en av dem tror på noe annet.(Femte Mosebok 13:13-19)


Poenget her er det, at å presse seg selv til å tro på ikke-bevisbare fenomener kjent som vrangforestillinger, er ikke bare helt ulogisk men også etisk galt.
Sitat av Sterain Vis innlegg
En annen ting du nevner er "Les, studer og lytt til hva andre kristne har å si. Vær med på møter, samlinger, alt som generelt kan øke troen din."
Dette er kanskje noe av det mest frastøtende virkemiddelet for å "øke en tro" jeg noen gang har hørt om. Det å lytte til andre og press deg selv til å bli overbevist av en annen manns ondsinnede overbevisning er ren presset hjernevasking, og etisk motbydelig.
Vis hele sitatet...


Vet ikke hvordan du ellers vil at han skal lære om religionen sin? Han kan selvsagt sitte hjemme på rommet og studere bibelen, men i mine øyne er det bedre å være blant like sinnede.

Er ikke sikker på hvordan man ber som kristen, men i islam ber man ihvertfall faste 5 bønner om dagen. Trodde det var noe ala det samme i kristendommen.

Det andre du skrev er ikke relevant til hva trådstarter er ute etter.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Vet ikke hvordan du ellers vil at han skal lære om religionen sin? Han kan selvsagt sitte hjemme på rommet og studere bibelen, men i mine øyne er det bedre å være blant like sinnede.

Er ikke sikker på hvordan man ber som kristen, men i islam ber man ihvertfall faste 5 bønner om dagen. Trodde det var noe ala det samme i kristendommen.

Det andre du skrev er ikke relevant til hva trådstarter er ute etter.
Vis hele sitatet...
Du skrev "Øke troen" ved å presse seg til å tro på hva "lederen" din sier. Være blant "likesinnede" bringer bare inn faktoren gruppepress.

Nei det var ikke så relevant til det trådstarter skrev, fordi det var ment til deg.
Mange kristne sier det at troen på Jesus og hans krefter er alt du behøver for å kalle deg selv kristen.
Men hvordan er du sikker på hvem Jesus er uten å ha lest bibelen? Jeg ville ha anbefalt deg å lese den. Så vet du bedre hva du begir deg ut på.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Du skrev "Øke troen" ved å presse seg til å tro på hva "lederen" din sier. Være blant "likesinnede" bringer bare inn faktoren gruppepress.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg forstod av trådstarteren sin post så var det ikke en levende sjel som presset han til å bli kristen. Så om han velger å være kristen, hvorfor ikke gjøre det riktig med engang? Ingen blir god kristen over natten, og det blir enda vanskligere alene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
De som mener seg å være kristne/frelste har sin mening og viten, og for dem er dette ikke noe placebo.
Vis hele sitatet...
Når jeg ble servert alkoholfri øl på byen en hel kveld og ble drita full så opplevde jeg det ikke som placebo akkurat.

On topic: Hva mener du med blitt kristen egentlig? Du sier jo at du alltid har vært det til en viss grad. Tviler du på at du er kristen og guds eksistens, så slutt å tro på det. Da kommer du deg kanskje til en psykolog med de psykiske problemene dine istedenfor å prøve å få hjelp fra en merkelig slimklump i himmelen som ikke har blitt bevist at eksisterer engang.
Trådstarter ba om relevante svar, så veldig barnslig og unødvendig å komme inn med private synspunkter på om du tror eller ikke og hvor psykisk syk man er eller ikke når det ikke er det som skal diskuteres eller poengteres her.

Til TS: Man trenger ikke lese bibelen for å kjenne gud. Jeg vil anbefale en bok som heter "Gud gjør ingen religiøs". Det er mere en tegneserie enn bok egentlig, og veldig artig og lettlest. Den vil jeg også anbefale til andre som har av oppfattelse av Gud bare er en mann med skjegg i himmelen som peker dømmende på folk. Det trodde jeg da jeg var ung men fikk av denne boken en helt annen forståelse for hva "Gud" egentlig er. Gud er kraften i skaperverket, rett og slett. Og tviler man på den kan man bare sette seg ned å reflektere over hvor unik eksistansen egentlig er, hvor fascinerende gjennomført alt fra en plantes indre stilk og geometri i blomsten er til hvor utilfeldig system vi mennesker er utviklet av.

Kristendommen er troen, på linje med Islam, Buddhisme, Sikhisme etc. Gud er skaperen, uavhengig tro, og Ånden er det vi kjenner han gjennom. Det du mangler siden du ikke "føler" å ha blitt frelst, er den Hellige Ånd i deg. Eller kjærligheten og universet som det blir beskrevet som i Buddhisme, Hinduisme og Paganisme.

Man trenger ikke lese bibelen for å komme i kontakt med Gud/Skaperen/Universet(kjært barn mange navn), men bibelen vil gi deg en økt forståelse av historien på jorda way back. Omtrent den samme historien er også historien bak egyptisk historie og mytologi. Men det er også viktig å huske at dagens religionsbøker mangler flere bøker fra den originale tiden og har blitt litt som "hviskeleken" hvor historier og ord har blitt feiloppfatta og videreført i en litt annen variant enn sånn den som starta skulle få det fram.

Som Thraxes sier så vil bønn (flere varianter finnes, ikke bare det å sitte på kne å be, men foreksempel det å sitte i stillhet å takke og ønske og visualisere, meditasjon, ritualer etc) gjøre at du blir mer åpnet opp og motakelig, men det må gjøres med lidenskap og ikke på en overfladisk måte, man sier at man skal be med både hjertet sjela og leveren, samme vil jeg legge til at gjelder punktet hvor han skriver at "Grunnen til at vi er til er for å be og seff alt det andre, skole, gifte seg, ha det morro, jobbe osv" - at ingenting av dette er Grunnen til at vi er til med mindre vi gjør det med stor kjærlighet og lidenskap. Du skal følge sjela og ditt indre, og ikke nødvendigvis jage etter en god jobb i noe du egentlig ikke liker eller være med på alle festene kameratene dine er med på bare for å gjøre det.
Man skal også ha et rent hjerte og unngå å snakke eller tenke stygt om andre eller seg selv, unngå vold, ikke ønske andre noe vondt, ikke lyve, ikke være sjalu, nedverdigende oppførsel osv (generere negativ energi og mønster). Man kan lese bibelen så mye man vil eller også gå på bibelskole og kalle seg blodkristen, uten at det har noen som helst verdi om du ikke faktisk practice what you preach. Se på Jesus som et forbilde, og tenk på hans gode gjerninger i hverdagen og forestill deg at sånn skal du også handle.

Og bare en siste kommentar her så bruker Skeetonez et argument mot Gud som blir brukt av mange ateister, og som jeg også selv har tenkt, at det er teit å tro på noe som ikke har blitt bevist at eksisterer engang - men så får dere også huske på at det heller ikke er bevist at han/den/det IKKE eksisterer Minner også om utallige overnaturlige hendelser gjennom mange tusen år i menneskers liv, samt uforklarlige helbredelser, livsforandrende åpenbaringer, og det faktum at absolutt all dokumentasjon fra eldre kulturer viser at de trodde på og fikk hjelp av en uforklarlig kraft. Det er først etter bokbrenningene på 1800-tallet og ødeleggelse av diverse sivilisasjoner og kulturer at det gradvis ble mer og mer normalt å ikke tro.
Sist endret av vacant; 10. juli 2013 kl. 05:43.
http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

TS er vel et typisk utgangspunkt for noen som er klare for å feile litt. Kansje til og med basere resten av livet på det valget, spenning : o
Sist endret av Tafattt; 10. juli 2013 kl. 09:09.
Jeg har en tante som hadde en tendens til å bli overlykkelig i kirken i harde tider. Hun ble frelst og trodde hun hadde funnet meningen med livet og det som verre er. Sikkert hyggelig det hadde det ikke vært for at hun fikk disse intense følelsene for kirken pga en mild form for schizofreni. Problemet var vel egentlig at hver gang etter et par uker i "himmelen" innså hun at alt bare var falskt og ble enormt deprimert. Det var da hun fikk diagnosen schizofreni og begynte å gå til psykolog istedenfor kirken. Hint.
Sitat av ssindreb Vis innlegg
Beklager om jeg postet feil, admin må gjerne flytte den, men synes den passet her.

Hei!

Er en gutt på 18 nå, og har vell alltid trodd på Gud og Jesus, spesielt etter jeg ble ca 17 år. (gikk meg vill i villmarken, med bare store kampsteiner.)

Min far er kristen, men rart kristen, på en måte. han tror på alt i bibelen, blitt frelst og alt. Kuttet ut musikken med kristen-musikk, og gått all-in for det..

Jeg bestemte meg for ca 2 uker siden at jeg skulle bli med på et kristentmøte, evangeliet.
Der talte folk i tunge, ble frelst og bedt for. Jeg stilte meg i kø, og så folk både gråte, falle, smile og you name it..
Vis hele sitatet...
Om du ser dokumentaren Jesus camp, vil du helt sikkert kjenne igjen mye av det du så på vekkelsesmøte du var på, selv har jeg ikke greid å se hele dokumentaren, da jeg synes det er grusomt å se hvordan foreldre trykker religion ned i halsen på sine barn. Jeg synes også det er skremmende hvordan små barn gjør så godt de kan for å etterligne menneskene rundt seg, i forsøk på å passe inn i den formen foreldrene ønsker å presser barna sine inn i. En ganske så grusom og skremmende dokumentar, sett gjennom en ateist sine øyne.

Om du ser den greier du kanskje å se hvor feil det sporet du begir deg inn på egentlig er.

Sitat av ssindreb
Jeg ble skremt av dette, men fortsatte. Jeg ville bli frelst. Det kom ei dame som drev med det, og helbredet meg (har slitt med suicidale tanker og depresjon en stund. gjør vel det litt enda), samt frelst meg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir man skremt av slik, det er skremmende å se voksne mennesker oppføre seg som gale, og det er bare et spill for galleriet. Og selv om helt sikkert de fleste, om ikke alle deltagerne vil hevde at de er frels og jeg vet ikke hva, så er dette bare selvbedrag og massesuggesjon, vær så snill og ta til fornuften og styr unna, det vil du ha mye større utbytte av.

Det er ingen som på "magisk" vis kan helbrede deg for depresjon, men du kan ved hjelp av en psykolog og tid, klare å jobbe deg gjennom depresjonen og med tiden se lysere på livet. For om du fortsetter søken etter å bli frelst, kommer dette bare til å føre til en følelsesmessig bergogdalbane, hvor du i det ene øyeblikket "svever i skyene", for så å rase ned og lande som en base hopper uten fallskjerm, men hvis det er det du ønsker, så for all del, jeg skal ikke prøve å nekte deg, jeg vil bare at du tenker deg om.

Sitat av ssindreb
men jeg føler ikke at jeg føler meg frelst.. mens andre hadde store forandringer i livet. de merket det mao svært godt..

hvorfor gjorde ikke jeg det? hvordan vet jeg om jeg er frelst?

må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?

PS: ikke noe d**** kommentarer
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at dersom du bare forteller deg selv mange nok ganger at du er frelst, så greier du å overbevise deg selv om at du er det, men det jeg tror, er at det er fornuften din som stritter i mot.
Det å være religiøs i dag er mye vanskeligere enn hva det var før, for nå finnes det forklaringer og empiriske bevis på nær sagt alt bibelen eller andre religiøse tekster prøver å forklare.
Så at du har en indre konflikt i forbindelse med religion, er ikke det minste rart, det ville slik jeg ser det, vært mye merkeligere dersom du ikke hadde det. Så lytt til fornuften din og oppsøk hjelp hos fastlegen, ikke hos et evangeliesenter. Fastlegen kan gi deg henvisning til psykolog, du blir mest sannsynlig nødt til å stå på venteliste, da pågangen hos psykologer i dag er veldig stor, men når du kommer deg til psykolog kan du få reel og profesjonell hjelp som vil kunne hjelpe deg gjennom resten av livet.

Sitat av ssindreb Vis innlegg
var skeptisk, og nervøs ja.. hmm. hvordan får jeg mere tro da? tror jo mye på det?
Vis hele sitatet...
Du tror mye, men ikke nok (i følge deg selv), hvorfor ikke bare lytte til fornuften din som tydeligvis prøver å fortelle deg at det er noe som skurrer, religion er en løsning for mange, men det å bygge virkelighetsoppfatningen sin på religion, blir som å bygge et korthus, det skal bare et lite vindpust til for å rase alt sammen.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Din tro er hva DU gjør den til. Det er ingen oppskrift på hvordan å tro. Jeg er selv kristen/ortodoks/katolikk eller noe i den sjangeren, men jeg går sjeldent i kirken, på arrangementer og preiker ikke.

Jeg støtter meg mest på troen når ting er vanskelige, resten av familien er ikke særlig troende så det er noe jeg selv har funnet frem til.
Vis hele sitatet...
Så beleilig da, men du er klar over at du da etter mange religioner ikke oppfyller kravene og derfor like gjerne kunne latt være å tro?
For som Jonta har gått rimelig grundig inn på, hva gjør din tro til den rette og hvorfor tro i det hele tatt, når det du tror mest sannsynlig er feil, gitt ut fra det antall forskjellige religioner og avgreninger av disse som praktiseres?

For eksempel: En mann på 80 år som er for syk til å gå til Kirken er ikke mindre kristen en enn mann på 30 som er i kirken hver dag.

En gutt på 15 år som sliter med en alvorlig sykdom er ikke mindre fotballsupporter enn gutten som har råd og midler til å gå på alle fotballkampene.

enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke så enkelt og greit, for på hvilket grunnlag kan du si det?
Det er millioner og sannsynligvis milliarder av mennesker som er overbevist om at det du tror ikke stemmer. Så hva setter deg i en posisjon til å si at det du tror er mer riktig enn hva noen andre tror?
For mange muslimer vil et minimum være å be fem ganger om dagen, hvorfor er du fritatt slike plikter?

Her inne på Freak er det også mye "hat" mot kristne og jeg bryr meg rett og slett ikke egentlig, folk for tro hva de vil så lenge de ikke PLAGER meg eller andre med det så er det opp til personen selv.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med hat å gjøre, hvertfall ikke fra min side, at jeg tidvis blir provosert når religiøse fremmer sitt verdenssyn, ja absolutt, men det er fordi det presenteres usannheter som om det var sannheter. Gjerne da i forbindelse med naturens sammensetning og oppbygning.

Men om du er en god troende og ikke tyr til ekstrem tro osv. Så er du over gjennomsnittet en god mann. Religion skaper mye krig og uro men tenk på den andre delen der flere millioner lever et "rent" og godhjertet liv.

Lykke til mann Må Gud være med deg på dine eventyr.

heartslava!
Vis hele sitatet...
En god troende etter din definisjon da?
For det er mange andre definisjoner på god troende hvor blant annet du med din tro ikke stiller spesielt sterkt.

Sitat av Say_no_more Vis innlegg
Jeg er kristen, og tror på Gud. Har vokst opp i en kristen familie, osv...
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hvor du har hentet fasiten din fra? I og med at du hevder å sitte på sannheten, da du mener at vekkelsesmøter er humbug, men ikke det du selv tror på.
Og du sier at du har valgt å tro, har du da valgt å tro selv om du innerst inne egentlig tviler, hva var det i så fall som førte til at troen vant?

Sitat av Thraxes Vis innlegg
Hei! Jeg er muslim men skal prøve å svare på noe av det du spør etter i og med at begge religionene er ganske like.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har innsett at det er en del likheter mellom forskjellige religioner, hvorfor ikke like gjerne avvise all religion, da det er tydelig at de fleste om ikke samtlige religioner tar feil? Og hvorfor er din måte å praktisere tro på riktig?

Sitat av Thraxes
Anyways, først sier du at du har slitt litt med depresjoner og jeg antar at det er noe av grunnen til at du valgte å bli religiøs(?). Et bra valg vil jeg si, kanskje du oppnår indre ro.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mulighetene for TS til å oppnå indre ro er mye større dersom han styrer vekk fra religion, for jeg er av oppfatningen at religion i de aller fleste tilfeller skaper en indre konflikt og dermed også uro. For skal man legg sin lit til religion er man nødt til "svelge veldig mange kameler" og det er bare et spørsmål om tid før man setter en i halsen.

Sitat av Thraxes Vis innlegg
Vet ikke hvordan du ellers vil at han skal lære om religionen sin? Han kan selvsagt sitte hjemme på rommet og studere bibelen, men i mine øyne er det bedre å være blant like sinnede.
Vis hele sitatet...
Det er klart at skal man først bedrive selvbedrag, vil dette være enklere når man befinner seg blant likesinnede, det sier seg vel egentlig selv.

Sitat av Thraxes
Er ikke sikker på hvordan man ber som kristen, men i islam ber man ihvertfall faste 5 bønner om dagen. Trodde det var noe ala det samme i kristendommen.
Vis hele sitatet...
Hvordan man ber som kristen er avhengig av hvem du spør, spør du ti forskjellige prester vil du sikkert få ti forskjellige svar, riktignok med en del likhetstrekk.


Sitat av vacant Vis innlegg
Og tviler man på den kan man bare sette seg ned å reflektere over hvor unik eksistansen egentlig er, hvor fascinerende gjennomført alt fra en plantes indre stilk og geometri i blomsten er til hvor utilfeldig system vi mennesker er utviklet av.
Vis hele sitatet...
Dette er kun din personlige overbevisning og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er ingenting som tyder på at mennesker eller annet liv på denne planeten er et resultat av noe annet enn naturlig seleksjon, eller evolusjon som det også blir kalt.

Og når det kommer til resten av innlegget ditt er det i all hovedsak personlige overbevisninger og cherry picking du forholder deg til.

Sitat av vacant
Minner også om utallige overnaturlige hendelser gjennom mange tusen år i menneskers liv, samt uforklarlige helbredelser, livsforandrende åpenbaringer, og det faktum at absolutt all dokumentasjon fra eldre kulturer viser at de trodde på og fikk hjelp av en uforklarlig kraft. Det er først etter bokbrenningene på 1800-tallet og ødeleggelse av diverse sivilisasjoner og kulturer at det gradvis ble mer og mer normalt å ikke tro.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du disse påstandene fra, hvilke overnaturlige hendelser og fakta er det du snakker om, kan du komme med noe som helst dokumentasjon på dette?
For skal du presenter noe som fakta, vil jeg ha mer enn ditt ord.
Sist endret av Veggen; 10. juli 2013 kl. 16:06.
Når du er blitt frelst vet du at du er blitt det, akkurat som når du blir forelsket så kan du ikke ta på det eller se det, men følelsene som er der gjør allikevel at du er sikker, har du ikke den følelsen er du ikke frelst enda.
Jeg vil anbefale deg å fortsette å gå på møter, ikke nødvendigvis i en typisk pinsemenighet, disse kan bli for mye for noen og enhver, personlig holder jeg til i familiekirken i Gjøvik, de har noe samme opplegget som livets senter (hvis du har hørt om dem ?) Personlig går jeg ikke i vanlige pinsemenigheter fast fordi støynivået blir for mye for meg, finn den menigheten som passer for deg. Når det kommer til det folk her sier om hjernevasking og massesuggesjon så er det ikke det det er snakk om i det hele tatt, men derimot å gå i miljøer med likesinnede der dere kan bygge hverandre opp, akkurat som nesten hele min kontaktflate består av enten troende eller idrettsutøvere, det er samme grunn til at jeg knytter meg lettere til idrettsutøvere enn folk som ikke trener, vi har et felles holdepunkt, en ganske lik livsstil og bygger hverandre opp. Håper det var til hjelp, og lykke til
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Hei ssindreb, jeg har selv vært på et sånt møte som du beskriver da jeg var yngre, jeg ble også skremt av at de gråt og sto å rope takk til jesus for at de var frelst og sånn der. (dette var brunstad AKA smiths venner) de var alle ganske trivelige og omgjengelige folk så har ikke noe å si på det..

Boken Bibelen er jo guds skrevne ord til menneskene, spør deg selv: hvordan kan gud kommunisere med meg.

(spoiler)
Ja, du må nok lese i bibelen for å finne ut hva han vil si.

Du bør finne ut hva bibelen lærer også sammenligne det med de forskjellige trossamfunnene. (jeg kan personlig si at når du forstår, så er det virkelig ganske så lett å avsløre hva som er falsk lære og hva som er sant.)

For eksempel står det om healing i bibelen og hva gud synes om det, og hvem/hvor de kreftene kommer fra.
Galaterne 5:19–21

Jeg ser på mange av de postene som er skrevet før meg at folk har sine forskjellige forvridde meninger om hva bibelen er og hva den lærer, og om hvem og hva gud er..tro betyr ikke at du ikke vet og det er heller ikke ønsketenkning((Hebreerne 11: 1)).

Om du oppriktig søker å finne den eneste sanne gud så anbefaler jeg deg om å be. be om å få kjennskap til sannheten så du for deg selv kan avsløre falsk lære. be om at sinnet ditt må åpnes for at du kan kunne forstå skriftene for å vite hva gud vil fortelle deg. gud lover deg med et oppriktig hjerte gjennom bibelen at han skal nærme seg de som nærmer seg han (Jakob 4: 8).

svaret mitt helt enkelt er: Be stadig, studer skriftene så vil du få kunnskap.

Et spørsmål tilslutt til TS: Om de i den menigheten du var i allerede har blitt frelst, hvorfor lever de da fortsatt iblant oss i denne urettferdige verden?og hva er da frelsen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
(jeg kan personlig si at når du forstår, så er det virkelig ganske så lett å avsløre hva som er falsk lære og hva som er sant.)
Vis hele sitatet...
Eit poeng du har dradd fram gjentatte ganger, utan anna underbygging at du veit at du har rett, og bibelen beviser det. Kvifor veit du kva som er rett lære? Og korleis kan det ha seg at teologer som bruker år på studier ikkje greier å avsløre det?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eit poeng du har dradd fram gjentatte ganger, utan anna underbygging at du veit at du har rett, og bibelen beviser det. Kvifor veit du kva som er rett lære? Og korleis kan det ha seg at teologer som bruker år på studier ikkje greier å avsløre det?
Vis hele sitatet...
Grunnen til det er helt enkelt at det er for mye å utdype, jeg har måttet studere i flere år selv, og jeg kan ikke sitte å forklare det på noen minutter på et forum, jeg ville bare gi pekepinn i rett retning til TS.

Det at teologer ikke klarer å "avsløre" det er det faktisk også en forklaring på i bibelen, men dette vil jeg ikke gå videre inn på, fordi jeg tror at du ikke vil forstå det, vi sitter ikke med samme kunnskap, derfor så blir det som å snakke til en vegg.

sannhet får kastet kverulering,teorier og absurde meninger etter seg. jeg er ikke modig nok til å sitte på et anonymt forum å kaste ballen fram og tilbake, det er heller nedbrytende for meg. håper du forstår sike'

Edit: og i motsetning til det mange tror så er ikke bibelen selvmotsigende, derfor så menes det som står der (selfølgelig ikke om det er tatt ut av sammenheng fra temaet det er snakk om i bibelen)
Sist endret av Dudew8; 12. juli 2013 kl. 21:06. Grunn: manglet noe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Grunnen til det er helt enkelt at det er for mye å utdype, jeg har måttet studere i flere år selv, og jeg kan ikke sitte å forklare det på noen minutter på et forum, jeg ville bare gi pekepinn i rett retning til TS.
Vis hele sitatet...
Eg har oppdaga at du liker å gjenta påstanden, utan å følgje det opp. Om det var ein så åpenbar metode så burde det ikkje vere bokstaveleg talt hundrevis, om ikkje tusenvis av retninger innan kristendommen, og det burde heller ikkje vere myriader av andre religioner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dudew8: «manglet noe» indeed.

Om det ikke er motsetninger i bibelen eller biblene du bruker: Hvor var døperen Johannes da Jesus ble korsfestet?
Sitat av vacant Vis innlegg
Og bare en siste kommentar her så bruker Skeetonez et argument mot Gud som blir brukt av mange ateister, og som jeg også selv har tenkt, at det er teit å tro på noe som ikke har blitt bevist at eksisterer engang - men så får dere også huske på at det heller ikke er bevist at han/den/det IKKE eksisterer
Vis hele sitatet...
Det er umulig å motbevise noe som ikke kan bevises. Såpass burde du ha konkludert med, ettersom du hevder å ha stilt deg dette spørsmålet selv. Jeg regner med at du ikke tror på enhjørninger, troll eller alver? Disse fabeldyrenes eksistens har heller aldri blitt motbevist. Det forklarer derimot ikke at de eksisterer. Når noe ikke kan bevises (eller motbevises) tyr man til sannsynlighet, som baseres på bevis. Det er ikke ett et eneste bevis for at noe/noen må ha skapt universet, jorden eller mennesket, eller noe annet overnaturlig. Det er derimot tunge beviser for hvordan universet kan ha oppstått, hvordan jorden ble dannet etter at universet oppstod og hvordan mennesket utviklet seg. Sannsynligheten er med andre ord minimal for noen som helst guddommelig eksistens.
"Hvorfor ble jeg ikke frelst?"

Når du har forventingen "frelse skal komme over meg" så tror jeg kanskje du forventet en slags reaksjon, eller?

Viss du vet med deg selv 100% at du er kristen, så tror jeg du gjør feil i å lete etter en frelse, den kommer nok heller til deg.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har oppdaga at du liker å gjenta påstanden, utan å følgje det opp. Om det var ein så åpenbar metode så burde det ikkje vere bokstaveleg talt hundrevis, om ikkje tusenvis av retninger innan kristendommen, og det burde heller ikkje vere myriader av andre religioner.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det intellektuelle det kommer an på, det er heller din hjertetilstand, motivene dine, og hvor ydmyk du er som har utrolig mye å si.

Igjen er det flere detaljer som ligger til grunne for det jeg sier nå også, detaljer som jeg antar du ikke har kjennskap til, jeg kan forstå at det kan virke som tåkefyrste snakk det jeg sier, men det er simpelthen siden vi har forskjellig kunnskap vi har tilegnet oss. jeg snakker i utgangspunktet om ting jeg allerede har kunnskap om. håpe det var godt nok forklart.
Sist endret av Dudew8; 13. juli 2013 kl. 14:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det er ikke det intellektuelle det kommer an på, det er heller din hjertetilstand, motivene dine, og hvor ydmyk du er som har utrolig mye å si.
Vis hele sitatet...
Svadasvar. Det du seier er her at om folk ikkje kjem fram til det samme som deg, så les dei feil, har feil innstilling etc.

Det er ein hersketeknikk, og ikkje svar på spørsmålet om kvifor du veit du har rett. For eg kan nytte akkurat samme argumentasjon mot ditt syn, du har feil innstilling, feil motiver og er for lite audmjuk, og les tekstane feil.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Igjen er det flere detaljer som ligger til grunne for det jeg sier nå også, detaljer som jeg antar du ikke har kjennskap til, jeg kan forstå at det kan virke som tåkefyrste snakk det jeg sier, men det er simpelthen siden vi har forskjellig kunnskap vi har tilegnet oss. jeg snakker i utgangspunktet om ting jeg allerede har kunnskap om. håpe det var godt nok forklart.
Vis hele sitatet...
Du forsøker ikkje ein gang å forklare; du konstanterer at eg ikkje har kunnskapen (det kan vere eg ikkje har), og antar at eg er uvillig til å skaffe meg kunnskapen - ei rimelig arrogant holdning.

Så kan du slutte med svadasvara dine, og faktisk forklare kvifor du har rett, og alle som er ueinige tar feil? Ei objektiv forklaring gjerne...
Sitat av ssindreb Vis innlegg
Beklager om jeg postet feil, admin må gjerne flytte den, men synes den passet her.

Hei!

Er en gutt på 18 nå, og har vell alltid trodd på Gud og Jesus, spesielt etter jeg ble ca 17 år. (gikk meg vill i villmarken, med bare store kampsteiner.)

Min far er kristen, men rart kristen, på en måte. han tror på alt i bibelen, blitt frelst og alt. Kuttet ut musikken med kristen-musikk, og gått all-in for det..

Jeg bestemte meg for ca 2 uker siden at jeg skulle bli med på et kristentmøte, evangeliet.
Der talte folk i tunge, ble frelst og bedt for. Jeg stilte meg i kø, og så folk både gråte, falle, smile og you name it..

Jeg ble skremt av dette, men fortsatte. Jeg ville bli frelst. Det kom ei dame som drev med det, og helbredet meg (har slitt med suicidale tanker og depresjon en stund. gjør vel det litt enda), samt frelst meg.

men jeg føler ikke at jeg føler meg frelst.. mens andre hadde store forandringer i livet. de merket det mao svært godt..

hvorfor gjorde ikke jeg det? hvordan vet jeg om jeg er frelst?

må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?

PS: ikke noe d**** kommentarer
Vis hele sitatet...
Religion er roten til alt vondt i verden. HELT greit- du kan tro på hva du vil- men å følge alt som står i bibelen gjør deg rett og slett til et dårlig menneske. Du spør hvorfor du ikke merket noe- really? Er du seriøs eller? Jeg er åpen for at det fins høyere makter, men hvis det gjør det så må vel hele poenget være å være grei med medmennesker, ikke en politisk ideologi (som religion i utgangspunktet faktisk er), som hjernevasker folk for å få de til å utrette ting i deres favør.

Blir litt provosert- at det er religiøse i 2013 er faktisk helt sykt. Jeg føler selv jeg er et bra menneske og hvis Gud finnes så har jeg gjort min plikt mtp å være snill og hjelpe andre.. Det må jo være det som er hele poenget??
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dudew8: Selv om du allerede kjører en fadeaway, som ifjor:

Pussig at du fortsatt ikke har svar på spørsmålet jeg stilte for over et år siden. Du skriver at du ikke orker lange innlegg, men svaret på «Hvor var døperen Johannes da Jesus ble korsfestet?» kan da vitterlig ikke være så langt?

Jeg regner med at du mener at du ikke er perfekt, og at du er feilbarlig. Da du er menneskelig.

Videre antar jeg at du leser alt dette, og ikke ut av arroganse ironisk nok bryter med t.d. Salomos ordspråk, Kap. 8, vers 13.

Så jeg foreslår at du setter dette på listen din over meditasjonstemaer:

For meg framstår deltakelsen din i tråden slik:

- Du har lyst til å lede TS på det du mener, eller mener at du vet, er riktig vei.
- Du oppgir ikke hvilken, eller hvilke bibler du mener TS bør bruke. Ei heller hvorfor du mener dette er vettuge kilder.
- Du bruker en del greier relatert til no true scotsman, moving the goalposts, og persuasive definition.
- I motsetning til ifjor orker du ikke å komme med faktiske argumenter og kilder, da du ikke vil pirre din egen kognitive dissonans.
- «Jeg vet noe du ikke vet, men jeg sier deg ikke hva.» – Talemåte jeg sist hørte i barnehagen. Du kan såklart vri det til en «dette er noe vi voksne/opplyste forstår, og ikke noe for barn», om dét føles bedre.
- Du hopper over spørsmål fordi du ikke har svar på dem, og det er flaut å innrømme dette.

Igjen: Dette er kun mine inntrykk. Håper jeg tar feil. Ikke nøl med å cherrypicke det du vil svare på.

Salomos ordspråk, Kap. 28, vers 1. Tudelu =)
Sitat av Olsbyn Vis innlegg
...Når det kommer til det folk her sier om hjernevasking og massesuggesjon så er det ikke det det er snakk om i det hele tatt, men derimot å gå i miljøer med likesinnede der dere kan bygge hverandre opp,...
Vis hele sitatet...
Og hva mener du massesuggesjon er?
Her er en kort beskrivelse hentet fra Store Norske leksikon:

Sitat av Store Norske leksikon
Massesuggesjon, en form for suggesjon som utgår fra en hel menneskemengde. Oppstår f.eks. under massemøter, hvor følelsesladde appeller kan gi forholdsvis like individuelle reaksjoner. Reaksjonene vil kunne akkumuleres og frembringe en sterk suggestiv virkning i massen. Massesuggesjon kan også bety en suggesjon som er rettet mot eller påvirker en folkemasse.
Vis hele sitatet...
Så jeg vil påstå at du tar veldig feil, eventuelt bare er naiv, når du sier at det ikke er snakk om massesuggesjon.



Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Hei ssindreb, jeg har selv vært på et sånt møte som du beskriver da jeg var yngre, jeg ble også skremt av at de gråt og sto å rope takk til jesus for at de var frelst og sånn der. (dette var brunstad AKA smiths venner) de var alle ganske trivelige og omgjengelige folk så har ikke noe å si på det..

Boken Bibelen er jo guds skrevne ord til menneskene, spør deg selv: hvordan kan gud kommunisere med meg.



(spoiler)
Ja, du må nok lese i bibelen for å finne ut hva han vil si.
Vis hele sitatet...
Gud som påstås å være så stor og allmektig, må da være veldig lat, som får andre til skrive for seg og ikke gir lyd fra seg på 2000 år.

Og hvordan kan du påstå at bibelen er guds ord, når den bare er en samling av utvalgte tekster som er skrevet av mennesker?
Og hva med alle oversettelsene, og oversettelsene av oversettingene? "Guds ord" er ganske så utvannet etterhvert.

Bibelen er full av selvmotsigelser og vitner på ingen måte om en klok og allvitende entitet, da bibelen også er full av historiske og vitenskapelige feil, her er noen av de listet opp. Så nei, bibelen er ikke videre overbevisende.

Du bør finne ut hva bibelen lærer også sammenligne det med de forskjellige trossamfunnene. (jeg kan personlig si at når du forstår, så er det virkelig ganske så lett å avsløre hva som er falsk lære og hva som er sant.)
Vis hele sitatet...
Ganske utrolig hvordan det er så enkelt for deg å forstå hva som er falsk lære og hva som er sann, da serlig med tanke på at du hevder at bibelen er guds skrevne ord til mennesket, og den samme bibelen like enkelt kan brukes for å forsvare drap og dyreofringer av verste sort som til å fremme gode gjerninger.

Sitat av Dudew8
svaret mitt helt enkelt er: Be stadig, studer skriftene så vil du få kunnskap.
Vis hele sitatet...
En fremgangsmåte som benyttes av samtlige religioner i større eller mindre grad, så hvis det er så enkelt som du vil ha det til, hvorfor eksisterer det ikke da kun én religion?

Sitat av Dudew8
Et spørsmål tilslutt til TS: Om de i den menigheten du var i allerede har blitt frelst, hvorfor lever de da fortsatt iblant oss i denne urettferdige verden?og hva er da frelsen?
Vis hele sitatet...
Så du likestiller det å bli frelst med å dø?
For om så, er det er mange som mener noe annet (klikk og les dersom du er i tvil).

Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det at teologer ikke klarer å "avsløre" det er det faktisk også en forklaring på i bibelen, men dette vil jeg ikke gå videre inn på, fordi jeg tror at du ikke vil forstå det, vi sitter ikke med samme kunnskap, derfor så blir det som å snakke til en vegg.
Vis hele sitatet...
Du blander kunnskap med personlig overbevisning, så vis heller teksten som forklarer hvorfor ikke teologer kan se "sannheten" du ser, eller hold tankene dine for deg selv.

Sitat av Dudew8
sannhet får kastet kverulering,teorier og absurde meninger etter seg. jeg er ikke modig nok til å sitte på et anonymt forum å kaste ballen fram og tilbake, det er heller nedbrytende for meg. håper du forstår sike'
Vis hele sitatet...
En sannhet skal tåle kverulering og all mulig argumentasjon, at du tar halen mellom bena og stikker, forteller meg at "sannheten" din ikke tåler dagens lys.

Sitat av Dudew8
Edit: og i motsetning til det mange tror så er ikke bibelen selvmotsigende, derfor så menes det som står der (selfølgelig ikke om det er tatt ut av sammenheng fra temaet det er snakk om i bibelen)
Vis hele sitatet...
Jo, bibelen er full av selvmotsigelser, og det er du som tar ting ut av sammenheng, da du glatt velger å se bort fra tekster i bibelen som ikke stemmer overens med dine personlige overbevisninger.



Sitat av stianue Vis innlegg
"Hvorfor ble jeg ikke frelst?"

Når du har forventingen "frelse skal komme over meg" så tror jeg kanskje du forventet en slags reaksjon, eller?
Vis hele sitatet...
I følge den Norske kirke, kan frelse være "å bli helbredet fra sykdom", så da burde jo TS kunne føle at han er kvitt depresjon etter å ha blitt frelst?



Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det er ikke det intellektuelle det kommer an på, det er heller din hjertetilstand, motivene dine, og hvor ydmyk du er som har utrolig mye å si.

Igjen er det flere detaljer som ligger til grunne for det jeg sier nå også, detaljer som jeg antar du ikke har kjennskap til, jeg kan forstå at det kan virke som tåkefyrste snakk det jeg sier, men det er simpelthen siden vi har forskjellig kunnskap vi har tilegnet oss. jeg snakker i utgangspunktet om ting jeg allerede har kunnskap om. håpe det var godt nok forklart.
Vis hele sitatet...
Igjen blander du kunnskap med personlige overbevisninger.
Sist endret av Veggen; 14. juli 2013 kl. 03:35.
Jeg tror ikke du helt skjønte hva jeg mente her "MeTheWall", poenget mitt var mer at intensjonen til møtene er helt annerledes enn folk her prøver å fremstille det, til og med jeg vet at massesuggesjon forekommer, også blant annet på konserter og fotballkamper.
Har du forresten sjekket opp de forskjellige versene du fant på google, det har seg slik at flere av dem ikke befinner seg der de blir referert til, og enda flere av dem er tatt helt ut av kontekst, alt for mange av dem befinner seg også i GT, vet du forskjellen på GT og NT ?
Jeg anbefaler deg å få en større forståelse av Bibelen og hvordan den er skrevet, og hva som faktisk står der før du begynner å argumentere imot.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Olsbyn Vis innlegg
Jeg tror ikke du helt skjønte hva jeg mente her "MeTheWall", poenget mitt var mer at intensjonen til møtene er helt annerledes enn folk her prøver å fremstille det, til og med jeg vet at massesuggesjon forekommer
Vis hele sitatet...
Er intensjonen viktigere enn konsekvensene?
Har du forresten sjekket opp de forskjellige versene du fant på google, det har seg slik at flere av dem ikke befinner seg der de blir referert til, og enda flere av dem er tatt helt ut av kontekst
Vis hele sitatet...
Hvilke vers snakker du om?
alt for mange av dem befinner seg også i GT
Vis hele sitatet...
Hva er akseptabel andel av vers fra GT?
vet du forskjellen på GT og NT ?
Vis hele sitatet...
Jeg «vet» sikkert en annen forskjell enn du.

Du mener NT, der det blir bekreftet at alt fra GT fortsatt gjelder? NT, med Mat. 6:5-6?

Det finnes så mangt du kan mene, så jeg overlater det til deg å først spesifisere.
Jeg anbefaler deg å få en større forståelse av Bibelen og hvordan den er skrevet, og hva som faktisk står der før du begynner å argumentere imot.
Vis hele sitatet...
Hvilken bibel? (Den med GT i? =)
Sitat av Afasar Vis innlegg
Kristendommen må være en av religionene hvor kriteriene for tilhørighet har endret seg mest. Opprinnelig var det en mysteriereligion som konkurrerte med flere tilsvarende og lignende (empiriske) religioner under det romerske imperiet rundt det vi regner som år null. Mye av tradisjonene og mytene er stjålet, fra for eksempel Dionysos-kulten og mithraismen, men den har allikevel en del særegenheter.

Man er kristen hvis man lever i tråd med Jesu lære. Denne læren går blant annet ut på å oppgi, ikke bare materielle goder, men den materielle verden generelt -- en verdensforsakende kamp mot kjødet og begjæret.. Gi fra deg alt du eier, bryt kontakten med familien og gi slipp på alt og følge den smale vei -- å følge Kristus. Få ting er altså mer ironisk enn å se det fete borgerskap konfirmere deres barn.
Vis hele sitatet...
Sier hvem da? Jeg vedder rompa mi på at om jeg spør en kristen prest (som har hatt sin "opplevelse") i dag, eller for 2000 år siden for den saks skyld, om man kan være kristen uten de kriteriene du legger fram, hadde svaret vært et stort JA. Som alt annet i dette universet forandrer ting seg, om en religion ikke hadde utviklet seg sammen med resten av verden ville den som alt annet som står stille dø ut. Forandring er liv, stilstand er død.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Den offisielle kristendom har ikke egentlig vært kristen siden få århundrer etter Jesu fød, og vi har nok ikke hatt noen kristne på flerfoldige århundrer (foruten, med EoTs ord: I europeisk sammenheng blir dette kanskje med unntak av Irland (og andre insulære områder ikke underlagt de første statene, eller med tradisjoner tilbake til Romerrikets erobringer) frem til 1100-tallet, samt tidlig skandinavisk og islandsk kristendom. Disse klosterkulturene hvilte tungt på de eremittiske idealene, og ser derfor heller ikke til å ha falt i umiddelbar konflikt med de hedenske kultene (så ble de også uglesett av de kontinentale statskultene))

Å sammenholde den kristne Gud Fader med den gammeltestamentlige Yahweh er også ganske merkelig. Abrahams gud var virkelig hans, en lokal gud blant mange, der som andre kjæledyr må fôres, fugler spiser han i ett jafs, mens kuer og lignende må skjæres opp. Han tåler ikke engang dagslys, så han må spise om natten og trygler likeledes Jakob om å slippe ham før dagen gryr etter å ha tapt en brytekamp mot ham. Nei, ingen Gud Allmektig her.
Vis hele sitatet...
In the oldest biblical literature (12th–11th centuries BCE) Yahweh is a typical ancient Near Eastern "divine warrior" who leads the heavenly army against Israel's enemies; he and Israel are bound by a covenant (a feature unique in ancient Near Eastern religion) under which Yahweh will protect Israel, and Israel in turn will not worship other gods.[4] At a later period Yahweh functioned as the dynastic cult (the god of the royal house),[5] the royal courts promoting him as the supreme god over all others in the pantheon, notably Baal, El, and Asherah (the last of whom may have been his consort).[6] Over time Yahwism became increasingly intolerant of rivals, and the royal court and temple promoted Yahweh as God of the entire cosmos, possessing all the positive qualities previously attributed to the other gods and goddesses.[5][6] With the work of Second Isaiah (the author of the second half of the Book of Isaiah) towards the end of the Babylonian exile (6th century BCE), the very existence of foreign gods was denied, and Yahweh was proclaimed as the creator of the cosmos and true God of all the world.[6]

By early post-biblical times the name of Yahweh had ceased to be pronounced. In modern Judaism it is replaced with the word Adonai, meaning Lord, and is understood to be God's proper name and to denote his mercy.[7] Christian Bibles follow the Jewish custom and replace it with "the Lord".

The story of Abraham is told in chapters 11:26-25:18 of the book of Genesis.[2] It is essentially the history of the establishment of the covenant between Abraham and God: God calls Abraham to leave his land, family and household in Mesopotamia in return for a new land, family and inheritance in Canaan, the promised land; threats to the covenant arise (difficulties in producing an heir, the threat of bondage in Egypt, of lack of fear of God); but all are overcome and the covenant is established.[3] Abraham's story ends with the death and burial of his wife Sarah in the grave that he has purchased in Hebron (a town in southern Judah), followed by the marriage of Isaac to a wife from his own people: these two episodes signify Abraham's desire of the land for his descendants and the exclusion of land's previous inhabitants, the Canaanites, from its ownership.[4]

Med andre ord, den Guden som det snakkes om i Bibelen som "The One True God" er Yahweh...

Sitat av Afasar Vis innlegg
Innimellom lurer jeg på hvorfor de såkalte kristne i det hele tatt tør å lese denne boken. Og så lurer jeg på hvorfor de heller vil tviholde på den utilgjengelige, uerkjennelige og abstrakte Gud fremfor andre guder, som f.eks. Yahweh, som i det minste har egenskaper og tilbøyeligheter. Jødene forfremmet jo tross alt deres gud til pantokrator fordi de ikke kunne takle at han hadde fått bank av de omkringliggende rikers guder. Gud er altså en ren oppfinnelse, et resultat av stormannsgalskap.
Vis hele sitatet...
Sier hvem da? For at Gud skal eksistere må vi kunne forklare hva Gud er, noe som alltid er et problem.. Språk er vår beste måte å komminusere på, men den er langt fra god. Alle mine celler tror de er individuelle, men i det større bildet er det kun 1 kropp. Vi mennesker ser oss som individuelle, men i det store bildet er vi bare "celler" i "moder jords kropp", planetene er individuelle, men i det store bildet er det kun 1 solsystem osv, jeg sier ikke at det er et bevis på at det finnes en Gud, men når man leker med tanken må man i det minste gjøre et forsøk på å finne ut av det?

Sitat av Afasar Vis innlegg
Er du kristen eller ser du bare for mye Visjon Norge?
Vis hele sitatet...
Jeg antok deg å være for god for slike oppgulp...Men nei og nei
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Sier hvem da? Jeg vedder rompa mi på at om jeg spør en kristen prest (som har hatt sin "opplevelse") i dag, eller for 2000 år siden for den saks skyld, om man kan være kristen uten de kriteriene du legger fram, hadde svaret vært et stort JA. Som alt annet i dette universet forandrer ting seg, om en religion ikke hadde utviklet seg sammen med resten av verden ville den som alt annet som står stille dø ut. Forandring er liv, stilstand er død.
Vis hele sitatet...
Nei. Dagens prester vil helt sikkert si det, men som poenget mitt var, er det svært lite kristent ved dem og den dogmatikken de forfekter. Prestene for to tusen år siden var i skarp motstand til alt Jesus stod for og proklamerte, men at de skulle hevde en form for kristendom av den grunn, er naturligvis meningsløst å påstå. Det er pinlig åpenbart at du hverken har lest Det nye testamente eller har noen peiling på hva du snakker om. Den pseudofilosofien du buser ut med på slutten, kan du heller ikke applikere på fenomener etter ditt forgodtbefinnende.

Vi kan jo se litt på oppskriften til frelse slik den kommer til uttrykk hos synoptikerne, altså Matteus, Markus og Lukas: Du skal forsake alle affekter og sterke følelser, i det hele tatt skal du fornekte legemets tilbøyeligheter, se f.eks Bergprekenen og kanskje spesielt (hvis du ikke gidder å lese så mye) Matt. 5,22 og videre og Mark. 9,43ff. Alle voldelige og røveriske overgrep må ennvidere taes imot uten motstand (Matt. 5,39; Luk. 6,27ff), eiendom og penger avstås (Matt. 6,19ff; Luk. 16,13) - noe som er så viktig og samtidig vanskelig å gjennomføre, at han sier: "Men ve eder, I rike!" (Luk. 6,24), for "Det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike" (Matt. 19,24; Luk. 18,25). Generelt skal man ignorere verdens problemer, foruten de mest basale behov (Matt. 6,25ff; Luk. 12,22ff), med andre ord: "Derfor skal I være fullkomne, likesom eders himmelske Fader er fullkommen." (Matt. 5,48).

Evangelitsen Johannes sier også at verdens gjerninger er onde (Joh. 7,7), mens de gode - Guds gjerninger - er troen på Kristus (Joh. 6,29) og å være hans tjener (Joh. 12,26). Han er nettopp "veien og sannheten og livet" (Joh. 14,6) og "Den som tror på mig, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør" (Joh. 14,12). Det er verdens fyrste (Joh. 12,31), faktisk selve verden som er motstanderen som skal overvinnes (Joh. 16,33), og de er heller ikke av verden: "De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden" (Joh. 17,16).

Også i Paulus', Jakobs' og Johannes brev, er kjødet og denne verden motstandere mot Kristus: "kjødets attrå er fiendskap mot Gud" (Rom. 8,7); "vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud?" (Jak. 4,4); "Om nogen elsker verden, da er kjærligheten til Faderen ikke i ham" (1 Joh. 2,15) osv. osv.

Som du kan se, er kristendommen opprinnelig en veldig eksklusiv religion: "Gå inn gjennem den trange port! for den port er vid, og den vei er bred som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennem den; 14 for den port er trang, og den vei er smal som fører til livet, og få er de som finner den." (Matt. 7,13f)

Kan ikke du og alle andre faktisk lese Bibelen og om hvilke kulturkretser og religioner den drar på? De såkalte kristne er jo verre enn "skeptikerne".


Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Med andre ord, den Guden som det snakkes om i Bibelen som "The One True God" er Yahweh...
Vis hele sitatet...
Ser du ikke hva du siterer? Yahwehs filosofiske genealogi er ikke et ukjent tema, og ingen, bortsett fra fanatiske, hjernedøde moderne kristne hevder at gudsbegrepet i Bibelen ikke undergår mange forvandlinger. Se f.eks. sammenblandingen av Yahwehs og "Satans" (som på hebraisk betyr motstander) roller i Andre Samuelsbok (fra ca. 600 fvt.) og Første Krønikerbok (300 fvt.). Historiene er praktisk talt identiske, men i førstnevnte er det HERREN (YHWH) som "egger" David til den kommunikative og derfor syndige handling å holde manntall. I sistnevnte er det Satan som "frister" David til å synde mot HERREN. Et bittelite eksempel.


Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Sier hvem da? For at Gud skal eksistere må vi kunne forklare hva Gud er, noe som alltid er et problem.. Språk er vår beste måte å komminusere på, men den er langt fra god. Alle mine celler tror de er individuelle, men i det større bildet er det kun 1 kropp. Vi mennesker ser oss som individuelle, men i det store bildet er vi bare "celler" i "moder jords kropp", planetene er individuelle, men i det store bildet er det kun 1 solsystem osv, jeg sier ikke at det er et bevis på at det finnes en Gud, men når man leker med tanken må man i det minste gjøre et forsøk på å finne ut av det?
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med kristendommen å gjøre. Som sagt, det er ikke opp til deg å finne på ting.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg antok deg å være for god for slike oppgulp...Men nei og nei
Vis hele sitatet...
Det er ikke et oppgulp, men et underbygget poeng om at dagens kristendom, slik den blant annet kommer til uttrykk på Visjon Norge, har ytterst lite å gjøre med urkristendommen.
Sitat av Olsbyn Vis innlegg
Jeg tror ikke du helt skjønte hva jeg mente her "MeTheWall", poenget mitt var mer at intensjonen til møtene er helt annerledes enn folk her prøver å fremstille det, til og med jeg vet at massesuggesjon forekommer, også blant annet på konserter og fotballkamper.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du er naiv?
For uansett hvordan du vrir og vrenger på det, endres ikke det faktum at det du beskriver er massesuggesjon. Og at massesuggesjon foregår på religiøse møter er regelen og ikke unntaket, uavhengig om du er villig til å innrømme det eller ei.


Sitat av Olsbyn
Har du forresten sjekket opp de forskjellige versene du fant på google, det har seg slik at flere av dem ikke befinner seg der de blir referert til, og enda flere av dem er tatt helt ut av kontekst, alt for mange av dem befinner seg også i GT, vet du forskjellen på GT og NT ?
Jeg anbefaler deg å få en større forståelse av Bibelen og hvordan den er skrevet, og hva som faktisk står der før du begynner å argumentere imot.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på om du kjenner bibelen så veldig mye bedre enn meg, i og med at du fornekter det gamle testamentet, som er betegnet som en del av bibelens kanon.
Det du forteller meg, er at du på lik linje med de fleste kristne, plukker ut de versene du liker. Så bibelen er slik jeg tolker deg og dine meningsfeller, en god bok diktert av gud, men bare de versene du/dere liker. Hvorfor i det hele tatt referer til bibelen som en god og hellig bok, når du/dere ikke er villig til å stå inne for det som er skrevet i den?
Sitat av Afasar Vis innlegg
Nei. Dagens prester vil helt sikkert si det, men som poenget mitt var, er det svært lite kristent ved dem og den dogmatikken de forfekter. Prestene for to tusen år siden var i skarp motstand til alt Jesus stod for og proklamerte, men at de skulle hevde en form for kristendom av den grunn, er naturligvis meningsløst å påstå. Det er pinlig åpenbart at du hverken har lest Det nye testamente eller har noen peiling på hva du snakker om. Den pseudofilosofien du buser ut med på slutten, kan du heller ikke applikere på fenomener etter ditt forgodtbefinnende.
Vis hele sitatet...
Det er riktignok en god stund siden jeg har lest det gamle eller det nye testamentet, men jeg syns det er åpentbart at du ikke klarer lese mellom linjene, noe som ikke er uvanlig, uavhengig religion eller tro inkludert vitenskap...

Sitat av Afasar Vis innlegg
Vi kan jo se litt på oppskriften til frelse slik den kommer til uttrykk hos synoptikerne, altså Matteus, Markus og Lukas: Du skal forsake alle affekter og sterke følelser, i det hele tatt skal du fornekte legemets tilbøyeligheter, se f.eks Bergprekenen og kanskje spesielt (hvis du ikke gidder å lese så mye) Matt. 5,22 og videre og Mark. 9,43ff. Alle voldelige og røveriske overgrep må ennvidere taes imot uten motstand (Matt. 5,39; Luk. 6,27ff), eiendom og penger avstås (Matt. 6,19ff; Luk. 16,13) - noe som er så viktig og samtidig vanskelig å gjennomføre, at han sier: "Men ve eder, I rike!" (Luk. 6,24), for "Det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike" (Matt. 19,24; Luk. 18,25). Generelt skal man ignorere verdens problemer, foruten de mest basale behov (Matt. 6,25ff; Luk. 12,22ff), med andre ord: "Derfor skal I være fullkomne, likesom eders himmelske Fader er fullkommen." (Matt. 5,48).
Vis hele sitatet...
Ja la oss gjøre det

Matt. 5,22: "Men jeg sier eder at hver den som blir vred på sin bror uten grunn, skal være skyldig for dommen; men den som sier til sin bror: Raka! skal være skyldig for rådet; men den som sier: Du dåre! skal være skyldig til helvedes ild."

Zarathustra: Men jeg sier dere dette, enhver som blir sint på sine medmennesker uten skjellig grunn, skal holdes ansvarlig for sine handlinger, men den som sier til sine medmennesker: Du er udugelige! skal også dømmes av sine medmennesker; men den som sier: Du tar feil! skal måtte brenne i sitt eget helvete av å være den som tok feil til slutt.

Mark. 9,43: "Og om din hånd frister dig, da hugg den av! det er bedre at du går vanfør inn til livet enn at du har dine to hender og kommer i helvede i den uslukkelige ild."

Zarathustra: Om din hånd frister deg til å gjøre galt, så kapp den av! Det er bedre å gå handikapet tilbake til livet, enn å brenne levende med to hender i sitt eget mentale helvete av all anger, sorg og fortvilelse som kommer av å handle urett.

Matt. 5,39: "Men jeg sier eder at I ikke skal sette eder imot den som er ond mot eder; men om nogen slår dig på ditt høire kinn, da vend også det andre til ham."

Zarathustra: Men jeg sier dere dette, dere skal ikke gjøre motstand mot de som er slem mot dere, nei om noen slår deg på ditt høyre kinn, vend dem også ditt andre. For det er han som slår som gjør urett mot seg selv og vil havne i sitt mentale helvete.

Luk. 6,27: "Men til eder som hører, sier jeg: Elsk eders fiender, gjør vel imot dem som hater eder."

Zarathustra: Men til dere som hører, sier jeg dette: Elsk din fiende, gjør godt mot de som hater dere, for dere skal ikke la dems handlinger bli deres handlinger, vold avler vold, ikke la din fiendes hat bli ditt hat, din fiende er allerede i sitt mentale helvete, ikke la han dra deg med dit.

Matt. 6.19: "Samle eder ikke skatter på jorden, hvor møll og rust tærer, og hvor tyver bryter inn og stjeler."

Zarathustra: Samle dere ikke jordslige skatter, jordslige skatter vil tæres slik som din kropp og likskjorta har ingen lommer, la heller deres hjerter fylles med virkelige skatter, kjærlighet, frihet og forståelse.

Luk. 16,13: "For verken dere eller noen annen kan tjene to herrer. Dere vil hate den ene og være lojale mot den andre, eller motsatt – dere vil være begeistret for den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon."

Zarathustra: For verken dere eller noen andre kan gå to veier samtidig. Dere vil være begeistret for den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og jordslig gods.

Luk. 6,24: "Da er det annerledes med de rike, for de har sin eneste lykke her nede."

Zarathustra: Det er annerledes for de rike, for de har sin eneste lykke i jordslig gods, hvor stort deres hus er, hvor mange tjenere de har, hvor tykk deres lommebok er, og vil være fattige på de virkelige skatter, kjærlighet, frihet og forståelse.

Luk. 18,24: "For det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike."

Zarathustra: Det er lettere å finne nålen i høystaken, enn for en mann rik på jordslig gods å finne guds rike."

Matt. 19,24: "Atter sier jeg eder: Det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike."

Zarathustra: Nok en gang sier jeg dere dette: Det er letter å finne nålen i høystaken enn å finne Guds rike i jordslige skatter. Det er desverre veldig få som våkner og jo mer du hengir deg til jordslig gods jo dypere faller du i søvn.

Matt: 6,25:
"Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal ete og hva dere skal drikke, heller ikke for legemet, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten, og legemet mer enn klærne?"

Zarathustra: Derfor sier jeg dere dette: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen eller hva dere skal kle dere med, for er ikke livet mye mer enn hvilken mat, hvilken drikke eller hvilken designer merkeklær du har?

Luk. 12,22: "Derfor sier jeg eder: Vær ikke bekymret for eders liv, hvad I skal ete, heller ikke for eders legeme, hvad I skal klæ eder med."

Zarathustra: Derfor sier jeg dere dette: Vær ikke bekymret for ditt jordslige liv, dine jordslige gjenstander, for du hadde en form før du ble født og du vil ta en ny form når du dør.

Matt. 5,48:
"Derfor skal I være fullkomne, likesom eders himmelske Fader er fullkommen."

Zarathustra: Derfor skal dere være fullkomne, akkurat som deres Fader er fullkommen, for Gud hater ikke ikke de som gjør urett.

Du må da kunne se at dette er gjeldende både i dag og i andre religioner? Det er da langt fra ukjent i buddhismen at du skal løsrive deg fra det jordslige godset og finne essensen av livet.. Det er en grunn til at mange buddhister mener det holder å eie et klessplagg og en tiggerskål, og at jordslige gods holder deg vekk fra sannheten, det ikke er noe virkelig lykke i jordslig gods..

Om du tar deg en kikk ut, vil du ikke da være enig i at det er menneskets grådighet og besettelse av ting er som med på å forpeste denne verden? Det er heller ikke ukjent i verken buddhismen, taoismen eller andre livssyn at hat, arroganse, sjalusi osv leder deg inn på en sti som til syvende og sist vil gi deg et svært snevert syn på livet, noe som også er gjeldende i dag.. Det er åpenbart dette det er snakk om når man leser i bibelen at du ikke skal bekymre deg over det jordslige livet... Du må da skjønne det?

"I buddhismen finnes det ikke noen frelse slik som den er kjent i andre religioner, det viktigste i buddhismen er å oppnå nirvana. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men det som er til stede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte «sinngiftene» (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana."

Sitat av Afasar Vis innlegg
Evangelitsen Johannes sier også at verdens gjerninger er onde (Joh. 7,7), mens de gode - Guds gjerninger - er troen på Kristus (Joh. 6,29) og å være hans tjener (Joh. 12,26). Han er nettopp "veien og sannheten og livet" (Joh. 14,6) og "Den som tror på mig, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør" (Joh. 14,12). Det er verdens fyrste (Joh. 12,31), faktisk selve verden som er motstanderen som skal overvinnes (Joh. 16,33), og de er heller ikke av verden: "De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden" (Joh. 17,16).
Vis hele sitatet...
Verdens onde gjerninger VS Guds gode gjerninger, vel det kan også beskrives slik: Fader himmel (som er antimaterie) VS Moder Jord (som er materie). Regner med du skjønner dualisme, og forskjellen på meg og en kristen er at jeg tror begge er like nødvendig og ikke at den ene eller den andre er mer ond eller god, for du kan ikke ha den ene uten den andre, men det burde være enkelt å skjønne hvorfor kristne og andre religioner undertrykker kvinner og det feminine generelt. For mange religiøse både før og i dag mente/mener at:

Mannen har alltid vært mer opptatt av hva som befinner seg utenfor vår planet, mens kvinner har alltid vært mer opptatt av å velte seg i jordslig gods og jordslig tankegang.. Når man bruker elementene som beskrivelse på mennesket sier de: Luft er tanker/sinn, Ild er vilje/driv, Jord er selve legemet/mat, drikke klær, sminke og Vann er følelser. Veldig mange av de tingene som mange religioner ser på som negativt er det et flertall av kvinner som utøver, noen menn bryr seg selvfølgelig om utseende og klær, jobb og status, men i forholder til kvinnen er vi ikke i nærheten så overfladiske...Jeg er ikke nødvendigvis enig, men alle vet jo at dette har skjedd og skjer den dag i dag...

Det må da være mulig å se hva det er snakk om også her? Når du blir "frelst", "opplyst" vil du gjøre et "bevisshetsskifte", akkurat som mange får av "nær døden opplevelser". Når dette bevisshetsskifte skjer er det så overhvelmende at det intrigeres i kroppen og sinnet, du vil derfor etter at du har blitt "frelst" leve som om: "Den som tror på mig, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør... Det er ikke en regel, det er en forklaring på hva som skjer når du finner Gud, du kan ikke lenger la vær å leve etter en viss moral... Det så såre enkelt som at et barn som slutter å slå andre etter at det har blitt slått selv, fordi barnet nå har den nødvendige forståelse..

Sitat av Afasar Vis innlegg
Også i Paulus', Jakobs' og Johannes brev, er kjødet og denne verden motstandere mot Kristus: "kjødets attrå er fiendskap mot Gud" (Rom. 8,7); "vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud?" (Jak. 4,4); "Om nogen elsker verden, da er kjærligheten til Faderen ikke i ham" (1 Joh. 2,15) osv. osv.

Som du kan se, er kristendommen opprinnelig en veldig eksklusiv religion: "Gå inn gjennem den trange port! for den port er vid, og den vei er bred som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennem den; 14 for den port er trang, og den vei er smal som fører til livet, og få er de som finner den." (Matt. 7,13f)
Vis hele sitatet...
Igjen, er det så vanskelig å se det åpenlyse? Kroppen holder deg igjen i den forstand som Nietzsche snakker om: "All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses." Det er faktisk ikke verre, kroppen er som et fengsel for noen, og ikke kom her å si at Nietzsche var en religiøs mann..

Sitat av Afasar Vis innlegg
Kan ikke du og alle andre faktisk lese Bibelen og om hvilke kulturkretser og religioner den drar på? De såkalte kristne er jo verre enn "skeptikerne"..
Vis hele sitatet...
Kan ikke du og alle de som forventer at folk skal vite den molekylære strukturen på vann før de legger ut på en svømmetur, komme ned til resten av oss som enda prøver å forstå hva det hele går ut på? Hvorfor er vi mennesker så opptatt av svar i det hele tatt? Hvorfor er vi så redd for forandring, og hvor mye av denne frykten holder oss tilbake fra å virkelig hengi seg til livet og øyeblikket? Ting forandrer seg hele tiden, det eneste konstante er forandring, noe som betyr at et svar er bare et svar der og da og svaret på et spørsmål forandrer seg sammen med universet!

Sitat av Afasar Vis innlegg
Ser du ikke hva du siterer? Yahwehs filosofiske genealogi er ikke et ukjent tema, og ingen, bortsett fra fanatiske, hjernedøde moderne kristne hevder at gudsbegrepet i Bibelen ikke undergår mange forvandlinger. Se f.eks. sammenblandingen av Yahwehs og "Satans" (som på hebraisk betyr motstander) roller i Andre Samuelsbok (fra ca. 600 fvt.) og Første Krønikerbok (300 fvt.). Historiene er praktisk talt identiske, men i førstnevnte er det HERREN (YHWH) som "egger" David til den kommunikative og derfor syndige handling å holde manntall. I sistnevnte er det Satan som "frister" David til å synde mot HERREN. Et bittelite eksempel..
Vis hele sitatet...
Jo den er god, men da skjønner jeg virkelig ikke meningen med denne uttalesen:

Sitat av Afasar Vis innlegg
Å sammenholde den kristne Gud Fader med den gammeltestamentlige Yahweh er også ganske merkelig. Abrahams gud var virkelig hans, en lokal gud blant mange, der som andre kjæledyr må fôres, fugler spiser han i ett jafs, mens kuer og lignende må skjæres opp. Han tåler ikke engang dagslys, så han må spise om natten og trygler likeledes Jakob om å slippe ham før dagen gryr etter å ha tapt en brytekamp mot ham. Nei, ingen Gud Allmektig her.
Vis hele sitatet...
Sitat av Afasar Vis innlegg
Dette har ingenting med kristendommen å gjøre. Som sagt, det er ikke opp til deg å finne på ting..
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke opp ting, mikro/makro er en kjent teori i forskjellige religioner og livssyn. Det er ganske mange tusen år siden det for første gang ble sagt at hele universet kan forklares med en pust ut og en pust inn... Og når du skal få en forståelse av en tekst som er tusen av år gammel, må du nesten sette deg inn i hvordan de tenkte på den tiden det ble skrevet, eller?

Sitat av Afasar Vis innlegg
Det er ikke et oppgulp, men et underbygget poeng om at dagens kristendom, slik den blant annet kommer til uttrykk på Visjon Norge, har ytterst lite å gjøre med urkristendommen.
Vis hele sitatet...
Det bestemmer ikke du, eller flertallet for den saks skyld, det kan hende at de "frelste" kun preket, mens det var de "ufrelste" som skrev ned alle tekstene uten forståelsen bak ordene de skrev, kanskje man ikke delte all informasjon før, da informasjon faktisk er makt..

Tenk deg om et lite sekund og fortelle meg om disse ordene har betydd det samme for deg hele ditt liv: Å være eller å ikke være.. Om du er ærlig med deg selv VET du at de ordene har forandret seg ettersom du har fått mer livserfaring, hvorfor skulle det ikke være sånn med alle ord?