Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3847
Lurer på om denne 100lappen uten sølvstripe er fake? Er det ikke vanlig at alle har sølvstripe?
http://bildr.no/image/1356563.jpeg
http://bildr.no/image/1356563.jpeg


Den antatte falske har vannmerke og svart stripe, men den har også påført årstall 1995 på bildet, mens den ekte ikke har noe.

Sorry hvis det blir kluss, er på mobilen.
Sist endret av Skyfx; 31. desember 2012 kl. 18:55.
En smule små bilder for å tyde det, men ser jo ved første øyekast ut som det er noe galt med den ja.
Sist endret av Waffaz; 31. desember 2012 kl. 18:53.
Sølvstripe kom ikke før etter år 2000 en gang.
Jeg ville for guds skyld ikke prøvd å betale med den før jeg hadde fått avklart i om den er ekte/falsk.
Kjenner en som fikk en falsk 50 lapp fra narvesen, og ga den videre (i god tro) til en taxisjåfør. Han hadde et lite helvete de 7-8 neste månedene, før han endelig ble frikjent i retten.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
En smule små bilder for å tyde det, men ser jo ved første øyekast ut som det er noe galt med den ja.
Vis hele sitatet...
Bildene virker hvis du kopierer ut lenken og åpner den, ikke hvis du klikker på lenkene.

anyways, det er en metalltråd til, du ser den best hvis du holder en opp mot lyset.
Sist endret av meitemark; 31. desember 2012 kl. 18:58.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
http://bildr.no/view/1356560
http://bildr.no/view/1356563

Ble det bedre nå? Er noob på nettleser på mobil...
Sitat av Skyfx Vis innlegg
http://bildr.no/view/1356560
http://bildr.no/view/1356563

Ble det bedre nå? Er noob på nettleser på mobil...
Vis hele sitatet...
Ja det ble bedre. Til dere som sa det var smått dere kunne bare kopert lenken og limt den inn istede for og trykke på linken for da ble det full størrelse.
Ser ekte ut, du ser den har den stripen inni litt til høyre for midten
Sølvstripe kom ikke før etter år 2000 en gang.
Vis hele sitatet...
Står 1995 på seddelen, viss sølvstripa ikke kom før 2k så er den nok ekte?
Dette fikk meg til å sjekke alle seddlene mine
Sitat av joacimz Vis innlegg
Dette fikk meg til å sjekke alle seddlene mine
Vis hele sitatet...
Okei. Og poenget ditt var?
Ser ekte ut, men pleier ikke sedler å bli temmelig slitt? 17år i sirkulasjon uten betydelige slitemerker som rifter eller veldig synelige krøll merker? er det jeg ville begynt å se på. og kjennes den lik ut som den andre, mtp stivhet osv?
Sitat av losjien Vis innlegg
er det jeg ville begynt å se på
Vis hele sitatet...
Denne kan godt ha vært oppbevart i en bankboks / madrass etc, så slitasje eller manko på dette er nok ikke mye å bry seg med.
Sist endret av woff; 31. desember 2012 kl. 19:48.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Denne kan godt ha vært oppbevart i en bankboks / madrass etc, så slitasje eller manko på dette er nok ikke mye å bry seg med.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig vanlig å oppbevare penger i en madrass?
eller, var det?
Sitat av sam500 Vis innlegg
Er det virkelig vanlig å oppbevare penger i en madrass?
eller, var det?
Vis hele sitatet...
Mye penger ble gjemt forskjellige plasser under 2. verdenskrig, men tror ikke akkurat det var så veldig vanlig i 1995 om du ikke var bank raner eller dealer
Vanskelig å forstå hva jeg mente? Det er faktisk ikke uvanlig at folk sparer penger ved å oppbevare en bunke sedler et eller annet sted over tid.
Jeg for min del har høyrentekonto i bank, men ikke alle vil / tør / kan spare 'offentlig'..
Godt Nytt År alle sammen!
Det er relativt stor forskjell på de når man ser på detaljene. Jeg ville ha tatt den med til nærmeste lensmanskontor for 'evaluering'. Vil tro du får kompensasjon for den falske dersom du gir informasjon om hvordan den havnet i dine hender.
Hold opp mot lyset og se etter vannmerke i tillegg til metalltråd.
Gå til banken og hør med de. De finner det ut på 2 sek..Er den falsk så kan du å til politet. Trolig vil de gi faen, men det er jo den rette tingen å gjør,
Sitat av Goophy Vis innlegg
Sølvstripe kom ikke før etter år 2000 en gang.
Vis hele sitatet...
Da kan jo kriminelle utnytte dette? Lage en fake dato før år 2000.
Sitat av Yedol Vis innlegg
Da kan jo kriminelle utnytte dette? Lage en fake dato før år 2000.
Vis hele sitatet...
Det er metallstreng inne i alle sedler, pluss vannmerke.
Det er ikke nødvendigvis noe spesielt lettere å forfalske
gamle sedler, enn nye.

Det er nok såpass kostbart å forfalske sedler på en
troverdig måte at jeg tenker det vil lønne seg å satse
på større sedler dersom man først skal forsøke seg.
Med de kvanta man må produsere øker jo selvsagt
også risikoen for å bli knepet, og straffen er streng.

Digital pengesvindel er nok et lettere og mer lønnsomt
kriminelt foretak i vår tid, enn forfalskning av sedler.
Sist endret av PVestlandia; 1. januar 2013 kl. 18:11. Grunn: .
så noe på nyhetene for noen månder siden om noen sedler som ble produsert i en kort periode for noen år siden uten magnetstripe, så er godt mulig den er ekte. vannmerker? metalltråd? hvordan kjennes lappen ut? er farger rette? er "bildekvaliteten" på lappen god?
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Glemte den helt av og kjøpte meg nattaburger for den i går, kanskje kommer det på nyhetene snart "rusa person brukte falsk 100-lapp for å kjøpe seg burger i Trondheim".

Var helt sikkert ekte, men vet aldri...
Ekte penger brenner med grønn røyk, prøv..

Ring Norges Bank da!
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Var helt sikkert ekte, men vet aldri...
Vis hele sitatet...
Mener du burgeren eller pengeseddelen..?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Mener du burgeren eller pengeseddelen..?
Vis hele sitatet...
Ingen av delene sikkert. Med tanke på mengden kjøtt det er/ikke er i en burger.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Glemte den helt av og kjøpte meg nattaburger for den i går, kanskje kommer det på nyhetene snart "rusa person brukte falsk 100-lapp for å kjøpe seg burger i Trondheim".

Var helt sikkert ekte, men vet aldri...
Vis hele sitatet...
En 7. utg. 100lapp fra 1995 i så god tilstand som den ser ut til å være hadde du fort kunne fått 200 eller mer for fra en samler, bare så du vet det..
Sist endret av tgod; 1. januar 2013 kl. 23:03.
Sitat av tgod Vis innlegg
En 7. utg. 100lapp fra 1995 i så god tilstand som den ser ut til å være hadde du fort kunne fått 200 eller mer for fra en samler, bare så du vet det..
Vis hele sitatet...
ahhha, surt
Sitat av tgod Vis innlegg
En 7. utg. 100lapp fra 1995 i så god tilstand som den ser ut til å være hadde du fort kunne fått 200 eller mer for fra en samler, bare så du vet det..
Vis hele sitatet...
Neppe! En samler er ikke interessert i en så dårlig seddel. Husk at disse finner du 'lassevis' av i usirkulerte sedler!