Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4908
Da får jeg starte min første tråd, er det flere her som samler på vinyl og får den varme følelsen av og høre på platene sine?

Personlig så kunne jeg aldri sammenlignet lyden og følelsen jeg får av vinyl sammen med cder, spotify eller flac filer i topp kvalitet (Jada, kall meg for lydnerd). Vinyl følelsen er helt spesiell og annerledes, den er varm og gir meg lysten til å sette på en ny plate med en gang første platen er ferdig. Selvom man kan ikke dra platespilleren med seg på jobb eller skolen, så er det noe man kan glede seg til å komme hjem for når man skal nye resten av kvelden.


Mine store favoritter er, Pink Floyd (spesielt Animals, The Dark side of the moon og Meddle), King Crimson (In the Court of the Crimson King og In the Wake of Poseidon, begge albumene har helt unik lyd), Funkadelic (Maggot Brain), Leonard Cohen, Tom Waits (The Heart of Saturday Night og Rain Dogs er helt fantasiske!) og til sist Kaizers, de låter helt spesielt på vinyl.


Platespilleren som blir brukt for å spille av de historiske verkene er en Technics SL1210 MK5.


Når det kommer til samling så samler mest på, jazz, blues, rock, psykadelisk rock, metal, klassisk og hiphop\rap (The roots, topper alt innen den sjangeren når det kommer til lyden på vinyl).


Jeg vil tro at det er fler her på forumet som vil finne seg i det, men hva slags musikk pleier dere å høre\samle på som skiller seg ut på vinyl og hva slags platespiller bruker dere til det?
Jeg har en Rega P1 med Cambridge 651p RIAA-trinn. Spiller for det meste jazz (Coltrane, Coleman) men også noe black og death metal. Og Kiss

Liker den analoge settingen. Jeg kan koble helt av fra digitale ting og bare la musikken rulle ut i rommet. Samtidig er det befriende å ikke ha muligheten til å skippe spor, spole og sånne ting. Det gjør meg kanskje mer kritisk til hva jeg faktisk velger å spille av. For min del handler det altså mest om selve settingen.
Har for øyeblikket en råtten gammel clas ohlson platespiller som jeg fikk av mine foreldre da min kompis tipset dem om at jeg ønsket å begynne å samle vinyl. Nå når samlingen har begynt å ta form, og jeg har skaffet meg et skikkelig anlegg vurderer jeg å skaffe meg denne fra hifi-klubben.

Det jeg spiller mest av på platespilleren er metal. Opeth (Blackwater park låter NYDELIG på vinyl en sen vintersnatt med noe godt i glasset), Pantera, Pink floyd og CCR Alle som har vinyl må ha CCR og pink floyd i samlingen
Jeg liker måten å høre på musikk på. Når jeg hører på spotify/wimp eller fra pc/mobil osv, så hører jeg som regel på musikken mens jeg gjør på noe annet. Når jeg hører på vinyl, hører jeg på musikken. Det er det jeg gjør.
Platespillerer har vi ja. Samler mest på rock. Og gammel kristen musikk(minner meg om mine nå avdøde foreldre)

Har en Techincs SLBD 21 og en Denon DP 21F
Technicsen mangler stift for øyeblikket så jeg er på jakt etter noe som passer der.

Du har rett hva lyden gjelder det er noe varmt og spesielt med lyden. Drømmen er å få tak i en rør forsterker og koble ene platespilleren til den med mine Magnepan høyttalere.
Trådstarter
16 5
Man får veldig mye av å investere i noe nytt som regel, jeg begynte med en gammel Technics vrak som jeg fant på finn.no for 400kr, endte opp med at jeg måtte lodde flere ganger i året for å få den til å snurre rundt.


Epitath: Testa du ut platespilleren uten RIAA-trinnet før du isåfall investerte i den? Har tenkt lenge på å legge inn noe penger i RIAA-trinn, men skjønner ikke helt poenget. Fint om du kan kanskje fortelle litt om det? Åssen anlegg bruker du den forresten med?

Waffz: Opeth og Pantera ja, det låter helt rått på vinyl! Vulgar Dispplay of Power, Far Beyond Driven og Cowboys from Hell låter som aldri før.

Det jeg også liker svært godt med platespillere, det er det at man binder seg så til artisten med tanke på at man er "nødt" til å høre gjennom hele albumet.
Sitat av Radomski Vis innlegg
Epitath: Testa du ut platespilleren uten RIAA-trinnet før du isåfall investerte i den? Har tenkt lenge på å legge inn noe penger i RIAA-trinn, men skjønner ikke helt poenget. Fint om du kan kanskje fortelle litt om det? Åssen anlegg bruker du den forresten med?
Vis hele sitatet...
Forsterkeren min (http://www.lydogbilde.no/test/cambri...dio-azur-740a2) har ikke innebygd RIAA trinn, og det har heller ikke platespilleren så jeg ha RIAA-trinn for å få lyd.

Poenget med RIAA-trinn er først og fremst å få lyd hvis du er i samme situasjon som meg - at hverken forsterker eller platespiller har dette innebygd.
Jeg har ikke erfaring med andre trinn, men det er vel konsensus i både vinyl og hifi-miljø at et bedre riaa-trinn gir bedre lyd fra platespilleren.

Høyttalerne er hvite B&W CM1.
Trådstarter
16 5
Forsterkeren min (http://www.lydogbilde.no/test/cambri...dio-azur-740a2) har ikke innebygd RIAA trinn, og det har heller ikke platespilleren så jeg må ha RIAA-trinn for å få lyd.

Poenget med RIAA-trinn er først og fremst å få lyd hvis du er i samme situasjon som meg - at hverken forsterker eller platespiller har dette innebygd.
Jeg har ikke erfaring med andre trinn, men det er vel konsensus i både vinyl og hifi-miljø at et bedre riaa-trinn gir bedre lyd fra platespilleren.

Høyttalerne er hvite B&W CM1.
Vis hele sitatet...
Epitath: Aha, da er jeg med! B&W CM1, de er det vel fin lyd i? Handler du fortsatt inn vinyl plater eller?
Er forøvrig en facebook gruppe ang. Kjøp og salg av Vinylplater for de som er interessert i det..
Sist endret av Waffaz; 24. juli 2012 kl. 16:29.
Sitat av Radomski Vis innlegg
Epitath: Aha, da er jeg med! B&W CM1, de er det vel fin lyd i? Handler du fortsatt inn vinyl plater eller?
Vis hele sitatet...
Fantastisk lyd. Handler en sjelden gang iblant.
Trådstarter
16 5
Creavator:http://www.soundshop.no/platespiller...r-c-373-1.aspx, her kan du finne noen biliige og bra pickup /m nåler, ellers så er ebay en billing løsnig også. Rørforsterker ja, har tenkt på det selv mange ganger! Men prisene holder ganske stivt i den kategoerien, men man får jo mye for pengene.

Waffaz:Flott, bare å komme med fler om du finner noen!

http://www.discogs.com, her kan man jo finne absolutt ALT, men fra forskjellige selgere.

Det er vel ikke noen som Danzig, første albumet Danzig eller Nick Cave and the bad seeds med No more shall we part til salgs her på forumet?
Ja man får mye bra for pengene om man velger rør. Og jeg er i behov for flere anlegg så da kan rør være en vei og gå for vinyl spillerne. Siden jeg jo har Magnepan høyttalere til dem og stort mer old school blir det ikke med henblikk på lyden. Og de har ikke lyst på så store forsterker heller. Er sånn at min Electrocompaniet ECI 2 nesten blir for stor. Heldigvis har jeg Bowers and Wilkins CDM 7 SE er vel betegnelsen på dem til alt av hardere musikkformer.

Så jeg ser for meg Rør på platespiller rigg og Sonos på Electrocompaniet. Time will tell.
Trådstarter
16 5
Har du sett på macintosh sine rørforsterkere Creavator?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vinyl er blitt min nye lidenskap, og samlingen vokste rimelig kjappt de første 4 mnd. Tør ikke tenke på hvor mange lapper jeg har lagt i dette allerede... Har en Rega RP1, som er min første platespillet, men har utrolig lyst å skaffe meg en ClearAudio Concept spiller, som ligger rundt 10k. Den er minimalistisk,solid og etter mitt syn deilig å se på. Skal være en utrolig god spiller i sin prisklasse etter det jeg har lest

http://www.soundgarden.no/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/l/clearaudio_concept_platespiller.jpg

Hører på det meste av musikk, men skal ikke legge skjul på at det har blitt mye sort metall og harde saker på viny. Pink Floyd, Dark Side Of The Moon og Wish You Were Here er i samlingen, knallsolide plater begge to. Ellers er det alt fra electronica, punk til klassisk rock i form av Elvis, Beatles og The Trashmen etc.

Er en deilig følelse å finne frem platene kontra CD`ene eller å slenge på Spotify (setter pris på alt selvfølgelig), man må jobbe litt mere for musikken kan man si :P
Ja Randomski drømmer om macintosh sine forsterker generelt digger de søte blå uv meterne. Men har dessverre også sett prisen på herligheten. Kjøper jeg sånne så går hobbyen fra moro til galskap. Men kommer dagen da jeg finner riktig tilbud til riktig pris så vet man aldri.

Har kanskje mulighet for å få en Conrad Johnson rør forsterker for en fornuftig pris med tiden. En kompis flytter ut av landet permanent og muligheten for å få kjøpt den burde teoretisk sett finnes da. Conrad Johnson med svetlana rør er jo bare nyyydelig. Russiske rør på sitt beste innenfor vettuge lommebøkers målestokk da. (ja kommer til å ta den med om jeg flytter permanent ut av landet i allefall)

Når det gjelder ny platespiller så får jeg se hva jeg gjør i fremtiden må se om jeg finner noen godbiter på min vei som trenger litt oppussing og kjærlighet. Mange kupp å finne på de rette steder som brukt butikker hvor folk leverer inn gammel dritt som viser seg å være spillere i relativt høye prisklasser.

Blir dessverre kjøpt alt for lite nye lp dessverre Må ta meg sammen i høst og handle litt når jeg skal en tur til Ålesund. Er visst mange butikker der med mye interessant både brukt og litt nytt sier ryktet. Må forskes på.
Var nylig i London, plukket med meg 27 utgivelser der, deriblandt first-pressing av The Clash - London Calling og intet mindre enn A-ha - Stay on These Roads :P Begge var i meget, meget god stand og spillte som bare det
Sitat av creavator Vis innlegg
Ja Randomski drømmer om macintosh sine forsterker generelt digger de søte blå uv meterne. Men har dessverre også sett prisen på herligheten. Kjøper jeg sånne så går hobbyen fra moro til galskap. Men kommer dagen da jeg finner riktig tilbud til riktig pris så vet man aldri.

Har kanskje mulighet for å få en Conrad Johnson rør forsterker for en fornuftig pris med tiden. En kompis flytter ut av landet permanent og muligheten for å få kjøpt den burde teoretisk sett finnes da. Conrad Johnson med svetlana rør er jo bare nyyydelig. Russiske rør på sitt beste innenfor vettuge lommebøkers målestokk da. (ja kommer til å ta den med om jeg flytter permanent ut av landet i allefall)

Når det gjelder ny platespiller så får jeg se hva jeg gjør i fremtiden må se om jeg finner noen godbiter på min vei som trenger litt oppussing og kjærlighet. Mange kupp å finne på de rette steder som brukt butikker hvor folk leverer inn gammel dritt som viser seg å være spillere i relativt høye prisklasser.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke bli særlig dyrt. Så lenge man har greit effektive høyttalere kan man bygge sin egen single-ended røramp for en billig penge. Trenger ikke være særlig dreven med loddebolten heller.

Er også skummelt mange litt slitne Thorens platespillere til salgs i skandinavia om dagen, veldig enkelt design. Alle klarer å skru de opp og rense litt.
Pappa har en platespiller på hytta + et skap med masse gamle plater. Er noe spesielt med å ta ut de gamle platene og sette de på. Lydmessig så er nok skarper og bedre med flac-filer men det er noe med stemningen rundt LP, samt det at jeg sjeldent er på hytta. Da hører jeg også på helt annen musikk og gamle Miles Davis og Ray Charles plater blir plutselig mye mer interessante.
Ja Goophy har sett kittene og de frister men kommer vel først til å bygge meg en hodetelefon forsterker med rør for å kunne bruke som anlegg når kona skal se Filippinsk tv og jeg ikke er interessert i den tragedien. Så da blir det liggestol med god musikk og ei brukbar bok for meg.

Blir byggingen enkel så kommer jeg til å prøve meg på rør forsterker ellers så får jeg lure noen til å hjelpe meg med jobben istedet. Cluet er å få ett bra kabinett. Men det finnes vel noen skoler i nærheten med riktige bøye maskiner som kan hjelpe til får jeg håpe. Ellers så får jeg vel reise litt og finne skole på annet sted. Elsker jo å reise med tog så aldri så dumt at det ikke er godt for noe.
For ca to år siden fikk jeg en stor samling av gamle vinyler fra min "ste-onkel" og der var alt fra Black Sabbat og Led Zeppelin til Kim Larsen og Gasoline. Dette satte da i gang min lyst til å samle vinyler. Jeg grevde fram min fars gammle kombi vinylspiller og satt den på rommet mitt. Overalt hvor det var vinyler og hente så hentet jeg det. I de siste årene har jeg kjøpt alt fra Dimmu Borgir til 8-bits musikk på vinyl. Og selv om jeg har flere av disse platene på Cd også så velger jeg vinyl over cd hver dag
Må si meg helt enig i at det er noe helt spesielt med å sette på en vinylplate.
Selv samler jeg mye på metal, eldre rock og norsk punk.

Har sommerjobb i Oslo for tiden, er det noen av dere som vet om ett sted med godt utvalg brukte plater?
Vet ikke om de har brukte plater... Men du kan prøve deg på Neseblod, einstril.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Angående brukte plater så vil jeg anbefale diverse bruktsjapper, qxl, eller ebay/amazon. De to sistnevnte når du fra hele norge, men kjekt å opplyse om dem da du får virkelig gode tilbud her. Jeg kan også anbefale finn.no da folk legger ut samlinger som du kan komme å se på, mange av disse også i Oslo.

Jeg har en Technics SL-B21 som jeg kjøpte av min sjef. Ny stift og herlig lyd. Forsterkeren er i to steg, der forforsterker er en NAD S170 og effektforsterker av typen NAD S250. Høyttalerne er et par ProAc tablette 2000.

Følgende oppsett spiller helt fantastisk rent, uansett inngangsformat, men da jeg slenger Blues Brothers plata (mint) på platespillern så er det magi som oppstår. En sixpack ved siden av og jeg går i transe.
www.discogs.com er en kjempebra side, her selges det brukt og nytt Billig og dyrt, samtidig gir siden deg en god oversikt over utgivelser fra artister. Knall side som anbefales på det varmeste.
beukte selv litt av komf pengene mine rett etter komf for et par år siden på erstatning av Clas Ohlson møkka jeg hadde.
er et av de kjøpene jeg aldri angrer på, å er fornøyd med når jeg slenger på alt fra donkeyboy til elvis.
for min del går plate som førstevalg som lydmedium når muligheten er til stede.

tenkte jeg kunne slenge på en bonus som jeg eksprementerer med litt selv, med varierende resultater:


del 1: http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=pbAevOZJw3Y

del 2: http://www.youtube.com/watch?v=XZ0UX...feature=relmfu

og til slutt, resultatet: http://www.youtube.com/watch?v=GWPef...2&feature=plcp
Sist endret av doomsaier; 7. august 2012 kl. 06:01.
Har noen gamle plater liggende, og kunne absolutt tenke meg å utvide samlingen. Men trenger da også et billig og greit starter-sett med spiller og høytaler (type max 5-6.000, student). Noen av dere mer drevne i stereoverden som kunne tenke seg å sette opp noe slikt?
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Har noen gamle plater liggende, og kunne absolutt tenke meg å utvide samlingen. Men trenger da også et billig og greit starter-sett med spiller og høytaler (type max 5-6.000, student). Noen av dere mer drevne i stereoverden som kunne tenke seg å sette opp noe slikt?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på bruktmarkedet - AVTorget på AvForum og brukten på HiFi Centralen. Der finner du mye godt utstyr som også er veldig pent brukt.

Du sier du trenger spiller og høyttalere, er det slik å forstå at du har forsterker fra før av? Evt hvilken, har den innebygd platespillerforsterker eller ikke?
Har ikke forsterker heller nei
FreakyJohn har sendt deg en pm med forslag jeg fant når jeg rotet rundt på finn.no.
I dag hentet jeg ønskespilleren min, Clearaudio Concept Nå må jeg si meg fornøyd med oppsettet mitt for noen år ihvertfall !
Sakset frå eit anna forum.Vintage Shure guide

Har sjølv ein Dual 1219 spiller, tanberg TA-300m (berre forsterkerdelen av huldra 10) som riaa. Fungerer utmerka til mitt bruk.