Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1762
<?=getUserTitle()?>
Jeg har fått meg en idé om å lage min egen bass, siden min Fender Precision har så fæl grønn farge (gulp/ spy grønn)

Så jeg lurte på hvilke ting jeg trenger når jeg skal lage den.
Er det noe spesielt tre som brukes eller kan jeg bruke hvordan som helst som jeg ønsker?
Og hvor kan jeg kjøpe innmaten billigst?

Skål !!
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Hvorfor ikke bare demontere strengen/pickups å pusse ned å lakkere?
Bare ikke løsne på halsen, da tror jeg du har et helt lite helvette med å få bassen god igjen.

Ang. bygging av bass, vil tro du må ha noe treverk som tåler en del, 4/5bass strenger gir en del spenn/belastning på hals.

Du kan jo ta innmat fra fenderen. pickup, bro, el.nikk osv.
Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
Og hvor kan jeg kjøpe innmaten billigst?
Vis hele sitatet...
Tror du bør satse på å kjøpe innmat som bidrar til best mulig lyd, og ikke innmat som er billigst mulig.

Men veldig billig innmat er alltid å finne på eBay.
<?=getUserTitle()?>
Trådstarter
Edit: Billigst innmat med god lyd
Tenkte jeg skulle selge Fendern for å penger til innmat om dette blir veeldig dyrt
Kjøp ferdigproduserte deler på lisens fra Fender.

F.eks Allparts

Så setter du den kun sammen selv. Hvis du er usikker på oppsetting, justering av trussrod og intonering, så kan du levere den inn hos en lokal musikkbutikk, slik at de kan gjøre det.

Ang elektronikk så sier du ikke om du er ute etter passiv eller aktiv. Men siden du allerede har en P-bass regner jeg med det er snakk om en passiv modell. Du trenger da ikke mye elektronikk, og vil få tak i det meste fra den lokale musikkbutikken. Denne er uansett noe å titte på John East

Ang. pickups så er SD Antiquity det jeg ville gått for.

Gitarist.no har også mye annet du skulle trenge for dette prosjektet.

Hva er forresten budsjett?
Sist endret av Mr. Flash; 6. mars 2012 kl. 20:44.
Warmoth har det meste man trenger av deler. Ellers finnes det en del på ebay og finn.

Når det kommer til pickups ville jeg undersøkt sortimentet til Fender, Bartolini og Seymour Duncan.
True phreak.
Hvis du vil ha en billig preamp så selger jeg Stingray 2-band replicaer for 400kr stk.!

Jeg har "bygget" bass selv, jeg kjøpte en Stingray-kropp fra USA, byttet pickup og preamp, og monterte karbonhals fra Status. Neste prosjekt blir å bestille Warmoth kropp.

Hva slags treverk og form du ønsker må du nesten finne ut selv. Lek deg med body builder på www.warmoth.com, så får du et lite innblikk i hvilke valg du har. Hvis du tenker på å skjære ut kroppen selv: Du trenger mye kunnskap og verktøy for å få til det.
<?=getUserTitle()?>
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvis du tenker på å skjære ut kroppen selv: Du trenger mye kunnskap og verktøy for å få til det.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt å skjære ut kroppen selv, har en snekkerbod jeg kan låne, der er det mye utstyr, og han jeg skal låne den hos, har mye kunnskap med tre
Stewmac.com
http://www.guitarfetish.com
Men du finner det meste på ebay

Jeg har selv bygget 2 elgitarer, men har ikke vært nøye nok med plassering av broa, noe som førte til at de ikke kan intoneres 100%

Hva med å begynne med et byggesettt, så kan du eventuelt bygge kroppen fra bunnen av på neste prosjekt, om du får blod på tann
Første du trenger er veldig mange emner av billig tre som du kan øve deg på, bare for å få igang fresinga.
Til selve kroppen trenger du et gammalt og tørt stykke av fks. bjørk. Usikker på hvordan det er med bass, men i gitar er vi veldig glad i bjørk.
Treemnet ditt burde iallefall ha ligget til tørk i rundt 20-30 år, selvfølgelig med rett behandling i prosessen. Kanskje aller helst i press også, så du vet det holder fasong. Du finner nøyaktige tegninger til utskjæring overalt på nettet.

Halsen burde du kjøpe. Det er forjævlig mye arbeid i å få en hals god. Av innmat har jeg hørt at mange foretrekker passive bartolini. Du får vel noen gode bartolini med kabling, potmetere, swich og kondensator for 3-4k.

Til gitar er min favoritt mekanikk Grover, da jeg synes de holder best på stemming. Sjekk ut om de har noe til bass også, viss ikke så er det bare å kjøpe spare-parts fra fender. Når du begynner å nærme deg slutten av prosessen gir du de resterende pengene til den lokale gitar-teknikeren din, og får han til å justere hals og tross-rod.
Mine 5 cent.

Sitat av Falken Vis innlegg
Stewmac.com
http://www.guitarfetish.com
Men du finner det meste på ebay

Jeg har selv bygget 2 elgitarer, men har ikke vært nøye nok med plassering av broa, noe som førte til at de ikke kan intoneres 100%

Hva med å begynne med et byggesettt, så kan du eventuelt bygge kroppen fra bunnen av på neste prosjekt, om du får blod på tann
Vis hele sitatet...
Har selv GFS på en gitar i mitt eie, og har hatt det på noen andre. Veldig gode mikrofoner til prisen, men har hørt det ikke er like fett til bass, dessverre.