Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2749
Hei!
Jeg driver å produserer musikk som hobby, og har holdt på med det ganske lenge nå. Jeg er ingen ekspert når det kommer til miksing av lyden, og håper noen her kan hjelpe meg med dette/komme med tips!

Det har seg sånn at jeg jobber med et par studiomonitor headphones. Er veldig fornøyd med disse, og det er denne lyden jeg tar utgangspunkt i når jeg produserer. Problemet mitt er at jeg ønsker å tilpasse lyden forskjellige typer høyttalere, men har ennå en del å lære her.

Jeg jobber med en låt nå (kan gi dere, om dere vil se på den), og den høres bra ut på hodetelefonene. Når jeg spiller den av på de gamle pc-høyttalerne mine, får jeg en helt annen lyd (selvfølgelig), og det samme gjelder øreproppene til iPoden min. Når jeg spiller den av på laptopen (dårlige høyttalere såklart), så er det helt elendig å høre på. Bassen er omtrendt umulig å høre.

Så det store spørsmålet:

HVOR må jeg starte for å forbedre dette, altså hva er årsaken? Er jeg for streng med EQ på lydene? Eller har det med mastering å gjøre? Vet selvsagt at laptop høyttalerne ikke kan spille av dype frekvenser, som f. eks suben på PC-høyttalerne, men andre (proffesionelle) sanger, har en mer fyldig lyd, på samme høyttaler!!

Håper virkelig noen her har peiling på hva jeg kan gjøre, da dette er veldig fustrerende. Beklager hvis det ble langt/rotete, hehe. Takk på forhånd!
Du bør ikke mikse lyd med hodetelefoner, da bør du heller ha et par gode høyttalere. Hodetelefonene bør bare brukes til å kontrollsjekke. Ellers kan det være lurt å høre på miksen på andre høyttalere i andre rom, tenke over hva du hørte der og ta det med tilbake i mikserommet. Ellers kan det også være at innspillingen bare ikke holder mål. Man kan ikke ordne alt i miksen heller.
Først og fremst, laptop-høytalere kan ikke gjengi frekvenser under 200 hz på en tilfredsstillende måte. Og det er selvsagt helt uavhengig hvor bra mixen eller mastern sitter.

Hva som er årsaken til at mixen din ikke låter konsekvent når du A/B-tester er umulig å si da jeg ikke har tilgang til låta. Men et generelt tips er at det sjeldent er dine inserts eller sends som har skylden for en dårlig mix når du er nybegynner, jeg ville lett i råmaterialet du benytter deg av. Det vil si de opptakene eller samplene du benytter deg av, og selvsagt lydnivå og panorering mellom disse.

Kjøp mix og masterings-bøker innenfor din relevante sjanger og begynn å les, ved siden av aktiv lytting selvsagt. Det tar tid. Invester også i et par skikkelige monitorer og headphones, det vil endre din verden Jeg fikk feks mine Adam a7 av frifond for en del år tilbake.
Mastering (equalizing o.l,) er en kunst, det finnes ingen fasitsvar. Man må rett og slett bare høre nøye, mens man justerer.
grenair's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for raske svar!

Sitat av Insidejob Vis innlegg
Du bør ikke mikse lyd med hodetelefoner, da bør du heller ha et par gode høyttalere. Hodetelefonene bør bare brukes til å kontrollsjekke. Ellers kan det være lurt å høre på miksen på andre høyttalere i andre rom, tenke over hva du hørte der og ta det med tilbake i mikserommet. Ellers kan det også være at innspillingen bare ikke holder mål. Man kan ikke ordne alt i miksen heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis klar over dette. Sparer opp til noen studiohøyttalere (tenker å bruke 3-4k). Men hodetelefonene kostet meg bare 1500 kr, og tenkte dette var en grei rask løsning Burde jeg ta utgangspunkt i Pc-høyttalerne fremfor disse? (PC-høyttalerne er et par år gamle, men fungerer).

Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Først og fremst, laptop-høytalere kan ikke gjengi frekvenser under 200 hz på en tilfredsstillende måte. Og det er selvsagt helt uavhengig hvor bra mixen eller mastern sitter.

Hva som er årsaken til at mixen din ikke låter konsekvent når du A/B-tester er umulig å si da jeg ikke har tilgang til låta. Men et generelt tips er at det sjeldent er dine inserts eller sends som har skylden for en dårlig mix når du er nybegynner, jeg ville lett i råmaterialet du benytter deg av. Det vil si de opptakene eller samplene du benytter deg av, og selvsagt lydnivå og panorering mellom disse.

Kjøp mix og masterings-bøker innenfor din relevante sjanger og begynn å les, ved siden av aktiv lytting selvsagt. Det tar tid. Invester også i et par skikkelige monitorer og headphones, det vil endre din verden Jeg fikk feks mine Adam a7 av frifond for en del år tilbake.
Vis hele sitatet...
Laptop-høyttalere er ikke noe å høre musikk på nei, hehe. Er like avskylig som mobiler omtrendt. Men bruker likevel laptop-høyttalere til testing av lyden (sammen med et par andre "vanlige" høyttalere folk bruker).

Jeg jobber nesten bare med midi. Altså, jeg bruker svært sjeldent samples. Men herjer en del med vstene (EQ og ulike effekter), så det kan kanskje være noe her. Er litt forsiktig med panorering. Drar ingen lyder ekstremt mye til høyre/venstre, hvis det var det du mente

Har du noen anbefalninger til mix/masterings-bøker? Jeg er veldig interessert i det her, og ønsker å lære mye mer om det! Kanskje helst noe som ikke går veldig i dybden på èn sjanger, men miksing av musikk generelt Ikke så dumt å begynne "tidlig" (er 18 år), med å lære om dette. Kanskje jeg finner ut at jeg ønsker å jobbe innenfor emnet, hehe.
du kan ha en del å tjene på å dra ut brede panoreringer dersom du har mange tracks. Da rydder du plass for alt som ligger i senter av lydbildet.
grenair's Avatar
Trådstarter
Kall meg dum, men jeg har faktisk ikke tenkt så veldig på det sånn før! haha. Når jeg begynte å produsere, hadde jeg ikke peiling på, eller brukte noe som helst tid på miksing. Det er noe jeg senere har blitt veldig opptatt av, da jeg har skjønt hvor viktig dette faktisk er.

Det jeg har fokusert mest på, er rett og slett å kutte vekk/dempe frekvenser, for å la andre slippe til. Si gjerne ifra om jeg gjør noe feil, hehe. Oppnår man noe av det samme, når man panorerer lyder? (igjen, kall meg gjerne dum). Og takk skal dere ha, alle sammen! /kp
Hvis du poster sangen, gir jeg deg gjerne noen tips!

Når det kommer til monitoring, er det viktig at du kjenner høytalerene du jobber med godt. Dvs. at du vet hvordan musikk skal høres ut på disse. En annen viktig faktor er rommet du jobber i, altså hvordan akustikken er.

Denne boka gir deg masse gode pointers på innspillingsfasen: http://www.modrec.com/

Og denne er som en bibel når det kommer til miksing: http://www.amazon.com/Mixing-Audio-C.../dp/0240520688

Oh, btw. Hvis du vil lære deg miksing, vil jeg anbefale deg å mikse audio. Det er mye lettere å lære seg bruk av EQ, kompressor og øvrige effekter på audio, kontra MIDI. Rett og slett fordi du vil høre forskjellen lettere. VSTi's er som regel allerede prosessert i den forstand.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av grenair Vis innlegg
Kall meg dum, men jeg har faktisk ikke tenkt så veldig på det sånn før! haha. Når jeg begynte å produsere, hadde jeg ikke peiling på, eller brukte noe som helst tid på miksing. Det er noe jeg senere har blitt veldig opptatt av, da jeg har skjønt hvor viktig dette faktisk er.

Det jeg har fokusert mest på, er rett og slett å kutte vekk/dempe frekvenser, for å la andre slippe til. Si gjerne ifra om jeg gjør noe feil, hehe. Oppnår man noe av det samme, når man panorerer lyder? (igjen, kall meg gjerne dum). Og takk skal dere ha, alle sammen! /kp
Vis hele sitatet...
Det sier seg jo selv at man ikke kutter vekk bass / low mid på bassinstrumenter, men sånt regner jeg med at du vet.
Panorering har ingenting med frekvenser å gjøre, bare hvilken side av en stereomiks lydene kommer ut - høyre/venstre og alt i mellom. Som Insidejob sier, om du trikser litt med kanalene kan lydbildet bli mye klarere, og det blir lettere å skille sporene. Sånn sett blir det kanskje litt det samme som det du gjør med frekvensene.

Ellers liker jo folk forskjellige ting, og i samme banen vil jeg si at det ikke går an å gjøre "feil" - dersom du liker miksen, er den riktig! Så lenge du ikke er på oppdrag for noen andre

Selv er jeg ganske n00b, så det er kanskje best å høre litt mer på de andre som kommer med tips her. Lykke til!
AudioTuts+ - Massevis av lettfattelige og gode guides/tutorials/tips med tilhørende lytteeksempler.

SoundOnSound - Også masse nyttig lesning mtp miksing, lydtips osv.
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Hvis du poster sangen, gir jeg deg gjerne noen tips!

Når det kommer til monitoring, er det viktig at du kjenner høytalerene du jobber med godt. Dvs. at du vet hvordan musikk skal høres ut på disse. En annen viktig faktor er rommet du jobber i, altså hvordan akustikken er.

Denne boka gir deg masse gode pointers på innspillingsfasen: http://www.modrec.com/

Og denne er som en bibel når det kommer til miksing: http://www.amazon.com/Mixing-Audio-C.../dp/0240520688

Oh, btw. Hvis du vil lære deg miksing, vil jeg anbefale deg å mikse audio. Det er mye lettere å lære seg bruk av EQ, kompressor og øvrige effekter på audio, kontra MIDI. Rett og slett fordi du vil høre forskjellen lettere. VSTi's er som regel allerede prosessert i den forstand.
Vis hele sitatet...
Kan poste sangen når jeg kommer hjem Setter stor pris på feedback/tips!
Jeg kjenner høyttalerene mine ganske greit egentlig, og sammenligner med lignende låter innimellom. Tusen takk for boktipset! Vurderer å kjøpe denne når jeg kommer hjem, men den var da veldig dyr? Det står at dette er en forbedret versjon: http://amzn.to/wE1JDS . Noen som kan bekrefte? Bør jeg kjøpe denne i steden?

Så du mener jeg bør konvertere MIDI til audio når jeg mikser? Eller sende lyden igjennom et audiospor? Har det noe å si?

Sitat av Takub Vis innlegg
Det sier seg jo selv at man ikke kutter vekk bass / low mid på bassinstrumenter, men sånt regner jeg med at du vet.
Panorering har ingenting med frekvenser å gjøre, bare hvilken side av en stereomiks lydene kommer ut - høyre/venstre og alt i mellom. Som Insidejob sier, om du trikser litt med kanalene kan lydbildet bli mye klarere, og det blir lettere å skille sporene. Sånn sett blir det kanskje litt det samme som det du gjør med frekvensene.

Ellers liker jo folk forskjellige ting, og i samme banen vil jeg si at det ikke går an å gjøre "feil" - dersom du liker miksen, er den riktig! Så lenge du ikke er på oppdrag for noen andre

Selv er jeg ganske n00b, så det er kanskje best å høre litt mer på de andre som kommer med tips her. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg kjører selvsagt ikke lowpass på bassen, hehe. Men takk, skal prøve å jobbe mer med panorering!

Sitat av Fonzey Vis innlegg
AudioTuts+ - Massevis av lettfattelige og gode guides/tutorials/tips med tilhørende lytteeksempler.

SoundOnSound - Også masse nyttig lesning mtp miksing, lydtips osv.
Vis hele sitatet...
Takk takk!
Mine tips:

1. Skru hvert enkelt spor.

* EQ på hvert spor. Kutt unødvendige frekvenser og lytt til instrumenter i samme frekvensområde.
* Kompressor der du ikke trenger dynamikk, der du trenger mer punch(f.eks BD og snare i de fleste elektroniske produksjoner.)
* Pan. Rytmiske elementer fordelt i forskjellige panoreringer skaper et bredt, klart og dynamisk lydbilde.

Når du har full kontroll på frekvensene i midt og bunn vil det skape mer rom for forbedring i bass-sporet.

2. Bass.

Du vil aldri få en god basslyd i ipod-phones eller på laptop-speakers, og mange gjør den feilen å skru bassen veldig høyt for å høre lysere bassfrekvenser på slike høyttalere, noe som fører til sprengte, våte og grumsete bunnfrekvenser.
Det handler i bunn og grunn om å komme frem til et godt frekvens-kompromiss slik at alle typer høyttalere har noe å hente ut fra de lave frekvensene.

Det jeg ofte gjør er å legge en sub med ganske lavt volum for å få litt dybde i lydbildet, og ha en egen bass i litt høyere frekvensområde til selve basslinjen (litt avhengig av hvilken sjanger/stil jeg produserer).

Et annet tips som kan fungere i noen tilfeller er å dublikere bass-sporet, og legge svak distortion på det ene sporet. Bland de to sporene fornuftig i mixen så kan det hjelpe med artikulere basslinjen ordentlig.

Det aller viktigste når det kommer til bass og trommer? kompressorinnstillinger.
Jeg anbefaler en egen kompressor til bass, en til hvert spor i trommemaskinen som trenger punch, og en i main mix. Lek med attack-innstillingene på bass-kompressoren, så skal med litt trening få klarere lyd på dårlige anlegg.
Et tips er å bytte mellom prosjektet ditt og en sang i samme sjanger, og mikse etter det. Hør etter om bassen, symbaler osv kommer like mye frem i begge to
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Mastering (equalizing o.l,) er en kunst, det finnes ingen fasitsvar. Man må rett og slett bare høre nøye, mens man justerer.
Vis hele sitatet...
Mastering og mixing er 2 forskjellige ting. Mixing er den siste delen av prosessen.

Til trådstarter:

Jeg ville begynt med å ha et ellers ganske tomt rom, med god akustikk, f.eks. heng opp noe akustikk foringer på veggene. Deretter kjøp et par bra monitorer, f.eks: http://www.gitarhuset.no/product/300...owered-monitor

og en mixer, og et lydkort.

Deretter, når du skal prøve å fikse på lyden, husk å ta pauser. For eksempel; Mixe i 10 minutter, så tar du 5 minutter og ser på tv, så gå tilbake igjen, på den måten vil du kunne tenke mere utenfor boksen.
Hvordan du mixer er et godt spørsmål, anbefaler deg å sjekke ut videoer av det da.

FOr å forbedre akustikk i rom: http://www.gitarhuset.no/product/300...plate-py-28-10
Sist endret av RydEN; 6. mars 2012 kl. 11:19.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Mastering og mixing er 2 forskjellige ting. Mixing er den siste delen av prosessen.
Vis hele sitatet...
Nice try, men dette er helt feil. Mastering er siste ledd før produktet sendes ut til forhandlere, der lydnivået og frekvensspekteret til den nedbounca låta blir optimalisert til forskjellige formater.

Mixingen derimot gjøres gjerne hele veien fra start til du leverer premasteren.


Av bøker kan jeg anbefale "Recording engineer's handbook", "Mixing engineer's handbook" og klassikeren "Mastering Audio" av Bob Katz. Dette er bøker som gjelder for alle typer musikk, men du trenger åpenbart ikke førstnevnte dersom det kun er MIDI og softsynths som brukes.

Når det kommer til panorering; det er nesten ALDRI at du burde panorere helt til noen av sidene. Som mixeprofessoren min på NTNU sa; "Du skal ha en ekstremt god grunn for å panorere ekstremt".
Sitat av RydEN Vis innlegg
Mastering og mixing er 2 forskjellige ting. Mixing er den siste delen av prosessen.
Vis hele sitatet...
Blings?

Mixing er EQ, Pan og Volum for hvert enkelt spor. Mastering er effekt og eq på main out. Mastering er altså siste del av prosessen.

Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Når det kommer til panorering; det er nesten ALDRI at du burde panorere helt til noen av sidene. Som mixeprofessoren min på NTNU sa; "Du skal ha en ekstremt god grunn for å panorere ekstremt".
Vis hele sitatet...
Godt sagt! Dette gjelder egentlig for alt i mixing: less is more. Kombinert med "mix med øra, ikke øya" kommer man langt.
Sitat av grenair Vis innlegg
Så du mener jeg bør konvertere MIDI til audio når jeg mikser? Eller sende lyden igjennom et audiospor? Har det noe å si?
Vis hele sitatet...
Nei, det jeg mener er at elektroniske instrumenter allerede låter ganske "ferdig". Dermed ville jeg funnet et prosjekt som kun inneholder typiske band instrumenter. Bass, trommer, gitarer og vokal. Det finnes masse ferdige innspilte låter som ligger ute som øvningsprosjekter for miksing.
grenair's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar!

Har googlet litt rundt nå, for å finne et par tutorials som tar for seg de tipsene dere kommer med Gleder meg til å starte med nytt prosjekt, og teste det ut!

Tror hovedproblemet mitt her, er at jeg har vært litt for streng med EQ på bassen (en ren sub bass), noe som gjør at den forsvinner helt i høyttalere uten basselement. Den idéen om å legge på en svak distortion på et duplisert bass-spor, høres faktisk ikke så dumt ut, uten å ha prøvd det selv ennå

Om noen har erfaringer/anbefalinger til bøker relatert til emne, vil jeg fortsatt gjerne høre om det!
Ser denne grei ut, til å begynne med?
Les litt på bloggen til Graham Cochrane: http://therecordingrevolution.com/
han har også lagt ut en serie med to sesonger av en serie som heter "5 minutes to a better mix" på youtube.
Serien er delt opp i 2 x 31 klipp. Der finner du mye gull. I tillegg er det 100% gratis og veldig tilgjengelig.
Sist endret av Insidejob; 6. mars 2012 kl. 23:49.
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av Insidejob Vis innlegg
Les litt på bloggen til Graham Cochrane: http://therecordingrevolution.com/
han har også lagt ut en serie med to sesonger av en serie som heter "5 minutes to a better mix" på youtube.
Serien er delt opp i 2 x 31 klipp. Der finner du mye gull. I tillegg er det 100% gratis og veldig tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha! Så veldig bra ut

Og til dere som vil høre hvordan sangen er hittil, se her:
http://www64.zippyshare.com/v/99101067/file.html

PS: Dere trenger ikke laste den ned. Det er en playknapp for streaming under "Download"knappen.
Sitat av grenair Vis innlegg
Takk skal du ha! Så veldig bra ut

Og til dere som vil høre hvordan sangen er hittil, se her:
http://www64.zippyshare.com/v/99101067/file.html

PS: Dere trenger ikke laste den ned. Det er en playknapp for streaming under "Download"knappen.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg bare si at jeg er positivt overasket over låta, utrolig forfriskende å høre en tilnærming til house med egenartet stil og fokus på melodiske elementer istedet for "omg fet trance synth" eller "lulz bassdrop". Thumbs up!

Jeg sitter her på jobb med et røtent logitech helpdesk headset, og allikevel høres bassen helt fin ut. Skal sjekke litt senere med ordentlig utstyr, men for å være ærlig hører jeg ikke noen utpregede problemer med mix'en.
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
Først vil jeg bare si at jeg er positivt overasket over låta, utrolig forfriskende å høre en tilnærming til house med egenartet stil og fokus på melodiske elementer istedet for "omg fet trance synth" eller "lulz bassdrop". Thumbs up!

Jeg sitter her på jobb med et røtent logitech helpdesk headset, og allikevel høres bassen helt fin ut. Skal sjekke litt senere med ordentlig utstyr, men for å være ærlig hører jeg ikke noen utpregede problemer med mix'en.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Veldig morro å høre Vet ikke helt hvor jeg skal plassere sjangeren egentlig, tenkte house, men er mulig jeg tar helt feil.

Jeg har jobbet litt med miksen etter jeg opprettet denne tråden. Har endret noe på EQ (fikk bla. bedre bass). Har også lagt på kompressor på kick, snare og bass, og panorert litt forsiktig. Alt etter tips herfra, så takk igjen folkens!

Hørte på streamingen til låta på zippyshare akkuratt, og la merke til at lydkvaliteten var en del dårligere der. Vet ikke om den blir bedre om man laster ned isteden, men kommer uansett til å poste en soundcloud link i løpet av dagen Tenkte bare å la dere høre igjennom først, så jeg eventuelt kan endre på noe før jeg laster den opp!
likte gitar spillet ditt veldig godt
minner meg om slike sanger som blir solgt på cder som "relaxing music tracks" etc.
driver selv med en del låter, men har nå klart og ryke 2 strenger (de lyseste på skalaen) på elgitaren min (har bestilt 2 sett til, bør vel alltids ha ett liggende)

men hvor lenge har du holdt på?
hvor lang tid har du brukt på miksen hittil?

bare så jeg selv vet hvor mye tid det bør legges i slikt.

hilsen musikk-noob
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Nice try, men dette er helt feil. Mastering er siste ledd før produktet sendes ut til forhandlere, der lydnivået og frekvensspekteret til den nedbounca låta blir optimalisert til forskjellige formater.

Mixingen derimot gjøres gjerne hele veien fra start til du leverer premasteren.
Vis hele sitatet...
Hmmm, kan hende jeg tar feil, men synes det er litt merkelig at han som produserer albumet til bandet mitt sier helt motsatt. Han har blant annet produsert Come Death plata til Blood Red Throne.

Er nok bare han som sier feil da, jeg trodde også det mottatte før.
Sist endret av RydEN; 7. mars 2012 kl. 16:28.
Mitt svar: bli subscriber på sonicacademy.com. Så lærer du deg mye smart om miksing og produsering. Mastering er et litt vanskelig tema å ta fatt på, ettersom det er en helt ny hest og hoppe på.

Det du kan gjøre er å skaffe deg Izotope, der har du en del ferdige masteringspresets osv. Så kan du justere selv på det som allerede er ferdig satt opp for deg. Det blir nok aldri 100% plateselskapkvalitet over det, men det vil nok hjelpe deg!
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
likte gitar spillet ditt veldig godt
minner meg om slike sanger som blir solgt på cder som "relaxing music tracks" etc.
driver selv med en del låter, men har nå klart og ryke 2 strenger (de lyseste på skalaen) på elgitaren min (har bestilt 2 sett til, bør vel alltids ha ett liggende)

men hvor lenge har du holdt på?
hvor lang tid har du brukt på miksen hittil?

bare så jeg selv vet hvor mye tid det bør legges i slikt.

hilsen musikk-noob
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Har holdt på i noen år, men når jeg først begynte, produserte jeg bare dritt i FL Studio (ikke for å rakke ned på programmet, bare meg selv). Det siste året har jeg satt meg litt inn i det, og hatt fokus på å lære nye ting. Begynte på den låta her for rundt 3 uker sida, men har vært utrolig mye skolearbeid ved siden av.

Hvis jeg ser bort i fra alt jeg har hatt å gjøre ved siden av, ville det kanskje tatt noen dager. Men anbefaler likevel å ta pauser i arbeidet, gjerne vent en dag før du jobber videre. Da vil du legge merke til nye ting, og "refresher" ørene på en måte, hehe.

Sitat av Jamrock Vis innlegg
Mitt svar: bli subscriber på sonicacademy.com. Så lærer du deg mye smart om miksing og produsering. Mastering er et litt vanskelig tema å ta fatt på, ettersom det er en helt ny hest og hoppe på.

Det du kan gjøre er å skaffe deg Izotope, der har du en del ferdige masteringspresets osv. Så kan du justere selv på det som allerede er ferdig satt opp for deg. Det blir nok aldri 100% plateselskapkvalitet over det, men det vil nok hjelpe deg!
Vis hele sitatet...
Takk for tipset!
Izotope bruker jeg allerede Har brukt det i denne låta også, selv om jeg har endret ganske mye på den preseten jeg tok utgangspunkt i (sikkert gjort det værre, hehe). Dette er også noe jeg ønsker å lære mer av, men kanskje ikke noe vits at jeg spør så mye rundt det i denne tråden.

Støtter deg helt på den, og anbefaler alle musikkprodusenter å sjekke ut Izotope, da det er såppas brukervennlig, og nøyaktig så lett som du selv gjør det til!
Du trenger noen ålreite studiomonitorer, Genelec leverer, men
litt lenger ned i pris finner du helt sikkert noen godt brukbare
fra f.eks. KRK.

Ellers anbefaler jeg at du starter med trommer og bass-sporene
og får disse til å sitte skikkelig sammen, så kan du litt etter litt
blande inn de øvrig rytmiske elementene før du "kler på"
melodier og slikt på toppen.

Tipset fra Bloodshoteyes om å bruke en låt av tilsvarende
kategori som mal, kan ofte fungere bra.

Utover det er det mye god inspirasjon å hente fra gamle
klassikere - Beatles sin "Revolver" trekker jeg ofte frem
når jeg står fast.

Lykke til!
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Du trenger noen ålreite studiomonitorer, Genelec leverer, men
litt lenger ned i pris finner du helt sikkert noen godt brukbare
fra f.eks. KRK.

Ellers anbefaler jeg at du starter med trommer og bass-sporene
og får disse til å sitte skikkelig sammen, så kan du litt etter litt
blande inn de øvrig rytmiske elementene før du "kler på"
melodier og slikt på toppen.

Tipset fra Bloodshoteyes om å bruke en låt av tilsvarende
kategori som mal, kan ofte fungere bra.

Utover det er det mye god inspirasjon å hente fra gamle
klassikere - Beatles sin "Revolver" trekker jeg ofte frem
når jeg står fast.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Var for en stund siden på den lokale musikkbutikken, og så på studiemonitorer (KRK og en annen som jeg ikke husker). Dette var da i prisklassen 3k. Problemet mitt er at jeg ofte ikke har så mye penger på lager, at jeg kan bruke så "mye" på en gang. Haha, høres ut som den fattigste greia

Hva jeg begynner med, varierer litt faktisk. I dette tilfellet har jeg tydeligvis begynt i "feil" ende. Kan kun komme på ett tilfelle, hvor jeg har begynt med bass-sporet, men det er ikke så uvanlig at jeg begynner med trommer.
Bruker du noen ekte instrumenter eller er alt midi via et keyboard? Synes sangen var fin jeg selvom jeg er fan av autentiske instrumenter og ikke midi!
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Bruker du noen ekte instrumenter eller er alt midi via et keyboard? Synes sangen var fin jeg selvom jeg er fan av autentiske instrumenter og ikke midi!
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha! Har kun brukt midi i denne sangen. Måtte lete lenge for å finne en "realistisk" gitarlyd, hehe. Spiller gitar selv, men har desverre ingen god mic.
Sitat av grenair Vis innlegg
Takk skal du ha! Har kun brukt midi i denne sangen. Måtte lete lenge for å finne en "realistisk" gitarlyd, hehe. Spiller gitar selv, men har desverre ingen god mic.
Vis hele sitatet...
Nei vet, spiller inn litt selv og sliter sykt med å få gitaren til å låte like kult som ut av amp'n, så har på en måte lagt det litt på hylla!
Ser at Ljudia har Numark NPM5, små studiomonitorer til
895,- pr. par. Kan ikke si noe om kvaliteten, har ikke
prøvd disse. Kanskje en idé å ta med en råmiks eller to
av dine egne låter til butikken for å teste lyden?
grenair's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ser at Ljudia har Numark NPM5, små studiomonitorer til
895,- pr. par. Kan ikke si noe om kvaliteten, har ikke
prøvd disse. Kanskje en idé å ta med en råmiks eller to
av dine egne låter til butikken for å teste lyden?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke så dumt det! Takk for tipset
Hvis jeg finner ut at KRK sine til 3k er betydelig bedre, tror jeg likevel at jeg sparer litt til først!