Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2853
Noen som vet hvor man kan kjøpe bil-lader til bærbar pc? har en toshiba hvis det har noe å si :0 har ikke hørt med forhandleren enda. men spør her først.
Kjet's Avatar
Trådstarter
94 2
fant noen andre også,men denne var billigest. takk
Clas olshon har noen universal billadere til pc, de er ganske billige og tror de fungerer bra.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Fant ut at det enkleste(og billigeste) var å kjøpe meg en trafo som omformer 12V DC til 230V AC
Kosta 500 kroner på BilTema for en på 300W, så det ble billigere enn å kjøpe nye bil ladere hver gang jeg kjøpte ny mobil/laptop/kamera/etc.
Kjet's Avatar
Trådstarter
94 2
tror kanskje 300W er for lite, men fant aldri ut av det hvor mangen watt trekker pcen? på laderen står det følgende:
Input: 100-240V ~ 1,5A(1,5A) 50-60Hz
Output: 19V (DC tegn) 3,42A(3,42A)


Men har jeg forstått det rett blir det: P = U x I
P= effekt
U= spenning
I= strøm

Altså..
P = 230 x 1,5 = 345W

For omformeren lager om til 230V.

Så det blir:

12V Fra bilbatteriet til Omformeren som lager 230V, til "laderen / omformeren" til pc'en som lager 19V

Det vil si at jeg trenger en omformer som lager vertfall 350W, hvis jeg har forstått det rett.
jeg har egentlig ikke peiling, men tror det skal gå siden laderen trenger ikke alle de 230 v så den trekker ikke så mye, am i right?
Ikke stol på meg ^^ sikkert feil :S
Sist endret av Downy; 11. oktober 2007 kl. 06:38.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Kjet
tror kanskje 300W er for lite, men fant aldri ut av det hvor mangen watt trekker pcen? på laderen står det følgende:
Input: 100-240V ~ 1,5A(1,5A) 50-60Hz
Output: 19V (DC tegn) 3,42A(3,42A)


Men har jeg forstått det rett blir det: P = U x I
P= effekt
U= spenning
I= strøm

Altså..
P = 230 x 1,5 = 345W

For omformeren lager om til 230V.

Så det blir:

12V Fra bilbatteriet til Omformeren som lager 230V, til "laderen / omformeren" til pc'en som lager 19V

Det vil si at jeg trenger en omformer som lager vertfall 350W, hvis jeg har forstått det rett.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen rev på dette her, men om reknemåten din stemmer(for effekten den bruker) så blir det for min bærbare PC 230x1.3 = 299.
Og da burde egentlig trafo'en min arbeide rimelig hardt, noe den ikke gjør
Funker i alle fall perfekt for meg!

Men får jo kjøpt trafo'er på 500 og 1000(?) watt også. Men da blir det også en god del dyrere.

EDIT:
Her går det an å lese litt om hvor mye en PC egentlig trekker.

og ifølge dette som er klippet fra den sida så er det visst effekten ut man må rekne på
I've no idea what the actual power consumption of the Eco is, but its mains adapter is rated at 80 watts output (18VDC, 4.44 amps), which means more than 80 watts input. I dare say it won't be using all of that most of the time; possibly not ever. And the CPU will never consume much of a slice of its input. But its LCD screen is likely to be at least a 30 watt device, and so I don't think 50 watts is at all an unreasonable figure for the whole thing, working hard.
Vis hele sitatet...
Isåfall blir reknestykket mitt mer i retning av 16 x 3.36 = 53.76W
Sist endret av Acidous; 11. oktober 2007 kl. 08:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1.5A er maxverdien ved 100V spenning. Altså 150W. På 230V vil den antakeleg dra maksimalt 150W, eller en halv ampere.

I praksis har eg ikkje sett laptoper som drar meir enn 80-90W..
Jeg kjøpte den minste fra Clas Ohlson, funker glimrende. Det følger med en haug forskellige plugger så den skal passe det meste av slike kontakter.
Sitat av pete^
Jeg kjøpte den minste fra Clas Ohlson, funker glimrende. Det følger med en haug forskellige plugger så den skal passe det meste av slike kontakter.
Vis hele sitatet...
Jeg har også tenkt på å kjøpe en bil-lader fra Clas Ohlson. Når jeg var der var det mange å velge mellom, den minste? Hva vil det si? Anyway, hvilken data har du?
Kjet's Avatar
Trådstarter
94 2
har en toshiba sak med intell dual core, 1,8ghz, 2024ram og 180gb hdd.

Men takk for alle svar, mysteriet er snart oppklart

skal låne meg en 300W omformer for å se om det funker, hvis det funker kommer jeg til å kjøpe meg en sånn en.
Sist endret av Kjet; 11. oktober 2007 kl. 12:21.
Har en Fujitsu-Siemens Amilo, eldre celeron-sak som ligger og slenger i bilen. Bruker den til kart-tjenester, DVD-spilling etc ved behov. Jeg så kun to typer som omforma fra 12V til laptop-spenning(som for min del er 19V). Den jeg kjøpte kosta 398,- mener jeg på.

Sitat av junkpal
Jeg har også tenkt på å kjøpe en bil-lader fra Clas Ohlson. Når jeg var der var det mange å velge mellom, den minste? Hva vil det si? Anyway, hvilken data har du?
Vis hele sitatet...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av vidarlo
1.5A er maxverdien ved 100V spenning. Altså 150W. På 230V vil den antakeleg dra maksimalt 150W, eller en halv ampere.

I praksis har eg ikkje sett laptoper som drar meir enn 80-90W..
Vis hele sitatet...
Så da stemmer det at det er effekten ut fra omformeren til laptopen jeg må gå etter da.
Og så klart hive på ett lite tillegg siden det ikke finnes omformere som er 100% effektive.
Den omformeren fra biltema har jeg prøvd og den fungerer ikke på min laptop. Snakket med en kompis som jobber i serviceluka på biltema og ha sa han hadde fått inn igjen mange av de omformerene, sikkert pga for dårlig sinusomforming slik at laptop omformeren på en måte slår inn "sikkerhets modusen" sin for dårlig strømkvalitet. Kjøpte meg en ny på internett for 100kr mindre med kun 150watt og den fungerete som bare det. Produsenten het Micro Battery.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av andis
Den omformeren fra biltema har jeg prøvd og den fungerer ikke på min laptop. Snakket med en kompis som jobber i serviceluka på biltema og ha sa han hadde fått inn igjen mange av de omformerene, sikkert pga for dårlig sinusomforming slik at laptop omformeren på en måte slår inn "sikkerhets modusen" sin for dårlig strømkvalitet. Kjøpte meg en ny på internett for 100kr mindre med kun 150watt og den fungerete som bare det. Produsenten het Micro Battery.
Vis hele sitatet...
Er jo mulig at folk har tatt feil omformer også
Siden de som er for 24V og de som er for 12V står på samme plass og har klin like esker Eneste forskjellen er ett lite kryss på sida av boksen
Kjet's Avatar
Trådstarter
94 2
testa en omformer på 150W, den var ødelagt tror jeg, fordi den nekta å drive noe og gikk i protect, altså, den skrudde seg av. Så stakk på clas ohlson og kjøpte meg en http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=22464683 når jeg kobla den til bil /pc røyk sikringen til sigarett tenneren. hva er det som gjør det? trenger svar kjapt :P