Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  230 43033
Tror ikke det er noe stress å kjøre fra politiet. Vet om en 15åring som gjorde det for et halvt års tid siden
Men spørs vel hvor du der og hva slags purk du vil kjøre fra..
Kommer helt ann på, om du kjører sykkel og er godt kjent kan det være veldig lett, med bil derimot er det mye verre, jeg vet fordi jeg har prøvd. Jeg har en helt ræva bil som ikke går spesielt fort, men det spiller ingen rolle om du kjører en SMART el-bil eller en Nissan Skyline GT-R om du ikke kan kjøre og tenke bra under press.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det bare i Oslo de har mc purk her i Norge?? Noen som har erfaribger/kjennskap til dem (hvilke sykler kjører de, antall o.l.)??
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av giraffen
Er det bare i Oslo de har mc purk her i Norge?? Noen som har erfaribger/kjennskap til dem (hvilke sykler kjører de, antall o.l.)??
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg vet så har de politimotorsykler i hver storby, og de har visstnok tatt i bruk sivile politimotorsykler nå i det senere og.
Tror ikke det er noe problem å kjøre fra politiet om du har bra kjøreskills, og dekk som ikke kan pungteres, samt en bil som ikke har så gale med HK osv.
Tror iallefall at politiet hadde hatt ett lite problem hvis du hadde kjørt med slik bil eller
en slik
Nå står jo ikke det å kjøre fra politiet kun på hk og biltype. Politiet må følge et objektivt mønster når det gjelder å forfølge biler opp til en viss hastighet. Stiger hastigheten over en grense, må de garantert avslutte jakten. Dette er fordi det fører til en risiko for både andre bilister og sivile; politiet må kjøre forsvarlig: hvor høyere de presser bilen de jakter på, desto større risiko vil det være for en ulykke.

Derfor blir det latterlig å diskutere politiets biler komparativt med sportsbiler o.l

Vi kan også se dette gjeldende for scooter/moped. Tar en av seg hjelmen og en kjører over 40 km (tror jeg), kan ikke politiet følge etter deg lenger. Ergo: det utgjør en fare for at mopedisten kan krasje.
å kaste hjelmen er bare idiotisk...

og angående politisykler, de har noen store og stygge touringsykler.
en mopedist stikker lett fra politiet og deres sykler på en skogsvei, men har ingen sjans i havet på en åpen vei o.l
Skjønner ikke helt hva du tenker på? Det er vel ikke noe eksempel på at politiet følger et "objektivt mønster". Forresten aldri om noe slikt før, det er bare to ord du har satt sammen som da blir helt meningsløse.

Uansett er det ikke noen "viss hastighet" som forfølgelsen skal avbrytes på. Grensen er helt subjektivt og skjønnsmessig fastsatt utfra en rekke kriterier som ikke er mulig å anslå på forhånd av den kriminelle.
Sist endret av Kaunda; 28. april 2008 kl. 20:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter som jeg har hørt, så har ikke norsk polti lov til og kjøre etter deg enn mere enn 160 km/t. Om dette er riktig eller galt. veit jeg ikke ;P
Dette er det forferdelig mange som har hørt, men ingen vet om det er sant...
Sitat av Magga
Etter som jeg har hørt, så har ikke norsk polti lov til og kjøre etter deg enn mere enn 160 km/t. Om dette er riktig eller galt. veit jeg ikke ;P
Vis hele sitatet...
Hvorfor må alltid noen starte en diskusjon grunnet sånne myter?
Sitat av Restyle
Hvorfor må alltid noen starte en diskusjon grunnet sånne myter?
Vis hele sitatet...

Urbane myter vil alltid leve, tror jeg, men det er opplevd at snut roer seg etter avslåtte lys, med bil på skogsvei ja
Edit :l leif
Sist endret av pidget; 11. mai 2008 kl. 00:47.
Sitat av Magga
Etter som jeg har hørt, så har ikke norsk polti lov til og kjøre etter deg enn mere enn 160 km/t. Om dette er riktig eller galt. veit jeg ikke ;P
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer det. Men kun på dager med fullmåne, og hvis han som kjører i fra politiet kjører på en vei som går mot nord. Det hører også til historien at englestøv må være med i bildet, og griser skal fly i sirkel over bilen for at politiet stopper.. God tur..
Sist endret av pr0tec; 13. mai 2008 kl. 22:37.
Sitat av t33zr
Husk at du kjører for livet (lappen+bot+fengsel...osv)
Vis hele sitatet...
Med den attituden håper jeg snuten stopper deg på veien før du kjører ihjæl deg selv og andre. Livet er verdt mer enn en blikkboks som kan rulle agårde i stor fart.
Sitat av pr0tec
Ja, det stemmer det. Men kun på dager med fullmåne, og hvis han som kjører i fra politiet kjører på en vei som går mot nord. Det hører også til historien at englestøv må være med i bildet, og griser skal fly i sirkel over bilen for at politiet stopper.. God tur..
Vis hele sitatet...
ligner mye på den historien jeg har hørt, kanskje vi kjenner de samme folka ?
Politiet kan gjøre ka f de vil, begynner du diskutere på instruksen deres, vil de ofte påstå at den boken ikke eksisterer.. (lommemannen hadde en sånn ) Og selv har jeg sett den, men har ikke tilgang, dessverre..
edit : leif
Sist endret av pidget; 13. mai 2008 kl. 22:50.
Sitat av pidget
Politiet kan gjøre ka f de vil
Vis hele sitatet...
Det kan de ikke, og hva de har lov til (og ikke har lov til forsåvidt) står i "INSTRUKS FOR POLITIETS TRAFIKKTJENESTE". Regner med det er denne (gp-4027) instruksen du snakker om, siden dette temaet omhandler bilkjøring.
Sitat av eab
Det kan de ikke, og hva de har lov til (og ikke har lov til forsåvidt) står i "INSTRUKS FOR POLITIETS TRAFIKKTJENESTE". Regner med det er denne (gp-4027) instruksen du snakker om, siden dette temaet omhandler bilkjøring.
Vis hele sitatet...
Og mens vi er inne på det temaet, hvem vokter da lovens voktere ? Vet du hva/hvem sefo består av ? Det burde vært et uavhengig organ, men det er det altså ikke.
Sist jeg kranglet med lokale myndigheter ble SEFO ivaretatt av tjenestemenn som påtok seg dette frivillig, uten betaling, etter tjeneste.
Hadde f ikke "tid" snakke med meg ihvertfall. Om dette har endra seg er jeg glad på publikums vegne, men - ehh - bukken til havresekken ?

edit : begynner å bli endel år siden, håper virkelig praksis har endret seg, du henviser til et Teoretisk dokument..

edit2: om du har en jobb, eller går på skole, har du et sett regler, avviker du Aldri fra disse, om du gjør - "tyster" da dine "kollegaer" da automatisk på deg?
Håper ikke det, for da er de ikke dine venner, og arbeidsforholdet kan bli problematisk.
Forskjell på teori og praksis vet du..
Sist endret av pidget; 14. mai 2008 kl. 05:16.
Og dette er relevant til trådens tittel og innhold på hvilken måte?

Jeg vet iallefall såpass om SEFO at jeg vet at det nå heter "Spesialenheten for politisaker". Det har det gjort siden '05
Sitat av eab
Og dette er relevant til trådens tittel og innhold på hvilken måte?

Jeg vet iallefall såpass om SEFO at jeg vet at det nå heter "Spesialenheten for politisaker". Det har det gjort siden '05
Vis hele sitatet...
Kan skifte tittel jeg og, tar meg 2 min, men jeg er framleis samme karen. Og ja det er relevant i en tråd som dreier seg om å kjøre fra politiet.

Om du har prøvd, men ikke klart det så er de rimelig lei seg allikevel. Enkelte tar det faktisk personlig.. Og da kan det utspille seg episoder som gjør at man får lyst ta kontakt med sefo, eller hva de nå heter.
Men dette var før 05 ja, men mener i høyeste grad dette er relevant, gjerne innspill fra andre med erfaringer her ?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Å kjøre ifra politiet er fullt mulig. Men slik jeg har forstått det så er det ikke mangen som blir øverasket av politiet som klarer og komme seg unna. Det er forskjell på å være ute å kosekjøre med bilen din å plutselig se noen blålys i speilen enn å være forberedt på det (altså av med skilter - sotede ruter - balaklava *viktig*). En kamerat av meg ble "øverasket av politiet" men for han betydde lappen mer en noe annet her i verden så han ga flat pedal. skiltene var synlige ja men han tenkte bilen hans kunne likeså greit bli stjålet litt tidligere den kvelden. Men det som politiet har begynt me nå er at får å sikre identitet av fører sender di en patrulje til å stoppe opp lengre framme. Di bruker så (HD?)kamera for å få stillbilde evt klar video av fører sitt ansikt. det var slik min kamerat ble tatt. nytter ikke si bilen ble stjålet tidligere på kvelden når di hadde ett perfekt still bilde av trynet hans bak rattet:P så min mening er at skal du leke katt å mus me politiet så vær forberedt ha riktigt utstyr me deg i bilen å gjør forarbeidet ditt!
En kompis av meg hevder han kjørte fra politiet: han kjørte i 170 i 80 sone - han kappet med en fyr. I det han så blålus ca 100 meter fra han, kjørte han ned på første sidevei og inn på en privat eiendom og slo av bilen, han ble ikke direkte tatt, men 1-2 uker senere fikk visst faren en telefon der faren ble spurt om han hadde kappet osv, men han sa at sønnen kjørte bilen. Kompisen min kunne deretter velge mellom å godta 10 000.- i bot eller møte på politistasjonen, om han ikke godtok boten kunne det bety fengsel, mistet førerkort. Han valgte første alternativ. Tror ikke han har snakket drit opp i tryne mitt, jeg fikk se boten, han får ikke lengre låne faren din bil og jeg så i avisen dagen etterpå at han fyren han hadde kappet med var tatt av politiet...
Sist endret av Spelly; 15. desember 2008 kl. 13:05.
Bare sånn rent hypotetisk, hva gjør egentlig purken for å stoppe deg? La oss si du ikke stopper men bare kjører rolig foran selvom de skrur på lys osv.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Følger etter deg.
Sitat av jørgs Vis innlegg
Bare sånn rent hypotetisk, hva gjør egentlig purken for å stoppe deg? La oss si du ikke stopper men bare kjører rolig foran selvom de skrur på lys osv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok de kommer til å stoppe deg.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg tror nok de kommer til å stoppe deg.
Vis hele sitatet...
Hva spør etter HVA politiet kommer til å gjøre. Metoder for å få deg til å stoppe om du ikke frivillig stanser.
jørgs: Er du ikke til fare for medtrafikanter vil de sansynligvis bare ligge på hjul, evt. prøve å låse deg inne hvis de er flere biler. Vurderes du som til fare for deg selv/andre blir bilene fort til rambukker hvis muligheten byr seg. Du får gjerne en reaksjon som svarer til alvorligheten av det du driver med (ofte med god margin )
Sist endret av DeMenT; 15. desember 2008 kl. 16:39.
Sitat av emphi Vis innlegg
Hva spør etter HVA politiet kommer til å gjøre. Metoder for å få deg til å stoppe om du ikke frivillig stanser.
Vis hele sitatet...
Politiet har jo spikermatter de kan ta frem, men er mer vanlig at de heller setter opp en veisperring bestående av en eller to biler som blokker hele kjørebanen.
hei du! vis du ikke er kjent i området og kjører sykkel så er det lite smart å prøve å kjøre fra snuten... møtte en kar en gang på r1 i en helvetes fart og flere snutebiler etter seg pluss hellekopter, noen dager etter leste jeg i avisa at han hadde krasja og daua!

Snuten følger etter deg til det siste! så lenge du ikke er kjent og vet om småveier, veier med bommer osv vis du kjører sykkel!
Men seff, du kan jo ha flaks å komme deg unna med gammel volvo! men i mine øyne er det en for stor kjanskje å ta, 9 av 10 ganger vil de ta deg, og når de tar deg, så blir straffen din myyye strengere pga du prøvde å stikke av!
Og en dag du kjører fra dem og tror du kom deg unna så får du brev i posten eller kanskje de stikker en tur innom deg! fordet de tok skiltnr ditt og så lenge du ikke har meldt bilen stjålet minst en time før så er det ikke så mye du kan si, spesielt ikke når de ser at bilen står i innkjørselen din!
Og en siste ting, når du kjører fra de så setter du ikke bare deg selv i fare, men alle de andre billistene eller "myke" traffikantene du møter på!
Nei, skal du kjøre fra dem så gjør det når du sitter på en sykkel, da kan du også kaste av deg hjelmen så er det enda mindre kjanskje for at de følger etter deg...
Å si at de følger etter til det siste er da å ta den litt vel langt! Politiet er ganske flink til å bedømme situasjonen, er det en vei med mye trafikk og/eller fotgjengere så blåser allefall det lokale politiet her hvor jeg bor av jakta.

Og du kan faktisk ha bilen din stående i din egen oppkjørsel når politiet stikker innom på besøk etter å ha tatt skiltnummer! Eneste forhåndsreglen du må ha er at du må kunne forklare med vitner hvor du var på det aktuelle tidspunkte, politiet som må bevise at du og dine vitner lyger så det står etter! Ingen lov som sier at du ikke kunne hatt bilen stående med nøkklene i tenningen når du dro hjemmefra, og da er ikke du ansvarlig vist bilen har vært brukt på en "joyride".

Jo flere vitner jo bedre, selv holdt det med 5 stykker som kunne plassere meg 3 mil unna bilen i det aktuelle tidspunkte.

Så selv om politiet under hele avhøret sier at dette blir du dømt for og når avhøret er ferdig ber deg underskrive "denne Donald Duck historien" er det heldigvis sånn at de må innrømme at i teorien, så kunne faktisk noen andre ha vært i bilen på det tidspunkte.

Vil pressisere (som jeg mener jeg har gjort for ca 1 år siden i denne tråden) at det anbefales aldri å prøve og kjøre fra politiet, det er ikke så enkelt som på film!
Har du ikke både lykken, oddsene og lokalkunnskapen på din side er sjangsene for å lykkes små.. og greier du ikke å stikke av blir som myrdan11 skrev straffen mye høyere for at du i det hele tatt prøvde!
Sitat av M&G Vis innlegg
Så *prøv* da vel for svarte svingende!

Jeg har gjort det, både med hell og ikke fullt så mye hell.
De er mange, de snakker sammen, og de har faktisk lov til å satse materiell (bilene sine) på å stoppe deg dersom de mener at du kan være til fare for andre. Så ikke engang tenk tanken på å prøve å stikke i fra de dersom de gir klart tegn til at de vil snakke med deg.

Et eksempel er en kar fra Skedsmo, kom kjørende på en oppsprita ZZR1000 en gang i tiden, og så at det var kontroll ved Lindeberg i Oslo. Han bråsnudde sykkelen, fordi han ikke hadde lappen. Da kom de fort etter han ja.. Han la seg ut på E6 og trampa til skikkelig, men hadde bilen i speilet når han passerte 150.
Når han passerte Skedsmo så ble han litt nærvøs, for de lå fortsatt der bak, så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.

Da han nermet seg Frogner så tok Onkel inpå igjen, og han ble skikkelig nærvøs, og prøvde fortsatt å slippe bilen som lå et stykke bak med blått i grillen.

Da han passerte Frogner og fikk se over til Arteid, så så han at det var sperring i vegen, med biler, folk og lys. Han skjønte da at det var kjørt, og begynte å slakke av.....
Når han kjente sykkelen mistet fart, og han rettet seg opp, først DA turte han å slippe synet ned på speedometeret, og så at nåla datt ned forbi 260......

Han stoppet litt før Arteid, og bilen ble stående rett bak han, på ca. 4000 omdreininger, og passesjeren i UP bilen ropte ut til han at han skulle stoppe sykkelen, gå av, ta av seg hjelmen og fjerne seg vekk fra sykkelen. Først DA slapp gutta turtallet og kom ut av bilen. MED håndjerna klare kom Onkel i mot han, og spurte med et lurt flir " VAR du over 300 eller?

Så jeg vet ikke helt jeg... En bil som klarer å holde 240-250 ut fra Oslo og forbi Berger.... Det er vel ikke en helt standard bil vel?

Svaret fikk vi vel når en kompis av meg kjøpte en brukt 945 Turbo fra Politiet......
Slangen til WG på bilen var påmontert en T-kran Ikke rart disse gutta har litt å ta i med!

Og en annen historie som forteller det samme: Jeg har vært med i en Nissan Z300Turbo, med en GOD sjåfør. Den eneste muligheten vi hadde for å slippe unna var griseheftige akselerasjoner og å prøve å dytte Onkel av veien.
Men vi klarte det ikke! Når vi klarte å komme oss inn i mellom blokkene på Furuseth og kjøre litt slalom mot T-banen, så fikk vi såpass klaring til Onkel at vi klarte å stikke av til fots og ned på banen.
Men det var bare flaks. Vi måtte kaste ut en kar som var etterlyst, og han lå i buskene og så 5 biler og 2 MCr som kom etter oss... Så de gangene du GREIER å kjøre i fra de er kun flaks.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg IKKE har klart å stikke, men det er en del ganger ja, og det har jeg papirer på

Så mitt råd er: IKKE prøv! I hvertfall ikke før du blir gammel nok til å kunne tenke klart og vurdere konsekvensene ting kan dra med seg!
Vis hele sitatet...
Ser du mye action filmer ?
http://www.youtube.com/watch?v=dNOW-byNIJ0

Slik gjør du det i sverige
Sist endret av hinnacrazy; 16. desember 2008 kl. 13:36.
Digital nomade
trippy's Avatar
Ghost rider er fra Australia hvis jeg ikke tar helt feil.
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
Og en dag du kjører fra dem og tror du kom deg unna så får du brev i posten eller kanskje de stikker en tur innom deg! fordet de tok skiltnr ditt og så lenge du ikke har meldt bilen stjålet minst en time før så er det ikke så mye du kan si, spesielt ikke når de ser at bilen står i innkjørselen din!
Vis hele sitatet...
De må faktisk ta deg bak rattet / ta bilde som er godt nok til identifikasjon for å få dømt deg. Jeg vet om mange eksempler på at de ikke får gjort noe annet enn å møte opp på døra å prøve å få deg til å tilstå, og så skjelle deg ut når det ikke gikk. Selv om bilen står og tikker av varmen ved siden av.

Må ta forbehold om at det ikke har vært noen regelenderinger i løpet av de siste par-tre åra, for alle tilfellene er eldre enn det.
Sist endret av DeMenT; 16. desember 2008 kl. 16:40.
Sitat av trippy Vis innlegg
Ghost rider er fra Australia hvis jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Ghostrider er Patrik furstenhoff fra sverige=)
politiet gjør som de vil uansett samme faen. men jeg har vært med på å kjøre fra purken mange ganger, det er kick ass
Sitat av hinnacrazy Vis innlegg
Ghostrider er Patrik furstenhoff fra sverige=)
Vis hele sitatet...
Nei, Patrik furstenhoff er riktignok med i teamet som har produsert endel av GH filmene, men har visst sluttet å kjøre aktivt. Har sett på youtube at ghostrider ble avslørt i australia ja. Kunne egentlig ikke ta han så hardt, han fikk 800 timer sammfunnstjeneste 40€k i bot (?) og passet inndratt for et år..

GhostRider exposed Vet dog ikke hvorvidt man skal stole blindt på en youtubevideo, men har trøbbel med å finne andre kilder
Her ar de Volvo med 600hk hvertfall
Eneste bilen man ikke kommer seg unna på rette strekker
I å med at jeg kjører moped haha ;P Men det er alt for lett å kjøre fra dem ja
Er alltid gøy hehe
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Her ar de Volvo med 600hk hvertfall
Vis hele sitatet...

Nei det har de ikke..! Nå vet ikke jeg hvor i lande du bor, eller noe som helst.. men politiet har ikke noen som helst bil med 600hk!
Prøv å få en motor med 400hk til å være driftsikker på ett budsjett som politiet tillater før du en gang tenker å tro på alle de store gutta som forteller deg usannheter
Jeg har hørt at hvis man tar av seg hjelmen på moped har ikke purken lov å kjøre etter deg.
Kan det stemme?
Sitat av Spanky Vis innlegg
Altså er det virkelig så vanskelig å kjøre fra polti?
Her i norge kjører de Volvoer, men er de noe raske?
Har noen her hatt noen lignende opplevelser? (lite trolig da )
helikopter burde ikke være noe problem hvis du i oslo sentrum kansje, og hva skal til for at de sender ut helikopter`?

Uansett her: http://ebaumsworld.com/2006/07/mustangspin.html
er noe ganske rå kjøring jeg tror han kunne klart å stikke av hvis han hadde en bedre bil og uten helikopteret i ræva
Vis hele sitatet...
Politiet i dag kjører; De gamle kjedelige volvoene sine, passat, gamle mercer, toyotaer, ja egentlig det meste

Er bare å kline gassen i bånn og kjøre som om det er det siste du kanskje gjør på veeeeeeldig lenge=P hehe

Men har hørt en liten ting, mulig det er noen av dere som allerede har tatt det opp i denne tråden, men prøver alikevel.

here goes: Er det sant at snuten IKKE har lov til å følge etter deg (merk! de står stille....) og du holder en høyere hastighet enn 180 km/t?
Mener å ha lest dette ett sted og til og med hørt det fra en betjent=P

De kom etter meg da jeg passerte de i 220 for en stund sia

Merce vøtt^^ Kjører fra alt hehe

Sitat av Rick Vis innlegg
Nei det har de ikke..! Nå vet ikke jeg hvor i lande du bor, eller noe som helst.. men politiet har ikke noen som helst bil med 600hk!
Prøv å få en motor med 400hk til å være driftsikker på ett budsjett som politiet tillater før du en gang tenker å tro på alle de store gutta som forteller deg usannheter
Vis hele sitatet...
Snuten fikk for ikke så veldig lenge sia en gigantbot av Satans Vegvesen ette rtuning av Passat'ene sine, da de ikke visste at de måtte melde fra til biltilsynet xD

Er det serr mulig? hahaha
Sist endret av random39267; 21. desember 2008 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kom tilfeldigvis over en gammel artikkel (fra 14.02.2008) :

http://www.politiforum.no/id/2413

Det er enorme forskjeller i politiets bilpark. Ansatte i Salten er bekymret for at bilene ikke holder mål, mens i Asker og Bærum og UP er tilstanden en helt annen.
Vis hele sitatet...
I løpet av det siste halve året, har politiet i Salten opplevd to episoder hvor de rett og slett har måttet avbryte utrykninger, slå av sirenene og kjøre inn til siden fordi bilene har kollapset.
Vis hele sitatet...
Moralen er vel at man har en bedre mulighet til å kjøre fra politiet i Salten enn Asker og Bærum ;-)

http://www.politiforum.no/id/2880 <- syntes denne var god også =p
Sist endret av Zendelum; 21. desember 2008 kl. 11:27.
Hvis politiet på stedet vurderer deg og kjøringen din som større trussel for deg og andre, enn om de i tillegg kjører etter deg, så henger de seg på. Det kommer helt an på tid, sted, situasjon. Midt på dagen på motorveien så hadde de nok lagt seg litt bak, og prøvd å få tak i helikopter, eller andre patruljer lengre fremme.

Regner med (og håper) det var seint, helst nattestid på en landevei du holdt den hastigheten ? Uansett, nei de har ikke noen myteomspunnet magisk grense som forteller hvor fort de kan kjøre om de føler at situasjonen krever det..
Sitat av Rick Vis innlegg
Ingen lov som sier at du ikke kunne hatt bilen stående med nøkklene i tenningen når du dro hjemmefra, og da er ikke du ansvarlig vist bilen har vært brukt på en "joyride".
Vis hele sitatet...
Faktisk så er du ansvarlig at bilen blir forsvarlig låst slik at ingen uvedkommende får brukt den. Dette vil si at man skal ikke la stå i tenningen når man forlater bilen.

bruksforskriften

Brukes sant nok utrolig skjeldent i norsk strafferett.

At politiet kan bryte fart og trafikkregler reguleres i veitrafikkloven § 11.
Det er ingen fast grense i km/t som sier hvor fort politiet kan kjøre.
Politiet må (SOM ALLE ANDRE) kjøre etter veitrafikkloven §3 uansett om blålysa er på.

Veitrafikkloven §3 sier :
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade. "

Kort fortalt så kan politiet følge etter bilen så lenge de mener det er forsvarlig. Konkrete eksempler er vansklig å komme med fordi det må bli en vurdering i hvert enkelt tilfelle mer enn en fast norm.


Ole
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hehe nå gjør jo ikke up bilene i fra volvo mer enn 235 kmh men dem er jo fler denn deg da...
Oversikt over UP-biler, for de som har interesse for det.
*


ZH 20442 - Audi A4 S-line Sort, senket, sotete ruter Denne provoserer til race og så blir du tatt
ZH 15425 - Sølv Impreza stv. 2,0 GX
ZH 16642 - Sølv Impreza stv. WRX (ute vær dag) 250-300hk
ZE 98535 - Blå Nissan X-Trail
ZH 17209 - Grå Ford Mondeo stv.
ZE 97535 - Blå V70 stv.
ZH 13854 - Vinrød Ford Mondeo stv. Tdci (2 ant. på taket, ei lita på v. siderute) Tilhører vist Lyngen/Storfjord
ZH 13853 - Sølv/grå Ford Mondeo stv.
ZH 14646 - Sølvgrå Peugeot 307 stv.
ZE 59240 - Svart Volvo 940 sedan Lite brukt
ZE 65637 - Svart Ford Mondeo stv. Lite brukt
ZH 10349 - Blå Nissan X-Trail
ZH 10832 - Sølv Nissan Almera
ZH 17487 - Grå VW Golf
ZH 13809 - Grå Toyota Avensis stv. Diesel
ZH 16657- koksgrå corolla kombi, leiebil fra Avis
ZD 10402- svart Mondeo stv.
YZ 45854- hvit Nissan primera stv.
ZD 10424- svart Nissan x-trail

Up Biler har En Svart antenne montert ca midt på taket dette er en GPS antenne på taket

Disse gjelder for troms fylke, og er ikke en fasit noen kan være oppdiktet noen kan være fjernet fra listen andre er enda i tjeneste
heller ikke jeg som har skrevet listen!
Null stress, kast litt gjørme på skiltene en regnfull dag og dra mopeden inn i skiløypa:P
kjører du motorsykkel og får snuten etter deg, er det "bare" å få av seg hjelmen og gi flatt 160kmt... Da har de ikke lov å følge etter deg.
Kan jo prøve det, hvis du har baller av stål og er dum som en sau
Folk som kjører sykkel, og _kan_ kjøre sykkel kommer seg unna før du får sagt snut uansett. Bil er det bare å gi opp å følge etter med, og politisykklene har ikke sjangs mot dagens plastrakketter, ei heller KTM. Hjelm er ganske greit å ha når man skal kjøre risikabelt. Det beste er å stoppe uansett da man setter mange andre menneskers liv å helse i fare.
Sitat av Zeco Vis innlegg
kjører du motorsykkel og får snuten etter deg, er det "bare" å få av seg hjelmen og gi flatt 160kmt... Da har de ikke lov å følge etter deg.
Kan jo prøve det, hvis du har baller av stål og er dum som en sau
Vis hele sitatet...
Kan du bekrefte det ryktet opp mot en kilde? Trudde ikke det.
99.9% sikker på at det bare er bull. Politiet ser ann situasjonen; dvs, hvis du kjører som en galing i 160 uten hjelm er det godt mulig de stopper - men hvis sikten og veiene tillater det ser jeg ingen grunn til at de skulle ville stoppe.