Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 740
Hei,

Er en del år siden jeg hadde gamingpc, har for det meste spilt på konsoll siste 10 årene.

Broderen kjøpte nå ny gaming PC og jeg "arvet" hans gamle gaming PC.

Hovedkort: ASRock Z170 Gaming K4
Prosessor: Intel I7 6700 3,40 GHZ
Grafikk: Geforce GTX 970
RAM: 32 GB

https://www.userbenchmark.com/UserRun/60942772


Den kjører mye av de nye spillene helt ok, men jeg ønsker å oppgradere litt.

Vurderer å kjøpe et brukt Geforce 1080 8GB skjermkort i håp om at det vil forbedre potensialet til PC'en.

Er det fornuftig eller vil da prosessor blir en stor flaskehals?

Tips og innspill tas imot med takk.
Vil nok hjelpe litt med ny GPU, men blir nok en bottleneck for fullt potensiale den prosessoren. Ikke at den der er alt for dårlig. Vet ikke om jeg hadde brukt penger på ny hvis poenget er å holde budsjettet nede.

Ville vært en ny brukt en fra samme år med K i navnet i så fall.

Er et ganske stort hopp fra 970 til 1080 i ytelse, så "litt" kan nok bety en del.
Sist endret av Penisskaft; 21. april 2023 kl. 12:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du vil ha den PCen i 10 år til så kan du satse mer penger på skikkelig CPU og gpu upgrade. Er snakk om 10-15k om du vil ha high end og da kommer ikke pcn til å slite med det første.

Anbefaler selv å ta en titt på noen kurante gpuer og evt CPU for å så benchmarke og se hva som passer best for deg. 1080 er jo gammelt vettu, bytta fra 1660ti til 4070ti og bare det var en helt ny verden.

Har du budsjett så kan det hende jeg kan lete litt for deg evt.
1080 i 2023? litt utdatert kanskje?
hva slaks spell speller du a?
har samme cpu og hovedkort så de skal holde
Trådstarter
78 7
Takk for gode svar, jeg tenkte at med 1080 så får jeg en vesentlig kraftigere gpu, og ser at jeg kan få dem brukt på finn for ca 1500.
Tenkte at noe nyere ville være overkill med tanke på resten av komponentene.
Freakster24 bekrefter at cpu og hovedkort fremdeles holder mål så da har jeg egentlig fått svar på det jeg lurte på.

Angående spill så er det primært eldre spill, samt RTS og slikt som er mer forbeholdt PC.
Har både PS5, Switch og XSX, så de blir brukt til spilling av nyere spill.
Du vil heller kjøpe deg et RX 6600XT brukt enn ett GTX 1080..
Trådstarter
78 7
Å, kan du utdype litt om det?
Jeg kan, fordi jeg akuratt googlet. RX-en er nyere og yter litt bedre. Kort og greit.
Den prosessoren er ikke nødvendigvis en flaskehals. Spiller du på høyere oppløsninger med mer detaljer så vil du kunne utnytte mer av krafta skjermkortet har.

Spiller du derimot på lavere oppløsninger og høyere fps, så vil prosessoren muligens bli en flaskehals.

Søk litt rundt på finn, og prøv å finne det beste skjermkortet for budsjettet ditt. Se etter kort som har gode kjølere, nyere kort er mer avhengig av lav temperatur enn noensinne.
I 2012

Kjøpte jeg meg den første riggen min. 3ghz i7 950 (husker ikke helt specs men var temmelig høy)
6 gb ram og 5870 kort.

Alt i alt kom den på 18K


Den tyna jeg ut til 2020 byttet ikke noe av viktighet (noen ssd’er og vifter)


2020 var året jeg bestemte meg for å oppgradere. Og kostet på meg litt mer men nå skal jeg også oppgradere litt mer på veien. Siste riggen med egen vannkjøling til skjermkort ligger rundt 30

Så den første riggen varte i 8 år. Kunne kjøpt meg en laptop til 2K hver mnd i 8 år for men kunne kanskje gjort 1/4 med craptop

Nå skal det sies at jeg gjør veldig mye mer enn kun gaming