Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3431
Hvor utbredt er taking av fingeravtrykk/fotavtrykk/DNA i Norge? Hvilke lovbrudd må utføres for at politiet orker å bruke så mye ressurser på dette?
Fotavtrykk? Offtopic jeg vet men hvilke forbrytelser tror du man tar det for? Tenker du på sko-avtrykk kanskje? Uansett så er det temmelig bortkastet da sko kan kastes... Er det så mange som blir trampet i hjel her i landet at man har egen fotavtrykk-database?

Vil tro at de tar for alvorlige ting som innbrudd og drap, kanskje også brann at man finner en kanne bensin i nærheten eller noe... Der det faktisk finnes noe å finne fingeravtrykk fra.
Sørlending
Trådstarter
Ja, det tror jeg nok. Hva med biltyveri, narkotika, smugling etc?
Jeg vet ikke sikkert, men jeg kan LOVE deg at de ikke bruker det like hyppig som på CSI. Så en dokumentar om den negative effekten av CSI i forhold til ekte politi. Det var mye vanligere at folk maste etter fingeravtrykk og DNA bare etter husinnbrudd o.l.
Dette var i USA, men om du tenker i samme baner kan du nok glemme det.

Og Lille My: du skjønner vel hva fotavtrykk er? Det har ikke noe å si om du har sko på deg eller ikke, og hvilke forbrytelse det blir brukt på har ingenting å si. Det er omstendighetene og åstedet som gjerne har noe å si.
Hvis du følger litt med, har du fått med deg at justisministeren og politidirektoratet går inn for at DNA skal brukes på alle slags vanlig forbrytelser.

Allerede i dag brukes DNA på vanlige småforbytelser, men ikke rutinemessig. DNA avsettes bare en har har vært på stedet. Småskurker kan ikke føle seg trygge uansett.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av x-ce-me
Ja, det tror jeg nok. Hva med biltyveri, narkotika, smugling etc?
Vis hele sitatet...
Det blir nok de fleste metodene tatt i bruk vil jeg tro. Slik at man får med seg det meste. Skal du gjøre noe kriminelt i disse dager, må du nok ha en hermetisk drakt på deg. Eller bare la være.
Fingeravtrykk kan vær veldig greit og bir nok brukt en del. Ved f.eks ett innbrudd går de ikke gjennom hele huset slik som de ofte gjør på film hvor de "duster" _alt_. Husker f.eks. på ungdomsskolen når noen stjal en haug med prosjektorer; da ble det sjekket for fingeravtrykk på alle skapene de hadde stått i etc.
Jeg har selv opplevd at politiet tok skoene jeg hadde på meg for og skjekke om di stemte med et fotavtrykk. Men da ble jeg også stanset ikke langt fra der jeg hadde gjort forbrytelsen og di slang meg på glatcella fordi di hadde et vitne som trodde at det kansje var meg og at fotavtrykket stemte.
jeg mener at man må være siktet for å at politiet skal ta fingeravtrykk.
Det har jeg lest, uten å ha en kilde klar akuratt her og å
Rana en 7-elleven en gang, da tok dem sko + fingeravtrykk + dna +hele fucking's pakka.
Drug's er dem også glade i å ta fingeravtrykk av, såfremt det er mer enn en 5'er med bønner da :s

Min oppfattning iallefall
Sitat av Mister_Kenneth
jeg mener at man må være siktet for å at politiet skal ta fingeravtrykk.
Det har jeg lest, uten å ha en kilde klar akuratt her og å
Vis hele sitatet...
Man trenger nok ikke å være siktet for at Politiet skal spørre deg om fingeravtrykk nei. Så lenge det er en del av etterforskningen, og de har skjelelig grunn til mistanke så får de ta fingeravtrykk.
Men de kan liksom ikke bare stoppe folk på gaten og be de bli med inn for å avlevere fingeravtrykk nei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av M&G
Man trenger nok ikke å være siktet for at Politiet skal spørre deg om fingeravtrykk nei.
Vis hele sitatet...
Dei kan spørre kven dei vil, men om du nektar må dei vel ha rettens godkjenning for å tvinge deg til det?
Sitat av x-ce-me
Ja, det tror jeg nok. Hva med biltyveri, narkotika, smugling etc?
Vis hele sitatet...

Noen stjal firmabilen min, men vi fant den igjen. da kom det en etterforsker å tok fingeravtrykk fra speilet, rattet og girstanga ;o
for noen månder siden var jeg inne hos purken dem trudde jeg var skyldig i noe innbrudd. og dem trua med og ta blodprøve av kompissen min og fotavtrykk av meg pga mine sko ligna og kompissen min hadde sår på knoka men dem gjor det aldrig.
Sitat av Mister_Kenneth
jeg mener at man må være siktet for å at politiet skal ta fingeravtrykk.
Det har jeg lest, uten å ha en kilde klar akkurat her og å
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke er sikta MÅ du ikke gi fingeravtrykk eller bilde, men dersom du ikke vil gi noen av delene, mistenker politiet deg mye mer, enn dersom du gir fingeravtrykk.
Klarte ikke å se om det var nevnt i farta, men avtrykk av hele hånda er vel mer utbredt en foravtrykk?
▼ ... noen uker senere ... ▼
politiet tar fingeravtrykk,fotavtrykk og dna testing på mange små forbrytelser. kan nevne at jeg vet folk som har blitt tatt får småbrekk osv pga tyggiser(dna test), fotavtrykk, fingeravtrykk osv.. så hansker og noen andres sko er tingenog bruke
Politiet truet med en kompis av meg i militæret å bruke DNA-bevis mot ham i en sak her oppe. Han fikk en del papirer og info om DNA-testen av politiet. Sikkert bare for å skremme.
Men husk nå at visst politiet sier de skal ha fingeravtrykk av deg, så kan du nekte og gi det. Helt til de kommer med en fullmakt fra en dommer til å ta det
Sitat av Mcmak
Men husk nå at visst politiet sier de skal ha fingeravtrykk av deg, så kan du nekte og gi det. Helt til de kommer med en fullmakt fra en dommer til å ta det
Vis hele sitatet...
Vennligst ikke si ting på dette forumet som du ikke har greie på.

Politiet kan ta fingeravtrykk av deg om du er mistenkt eller dømt for en handling som kan medføre frihetsstraff. Ref. straffeprosessloven § 160.
så hvis du er tatt for å røyke så trenger du det ikke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beste tipset er vel generelt å spøøre om dei kan vise til en lovheimel når dei ønsker å gjere noko med deg. Dersom dei ikkje kan det, bør du vurdere å snakke med advokat. Kan dei vise til lovheimel så bør du be om å få lese det, og finne ut om det er så opplagt at du skal gå med på det, eller om du skal spørre etter advokat.

Ver oppmerksom på at som vitne o.l. så har du på ingen måte krav på advokat, men tviler på at dei vil nekte deg det om du betaler...
Sitat av Sonic
så hvis du er tatt for å røyke så trenger du det ikke?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på tobakk så har du rett.

Du kan få fengsel inntil 6 mnd for å røyke narkotika. Det vil si fingeravtrykk. Veldig greit for dem hvis du skulle finne på noe annet...