Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 759
Hei, kjøpte ny skjerm i dag, en asus vs228 21.5 tommer. Dessverre så får jeg ikke oppløsningen til å bli høyere enn 1280x768(den skal ha 1920x1080). Det er ingenting galt med skjermen da den fungerer fint på en annen pc. Det er som om datamaskinen tror at jeg har en 4:3 skjerm i stedet for en 16:9. Jeg har googlet meg ihjel og prøvd litt forskjellig, men aner ikke hva jeg skal gjøre. Det er en gammel pc hvor skjermkortdriveren ikke lenger støttes (etter hva jeg kan se i alle fall), men det fantes vel skjermer på den størrelsen da det kom ut, så jeg er usikker på om det er det som er problemet.

Prosessor: AMD Phenom(tm) 8750 Triple-core Processor.

Skjermkort: ATI Radeon HD 4600 series.

Windows 10.
Sist endret av alexguge; 15. juli 2016 kl. 01:24.
Det er nok den manglende skjermkortdriveren som er problemet tenker jeg. Når du ikke har riktig driver for skjermkortet blir antagelig ikke tilkoblingsinfo fra skjermen formidlet riktig videre til OS'et. Det er nok på tide å gjøre en oppgradering der også er jeg redd.

Det kan også finnes workarounds, se f.eks http://answers.microsoft.com/en-us/w...8702c3b?auth=1

Det kan løse problemet på kort sikt ihvertfall, men siden dette ikke er en offisiell løsning vet en aldri når f.eks. en OS-oppdatering spolerer det hele igjen.
Sist endret av SuperT; 15. juli 2016 kl. 08:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
alexguge's Avatar
Trådstarter
Bet i det sure eplet og installerte windows 7. Av en eller annen grunn så fungerer det fortsatt ikke... jeg har prøvd en haug med forskjellige drivere, og får kun oppløsninger for 4:3 skjermer.