Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 5471
sitter og ser på et "medium" på Senkveld nå, og lurer på: burde dette søppelet bli gjort ulovlig? disse folka er kyniske avskum som livnærer seg på å utnytte folk - særlig folk som har gått igjennom personlige tragedier. etter min mening er dette mer enn grunnlag for å gjøre det ulovlig.

"paranormal" crap er et skamløst forsøk på å gjøre tragedier til underholdning, mens de gjør seg selv til helter med "gaven" sin.
Sist endret av Anonym57965; 16. september 2011 kl. 23:03.
Tror nok dette har noe med at folk som har gått igjennom en tragedie må ha noe å tro på, og da føles det bedre for dem. Og hva er da galt med det? Hvis folk vil tro på det og kaste bort penger så la dem gjøre det...
spør du meg hva som er galt ved at avskum tjener penger på andre menneskers tragedier, samtidig som de fôrer dem med løgn? for om du ikke skjønner dette, så tviler jeg på at noe jeg kan si vil få deg til å innse det...
Men poenget er ikke om det er løgn eller ikke, hvis de føler seg bedre ved å snakke med noen de tror er bestefaren sin eller noen andre avdøde, selvom de dypt inne vet det bare er svindel. Så la dem få gjøre det
om jeg ser bort ifra hvor kynisk den tankegangen er med tanke på de stakkars offra, så glemmer du to aspekter. menneskers sorg blir trivialisert, og folk gjør faktisk profitt på den. de har faktisk en hel karriere basert på denne dritten, og bidrar ikke i samfunnet på noe vis annet enn destruktivt.
Har du vitenskapelige bevis på at disse "paranormal crap" medium-reality-seriene faktisk er crap?
... seriøst?
Ja, det burde det så absolutt. Og et sted man kan begynne er å få gjenninført kvakksalverloven som ble opphevet i 2005. New-Age som jeg liker å kalle det er ødleggende for rasjonalitet, logik og sunn fornuft. Forsøkte dette tidligere men kom ikke så langt da grunnet div, problemer med bosted og lignende. Men har en tråd liggende om det emnet et eller annet sted her inne. Er på tide få tilbake vitenskapen igjen og ikke håpløse tåkedrømmer. Kommer tilbake med mer i morgen..
Sitat av alexanderb Vis innlegg
... seriøst?
Vis hele sitatet...
Svaret er altså "nei"(?).
Jeg måtte bytte kanal, jeg orker ikke den falske kjerringa.
Overnaturlige ting finnes ikke, det er masse falskt bevis for det motsatte, og alt er bullshit.
Slike folk har dyktige detektiver som samler informasjon om folk så de kan brife med det foran publikum for å virke overbevisende, jeg blir bare kvalm.
Synes heller man skulle innført kvakksalverloven igjen, slik vi hadde blitt kvitt alle de idiotiske alternative behandlingene som villeder desperate folk i kritiske situasjoner. Det er definisjonen på en kynisk bransje, som faktisk tar liv.
Sist endret av Flexxnes; 16. september 2011 kl. 23:24.
Sperr sånne folk inne på lukkede avdelinger på psykiatrisk, det er der de hører hjemme... Ikke blandt folk så de får spredd den her dritten som kunne vært dratt utav rumpa til ett syrehue på speed
jeg regner "alternativ" medisin for samme skiten, ja.
Kan vi ikke ulovliggjøre kirken, og den møkka, i samme slengen? Den lover vel strengt tatt det samme som mediumene.
jeg regner religion for samme skiten, ja.
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Har du vitenskapelige bevis på at disse "paranormal crap" medium-reality-seriene faktisk er crap?
Vis hele sitatet...
Har de vitenskapelig bevis på at det er sant? Ikke? Da er det eneste beviset vi trenger.


Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg regner religion for samme skiten, ja.
Vis hele sitatet...
Hehe ja akkurat det jeg tenkte på når jeg kom inn på tråden.
Sist endret av Xernox; 16. september 2011 kl. 23:32.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg regner religion for samme skiten, ja.
Vis hele sitatet...
Og du aksepterer ikke menneskers rett til å tro på det de selv vil?
Klarte ikke å vente. Man f. Eks starte med å sende inn klager på alternative nettsider som selger alternative ting/tjenester uten å kunne dokumentere effekt/innhold. Da er brudd på markedsføringlov paragraf. 3. Om mange nok personer sender inn klager på f. eks Ritas Engleskole, eller Hei Chows astrologiside kan nok det være med på å få forbrukerombudet til å se litt nærmere på saken. Forresten de som skal ha de klagene som sendes inn..
Sitat av Nekran Vis innlegg
Og du aksepterer ikke menneskers rett til å tro på det de selv vil?
Vis hele sitatet...
det er ikke det som er saken. det er *løgn*, skissert for å presse penger ut av folk som ikke vet bedre. dette kalles svindel, og burde være ulovlig slik som all annen økonomisk svindel.
Sist endret av Anonym57965; 16. september 2011 kl. 23:35.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
det er ikke det som er saken. det er *løgn*, skissert for å presse penger ut av folk som ikke vet bedre. dette kalles svindel, og burde være ulovlig slik som all annen økonomisk svindel.
Vis hele sitatet...
Du har ikke vitenskapelig bevis for at det er løgn, akkurat som de ikke har vitenskapelig bevis på at det er fakta. La folk tro det de vil, og bruke pengene sine på det de vil. Det skader jo ingen.

Misforstå meg rett: jeg har lite tro på alternative ting selv, regner meg selv om skeptiker. Men jeg er en åpen skeptiker. Jeg kan ikke bevise at det er kødd, så da får de bare holde på.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Du har ikke vitenskapelig bevis for at det er løgn, akkurat som de ikke har vitenskapelig bevis på at det er fakta. La folk tro det de vil, og bruke pengene sine på det de vil. Det skader jo ingen.
Vis hele sitatet...
Dette har gått om og om igjen, men jeg sier det igjen; Ingenting kan motbevises. Vi kan ikke bevise at Gud ikke eksisterer. Vi kan ikke bevise at Hogwart ikke eksisterer. Kanskje det fins troll? Ingen som har bevist at det ikke finnes..

Poenget er at mangel på bevis er det eneste beviset (og det eneste man trenger) for at noe ikke eksisterer.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Du har ikke vitenskapelig bevis for at det er løgn, akkurat som de ikke har vitenskapelig bevis på at det er fakta. La folk tro det de vil, og bruke pengene sine på det de vil. Det skader jo ingen.

Misforstå meg rett: jeg har lite tro på alternative ting selv, regner meg selv om skeptiker. Men jeg er en åpen skeptiker. Jeg kan ikke bevise at det er kødd, så da får de bare holde på.
Vis hele sitatet...
så du er åpen for troll, alver, trollmen, vampirer og tannfe? for det må du være, basert på din tilnærming til dette temaet.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
så du er åpen for troll, alver, trollmen, vampirer og tannfe? for det må du være, basert på din tilnærming til dette temaet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er åpen for det. Tvilende, men åpen. Men dette er vel ikke et skikkelig argument?
jeg har rett og slett ikke ord.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg har rett og slett ikke ord.
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall ikke et argument. Men som svar: Nei, jeg tror ikke på alver, feer, tusser, troll, o.l. Jeg sa det for å fremprovosere et skikkelig svar, eller what ever. Men du later til å ikke akseptere at folk tror på noe du ikke tror på. Og det, føler jeg, er rimelig snevert.


Jeg har rett og slett ikke ord.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Du har ikke vitenskapelig bevis for at det er løgn, akkurat som de ikke har vitenskapelig bevis på at det er fakta. La folk tro det de vil, og bruke pengene sine på det de vil. Det skader jo ingen.

Misforstå meg rett: jeg har lite tro på alternative ting selv, regner meg selv om skeptiker. Men jeg er en åpen skeptiker. Jeg kan ikke bevise at det er kødd, så da får de bare holde på.
Vis hele sitatet...
vell om de er fo realz kan de jo skaffe seg en enkel 1 mill usd ved å fullføre: http://en.wikipedia.org/wiki/James_R...rmal_Challenge

da har de vel nokk penger til å ikke ta imot fra godtroende personer. ^^ så ja, hadde ikke gjort meg noe om de hadde gjort det forbudtt. der burde gjøre kvakksalverloven gjeldende igjenn. om de vil tjene penger på å være synsk kan de gjøre the one million dollar paranormal challenge.
Sist endret av PoteterOgMolasse; 17. september 2011 kl. 00:00.
Jeg har ingen sympati på de som bruker penger på synske/healere osv. Folk vil bli bedratt og er man så dum at man kaster penger på noe envær person med litt tid kan lære seg så fortjener de de. Ingen har tapt noe på å kaste bort noen hundrelapper i tarot. Det finnes de som mener penger på rus er bortkastet også, men vi som drikker/røyker osv. driter vel i hva de synes.

Og som nevnt over så føler mange seg bedre av å bli lurt til å tro at de snakker med sin avdøde far eller liknende. Og selv om cold reading er et anerkjent fenomen for oss skeptikere, så vil fortsatt mange tro. Og hvis personen føler seg bedre så er ingen skade skjedd. Det samme gjelder f.eks snåsamannen. Jeg har ingenting imot han. Selv om mye er placebo, så har placebo en bevist effekt. Og en man som kan fremkalle placeboeffekt uten å ta seg betalt har jeg ingenting imot.

MEN, dette er den samme bransjen som selger "kreftkurer" til desperate folk, og de er ikke billige. Det er mange eksempler på folk som har gått bort fra behandling som har bevist virkning pga. disse kvakksalverne. Det er dette som er problemet med alternativbransjen. Utnytting av folk som er på randen til å dø. Disse folkene burde bli påført kreft for å se om de faktisk tror på den dritten de selger.

Når det kommer til tro på religion og spøkelser osv. så får nesten folk bare tro hva de vill. Om naboen er kristen så plager det meg ikke det minste. Mange finner trøst og støtte i religion, og det er jo bare positivt. Og ja det finnes folk som drar religion ned i søla. Men det finnes da for svarte mange ateister som drar oss ned i søla også.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Ja, jeg er åpen for det. Tvilende, men åpen. Men dette er vel ikke et skikkelig argument?
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig vi kan ta deg seriøst, når du er åpen for at troll og vampyrer finnes? Alle vet at det er oppdiktninger, eventyr eller gamle sagn. Men du velger altså å holde døren åpen?

Det er noe som heter sunn fornuft, og det er det vi bruker for å sortere kilder fra å være pålitelige eller pure bullshit. Det finnes faktisk ikke ét bevis for at gud finnes, vi har ikke funnet noen "spesielle" mikroorganismer som er "Gud". Vi har funnet energi, men det oppstår ved kjemiske forbindelser ol. Eventyrene om diktatoren i skyene ble skrevet i en urgammel bok av noen jøder som ville vise verden hva de trodde jorda handlet om.

Nesten alt i boka har blitt motbevist, f.eks åssen mennesket oppstod og hvor gammel jorda er. Selvom vi har bedre metoder for å forske nå for tiden, velger folk likevel å tro Kristendommen. Til tross for at folk flest vet at Kristendommen inneholder mindre troverdighet enn et donaldblad. Det kalles naivitet, ignoranse og dumhet. Det er ikke noe jeg sier, men fakta. Få opp øynene dine å prøv å se verden som den er istedenfor å vri og vende på ting.

(Alt det jeg skrev i innlegget var ikke nødvendigvis rettet til deg, men ihvertfall til alle tapere som kaller seg kristne"
Sist endret av random63339; 17. september 2011 kl. 00:30.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg regner religion for samme skiten, ja.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du det?
Sist endret av DrPerception; 17. september 2011 kl. 01:54.
Jeg er generelt i mot å gjøre ting som tro og meninger ulovlig. Jeg synes selv ting som dette er bullshit, men la folk tro og mene hva de vil.
Selvfølgelig skal folk få tro på hva de vil, men i det øyeblikket folk i en desperat situasjon føler at de ikke har gjort alt som står i deres makt ved å ikke oppsøke (dyr) alternativ behandling, så har vi et alvorlig problem. Å tjene penger direkte eller indirekte på kvakksalveri burde være forbudt.




Og jeg vil ikke gjøre noe unntak for hele Norges elskede "Snåsamann," nei. Han burde hatt seg en på trynet.
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Har du vitenskapelige bevis på at disse "paranormal crap" medium-reality-seriene faktisk er crap?
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall ikke noe vitenskapelig som tilsier at det kan være reelt.
Sitat av luni Vis innlegg
Selvfølgelig skal folk få tro på hva de vil, men i det øyeblikket folk i en desperat situasjon føler at de ikke har gjort alt som står i deres makt ved å ikke oppsøke (dyr) alternativ behandling, så har vi et alvorlig problem. Å tjene penger direkte eller indirekte på kvakksalveri burde være forbudt.




Og jeg vil ikke gjøre noe unntak for hele Norges elskede "Snåsamann," nei. Han burde hatt seg en på trynet.
Vis hele sitatet...
Han tar seg iallefall ikke betalt. gjør man det gratis synes jeg ikke det er så gæli. Kan det få syke mennesker uten sjanse til å bli frisk noen bekymringsløse dager ekstra så er det bra
Sitat av Nekran Vis innlegg
Og du aksepterer ikke menneskers rett til å tro på det de selv vil?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke hvis det er så idiotisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy Vis innlegg
Nei, ikke hvis det er så idiotisk.
Vis hele sitatet...
Kva er prinsipielt meir idiotisk med dette enn ein vilkårleg teistisk verdsreligion?
Kan du TS, bevise at dette er fake? Kan du bevise, at det er søppel?

Bare fordi du selv ikke tror på det, så er det andre personer enn deg her i verden som kanskje gjør det.
Skal du kreve at all fiksjon skal av TV?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan du TS, bevise at dette er fake? Kan du bevise, at det er søppel?
Vis hele sitatet...
Det er den som framset påstanden som bør bevise den. Her er einaste fornuftige påstanden at paranormale fenomener eksisterer. Da bør vi få beviser på det. Det er påfallande mangel på slikt...

Da er ein rasjonell konklusjon at det er oppspinn og søppel.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Bare fordi du selv ikke tror på det, så er det andre personer enn deg her i verden som kanskje gjør det.
Skal du kreve at all fiksjon skal av TV?
Vis hele sitatet...
Så om eg trur på ei viss tekanne, så bør eg kunne krevje respekt for det synet, og at ingen skal få kritisere mine ideer?

Dessutan så utgir ikkje Star Trek seg for å vere noko anna enn fiksjon. Mange av paranormal-gjengen hevder det ikkje er fiksjon, og tar attpåtil penger fra personer i sårbare settinger.
Det jeg mener er at fordi han selv ikke tror på det, så betyr ikke det at ting burde fjernes. Jeg tror ikke på gud eller noe sånt no, men jeg går ikke til kirken og sier at det burde fjernes, for andre tror fortsatt på det, og det får være demmes greie.
Pointet med denne dama er jo at det IKKE er fiksjon, og hun gjemmer seg ikke bak fiksjon heller. Hun påstår blankt at alt er sant, og dette skal liksom fale naturlig for oss?
Kom i det minste med et argument annet enn "everybody has spirits" og liknende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det jeg mener er at fordi han selv ikke tror på det, så betyr ikke det at ting burde fjernes. Jeg tror ikke på gud eller noe sånt no, men jeg går ikke til kirken og sier at det burde fjernes, for andre tror fortsatt på det, og det får være demmes greie.
Vis hele sitatet...
Men det er ein vesensskilnad mellom å tru på noko, og å utnytte at andre trur på noko. Alternativbransjen omsetter for milliarder - for bokstaveleg tala ingenting. Dei sel vatn og kaller det vidundermedisin. Hadde eg slept unna med å selje sagflis og kalle det vindunderolje som demper alle ulyder i girkassa?
Med alt som eksisterer på jorden og i universet så er det ikke vanskelig for meg å være åpen for at det finnes mer på jord enn det vi kan se på, ta på og vet om.

Jeg tror mestparten av de som kontakter døde, spår og gud hjelpe vet hva er "svindlere"; selv om de helt sikkert tror såpass på sine egne evner at de selger videre med stor overbevisning. Men som det blir påpekt, det trenger nødvendigvis ikke ha så mye å si. Om noen finner terapi og trøst i å "få kontakt" med sin døde bestefar so be it. I et slikt tilfelle sitter vi igjen med to fornøyde individer, en som føler h*n har gitt sin "hjelp" videre og en som har fått "hjelp". Jeg anser det som bedre at noen har et lykkelig liv fordi de har noe å tro på enn at de er ulykkelige fordi de ikke har noe å tro på, da selv om det de tror på ikke nødvendigvis er riktig.

Spåkoner, healere, etc som driver med bevisst svindel for å tyne mest mulig penger ut av lettlurte individer burde derimot vært plassert i en offentlig gapestokk.

Mens jeg på den ene siden tror at mestparten er fake, så er jeg da altså åpen for at det kan finnes individer som har faktiske evner til å utføre handlinger av denne typen. Vi vet så lite om alt som er, trenger ikke være noe paranormalt over det en gang; kan like godt ha en vitenskapelig/logisk forklaring som vi ikke evner å se eller finne ut av pr. dags dato.
Sist endret av Ezukiel; 17. september 2011 kl. 11:50.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg måtte bytte kanal, jeg orker ikke den falske kjerringa.
Overnaturlige ting finnes ikke, det er masse falskt bevis for det motsatte, og alt er bullshit.
Slike folk har dyktige detektiver som samler informasjon om folk så de kan brife med det foran publikum for å virke overbevisende, jeg blir bare kvalm.
Vis hele sitatet...
jeg tror at det finnes faktisk "overnaturlige" ting, men de har ingenting med newage-bullshit å gjøre.
Sitat av null Vis innlegg
jeg tror at det finnes faktisk "overnaturlige" ting, men de har ingenting med newage-bullshit å gjøre.
Vis hele sitatet...
Men hvordan forklarer du det overnaturlige?
Hvorfor tror du på det? Har du en overbevisende historie om hvordan en dør på mystisk vis lukket seg da du var 5 år?
JEG mener nå bare folk flest må lære seg å være kritiske. Også kalt "bruke hue". Det er mange yrker som utnytter folks naivitet. Vi kan ikke forby dem alle.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er den som framset påstanden som bør bevise den. Her er einaste fornuftige påstanden at paranormale fenomener eksisterer. Da bør vi få beviser på det. Det er påfallande mangel på slikt...

Da er ein rasjonell konklusjon at det er oppspinn og søppel.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å si dette flere ganger men ingen som leser ser det ut som. Det er ikke "vi" som trenger å bevise at det ikke finnes, det er "de" som må bevise at det faktisk er sant. Hvis de ikke kan det så er det bevis nok.


Sitat av olaPola Vis innlegg
Men hvordan forklarer du det overnaturlige?
Hvorfor tror du på det? Har du en overbevisende historie om hvordan en dør på mystisk vis lukket seg da du var 5 år?
Vis hele sitatet...
Slike ting kan ikke forklares. Samme som religion, ingen som har bevis på at det er sant. Hvorfor tror du det kalles "tro"?

For meg så finnes ikke noe før det er bevist og prøvd å motbevise argumenter.
Sist endret av Xernox; 17. september 2011 kl. 13:16.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Men hvordan forklarer du det overnaturlige?
Hvorfor tror du på det? Har du en overbevisende historie om hvordan en dør på mystisk vis lukket seg da du var 5 år?
Vis hele sitatet...
nei, ikke noe overbevisende, jeg har ingen kommentar her, beklager, jeg prøvde å forklare meg men... det er noe som du kan ikke forklare med ord, særlig med norske ord når norsk ikke er morsmålet ditt.

jeg synes at newage åndshøvdinger, fate healers, hate feelers osv. er late og egoistiske svin som dyrker kun sitt eget ego. jeg er okei med buddister, aliens og cyborgs så lenge som de ikke prøver å forandre meg. hovmodige newage tilhengere prøver alltid å forande de andre, og tror at de er de eneste som har rett. jeg tror at alle har det helt galt, personligt, meg selv inkludert, og vil ikke høre på dem, og spille dette livet med deres reglene - jeg kommer til å tape da, og alle disse frekke griser til å vinne.
det blir egentlig det samme som å si att religion bør gjørest ulovelig!
alle har sin rett til og tro på noe, samt deg som holder på vitenskap slik som jeg!
men face it, det har alltids eksistert og det kommer alltid til å gjøre det det att folk tjener penger på det ser jeg ganske mysefistinsk på, men så lenge dem tilfridstiller andre med det så la det gå
Sitat av null Vis innlegg
nei, ikke noe overbevisende, jeg har ingen kommentar her, beklager, jeg prøvde å forklare meg men... det er noe som du kan ikke forklare med ord, særlig med norske ord når norsk ikke er morsmålet ditt.

jeg synes at newage åndshøvdinger, fate healers, hate feelers osv. er late og egoistiske svin som dyrker kun sitt eget ego. jeg er okei med buddister, aliens og cyborgs så lenge som de ikke prøver å forandre meg. hovmodige newage tilhengere prøver alltid å forande de andre, og tror at de er de eneste som har rett. jeg tror at alle har det helt galt, personligt, meg selv inkludert, og vil ikke høre på dem, og spille dette livet med deres reglene - jeg kommer til å tape da, og alle disse frekke griser til å vinne.
Vis hele sitatet...
Hvis det bare er en tro du ikke kan bevise burde man holde kjeften om det istedenfor å plage andre som IKKE tror på det.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Mens jeg på den ene siden tror at mestparten er fake, så er jeg da altså åpen for at det kan finnes individer som har faktiske evner til å utføre handlinger av denne typen. Vi vet så lite om alt som er, trenger ikke være noe paranormalt over det en gang; kan like godt ha en vitenskapelig/logisk forklaring som vi ikke evner å se eller finne ut av pr. dags dato.
Vis hele sitatet...
Dere new-agere hevder stadig selv at dere "egentlig er veldig skeptiske", og det virker som om dere tror dere legitimerer det ved å si at dere er rasjonelle nok til å skjønne at "de fleste healere er jo selvfølgelig kvakksalvere".

Her prøver dere å inngå et kompromiss. Dere sier indirekte at: jeg skal gå med på at de fleste er fake, men da må dere bli med på at noen få er ekte."

Det er ikke sånn at det er større sannsynlighet for at healing er reelt dersom det er sjeldent. Faktisk så er det jo snarere tvert imot, da vi mennesker er oppbygd rimelig likt, hele gjengen.
Sist endret av Gamgee; 17. september 2011 kl. 15:11.