Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2510
Dagen etter å ha tatt amfetamin, blir man fort brun om man er i solen. Jeg har hørt at sollys er skadelig for pigmentet når amfetaminet fortsatt er i kroppen.
Noen som kan bekrefte om dette er sant eller ikke?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
pass på å drikk masse vann. Du blir jo temmelig dehydrert av amfetamin alene, så om du skal ligge og steike i sola tror jeg det fort kan føles som om du har sand i ledda og hud av lær.
Har dessuten ofte opplevd å bli jævlig kvalm av å gå ut i sola på amfetamin.
Ikke ignorer kroppens behov selv om du ikke merker de
Sist endret av Bothrops; 4. mai 2008 kl. 16:14.
att pigmenten skulle bli känsligare av amf finner jag knappast troligt, därimot som bothtrops säger får du ju räkna med att du kommer vara mer uttorkad än vanligt så lite extra vatten bara och du bör vara safe
Det hadde vært sweet om noen kunne bekrefta dette ja for da veit jeg at det blir skrive\ tegne oppheng med gutta iført shorts på stranda de neste helgene!
▼ ... noen uker senere ... ▼
hehe. hadde vært i farta en fredag får en stund siden og vært våken hele natte seff og satt meg ut på værandan kl 8 på morgenen og begynte og drikke litt pils...

våkna senere på dagen da foreldrene mine kom hjem og vekte meg og da hadde jeg sovnet med en halvliter i fanget og med hodet trykt ned i bordet var knall rød ene siden av ansiktet og fortsatt white as snow på andre siden:/ ble ikke stort brunfarge nei
et par ganger i gamle dager husker jeg at jeg ble drit brun i trynet av pepper, uten å være ute though, lurer på hva det er
Sist endret av pawsan; 4. juni 2008 kl. 07:11.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg fant dette om medisinsk amfetamin:

Amphetamines may cause your skin to be more sensitive to sunlight than it is normally. Exposure to sunlight, even for brief periods of time, may cause a skin rash, itching, redness or other discoloration of the skin, or a severe sunburn. When you begin taking this medicine:
Stay out of direct sunlight, especially between the hours of 10:00 a.m. and 3:00 p.m., if possible.
Wear protective clothing, including a hat. Also, wear sunglasses.
Apply a sun block product that has a skin protection factor (SPF) of at least 15. Some patients may require a product with a higher SOF number, especially if they have a fair complexion. If you have any questions about this, check with your health care professional.
Apply a sun block lipstick that has an SPF of at least 15 to protect your lips.
Do not use a sunlamp or tanning bed or booth.
If you have a severe reaction from the sun, check with your doctor.
Vis hele sitatet...
Det merkelige er at erowid eller lignende sider ikke får noe treff på "amphetamine photosensitivity", men tonnevis av legemiddelsider får treff (adderal etc).
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Er vel mulig at skadene man kan få av amfetamin+sollys er mest teoretiske, slik at legemiddelselskapene er nødt til å opplyse om det mens folk som bruker det aldri har merket noe til det, og dermed ikke har skrevet på erowid.
Eller at de som skriver på erowid ikke kobler reaksjonene til sola/amfetaminen
Sist endret av Porta; 4. juni 2008 kl. 18:34.
Kjør på med litt solkrem hvis du vil være på den sikre siden, vet ikke om du lett blir solbrent til vanlig.
Solfaktor 15 burde holde.
Dodecha:

Er ikke sikker på dette med photosensivitet (lysømfintlighet, er det ikke?) i seg selv amf + sollys gjør utslaget. Faren er bestrålingen, kroppens (hodets) generelle absorbering av ultrafiolet/infrarød stråling, har ikke tid nå kan forklare senere - men det du er ute etter er ikke ømfintlighet tror jeg, men bestråling (insolation) som igjen medfører a) solslag -> soleksem (går under sunstroke tror jeg) og videre p.g.a. amf overopphetende egenskaper på kroppstemperaturen, og fordampningsevne til svette blir forandret (ph-verdien forandres tror jeg, svetten blir tørrere der den helst skulle rent) forårsaker heteslag

insolation (den faren trådstarter spør om og som er mest aktuell å komme først)
sunstrok (solslag - kan skje inni en varm trailer, joggetur, sovne på stranda eller gått deg vill i ørkenen)
heatstroke (går mer på varmenivået som kroppstemperaturen din forårsaker, maratonløpere, fremmedlegionærer, speeda newbies uten vett til å komme seg i skyggen, etc.)
Cybercity i Lillehammer ble vi alle sprayet med vanndråper og tildelt flyers som opplyste om faren som nevnt, og det kan oppstå ved knips (e) også.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
paranoy: Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen, ettersom det først ser ut som du snakker om at fotosensitivitet ikke har noe med saken å gjøre, for å så si at det jeg er ute etter er feil?

Jeg vet akkurat hva jeg er ute etter: om amfetamin øker fotosensitiviteten.

Du nevner også noe med at du ikke har tid til å forklare, så hvorfor ikke vente med å poste intill du har tid nok?

forøvrig er sunstroke og heatstroke samme sak og går under "Hyperthermia" på fagspråket.

"Insolation" er en måling av hvor mye sol radiasjon et gitt område har til enhver tid, noe som brukes mer til måling av optimal vinkel av f.eks solcellepanel, arkitektur, design av romfartøy og analysering av andre planeters atmosfære/forhold enn menneskelig fotosensitivitet.

Ja, varme er en faktor under amfetamin/MDMA (og analogene), men det er ikke det trådstarter spør om her.

Beklager om jeg virker krass i mitt innlegg, men jeg måtte lese over innlegget ditt endel ganger før jeg fikk dekodet hva du egentlig ville frem til, og sånt gjør meg småarg.