Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1532
Fikk to purringer med purregebyrer i postkassen i dag. Opprinnelig faktura har imidlertid aldri kommet meg i hende. Er man da pliktig til å betale purregebyr?
Er Intrum som har sendt disse, skulle jo kanskje tro dem klarte å sende faktura da det er det dem lever av, men her må dem ha gjort noe feil.
1. Ring kundesenteret eller nummeret som står på fakturaen.
2. Forklar situasjonen
3. De krediterer purregebyrene.
4. Du betaler hovedsalær

Edit. Ser nå du nevnte Intrum. Da har kanskje hovedsalæret gått til inkasso da kanskje?
Sist endret av IneartheDx; 12. oktober 2023 kl. 16:21.
Alternativet er at saken før til forliksrådet. Hvem tenker du blir trodd der? De trenger bare sannsynliggjøre det at de er sendt så har du tapt.
Jeg har sendt flere slike inkassosaker til finansklagenemda, inkludert saker der jeg åpenbart har glemt å betale regningen, men syntes salæret var for stort kontra hovedkravet. Inkassobyråene MÅ ikke følge avgjørelsen til finansklagenemda. Det er ingen rettssak, men mer ett råd til selskapet. Har vunnet frem hver gang. Fått salær slettet og sågar noen ganger sluppet å betale den opprinnelige regningen.

Det er gratis og kjapt gjort på nett. Gi det et forsøk.

(Ja, jeg er en svime økonomisk)
Har tatt kontakt via mail. Venter på svar. Tenker jeg betaler opprinnelig krav først, og ser hva som skjer. Men da må dem først sende meg opprinnelig faktura
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Jeg har sendt flere slike inkassosaker til finansklagenemda, inkludert saker der jeg åpenbart har glemt å betale regningen, men syntes salæret var for stort kontra hovedkravet. Inkassobyråene MÅ ikke følge avgjørelsen til finansklagenemda. Det er ingen rettssak, men mer ett råd til selskapet. Har vunnet frem hver gang. Fått salær slettet og sågar noen ganger sluppet å betale den opprinnelige regningen.

Det er gratis og kjapt gjort på nett. Gi det et forsøk.

(Ja, jeg er en svime økonomisk)
Vis hele sitatet...

Svime... Virker jo som du har mer greie på dette enn de fleste!
Ser at saken skal være ferdigbehandlet av finansinstitusjonen før finansklagenemda vil se på den. Hvis institusjonen lar vær og svare, hvor lang tid er det rimelig å vente før man anser saken som "ferdigbehandlet" og kan sende klage?

I denne saken med Intrum så har vi hatt avtalegiro siden mai. Fikk netopp bekreftet av banken min at det ikke er sendt inn en eneste faktura der. Intrum på sin side sier at dem har gjort det, og at jeg må betale purregebyr siden jeg ikke har betalt.
Jeg ville spurt hvorfor du får purring når du ikke har mottatt regning. Videre ville jeg sett på betalingsfrist og vært i kontakt med innkassobyrået med disse spørsmålene.
Du har en god sak. Betal regningen med purregebyr, vent på institusjonen i tre uker (ihht forvaltningsloven), send til nemda og få tilbakebetalt det du har betalt for mye.

Du kan i tillegg nevne for Intrum at du sender dette til nemda. Det funka en gang for meg. Da betalte inkassobyrået (husker ikke hvilket) tilbake til meg og ballen var død.

Jeg kan dette fordi jeg må, fordi jeg er en svime
Sist endret av Jallamedalla; 20. oktober 2023 kl. 16:17.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Nå er dette kravet retttet mot firmaet mitt, og da vil visst ikke finansklagenemda behandle saken. Har krevd megling, og har tilbydt meg å betale det opprinnelige kravet uten salær og renter for å få saken ut av verden. Dem fortsetter bare å sende nye varsler med økte renter. Har man da noen tilgjengelige verktøy eller vil det bare bli verre?
Det blir bare værre hvis du ikke kommer i dialog med support.

Til vanlig bør man alltid betale først, også bør man heller få purregebyrene kreditert. Det skjer overraskende ofte at man kan få en ourrefaktura, uten å ha fått hovedfakturaen. Det føles kjipt men 70 kroner er ingenting i forhold til konsekvensene av å vente.

Hilsen en som har jobbet på support i fem år.
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 13:16.
De kan ikke øke beløpet på kravet så lenge du har en tvist.