Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 8463
Hei, jeg driver og hjelper til på en artikkel om spill avhengighet. Fordi det går bekymring for at folk som spiller alt for mye WoW kan begynne å slite. Sånn depresjoner etc. Dette er jo en sjukdom, og må ofte behandles før det går galt. Jeg har desverre ikke noe tall, så dette er en vanskelig sak. Noen som har noen idéer?

Jeg har lest mye, men det er få autoriteter på emnet.
ja det kan jeg alt om, been there done that
Jeg har selv vært avhengig av WoW, meget vanedannende spill som alle som har prøvd det vet. Men hva var det du ville ha ideer til? Utdyp litt.
Det finnes vel strengt tatt i noen tall på dette. Avhengighet og depresjoner henger ikke alltid sammen heller, selv om etter en stund går det opp for noen at "faen hvor kjedelig livet mitt er."

Det var en periode jeg kom hjem fra jobb, satt fra 1500-0200 kun med WoW, questet, raidet osv. Følte meg aldri deprimert, jeg var mer fasinert over spillet og ønsket stadig å oppnå nye mål, skaffe nye ting, osv osv. Men det kan tenkes at det er en del folk som sliter sosialt f.eks at kjærester slår opp, de mister jobben pga avhengigheten, og de blir depresive av den grunn.
Høyrer at eg ikkje skal ha meg WoW...

Dama var galen nok når det gikk i NorwegianMafia til alle døgnets tider...
ekke helt sikker på om dette kan hjelpe deg, men for et halvt år siden gikk det en dokumentar om mmorpg avhengighet på nrk. den handlet for det meste om everquest, men de snakka om wow også. hvis du fikk tak i den dokumentaren har du plenty stoff.
Den deprisive delen av spillavhengighet kommer som vanlig etter man har mistet grepet på det sosiale liv. Man trenger å være sosiale, om man stenger seg inne vil det påvirke deg psykisk. Det er ikke alltid man legger merke til det i starten, og man fortsetter å lure seg selv. Men til slutt vil nok depresjonene ta overhånd. Og da sitter man fint i det.

Eks AO,WoW,MMORPG spiller, og spill-junkie generelt.
Saken er jo den at WoW og alle andre MMORPG er ekstremt artige, interessante og vanedannende spill. Men jeg mener sjøl at det er spillerne selv som har ansvaret for seg selv; alle spillutviklere forsøker jo å gjøre spillet sitt så bra og morsomt som mulig, så graden av avhengighet avhenger da av spillerens psyke og selvkontroll. -synes det er ganske viktig å få med dette i en evt. artikkel, så ikke spillutviklerne automatisk får skylda ene og alene.

Ellers er det ganske likt som de andre sier. -personlig har jeg valgt å holde meg unna WoW, av redsel for å selv bli avhengig.
Ok, for å være ærlig, jeg gamer wow 17/24. MEn, jeg er ikke avhengig av wow.
Nå smiler dere sikkert. Men jeg er faktisk avhengig av folka jeg har møtt inne i spillet. det er slike folk jeg vil møte IRL, men ettersom det bor på alle verdens steder så går ikke det helt. Men jeg bryr meg ikke en tøddel om epixxx, loot eller noe annet, i forhold til folkene. Jeg kunne _lett_ ha droppet WoW ovenfor å være sammen med disse folkene IRL.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg har wow på pcen og kjøpte en mnd spille tid for noen få dager siden det blir andre mnd med spilletid jeg har hatt på den brukeren. Kan med hånden på hjerte si att det eneste som plager meg er hvor lite jeg utnytter spille tiden sikkert spilt i 2 timer siden da jeg for 4 dager siden kjøpte tiden. Jeg i mitt liv har ikke tid til å spille.

Men tror når man oppnår høyere lvl att man blir avhengig for da må man spille mye mye mye for å få noe nytt ut av spillet som fx nytt "gear". Eller skal opp til rank 14 elr hva det er så må man jo også spille så mye att man ikke rekker å spise.. Hadde en kompiss som måtte ha kompisser for å spille for seg fordi han skulle lage seg mat.
Jeg har sluttet å gå på LAN pga wow, fordi ingen gidder å bli med å spille andre spill..
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg har samme forhold til WoW som Dice.
Jeg spiller WoW p.g.a. folka jeg møter, ikke epics/HK etc. Om guildet jeg har vært medlem i over et år går under, kommer jeg nok til å slutte på dagen.
Ja, det er riktig, z10an, i førsten vil man utforske alt som er, over alt. Men da man har nådd level 60, da er noe av den sjarmen borte fordi du vet hva som er der.

Har aldri vært "avhengig", men spilte det et par timer daglig, ble stadig mindre og mindre spilling da jeg hadde utforsket alt, og fått meg passe bra gear (jeg hadde ikke tid til å være med i highlvl raidguilds), så da ble det til at jeg la opp.
Jeg var så "heldig" at jeg spilte på piratservere, og dermed ble ikke spillet så kult at jeg ble avhengig...
Men nå skal jeg kjøpe meg Oblivion.. Er det rapportert avhengighet av det enda?
Sitat av KjeXz
Jeg var så "heldig" at jeg spilte på piratservere, og dermed ble ikke spillet så kult at jeg ble avhengig...
Men nå skal jeg kjøpe meg Oblivion.. Er det rapportert avhengighet av det enda?
Vis hele sitatet...
Ikke som jeg veit om
Uansett er det mye mindre sjanse siden det er et single player spill.
Sitat av Keanu
Jeg har samme forhold til WoW som Dice.
Jeg spiller WoW p.g.a. folka jeg møter, ikke epics/HK etc. Om guildet jeg har vært medlem i over et år går under, kommer jeg nok til å slutte på dagen.
Vis hele sitatet...
Nokså ulikt de i min klasse som spiller, som dropper vennskapet fordi de lurer hverandre for å skaffe seg gode items elns.
Sitat av KjeXz
Jeg var så "heldig" at jeg spilte på piratservere, og dermed ble ikke spillet så kult at jeg ble avhengig...
Men nå skal jeg kjøpe meg Oblivion.. Er det rapportert avhengighet av det enda?
Vis hele sitatet...
Ja, men spørs hva du legger i avhengighet. Du blir jo hekta på spillet men ikke på samme måte som WoW. Stenger deg ikke inne i ukesvis bare for å spille Oblivion
TurboAciid er wow avhengig, han har sprukket tre (3) ganger.
Save this boy from the clutches of evil, and remove his soul from the devils (Blizzard) darknes.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Absolutt avhengighetsdannende spill, har spilt wow siden dag 2. Tok en pause rundt juletider på 1-2 mndr og begynte igjen. Guildet som jeg hadde vært medlem av i ni måneder brøt sammen, men jeg fortsatte å spille, mer casual riktignok. Levlet en alt og koste meg litt med den. Så ble jeg veldig lei, solgte accounten min, og kjøpte meg en ny. Da ble wow gøy igjen, jeg ble leder i et guild som hadde MC på farm etter 2 uker og stortrivdes. Nå har jeg testet ut alle aspekter av spillet, og er lei igjen. Så nå er jeg i gang med den lange avsluttelsesprosessen.

Følte vel aldri at wow gikk utover sosiallivet mitt. Gikk alltid på en god fest framfor wow, til og med en mindre god fest. Til tross for raids osv, og jeg spilte hardcore med hvertfall serverens beste spillere. (PvE-wise) Satte aldri wow foran sosiallivet. Hadde ikke så mye venner og sånn da, men har aldri hatt masse folk rundt meg. Så tar det ikke så tungt.

(WTS warrior :} )
Hehe, wow er skummelt.. Var mangen i "klassen" som kjøpte det når det kom og som ble meget avhengig.
Kjenner for øvrig en kar som spilte bort mastergraden sin på wow. Skumle greier..
Må si som Keanu ja, hvis guildet mitt går nedom f.eks. Imorra, så slutter jeg nok på dagen. God forbid :P
Nei for all del, man må jo ikke miste muligheten til å spille bort livet sitt..
spilte hver dag i 6 måneder. Weist åff teim
Lite råd til de som sliter med avhengighet av spill, dra på en fest, ha dere ut litt. Det gjorde jeg, mer og mer ut døra, til slutt spilte jeg ikke mer enn kanskje en halvtime hver dag. WoW har jeg og mange andre kamerater sitti 24/7 med. Jeg savner ikke spillet i det heletatt, jeg savner mange av folka som spilte det tho, men takk gud for at MSN finnes.

For meg var ikke det harde å gå fra spillet, men folket. Men må innrømme at jeg ditcha diverse ting for å spille WoW en stund ja. Grunnen er jo at om du ikke henger med i raids, altså har bra raid attendance kan du glemme nesten alt som heter EPIC, og ordet EPIC er som nikotin, avhengighetsskapende. Mulig jeg var over over avhengig på å bygge opp karakteren(e), og det skal sies at alle ikke er som jeg var. Tanken som gikk i hue mitt når jeg spilte WoW å ville slutte var: "Hva skal jeg finne på alle de timene jeg bruker på å spille?". Noen ting som er litt greie å tenke på:
Gjør de tingene du ditcher når du spiller. (Skole, sosialeting, og ikke minst for de som meg som har foreldre som er glad for at du tar i et tak: hjelp dem.)
Sosialeting som fester, bli med kameratene(om du ikke har mistet de helt enda) ut når de spørr osv.
Vi spurte nettop Aciid om han ville komme opp til meg og Rodwelt, men han kunne ikke pga han var i "BWL"...
Går definitivt ut over hans sosialliv.
Det står kanskje noe i denne tråden som du kan finne nytte i :-)
Trådstarter
22 1
Hehe, ser ut som den eneste autoriteten på dette er spillerne selv. Norske "eksperter" som har uttalt seg om spill avhengighet før har vært ganske håpløse. Vet dere av noen autoritet som kan uttale seg på feltet?

Veldig mye bra innspill.
ja jeg har vært hektet på mmorpgs, men har lykkes i å komme meg vekk i fra helvetet. Jeg kunne sitte online 3-4 dager i strekk uten å sove / pause eller noenting.. har satt meg mange år tilbake og tatt meg en god stund å komme seg vekk. Hvis du / dere ønsker å prate med meg om dette så er det bare å sende meg en pm.
WoW er og blir fandens verk... Store deler av kompisgjengen er hekta :P stakkars folk. Bruk pengene på øl istedenfor (=
Sitat av Boris
WoW er og blir fandens verk... Store deler av kompisgjengen er hekta :P stakkars folk. Bruk pengene på øl istedenfor (=
Vis hele sitatet...

Er ikke pengene det står på, er ditt sosialeliv, som du også nevnte :P
Har samme problemet med wow som dice. Begynnte spillet ettersom kompisen min startet. Dinget 40-45 for et år siden, ca., og kom inn i en norsk guild. Kjempe hyggelige folk, veldig gøy å snakke med, var ikke avhengig da, men vart avhengig av å prate med folka. "Guilden" vart oppløyst og jeg prøvde å finne nye, lignende "miljøer", men fant det ikke. Vart lvl 60 isteden og vart addicted. 25. Mai 2005 - 25. Mai 2006 spilte jeg ca. 90 dager playtime, altså, 1/4 av et helt år. Er litt gla nå, fordi wow ikke virker på min maskin lenger, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre på i sommer, ettersom jeg nå er inn i en "WoW-vennegjeng". Ordner seg nok etterhvert, men WoW ruinerte mitt sosiale liv. Egentlig livet mitt i det hele. Sitter nå å tenker på hva jeg skal gjøre på i ferien:P
Sitat av cokeloop
Det finnes vel strengt tatt i noen tall på dette. Avhengighet og depresjoner henger ikke alltid sammen heller, selv om etter en stund går det opp for noen at "faen hvor kjedelig livet mitt er."

Det var en periode jeg kom hjem fra jobb, satt fra 1500-0200 kun med WoW, questet, raidet osv. Følte meg aldri deprimert, jeg var mer fasinert over spillet og ønsket stadig å oppnå nye mål, skaffe nye ting, osv osv. Men det kan tenkes at det er en del folk som sliter sosialt f.eks at kjærester slår opp, de mister jobben pga avhengigheten, og de blir depresive av den grunn.
Vis hele sitatet...
Flere som har vært borti d der ja =P

Kommer hjem fra jobb og spiller til man legger seg...

Men heldigivs går man lei av alt ^^
Jeg spillte Nordicmafia i ca. 6 månder og brukte sinnsykt mye tid på det 1 time før jeg gikk på skolen ca. 1-2 timer snikspilling på skolen og fra jeg kom hjem til klokka 2 om natta, løste problemet med at jeg rota til softwaren på pc'n så sinnsykt at det hadde tatt mange dager og fixe det og ikke hadde jeg xp-cd heller. Når jeg ser på det i ettertid synes jeg det er helt sykt at man gidder og sitte forran et tekstbasert spill og gride hele tiden. Det var liksom ikke noen utfordring i spillet det var bare og gjøre noe og så vente og gjøre noe og vente... hele tiden
Jeg ar 66 dager spilit på min wow karakter, er jeg i ferd med og bli gal?
Nesj, jeg har 72 og 43 i /played på Roguen og Priesten min. ;p
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Blir fortsatt fascinert over at folk foretrekker venner i WoW foran i real life. Har flere kompiser som har meldt seg ut av det sosiale liv pga. spillet. Det andre som fascinerer meg er spillets egenskap til å skape en illusjon om at du gjør noe av betydning. Hvilket man selvfølgelig ikke gjør. WoW er som fengende popmusikk, skapt for å nå flest mulig, men går du spillet i dybden er det mye som gjør andre mmo's mye bedre. Selv har jeg spilt de fleste mmo's (og rpg's generelt) siden midten av nittitallet da ultima online kom ut. Dengang var det kun vi spillenerder som holdt på med det, men nå møter jeg folk som aldri har spilt et spill før som har 4 full epic toons.

Det er greit nok å være spillavhengig, men c'mon. Move on, wow er ikke SÅ jævli bra. Et råd for å slippe avhengighet er å prøve andre spill. Kanskje fra asken til ilden, men jeg anbefaler Age of Conan som kommer til jul Det tror jeg blir et sinnsykt rått MMO.
jeg spiller wow...men blir ikke avhengi...men en del i klassen min er det tror jeg...jeg kan bli lei av det for det går til helvete med figuren min :P
Hvordan i pokkern kan det gå til helvete med en karakter i WoW? Karaktersystemet gjør jo det ikke akkurat mulig å ødelegge? Det er jo idiotsikkert...
jeg var litt avhengig av wow i noen uker etter jeg kjøpte det, men så etter hvert fant jeg ut at jeg ble litt usosial p.g.a spillet så jeg sluttet å spille wow en liten stund (jeg ble rett og slett lei av spillet), men så tenkte jeg at det ville vært kjipt å betale for wow når jeg ikke spilte det. jeg begynte å spille wow med et mer avslappet forhold til det.
nå spiller jeg ikke noe i det hele tatt fordi gratismåneden min er utløpt og jeg klarer ikke å få til å betale for mitt abonemang(vet jeg skriver feil nå men husker ikke åssen det staves).

så nå lurer jeg bare på hva "verdification code" er???
Sist endret av HMX; 31. juli 2006 kl. 12:29.
jeg er ikke noe avhengig har spillt WoW i 2 måneder og har holdt opp i ferien. Ikke noe problem det nei
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av pyrogutt
jeg er ikke noe avhengig har spillt WoW i 2 måneder og har holdt opp i ferien. Ikke noe problem det nei
Vis hele sitatet...
2 måneder er ingenting. Tipper du ikke har en lvl 60 character engang. Det er ikke lvl 1-60 som er vanskelig å rive seg bort ifra. Det er end-game instances og presset fra guilden din. Etter som du begynner å raide i Molten Core, Zul Gurub, Blackwing Lair etc. blir man "presset" av guilden. Dette er på grunn av at man må spille hele tiden for å holde oppe DKPen sin. DKP er poeng man tjener inn ved å være med i instances, og disse bruker du til å "kjøpe" utstyr som man bare får tak i i disse instancene. Dersom man ikke raider hele tiden havner man bakpå, og får vanskelig for å få like bra utstyr som de andre. Man vil jo alltid være best, eller iallfall best mulig. Og derfor føler man seg "tvunget" til å sitte inne å raide i helgene etc.

WoW har ekstreme sosiale ulemper. Jeg har flere kompiser som nekter for at dem er avhengige, men de sitter stadig vekk inne når resten av gjengen er ute etc.. Skulle gjerne skrevet en artikkel om dette Mulig jeg gjør det ettersom det er så mye diskusjon om dette for tia
Jeg fikk sånn der "10 days guest pass" til WoW av en kamerat , spilte WoW 20/10:P
Så når de 10 dagene var omme fant jeg ut at dette var nokk. VAr såvit ute den tida utenom når jeg flytta pcen fra lan og hjemm igjen .
Skummle greier.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Wow er et fantastisk spill. har spillt det i over 3 måneder nå. har ikke hatt noen depresjoner. Avhengighet intreffer selvfølgelig, men det er ivertfal bedre en snus og røyk. Men det viktigste er at man holder oppe venner, fysisk aktivitet og at man er sosial. det absolut ingen fare å spille wow. men heller spille mindre hvis man har kjæreste. For de fleste jenter liker ikke nørder. Hvis en venn spør om dere skal finne på noe sier man ikke, " nei. jeg skal spille wow". Man svarer enten ja eller jeg orker ikke. hvis du sier det siste så slutter du å spille wow for dagen, for da har du sagt nei til et tilbud om å være sosialmen det feteste er å få med noen i klassen på spellet så blir det enda feterejeg tar en liten pause i wow nå fordi vennen min ligger litt etter. så når han er i lvl 30 så er det full fart igjen.
En som gikk i klassen til broren min slutta på skolen for å spille wow!
Sjuke greier!
Wow er farlig. 1 i klassen min slutta, 1 annen hadde utrolig med fravær. Han kunne være borte 2 uker i strekk, hver gang jeg så han igjen så spurte jeg han om han var hjemme på grunn av wow. Han sa at han ikke var det, men jeg misstenker det sterkt.
WoW er mer avhengighetsskapende enn tobakk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
[sarkasme]Jeg vil påstå at dere alle er svake mennesker[/sarkasme]
For all del ikke begynn med rusmidler!
jeg har spilt WoW i 11 måneder nå og syntes det er like morsomt nå som da jeg fikk det
Har spilt dette spillet siden det kom ut, jeg er fortsatt like "avhengig" som da jeg fikk det, ser ikke på meg selv som avhengig, har venner som er verre enn meg
Jeg hadde opphold på en måned, men så ble jeg sykemeldt fra jobben (dette er et halvt år siden) så da var det bare å ta opp wow-spillinga for å ha noe å fylle dagene med :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
har 130dager played... men har endelig klart og slette alt, å slutte med wow