Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4753
Om man blir tatt/etterforsket/dømt/soner for et lovbrudd som ikke lengre ansees som et lovbrudd, er det da riktig at man skal sone ut dommen?

Eksempel:
Du blir dømt til 2års fengsel for oppbevaring av et parti hasj. Du har sonet x antall dager av dommen, og det blir under soning vedtatt legalisering av hasj.

Hva blir da riktig i forhold til din gjenværende soning?
Det var forbudt da og du ble dømt etter gjeldende lov, lover har som regel ikke tilbakevirkende kraft
Jeg tror svaret på spørsmålet ditt ligger HER
Men noen som er flinkere en meg til å lese jus må gå over med gul penn å understreke det sentrale.
I USA og Canada slipper dem ut folk som soner for cannabis. Men de hadde vel kunnet argumentert med det tearz sier hvis de ville
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tror svaret på spørsmålet ditt ligger HER
Men noen som er flinkere en meg til å lese jus må gå over med gul penn å understreke det sentrale.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer ikkje det. Den tar i si heilheit for seg motsett scenario.

Kort sagt er det opp til lovgjevar i ein slik situasjon å avgjere kva som skal skje. I praksis er det neppe problem; rusreforma er ei brukerreform, ikkje for sal og smugling, så det er nok relativt få som soner som vil vere omfatta av endringane.
Jeg tar ditt ord for det vidarlo.
Det var denne setningen:

". I straffeloven § 3 er prinsippet gjort til lov, og det er slått fast at senere endringer i straffebestemmelsene til gunst for borger,
skal komme ham til gode
"

jeg tenkte kunne være av betydning.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
I USA og Canada slipper dem ut folk som soner for cannabis. Men de hadde vel kunnet argumentert med det tearz sier hvis de ville
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt det motsatte.
Kilde: Netflix dokumentar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av NodSquad Vis innlegg
I USA og Canada slipper dem ut folk som soner for cannabis. Men de hadde vel kunnet argumentert med det tearz sier hvis de ville
Vis hele sitatet...
Det varierer fra stat til stat, noen har jobbet for å slippe ut de som har cannabis relaterte dommer, som Colorado og California, mens andre ikke gjør det.

Man kan se mer detaljert om cannabislover i spesifikke stater
her
Sist endret av Dodecha; 16. februar 2021 kl. 17:10.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg har hørt det motsatte.
Kilde: Netflix dokumentar
Vis hele sitatet...
Hvilken? Når du først tar deg bryet med å oppgi "kilde" Jeg spør fordi en venn lurer, akkurat som han lurer på om det kommer narkohunder til Roskilde i år og.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvilken? Når du først tar deg bryet med å oppgi "kilde" Jeg spør fordi en venn lurer, akkurat som han lurer på om det kommer narkohunder til Roskilde i år og.
Vis hele sitatet...
Danmark legaliserer eller avkriminaliserer vel ikke så kommer nok narkohunder der (om Roskilde ikke blir koronaavlyst da)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Lurer på hvordan dommer for bruk i utlandet virker ifht norsk politiattest og ens rulleblad?